הבורסה בת"א | סיקור שוטף

וול סטריט סיפקה רוח גבית: מדדי ת"א ננעלו בעלייה, אייסקיור זינקה

לאחר פתיחה חיובית בוול סטריט, מדדי ת"א המרכזיים ננעלו בעליות של 0.2% • בשוק המט"ח נחלש הדולר בכ-0.5% ונסחר סביב 3.134 שקלים, והאירו נחלש ב-0.7% סביב 3.545 שקלים • ומה חושבים כלכלני בנק הפועלים על האינפלציה ב-2022? 

הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:27

שינוי מגמה בת"א לקראת נעילת המסחר: המדדים המרכזיים מחקו את הירידות שרשמו לאורך היום וננעלו בעלייה של כ-0.2%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.7 מיליארד שקל. את מחזורי המסחר הגבוהים ביותר ריכזו הפועלים ולאומי.

העלייה הבולטת בקרב המדדים הענפיים היא של מדד התקשורת שעלה בכ-0.5%, בהובלת וואן טכנולוגיות , בי קומיונקיישנס  ופרטנר . הירידה הנמוכה ביותר נרשמה במדד ביומד שהשיל 1.5% כשאת הירידות הובילו פלוריסטם, ליניאג תרפיוטיק ואורמד. אייסקיור  זינקה ביותר מ-12% במחזור מסחר חריג בהיקפו - הודות לרוח גבית לאחר פתיחת המסחר בוול סטריט, גם שם המניה מזנקת.

עוד עליות חדות נרשמו לטובת גבעות, פלסאנמור, באפ, חג'ג' אירופה, פנינסולה, דנאל  ואופקו הלת' .

מניית לוינסקי עופר  צללה ב-16%. ביוני השנה דיווחה חברת הנדל"ן על הסכם עם עיריית קרית מלאכי לקידום פרויקט פינוי בינוי במתחם קיבוץ גלויות בעיר, בהיקף של כ-4,500 דירות. לאחרונה ביקשה רשות ני"ע הבהרה הנוגעת למכתב שנשלח מהעירייה ימים ספורים לאחר הדיווח, שלפיו היא "לא חתמה עם חברת לוינסקי עופר או כל יזם אחר על שום הסכם או התחייבות בעניין". בחברה טענו שהמכתב התקבל רק ב-22 בדצמבר.

16:50

גם לאחר פתיחה חיובית בוול סטריט, הבורסה התל אביבית ממשיכה בסנטימנט השלילי. ת"א 35 נסחר בירידה קלה מאוד, ת"א 125 מאבד 0.1% ות"א 90 נחלש ב-0.2%. מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל.

מדד ביומד נופל בקרוב ל-2% בשל ירידות חדות של ליניאג, אורמד ופלוריסטם , וגם קומפיוג'ן  מושכת מטה. פלסאנמור ואייסקיור מדיקל  מזנקות אך לא מצליחות לאזן את המדד.

מנגד נמשכות העליות החדות של גבעות , באפ טכנולוגיות, חג'ג' אירופה, פנינסולה  וטקטונה.

15:10

בשוק המט"ח נחלש הדולר בכ-0.5% ונסחר סביב 3.134 שקלים, והאירו נחלש ב-0.7% סביב 3.545 שקלים.

בשוק האג"ח המגמה מעורבת באג"ח הממשלתיות ואילו מדדי התל בונד המרכזיים רושמים עליות של כ-0.2%.

13:05

מניית אייסקיור מזנקת כעת ב-18% במחזור גדול. עוד בולטות בעליות באפ טכנו' , בוני תיכון , טקטונה ואמות.

חברת גו.די.אם  מדווחת כי באסיפה הכללית המיוחדת שהתכנסה אתמול התקבלה ההחלטה על מיזוגה של החברה עם חברת מיה דיינמיקס, בדרך של החלפת מניות. האסיפה אישרה את המיזוג על מכלול תנאי העסקה והעסקאות וההתקשרויות הנלוות לה. השלמת העסקה כפופה לעמידה במספר תנאים מתלים. לאחר אישור המיזוג באסיפה ועם השלמת תנאי העסקה תצטרף מיה דיינמיקס לבורסה בת"א, בדרך של מיזוג עם חברת המעטפת גו.די.אם. חברת המיקרו-מוביליות מיה דינמיקס הינה חברה בבעלות פרטית, שעוסקת במחקר ופיתוח של טכנולוגיה של כלי תחבורה חשמליים זעירים.

מניית חברת הנדל"ן לוינסקי עופר  צונחת בכ-14%, לאחר שהחברה חשפה מכתב שנשלח אליה בחודש יוני השנה מעיריית קריית מלאכי ושלטענתה התקבל אצלה רק בשבוע שעבר. המכתב מאיר באור נוסף את מצבו של פרויקט פינוי בינוי בעיר אותו מובילה החברה, וזאת לאחר שכבר השלימה באחרונה גיוסי הון וחוב.

11:00

מגמה מעורבת עם נטייה קלה לירידות בבורסה. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.1%, ומדד ת"א 90 נסוג ב-0.2%.

עליות בולטות רושמות כעת בונוס ביוגרופ , גבעות, אייסקיור ופנינסולה . מנגד, ירידות חדות רושמות סלקום , באטמ  וג'נסל.

חברת יוטרון , הפועלת בשוק החניונים הרובוטיים האוטונומיים והמחסנים האוטומטיים, הנמצאת בשליטת קרן פימי, הודיעה היום כי חתמה על הסכם להקמת חניון אוטונומי בקנדה. סך התמורה הצפויה לחברה עבור הפרויקט מסתכמת בכ-14 מיליון שקל (כ-4.4 מיליון דולר על פני כשנתיים), הפרויקט צפוי להסתיים לקראת סוף שנת 2023. חניון זה הינו החניון הראשון שתקים החברה בקנדה, בנוסף ל- 22 החניונים האוטונומיים שהקימה ומקימה החברה בצפון אמריקה, ומשקף המשך גידול בביקוש לפתרונות החניה האוטונומית של יוטרון.

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה מעורבת. מדדי ת"א 35 ות"א 90 שומרים על יציבות. 

עליות בולטות רושמות מניות אייסקיור מדיקל , חילן  ובזק.

חברת פלסאנמור  ממשיכה להתקדם בהרחבת פעילותה עם הסכמי רכישה למוצריה. החברה מעדכנת היום על התקשרות בהסכם לרכישת מוצר אולטרסאונד הזקיקים הביתי של החברה עם שירותי בריאות כללית , בהמשך למשא ומתן עליו דיווחה החברה בחודש אוקטובר. שירותי בריאות כללית תרכוש מפלסאנמור אלפי יחידות של המוצר, כהזמנה שנתית מינימלית, למשך 4 שנים, ובהיקף כולל של כ-11 מיליון דולר. 

בשוק המט"ח נחלש הדולר בכ-0.2% ונסחר סביב 3.142 שקלים, והאירו נחלש ב-0.3% סביב 3.56 שקלים.

07:40

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בת"א

1. צפי לפתיחה מעורבת

יום המסחר בבורסה צפוי, כפי הנראה, להיפתח במגמה מעורבת. זאת לאחר שאתמול המשיך מדד ת"א 35 בטיפוס לכיוון 2,000 נק' ועלה בכ-0.6% לשיא של 1,960 נק' ות"א 90 התקדם ב-0.2%. מדד הביומד בלט עם עלייה של 2.4%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל. 

2. מגמה מעורבת באסיה, נטייה לעליות בחוזים

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה מעורבת. בטוקיו רושם מדד הניקיי ירידה קלה, ואילו בורסת שנחאי עולה קלות. באוסטרליה והונג קונג לא מתקיים היום מסחר. 

במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמת יציבות עם נטייה לעליות.

3. סחורות: מגמה מעורבת בנפט 

גם במסחר בחוזים על הנפט המגמה מעורבת. חוזה על נפט מסוג ברנט עולה קלות ומנגד חוזה לפברואר על נפט מסוג WTI רושם ירידה של 0.8% ל-73.2 דולר לחבית. 

הזהב רושם ירידה קלה. 

4. הביטקוין שב ועולה מעל 50 אלף דולר

בשוק הקריפטו רושם הביטקוין עלייה של 1.1% לכ-51 אלף דולר. זאת לאחר שאתמול נחלש ונסחר סביב 49.8 אלף דולר. האת'ר בירידה קלה סביב 4,070 דולר.

5. הפועלים: האינפלציה תתמתן ב-2022

לסיום, כלכלני בנק הפועלים מציינים בסקירתם השבועית כי "האינפלציה בישראל נמוכה מזו שברוב מדינות העולם משתי סיבות עיקריות: ייסוף השקל ואי-תלות במחירי הגז הטבעי בעולם. בנטרול אלו, האינפלציה אצלנו הייתה כנראה די דומה לזו שבאירופה. מחירי האנרגיה, הסחורות וההובלה הביאו להתייקרויות של מוצרים ב-2021, ובשבועות האחרונים חלק ממחירי ההובלה ירדו, וגם עליית מחירי הנפט נבלמה. כלומר, רוב ההשפעה של עליית מחירי הסחורות וההובלה כבר באה לידי ביטוי באינפלציה של 2021, אבל כנראה שלא הכול. מחירי החשמל לדוגמה עדיין צפויים להתייקר ב-4.9% בפברואר, וכן צפויה התאמה נוספת במחירי המזון".

"בשנת 2022 נכנס לתמונה גורם משמעותי אולי יותר מאלו של שנה שעברה וזה עליות השכר. ככל שהשכר ימשיך לעלות, נראה עלייה במחירי השירותים השונים, וכנראה שגם במחירי הסחורות. האינפלציה שהתמקדה במחירי הסחורות צפויה ב-2022 לחזור להיות מושפעת יותר ממחירי השירותים. אנו מעריכים שהאינפלציה תתמתן משיעור של 2.5% ב-2021 לשיעור של 2.0% ב-2022", הם כותבים.