כך הפכה מניית בנק לאומי לבעלת השווי הגבוה ביותר בבורסה של תל אביב

הדומיננטיות של הבנקים בולטת במדד הדגל של הבורסה – ת"א 35, עם 4 נציגות בין עשר החברות הגדולות בבורסה המקומית • מ-26 בדצמבר נייס איבדה 15% ובמקביל לאומי עלתה ב-9%

סניף של בנק לאומי בתל אביב / צילום: איל יצהר
סניף של בנק לאומי בתל אביב / צילום: איל יצהר

הגאות בעסקיהם של הבנקים בישראל בשנה האחרונה באה לידי ביטוי גם בביצועי מניותיהם, שטיפסו ב-2021 בשיעורים דו-ספרתיים והן נסחרות במחירי שיא. כעת מובילות העליות במניות הבנקים למהפך בצמרת החברות בעלות השווי הגבוה בבורסה בת"א, כאשר בנק לאומי כובש את הפסגה עם שווי של כ-52 מיליארד שקל, אחרי זינוק של כ-85% במניית הבנק בסיכום 2021, והתחזקות מתחילת החודש הנוכחי בכ-8% נוספים.

בכך הפך בנק לאומי לבעל שווי דומה לזה של ענקית הטכנולוגיה נייס, אשר הייתה החברה הגדולה בבורסה בת"א במשך תקופה ארוכה, הודות לעדנה ממנה נהנה ענף הטכנולוגיה בעולם מאז פרוץ משבר הקורונה ב-2020, וסיכמה את אותה שנה בטיפוס של קרוב ל-70%, ושל כ-115% מרמת השפל של אותה שנה, בשיא המשבר בשווקים.

בשנה שעברה הציגה מניית נייס ביצועים פושרים משמעותית, ולאחר שבתחילתה של 2021 סבלה המניה מירידות משמעותיות, את 2021 סיכמה נייס בהתחזקות של אחוזים בודדים.

אולם, בתקופה האחרונה שוב סובלת נייס מכיוון שלילי, ומרמת השיא שקבעה בחודש נובמבר האחרון נחלשה בכ-17%, כולל כ-4% שאיבדה עם פתיחת שבוע המסחר הנוכחי.

פסיעה מלאומי (ונייס) ניצב בנק הפועלים, בשווי שוק נוכחי של כ-48 מיליארד שקל, שגם מנייתו נסחרת ברמות שיא - אחרי ש"הסתפקה" בטיפוס של כ-50% בסיכום 2021, ומתחילת השנה התחזקה בכ-12% נוספים.


4 נציגות בין 10 הגדולות

הדומיננטיות של הבנקים בולטת במדד הדגל של הבורסה - ת"א 35, עם 4 נציגים בין עשר החברות הגדולות בבורסה המקומית, שמלבד לאומי והפועלים כוללים גם את מזרחי טפחות (כ-33.5 מיליארד שקל) ודיסקונט (כ-27 מיליארד שקל). גם הבנק החמישי בגודלו, הבינלאומי, נכלל במדד המוביל והוא נסחר בשווי של כ-14 מיליארד שקל, הממקם אותו בין 15 החברות הגדולות במדד.

המגמה החיובית במניות הבנקים באה לידי ביטוי גם בטיפוס שנתי של קרוב ל-70% שהציג מדד הבנקים בסיכום שנת 2021, שעוד הוסיף לערכו כ-10% מתחילת 2022. 

הבנקים נהנים מסביבה מאקרו כלכלית תומכת שהזניקה את רווחיהם במהלך השנה האחרונה. בין היתר הם נהנו מהתאוששות המשק ממשבר הקורונה, שאיפשר להם להמשיך בצמצום כריות הביטחון שהפרישו עם התפרצות המגפה (תחת סעיף 'הכנסות מהפסדי אשראי').

לצד זאת, רשמו הבנ קים גידול משמעותי בתיקי האשראי שלהם, וכמובן שנהנו גם מהזינוק המשמעותי בביקוש למשכנתאות, ששבר שיאים ב-2021 ועמד על 116 מיליארד שקל. לכך אפשר להוסיף גם את הרווח שהשיגו הבנקים כתוצאה מהאינפלציה, כאשר אף הגדילו את החשיפה למדד המחירים לצרכן, שהכניסה לכיסיהם מאות מיליוני שקלים.

כפי שציינו באחרונה בבית ההשקעות אי.בי.אי לגבי ביצועי הבנקים בשנה החולפת - "אפשר להגיד שהקלפים פשוט הסתדרו להם". במבט קדימה, באי.בי.אי סבורים כי "ברור שביצועים של שנת 2021 לא יחזרו", על רקע רמות המכפילים הגבוהים של הבנקים ביחס לנקודת הפתיחה הנמוכה טרם העליות, ולמרות שסביבת המאקרו תמשיך לתמוך בפעילות.