לרגל יום האישה: מדד מניות חדש בבורסה יכלול חברות עם לפחות 35% נשים בדירקטוריון

במדד, שיקרא "אינדקס ישראל הנהגה נשית", ייכללו כבר היום 34 חברות, בהן שטראוס, יוחננוף ועזריאלי • חברת אינדקס מדדים, שעומדת מאחוריו, מציינת כי ביצועי המדד מעידים כי מניות של חברות ישראליות בהנהגה נשית הניבו תשואות עודפות למשקיעים

34 חברות ישראליות כבר נכנסו למדד ההנהגה הנשית / צילום: Shutterstock, Jacob Lund
34 חברות ישראליות כבר נכנסו למדד ההנהגה הנשית / צילום: Shutterstock, Jacob Lund

חברת אינדקס מדדים משיקה מדד חדש לרגל יום האישה הבינלאומי שיעקוב אחרי חברות ישראליות שבדירקטוריון שלהן יושבות לפחות 35% נשים. הקמת המדד מתכתבת עם המגמה שמובילה יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה, שהקימה באוקטובר 2021 את "פורום 35+" שנועד לקדם איזון מגדרי בדירקטוריונים של תאגידים מדווחים, מנהלי קרנות נאמנות וחברות לניהול תיקים, וזאת באמצעות הגדלת הייצוג של נשים בדירקטוריונים.

מדד המניות, שיקרא 'אינדקס ישראל הנהגה נשית' כולל נכון להיום 34 חברות שנסחרות בישראל ושיעור הייצוג הנשי בדירקטוריון שלהן אינו פוחת מרף של 35%. למדד אין מגבלת כמות של מניות ולכן, מספר המניות במדד צפוי לגדול, ככל שהייצוג הנשי בחברות ילך ויעלה עם השנים. בין המניות המובילות במדד ניתן למצוא חברות ממגוון ענפים במשק, כדוגמת: שטראוס , יוחננוף , עזריאלי , אפי נכסים , פלסאון , ביג , מלם תים , חילן , דנאל  ועוד.

ביצועים עודפים לחברות עם יצוג נשי משמעותי בדירקטוריון

מדד המניות "אינדקס ישראל הנהגה נשית" יאפשר לראשונה לבחון באופן שוטף את ביצועי החברות המאמצות את עקרון הגיוון המגדרי, ובעתיד הקרוב גם יאפשר למשקיעים להשקיע בצורה מפוזרת באמצעות קרנות מחקות שיעקבו אחר המדד. מאינדקס נמסר כי בחינת הביצועים ההיסטוריים של המדד עד כה, מלמדת שגם בישראל חברות עם ייצוג נשי משמעותי בדירקטוריון השיגו ביצועים עודפים ביחס לחברות אחרות בשוק. על פי החברה, נתון זה דומה לממצאים מהעולם.

בדיקת הנתונים ההיסטוריים של מדד אינדקס ישראל הנהגה נשית מלמדת כי מיקוד בחברות בעלות ייצוג נשי משמעותי, משתלם גם בהיבט תשואת המשקיעים. לדוגמא, ב-12 חודשים האחרונים רשם מדד אינדקס ישראל הנהגה נשית עלייה מרשימה של למעלה מ-36% ביחס לתשואה של כ-26% שהניב מדד ת"א 125 ובשלוש השנים האחרונות הציג המדד תשואה עודפת משמעותית של כ-106% מול 43% שהניב מדד ת"א 125. גם בבחינת התשואה ביחס לסיכון, מראה מדד ההנהגה הנשית עדיפות, עם דירוג מדד שארפ גבוה במיוחד.

יו"ר רשות ני"ע בירכה על יצירת מדד גיוון מגדרי הראשון בישראל. "המדד צפוי לייצר תמריץ כלכלי לחברות בשוק לקידום התהליך שרשות ניירות ערך, בראשותי, מובילה ומעיד כי גיוון מגדרי אינו רק סיסמה. המטרה שלנו היא להציב את שוק ההון הישראלי בקו אחד עם השווקים המפותחים המובילים בעולם. מאז הקמת הפורום אנו רואים שיתוף פעולה והתגייסות מכל קצוות הקשת בשוק ההון ולכן מאמינים שהשינוי מחויב המציאות. אני קוראת לכל החברות המעוניינות להגדיל את מספר הנשים בדירקטוריון ליותר מ-35% וכבר עתה לחולל את השינוי המתבקש ולהצטרף לחוד החנית של החברות בהן גיוון מגדרי מייצר ערך", אמרה גואטה.

רק ב-16% מהתאגידים המדווחים יש יותר מ-35% נשים בדירקטוריון

רשות ניירות ערך שואפת כי עד לשנת 2028, נשים יהוו למעלה מ-35% בהרכב הדירקטוריונים של 50% מהתאגידים המדווחים, קרנות נאמנות וחברות לניהול תיקים המפוקחים על ידה. עם זאת, מניתוח נתוני מחלקת המחקר של רשות ני"ע לשנת 2020, עולה כי רק ב- 75 מתוך 473 תאגידים מדווחים (16% בלבד) כיהנו למעלה מ-35% נשים בהרכב הדירקטוריון.

יניב קוניס, מנכ"ל ומייסד אינדקס מחקר ופיתוח: "אינדקס שמה לעצמה כיעד מרכזי להנגיש לציבור המשקיעים בישראל מדדים איכותיים העוקבים אחר המגמות והתחומים המובילים את עולם ההשקעות. הביצועים המרשימים של המדד מהווים חיזוק נוסף לגישתנו המאמינה שקידום ייצוג נשי בדירקטוריונים ובהנהלה יתרום הן להתנהלות החברות הציבוריות והן לביצועי המשקיעים לאורך זמן. מטרתנו בהשקת המדד היא לייצר ערך כלכלי משמעותי למשקיעים, יועצי ההשקעות והמשקיעים המוסדיים, לצד מענה להיבטים ערכיים."