"לא תהפוך לשומרת הסף": מאחורי החלטת גוגל להגביל מפרסמים

גוגל הודיעה אתמול שהיא תפתח תחליפים חדשים למזהה הפרסום באנדרואיד, וכך תאמץ הגבלות חדשות על תחום הפרטיות על חברות צד שלישי • תומר אליאס, דירקטור ב-BigID: "גוגל מנסה ליצור סיטואציה שהיא עדיין תהיה מונופול בפרסום ממוקד" • ומה צפויה להיות ההשפעה על מטא, שנפגעה קשה מצעד דומה של אפל

מטה גוגל במאונטיין ויו, קליפורניה / צילום: Shutterstock, achinthamb
מטה גוגל במאונטיין ויו, קליפורניה / צילום: Shutterstock, achinthamb

"אסור להיות תמימים, גוגל לא תהפוך להיות שומרת הסף של צרכן הקצה בן לילה", אומר היום לגלובס גל רינגל, מנכ"ל ומייסד שותף של חברת Mine, שפיתחה טכנולוגיה הפועלת לצמצם את המידע הפרטי באינטרנט של לקוחותיה. רינגל מתייחס להודעת ענקית הטכנלוגיה מאתמול (ד') על כך שתאמץ הגבלות פרטיות חדשות שישפיעו על המעקב באפליקציות במכשירי אנדרואיד. על פי הודעתה, היא מפתחת תחליפים למזהה הפרסום באנדרואיד (alphanumeric identifiers) - מחרוזת תווים ייחודית המזהה את המשתמש. המזהים נועדו להשיג יותר פרטים על המשתמשים כדי להתאים להם את הפרסומות.

"בסופו של יום המטרה שלה, כמו של כל חברה אחרת, היא למקסם את הכנסותיה. נכון, היא תגביל את האפשרות לצד ג' לעקוב אחר התנהגות צרכנים וייתכן שעידן המפרסמים כפי שאנחנו מכירים ייגמר, אך עם זאת לענקית הטכנולוגיה עדיין יש את היכולת לעקוב אחר הגלישה באינטרנט ולקבל ערך רב מהמידע", מסביר רינגל.

רינגל מחדד שההחלטה של גוגל לא צפויה לפגוע בהכנסות שלה: "זה אמנם צעד מבורך אך בסופו של יום המטרה של ענקית הטכנולוגיה היא להמשיך להוביל את השוק ולמקסם את הכנסותיה. המשמעות היא שגוגל לא תשתף מידע של משתמשים עם צד ג'. אבל מה בנוגע אליה? החברה תמשיך להחזיק במידע של משתמשים, כך שהכוח והדאטה יהיו בידיה והיא תקטין את נתח השוק של החברות הקטנות והמפרסמים". רינגל מוסיף כי הוא מקווה לראות את התעשייה מתקדמת לגישת Value based internet. כלומר, גישה שבה אנשים יכולים ליהנות מהיתרונות שיש באינטרנט, "אבל באותה העת לקבל יותר שליטה על איזה סוג מידע הם מוכנים לחלוק ועם מי", כך לדבריו .

תומר אליאס, דירקטור מוצר בחברת BigID שפיתחה פלטפורמה לניהול ואכיפה של מדיניות ופרטיות המידע ברשת, מסכים עם רינגל. אליאס אומר לגלובס כי המהלך נועד להשאיר את גוגל כבעלת הכוח הדומיננטי בשוק. "גם אם ההסתכלות של המהלך כאן היא שמירה על הפרטיות של המשתמשים, בשורה התחתונה גוגל רוצה להיות המפרסמת שנמצאת במקומות הראשונים כשבאים לפרסם. היא מנסה ליצור כאן סיטואציה שהיא עדיין תהיה מונופול בפרסום ממוקד. גם אם המהלך נראה כאילו הפרטים האישיים של האדם לא רלוונטיים יותר, עדיין חייבת להישאר כאן הבנה כללית של דברים שהמשתמשים אוהבים והעדפות שלהם", הוא אומר.

פחות אגרסיבי מהמהלך של אפל

המהלך של גוגל מגיע כשנה לאחר שאפל השיקה את הפיצ'ר App Tracking Transparency. פיצ'ר זה מודיע למשתמשים על אפליקציות שמבקשות לנטר את הפעילות שלהם מחוץ לאפליקציה ולהשתמש בנתונים לשימושי פרסום מטורגט. הפיצ'ר, למעשה, החזיר למשתמשים הן את השליטה על פרטיותם והן הקנה שקיפות לכלל תהליך טרגוט של תעשיית הפרסום הדיגיטלי .

אחת החברות שחטפו את המכה הגדולה ביותר, הייתה מטא (פייסבוק לשעבר). השינויים של אפל בשנה שעברה (יחד עם תוצאות נוספות בדוח הרבעוני של מטא שאיכזבו את המשקיעים) גרמו למטא  לאבד 232 מיליארד דולר משווי השוק ביום מסחר אחד. השינויים של אפל יכולים להעמיק עוד יותר את המצוקות הקשות של מטא וצפויים להעמיק את הפגיעה בהכנסות החברה, שהודיעה החודש כי השינויים של אפל יעלו לה 10 מיליארד דולר השנה באיבוד מכירות.

כשהמהלך של אפל יצא, הוא היה פתאומי והונחת כמכה לתעשייה. גוגל טרם חשפה פרטים נוספים, ולכן לא ידוע מה יהיה אופי הטרגוט החדש וכיצד הוא ישפיע על המשתמשים. עם זאת, החברה הבטיחה לתעשיית הפרסום הדיגיטלי כי המעבר לטכנולוגיה החדשה יימשך כשנתיים ויערך באופן הדרגתי תוך שיתוף פעולה והידברות עם גורמים בתעשייה. מהלך הדרגתי זה, נועד, ככל הנראה, לייצר מוצר טכנולוגי שיהיה מקובל על כל הצדדים.

במקביל להבטחות לשיתוף פעולה עם התעשייה, גוגל תקפה את אפל (גם אם לא הזכירה את שמה במפורש) על הצורה שבחרה להוציא לפועל את המהלך שלה. "אנו מאמינים כי מבלי לספק תחילה נתיב חלופי לשמירה על הפרטיות - גישות כאלו עלולות להיות לא יעילות ולהוביל לתוצאות גרועות יותר עבור פרטיות המשתמשים ועסקי המפתחים", כך נכתב בהודעת גוגל. הרבה בוחנים את המהלך הנוכחי של גוגל כדי לראות אם במטא צריכות להדליק נורות אדומות.

אליאס מסביר כי אי אפשר לדעת אם זה יפגע בענקית הטכנולוגיה (המפעילה את פייסבוק ובנויה על פרסום ממוקד). "אם החברות עובדות בשיתוף פעולה, אז סביר שהן ינווטו את זה יחד למקום שיהיה טוב גם לגוגל וגם למטא", אומר אליאס. "הן חברות-אויבות, אבל אם יש כאן שיתוף פעולה, כל הצדדים יתאימו את עצמם כדי שזה יעבוד".

במטא קיבלו את ההצהרה של גוגל בשמחה יחסית. גרהם מוד, סגן נשיא לשיווק מוצרים, פרסומות ועסקים במטא, כתב בטוויטר: "מעודד לראות את הגישה המשותפת ארוכת הטווח הזו לפרסום מותאם אישית שמגן על הפרטיות בגוגל. אנו מצפים להמשך העבודה איתם ועם התעשייה על טכנולוגיה, בדגש פרטיות". הציוץ של מוד מייצג בעיקר הושטת יד לשיתוף פעולה, כדי לוודא שהמהלך יהיה לרוחה ובהתאם לתוכניות העסקיות שלה, ולא יפגע במטא בצורה אנושה.