רכב משומש | ניתוח

כשהערך עולה כמו בנדל"ן: השנה המטורפת של כלי הרכב המשומשים

ותיקי הענף לא זוכרים תופעה כזו מאז שנות ה־80 של המאה הקודמת: הקורונה, שיבושי האספקה העולמיים וההכרה שהתחדדה כי "חיים רק פעם אחת", הובילו למצבים אבסורדיים שבהם רכב משומש עולה יותר מחדש • הצצה לשוק שיצא מאיזון • מגזין הרכב של גלובס

מגרש מכוניות משומשות. ''שם המשחק הוא לנסות לשמר את המכוניות כמה שיותר זמן במלאי'' / צילום: Shutterstock
מגרש מכוניות משומשות. ''שם המשחק הוא לנסות לשמר את המכוניות כמה שיותר זמן במלאי'' / צילום: Shutterstock

בשוק הרכב התרחשה בשנה האחרונה תופעה מפתיעה, ואפשר לומר אפילו די נדירה. מכוניות משומשות, שבדרך כלל מאבדות מערכן בממוצע 10%-20% בשנה, שמרו על ערכן וחלקן אפילו התייקרו, כפי שימחישו הדוגמאות הבאות.

בינואר 2021 עמד מחירה של אאודי E-Tron שנת 2020 ברמת גימור מפוארת על 307.5 אלף שקל, על פי מחירוני אתר יד2. מחירו של רכב היוקרה החשמלי הזה בסוף 2021 זינק באותם מחירונים לכ-375 אלף שקל. והתופעה המפתיעה הזו התרחשה לא רק בקטגוריות היוקרה. כך למשל, המחיר של קיה נירו היברידית מודל 2021 שנמכרה בינואר אשתקד בכ-138.6 אלף שקל, זינק ליותר מ-165 אלף שקל בסוף 2021. "לא זכור לנו דבר כזה", אומר מוטי ענו, מנהל מחירוני יד2 מזה עשור.

 
  

מחירוני יד 2 מגובשים על סמך נתונים של כ-10,000 מודעות מתוך כ-80 אלף המודעות שמתפרסמות בלוח מדי חודש. על בסיס המחירונים מציבים ביד2 יעדים לשנה הקלנדרית הבאה. יעדים אלה משקפים את שחיקת המחירונים, מהלך טבעי שמתרחש בשוק המכוניות המשומשות.

"עד לקורונה, שיעורי ירידת הערך השנתיים בשוק המשומשות נשמרו בטווח של כ-15%-19%", אומר ענו, "זה גם היעד שעל בסיסו הערכנו בסוף 2020 ולקראת 2021 את השינוי הצפוי. במהלך 2021, ככל שהמגפה הלכה והתפשטה, הבנו שאנחנו רחוקים מהיעד וכי מגמת המחירים הולכת הפוך: מחיר של רכב יוקרה כמו אאודי, במקום לרדת ב-15% עלה בכ-21% - וזה לא נגע רק לדגמים מסוימים. בקטגוריית רכבי המנהלים עלו בכ-10% מחירי המשומשות, וברכבי היוקרה זיהינו עלייה של 11% בדומה למכוניות מסחריות".

 
  

מאז שנות ה-80', מחירוני לוי יצחק שעליהם נשען שוק הרכב לא חוו עליית מחירים בדגמי המכוניות המשומשות. את העלייה, בשיעור ממוצע של 8% מאז אוגוסט 2021, מגדיר מי-רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק, כ"תופעה שלא ראינו מאז ימי האינפלציה של שנות ה-80. אז המחירים של המשומשות עלו בעקבות המכוניות החדשות. היום הביקוש, שעולה על ההיצע שנבלם לנוכח קצב הייצור, הוא שהוביל לכך".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

במציאות שלא נתונה למגפה ובאופן טבעי, מחירן של מכוניות משומשות נשחק - חלקן בקצב מהיר יותר ואחרות בקצב איטי על פי הביקוש להן בשוק. מחירוני לוי יצחק משקפים ממוצע ביחס לשנת הייצור והביקוש, במחיר שתלוי כמובן גם במצבו של הרכב. "הדרישה למכוניות משומשות כפי שמלווה אותנו מאמצע 2021 ממשיכה וצומחת עד היום. ההאטה בקווי הייצור של הרכבים החדשים, לצד הירידה בתפוקה, משפיעות על אספקת מכוניות בכל רחבי הגלובוס וגם בישראל", מציין לוי. "זו התנהגות השווקים ברמה עולמית. בארה"ב הגענו למצב שרכב משומש יכול לעלות יותר מרכב חדש".

ואכן פרסומים מהעת האחרונה בעיתונות בארה"ב מדווחים על זינוק שהגיע ל-45% במחירי המכוניות המשומשות. הסיבות נעוצות במחסור במכוניות חדשות ובביקושי שיא למשומשות. במגזין וול סטריט ג'ורנל פורסמה כתבה תחת הכותרת "למה המכונית שברשותכם שווה כיום יותר מהמחיר שבו רכשתם אותה?", וב-CNBC תיארו את הזינוק במחירי המשומשות ככזה שעקף את הזינוק בשער הביטקוין.

 
  

שוק משובש שנע ברכבת הרים

את מצב שוק המכוניות המשומשות מגדיר שגיב מגר, מנכ"ל קבוצת דיין שבבעלותה חברת הטרייד-אין טרייד מוביל, כ"משובש". "למעשה", אומר מגר, "שוק הרכב באופן כללי נמצא במצב משובש. בתחילת הקורונה הייתה פאניקה מוחלטת, והענף נכנס לקיפאון - מהיצרנים דרך היבואנים ועד הצרכנים. הייתה תחושה של 'ארמגדון' כי לא ידעו מה יהיה. מכירות נעצרו והיצרנים שנמצאים בראש שרשרת הערך של ענף הרכב, בלמו את יכולת הייצור. מפעלים נסגרו ובמקביל זינק הביקוש לשבבים גם בתחום מוצרי החשמל הביתיים - וכפועל יוצא מכך נוצר מחסור עולמי אדיר בשבבים. לאחר מכן ברכבת ההרים שחווה הענף, עם השחרור של הסגרים הראשונים, חלה עלייה בביקוש לרכישת רכב", מוסיף מגר.

 
  

עלייה זו נבעה בין השאר מהאילוץ או מהרצון להימנע משימוש בתחבורה ציבורית. "אנשים חיפשו רכב לילד שמשרת בצבא ולסבא שעד כה השתמש באוטובוסים כדי להתנייד", אומר מגר. "למשוואה הזו תוסיפו שאנשים לא נסעו לחו"ל, לא היו אירועים להוציא עליהם כסף, ומתקבלת תוצאה של הכנסה פנויה שמתחברת לרצון להתפנק ולשדרג רכב קיים. במקביל היו לא מעט שכירים שהחזירו את רכב הליסינג שלהם, ועברו לרכב פרטי במטרה להגדיל את הנטו במשכורת.

"אחרי הקיפאון הגענו למצב של עלייה חדה בביקוש. השחקנים בהתחלה לא הבינו את זה. אנחנו עובדים עם הרבה יבואני רכב וראינו שהצרה היא רוחבית כשהמכסות של מכוניות חדשות היו נמוכות משמעותית. נוצרו עיכובים בכל שרשרת האספקה. לפני יותר משנה", מספר מגר, "התחלנו לקנות מכוניות במחיר גבוה מהמחירון, במודע".

השיבושים בשרשרת האספקה לא נובעים רק מהייצור שהוגבל. מהמורה נוספת הציבו לדברי מגר הסכמי ליסינג של חברות. "חברות הליסינג מהוות חלק משמעותי מציי הרכב של חברות, והן לא חידשו את מלאי המכוניות שנפלטות מליסינג לשוק המשומשות, משום שהן דחו את הסכמי החכירה. גם זה הוביל לעיוות מוחלט בשוק, כשהפער בין ההיצע המוגבל לביקוש שרק עלה - עוד גדל".

 
  

גם אתגרי השילוח הימי שהובילו להתייקרות של מוצרי צריכה רבים, השפיעו על ענף הרכב. "מחודש מרץ 2021 התחלנו להרגיש את לחץ הביקוש בשוק המשומשות. מכוניות לא סופקו והבחנו בזינוק בחיפוש אחר מכוניות יוקרה ומנהלים", אומר ענו מיד2. הוא מונה דגמים שזכו לעדנה בדמות עליית מחיר ניכרת, ולמשל גולף GTI - "אחת המכוניות המבוקשות, שברגע שיש מודעת מכירה, היא נחטפת. בקורונה הערך של רכב כזה עלה יותר". ענו גם מספר על תופעה שבה מוכרי המכוניות שחוו את הביקוש על בשרם, עדכנו במודעות שפרסמו בלוחות למכירת רכב משומש את המחירים כלפי מעלה.

"בתחזית שלנו למחירי הרכב בשנת 2022, אנחנו נסמכים על מה שהיה ב-2021. הסברה היא שככל שתתגבר פעילות הייצור והאספקה ואוניות יתחילו לזוז, מצוקת המלאים של מכוניות חדשות תשתחרר, ושוק המשומשות יחזור לרמה הטבעית שלו. אבל אנחנו עוד לא שם", אומר ענו.

 
  

גם לפי מגר, "אנחנו עדיין נמצאים בתוך האירוע. ההערכות הן שזה יימשך בטווח הקרוב. עדיין יש עיכובים במסירות רכב חדש ו-ואקום שנוצר בעקבות הדרישות הגבוהות וההיצע המוגבל".

אתה מגדיר את המצב כ"שוק משובש", אבל נראה שמי שפועל בתחום הרכב המשומש הרוויח מהסיטואציה שנוצרה.
מגר: "אני לא רואה את זה ככה. אולי זה משום שאני לא שחקן רכב טיפוסי. מי שמנהל עסק בתחום הזה צריך להיות קשוב לרחשי השוק, ולהבין שהמצב כעת לא בריא לענף. זו סיטואציה שלקחה את השוק לקיצוניות - אני קונה מכוניות במחיר גבוה ומוכר במחיר גבוה. בקיצוניות השנייה חווינו עצירה משמעותית. בתחילת הקורונה החזקנו מלאי של 3,000 כלי רכב שבכל חודש איבדו מאות שקלים.

שגיב מגר, טרייד מוביל / צילום: יח''צ
 שגיב מגר, טרייד מוביל / צילום: יח''צ

"אנחנו מעדיפים שוק יציב על פני שוק מורכב. אם למשל בעוד חודשיים תהיה כניסה מסיבית של כלי רכב משומשים לשוק, אני חושף את עצמי לסיכון משום שבמלאי שלנו יש מכוניות שקנינו במחיר גבוה. השוק כיום מחייב אותנו לגמישות והתאמה לשינויים התדירים, כשבכל הזמן הזה אנחנו נדרשים להיות עם הרגליים על הקרקע. המורכבות של השוק זולגת מעבר למחירונים, משום שיש קושי בניהול המשאב האנושי, בשימור עובדים ובגיוס חדשים".

קבוצת דיין שבראשה עומד מגר עוסקת במכירת כלי רכב משומשים (טרייד מוביל), בליסינג פרטי ותפעולי דרך המותג תיר ליסינג ובליווי למוסכים. "בכל נקודות הייחוס האלה, מול היבואנים, בציי הרכב ובכלל, אנחנו כל הזמן מנסים להבין את השלכות הרוחב של המחסור במכוניות, עד לרמת הירידה בכניסות למוסכים".

 
  

הביקוש הגיע גם לקרוואנים

"המחסור במכוניות בשוק היד השנייה מורגש בדגמים הפופולריים, אבל לא רק", אומר לוי, וגם הוא מזהה את האשם בין היתר בשוק השבבים. "שבבים הם מרכיב משמעותי ברכבים החדשים, שמופעלים על ידי מחשבים. וכשהייצור של המכוניות לא עומד בקצב ההזמנות, גם מי שרצה רכב חדש פונה היום לאפיק המשומשות". לפי לוי, עיקר 'החלפות הידיים' הן במכוניות משנות ייצור 2017 עד 2021. בין הדגמים המבוקשים הוא מונה דגמי מיני כמו יונדאי i10 או קיה פיקנטו, או בגזרת הסופר מיני טויוטה יאריס ויונדאי i20. עוד בין המבוקשים: דגמי הג'יפונים, רכבי שטח, מכוניות היברידיות שזוכות לפופולריות, מכוניות בסגמנט היוקרה ואפילו ביקוש לקרוואנים. "ברגע שאופציית הטיולים התרכזה בישראל, ראינו עלייה בביקוש לרכבי שטח, לג'יפים גדולים, ואף להשכרה או לקנייה של קרוואנים", מציין לוי.

 
  

לפי מגר, "כל כלי הרכב שהיו סחירים לפני הקורונה, הפכו להיות אולטרה סחירים. בקרב דגמים שהיו פחות סחירים לא ניכרה מגמה חד ערכית. בחלק מהדגמים כמו המיני והסופר-מיני הביקוש עלה, ובדגמי ה-4X4 ראינו זינוק כמו גם בדגמי היוקרה. בקצוות הביקוש זינק יותר ושוק האמצע נותר יציב יחסית". עוד לדבריו, "חווינו ירידה של 40%-50% במספר הימים שבהם מכוניות נשארו במגרשים. היום שם המשחק הוא לנסות לשמר את המכוניות כמה שיותר זמן במלאי, כדי שיהיה לנו מה להציע".

ניסים כהן, מנכ"ל כלמוביל טרייד, מסתכל על המעגליות הטבעית בענף, ואומר כי "המטרה בשוק מתוקן היא למכור רכב חדש, ותוצר הלוואי הוא הרכב המשומש. כיבואן אני מסתכל על כל המעגל, המטרה שלנו היא לשלם מחיר הוגן למי שמוכר לנו רכב משומש כדי שימשיך לקנות מאיתנו רכב חדש. המחירון בתקופה הזו לא שיקף את השוק, וכיבואנים לא יכולנו למכור מעל המחירון. יכול להיות שעל רכב שמתומחר ב-100 אלף שקל שילמתי 102 אלף שקל, אבל לא אוכל למכור אותו ב-104 אלף שקל כדי להרוויח על העסקה. ההסתכלות על הטרייד-אין אצלנו אינה כעל יחידת רווח והפסד, אלא כיחידה תומכת-מכירה במכוניות המיובאות".

 
  

שתי מכוניות באותה עסקה 

גם כהן מכלמוביל טרייד סבור כי "השוק הגיע למצב חסר תקדים", וגם הוא מתאר מציאות שמשולה לרכבת הרים. "שוק הרכב בדומה לכלל הענפים בכלכלה הישראלית נכנס בגל הקורונה הראשון לקיפאון טוטאלי, שהפשיר לאחר הגל השני. אנשים חזרו לקנות דברים ועבור רבים קניית רכב היוותה הכרח, כי הנסיעה בתחבורה הציבורית נזנחה.

ניסים כהן, כלמוביל טרייד / צילום: רונן טופלברג
 ניסים כהן, כלמוביל טרייד / צילום: רונן טופלברג

"בשולחנות המכירה ראינו תופעה של עסקה כפולה: צרכנים שבאים לקנות שתי מכוניות בבת אחת, אחת כרכב ראשי והשנייה כרכב משני, לילד. אנשים היו בראש של 'נדאג שיהיה רכב לכל אחד מבני הבית ולא נסתכן בנסיעה בתחבורה ציבורית'. בין הסגרים וסבבי התחלואה ההכנסה הפנויה גדלה, ועמה הרצון להתפנק בדגמים מפוארים ולשדרג. ראינו את האפקט הפסיכולוגי שהקורונה עוררה אצל רבים עם ההבנה ש'חיים פעם אחת'". אפקט זה ניכר בשורת תחומי צריכה, והוביל לצמיחה בסגמנט היוקרה של מוצרים שונים דוגמת מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, שעונים ותכשיטים.

 
  

"הביקושים התמקדו בקצוות", אומר כהן. "בקצה אחד דגמים משנות מודל עדכניות בסגמנט היוקרה להורים, ובקצה השני רכב בסגמנט המיני לבן החייל. הגענו למצב שבו אנשים צלצלו למרכזי המכירה לברר אם יש במלאי דגם כלשהו, ושילמו מקדמה רק כדי שנשמור את הרכב, עוד לפני שראו אותו. יתרה מזאת, מי ששילם מקדמה ובסוף התחרט - החזרנו לו את הכול כי ידענו שהרכב יימכר במהירות".

האם גם אתם קניתם או מכרתם מכוניות במחיר שהיה גבוה מהמחירון, כפי שהיה בשוק הפרטי?
כהן: "אנחנו יבואן ולכן לא יכולים למכור במחיר גבוה מהמחירון. כדי להגדיל את המלאי שלנו במגרשים, קרה ששילמנו יותר מבעבר על חלק מהדגמים, כי ידענו שהלקוחות יכולים למכור מעל המחירון בשוק הפרטי. לא מכרנו מעל המחירון שממילא התאים את עצמו למציאות, אבל ההנחה שיכולנו לתת קטנה".

אפשר להגיד שהמאמצים להפחית את העומס בכבישים, מהיבט סביבתי, ולהיפרד מהמכוניות הפרטיות כפי שמעודדת עיריית תל אביב, ירדו לטמיון?
"אפשר להגיד שחזרנו כמה שנים לאחור בהיבט המסרים הסביבתיים לשינוי בהתנהלות התחבורה", אומר כהן. "גם נושא התחבורה השיתופית שניסו לקדם לפני הקורונה, לא רלוונטי במציאות של היום".

 
  

הצפי: הפקק לא ישתחרר כל כך מהר

ואכן, הקורונה שלימדה את כולנו אי ודאות מהי, מובילה לכך שגם התוכניות לעתיד מביאות בחשבון שתחזיות עשויות להשתנות. ובכל זאת, מה הצפי להתייצבות של השוק? "אני לא מאמין שמשהו ישתנה ברבעון השלישי ואפילו הרביעי של 2022", אומר לוי ממחירוני לוי יצחק.

כהן מכלמוביל מאמין כי "אנחנו עדיין בעיצומו של האירוע שבו הביקוש גבוה מההיצע, ולא נשתחרר מהמצב הזו עד שלא יהיה מענה של היצע מהמכוניות החדשות שיגיעו ארצה. היבואנים סוחבים חוסרים של חודשים אחורה. ולא רק זה, ברגע שהשמיים ייפתחו ואנשים יחזרו לטוס לחו"ל, כסף יחזור לזלוג מחוץ לשוק המקומי, אנשים יפצו את עצמם עם חופשות ויהיה להם פחות כסף לקנות רכב חדש".