הבורסה בת"א | סיקור שוטף

בעוד שבאירופה המדדים צוללים, בורסת ת"א ננעלה במסכים ירוקים

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5%, ת"א 90 ב-0.2% • בנק ישראל השאיר את הריבית ללא שינוי • המדדים באירופה נופלים, הבורסה ברוסיה מתרסקת ביותר מ-10% • היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל יום הנשיאים • ומה חושבים בפסגות על מדיניות בנק ישראל?

הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:28

בעוד שבאירופה המסכים צבועים באדום בוהק, הבורסה בישראל ננעלה בעליות שערים. מדד ת"א 35 עלה ב-0.5%, ת"א 90 הוסיף 0.3% ות"א 125 התקדם 0.4%. במרבית המדדים הענפיים נרשמו עליות, בהם מדד הבנקים שהוסיף 0.95%, מדד הפיננסים שעלה ב-1.2% ומדד הביטוח שהוסיף 1.8%. מנגד, מדדי הביומד והתקשורת ירדו ב-0.3% ומדד הקנאביס השיל כ-0.5%. מחזור המסחר הסתכם ב-1.72 מיליארד שקל.

מרבית המניות במדד הדגל ת"א 35 סיימו את היום בירוק. בתחתית הטבלה נייס , שלאחר שצללה אתמול ב-9% המשיכה היום וירדה בכ-1.4% נוספים. בזק  מיד אחריה עם ירידה של 1%. בפסגת המדד שפיר הנדסה  שהוסיפה 2.3% ואחריה מיטרוניקס  עם עלייה של 2.2%. 

מניית אימפקס  סיימה את היום עם זינוק של 21%, שיעור דומה לזינוק שרשמה אתמול כשהודיעה על שת"פ עם פפסיקו העולמית. גם עין שלישית, טונדו, מיקרונט, ג'נסל וישראל קנדה עלו יפה. בירמן  התחזקה לאחר שפרסמה אומדן שלפיו בשנת 2021 הכנסותיה יסתכמו בכ-390 מיליון שקל, גידול של 42% בהשוואה ל-2020. 

16:35

מגמה מעורבת בבורסה לאחר החלטת הריבית של בנק ישראל. הבנק הותיר את הריבית במשק ללא שינוי ברמה של 0.1%, אך מאותת על העלאה בחודשים הקרובים בהתאם לנתוני המאקרו שיגיעו מהכלכלה.

״במשק הישראלי נרשמה צמיחה גבוהה לצד נגיף הקורונה והאינדיקטורים השונים מצביעים על המשך הגידול בפעילות בקצב נאה. לכן, הוועדה מעריכה כי בחודשים הקרובים יבשילו התנאים להתחיל בתהליך הדרגתי של העלאת הריבית בהתאם לתוואי האינפלציה, קצב הצמיחה והתעסוקה. זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות, ולהבטיח המשך פעילותם התקינה של השווקים הפיננסיים", כך לפי הודעת בנק ישראל.

מדד ת"א 35 שוב מתחזק בכ-0.4%, ת"א 90 יציב סביב רמת הפתיחה ות"א 125 עולה ב-0.2%. גם מדדי הבנקים, הפיננסים, הביטוח והתעשייה נסחרים בירוק. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל. היחלשות השקל נבלמה והוא נסחר כעת ביציבות כנגד הדולר, האירו והפאונד.

15:45

ברקע הירידות החדות בבורסות אירופה ובמוסקבה בפרט, העליות בתל אביב אט אט נמחקות כאשר גם מדד ת"א 35 מתנדנד בין עלייה לירידה קלה. מדד ת"א 90 יורד ב-0.2%, ת"א 125 נסחר בדומה לרמת הפתיחה. מדד הבנקים מצליח לשמור על עלייה של 0.2% בעוד שמרבית המדדים הענפיים האחרים נסחרים בירידות. מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-1.23 מיליארד שקל.

במדד ת"א 35 מרבית המניות עדיין נסחרות בעלייה, ובראש קנון  ואיי.סי.אל  שעולות 1.2%. בתחתית המדד בזק  ונייס שיורדות בכ-1.4%. מחוץ למדד נרשמות ירידות מהותיות במניות באטמ, אלטשולר שחם, עשות, סיפיה וויז'ן, אימאג'סט, טראלייט ואפולו פאוור. היום זהו יומה האחרון של מניית פריגו  בבורסת תל אביב, והיא נסחרת בירידה של 0.2%.

בשוק המט"ח נרשמת חולשה של מטבע השקל אל מול המטבעות המובילים. הדולר עולה ב-0.2% לשער של 3.218 שקלים, האירו עולה ב-0.1% ל-3.645 שקלים והפאונד מוסיף 0.2% לשער של 4.378 שקלים.

בעוד רבע שעה יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית. הבנק צפוי להשאיר את שיעור הריבית ללא שינוי.

14:55

מגמה מעורבת בבורסה כעת. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.1%, ואילו מדד ת"א 90 עבר לירידה של כ-0.4% . מחזור המסחר מסתכם בכ-1.06 מיליארד שקל.

ירידות בולטות רושמות אפולו פאוור , סאמיט , ראדא, דמרי וטרמינל איקס. 

13:15

בעוד שבורסות אירופה עברו לירידות שערים לאחר שברוסיה ציינו שמוקדם מדי למפגש פסגה עם נשיא ארה"ב ביידן, בתל אביב המדדים ממשיכים להיסחר בירוק. ת"א 35 עולה ב-0.8%, ת"א 90 ב-0.3% ות"א בנקים קופץ 1.3%. מדד הנפט נסחר בירידה קלה. מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-740 מיליון שקל.

אימפקס ממשיכה לבלוט בפסגת הטבלה עם עלייה של 25%, וגם עין שלישית, מקס סטוק , סטורג' דרופ, האב , אקופיה, גמא ניהול וטקטונה רושמות עליות. מנגד, באטמ  מאבדת מעל 5% וגם יוזרוואיי, אימאג'סט, אוגווינד, אלטשולר שחם  וראדא  נחלשות.

11:05

נמשכת המגמה החיובית בבורסה, אם כי העליות מתמתנות. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.9%, ומדד ת"א 90 עולה ב-0.4%. 

אימפקס  ממשיכה במומנטום החיובי , קופצת ב-14% ומשלימה עלייה של 38% בשני ימי מסחר. טונדו סמארט  מזנקת ב-12% וביומיט פוד  ב-11%. 

חברת סולגרין  מעדכנת כי חתמה על הסכם מחייב לשיתוף פעולה אסטרטגי ארוך טווח בישראל עם החברות עמיר שיווק ופ.מרום לייזום, הקמה ותפעול במשותף של מערכות סולאריות על גבי חממות ומבנים חקלאיים נוספים. בסולגרין מציינים כי לעמיר שיווק פעילות נרחבת בתחום השיווק וההפצה למגזר החקלאי, לפ.מרום פעילות משמעותית בתחום ההקמה של חממות.

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה חיובית, על רקע ירידה במפלס החששות מפני מלחמה באוקראינה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-1.5%, ומדד ת"א 90 עולה ב-0.4%. 

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הסכים "עקרונית" למפגש פסגה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. התנאי לשיחות, הבהירו בבית הלבן, הוא שרוסיה לא תפלוש לאוקראינה. ההסכמה העקרונית של שני הצדדים הושגה בתיווך נשיא צרפת עמנואל מקרון, שניהל שיחות קדחתניות עם שני המנהיגים בליל יום ראשון - כך על פי הצהרה של ארמון האליזה. לא נקבע תאריך או מיקום לפגישה. 

עליות בולטות רושמות מיטרוניקס , אאורה , מגדל, לאומי , ישראל קנדה ושפיר. 

07:45

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בת"א

1. צפי לפתיחה מעורבת

יום המסחר בבורסה צפוי, ככל הנראה, להיפתח במגמה מעורבת. זאת לאחר שאתמול הירידות בבורסה התמתנו בשעה האחרונה של המסחר ובסיום רשם מדד ת"א 35 ירידה של כ-0.9%, מדד ת"א 90 נסוג ב-0.65% ואילו מדד הנפט והגז זינק בכ-3% בעקבות עדכון נתוני המכירות ממאגר לוויתן. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.25 מיליארד שקל.

עליות חדות רשמו רציו , קבוצת דלק , מקס סטוק, אנרג'יאן, הפניקס, פתאל, אימפקס וטונדו סמארט.

2. בנק ישראל יאותת על העלאת ריבית קרבה?

לקראת הודעת המדיניות המוניטארית של בנק ישראל היום (ב-16:00, צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי) כותב גיא בית-אור, הכלכלן הראשי של פסגות: "להערכתנו בנק ישראל צפוי להתחיל בתהליך העלאות הריבית כבר בחודשים אפריל או מאי לכל המאוחר ובהחלטת הריבית מחר, בנק ישראל יצטרך להתחיל להכין את המשקיעים. מבחינה של נתוני הבסיס הרלוונטיים, לפחות אנחנו, מגיעים למסקנה חד משמעית ולאור ההערכה שלנו כי חלון הזמן של בנק ישראל להעלאות ריבית מצומצם, עדיף שתהליך זה יתחיל מוקדם ככל שניתן".

אז מה עומד בבסיס הערכה זו? לדברי בית-אור, "בבואו לקבוע את המדיניות המוניטארית, בנק ישראל מתבונן על נתוני בסיס של המשק הישראלי - התוצר ובפרט פער התוצר, נתוני שוק העבודה והנדל"ן, סביבת האינפלציה כמובן, שוק המט"ח, הסביבה העולמית ועוד. בכל הנוגע לצמיחה, לראייתנו בשבוע שעבר נפל דבר מבחינת בנק ישראל. נתוני התוצר שפורסמו היו גבוהים משמעותית מהצפוי כאשר הצמיחה ברבעון האחרון הייתה גבוהה באופן דרמטי ביחס להערכות המוקדמות עם 16.6% לעומת צפי השוק שעמד על 4.8%. ואם זה לא מספיק, נתוני הרבעון השלישי עודכנו מצמיחה של 2.7% ל-6.7%".

"עוד לפני פרסום נתוני הצמיחה, התחזית שלנו עמדה על שתיים עד שלוש העלאות ריבית השנה כאשר הערכנו כי בנק ישראל יכול לקחת את הזמן ולבצע תהליך הדרגתי של העלאות ריבית. מאחר וההערכה לגבי פער התוצר הייתה שהוא עוד שלילי, כך תחזיות הצמיחה אותתו על צמיחה מעבר לפוטנציאל בשנתיים הקרובות באופן שיאפשר למשק הישראלי לספוג את העלאות הריבית מבלי לחוות האטה משמעותית. אך נתוני הצמיחה האחרונים משנים את התמונה מבחינת הלחצים האינפלציוניים המתהווים בישראל באופן שמצדיק להערכתנו פעולה מהירה יותר. שורה תחתונה, הנתונים המקומיים מאוד חזקים ולחצי אינפלציה מתגברים וזאת ביחד עם סביבה עולמית אינפלציונית שמהדקת מדיניות מהר מהצפוי. על כן, בנק ישראל צפוי לאותת היום על מהלך קרוב של העלאות ריבית", הוא כותב.

3. ירידות באסיה

בורסות אסיה פתחו את שבוע המסחר במגמה שלילית. בטוקיו רושם מדד הניקיי ירידה של כ-0.8%, בהונג קונג נסוג ההנג סנג ב-0.6% ובורסת שנחאי יורדת ב-0.2%. גם היום ימשיכו הסוחרים בעולם לעקוב אחר ההתפתחויות סביב המשבר באוקראינה.

היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל "יום הנשיא". במסחר בחוזים על המדדים המובילים בבורסות ארה"ב נרשמות עליות קלות.

4. אבגול תפרסם דוחות

היום צפויה אבגול  לפרסם דוחות. בהמשך השבוע יתפרסמו, בין השאר, דוחות אורמת , לייבפרסון, סאפיינס, אופקו וקומפיוג'ן. 

5. הנפט נסחר ביציבות 

 מחירי החוזים על הנפט נסחרים ביציבות. הזהב רושם ירידה קלה.

בזירת הקריפטו,  הביטקוין נסחר בשעה זו בעלייה של כ-2.5% בשער של 39.3 אלף דולר. האת'ריום קופץ 4.2% ועולה לרמה של 2,740 דולר.