השבוע בעולם הפרסום: תקציב פליי קארד עובר מגליקמן לגיתם

וגם: מקאן תל אביב זכה במכרז על תקציב הפרסום של נת"ע • אור לביא ימונה לסמנכ”ל קריאטיב במשרד הפרסום מנצ' • ו-TMF תטפל בתקציב המדיה של קבוצת קרסו

יעל גולדמן בפרסומת עבר לפליי קארד / צילום: יח''צ
יעל גולדמן בפרסומת עבר לפליי קארד / צילום: יח''צ

לגלובס נודע כי תקציב הפרסום של המותג פליי קארד (Fly Card) עובר ממשרד הפרסום גליקמן-שמיר-סמסונוב למשרד הפרסום גיתם. זאת, בשל ניגוד עניינים שנוצר במשרד - בנק בינלאומי, שהיה תחת גליקמן-שמיר, השיק כרטיס הטבות לעולם התעופה (beyond).

המותג פליי קארד משלב אפשרות לאשראי עם כרטיס "מועדון הנוסע המתמיד" של אל על. משרד הפרסום של אל על הוא מקאן תל אביב. למרות זאת, כשבחברה השיקו ב-2014 כרטיס אשראי משל עצמם, הם העדיפו להותיר מחוץ להתמודדות על תקציבו משרדים שכבר מטפלים בתקציבים של כרטיסים אחרים. כך, מקאן, שמטפלים בלאומי קארד (כיום מקס), נותרו מחוץ להתמודדות. גליקמן-שמיר-סמסונוב זכו במכרז וטיפלו בו מאז.

במשך שנים הצליח המשרד להימנע מלהיכנס למלכוד ניגודי האינטרסים בקטגוריית כרטיסי האשראי והבנקאות. ניגודי האינטרסים בתחום הלכו והתחזק עם השנים, בשל תהליך הפרדת כרטיסי האשראי מהבנקים. תהליך זה צמצם את האפשרות של משרד פרסום לשחק במגרש עם מספר מותגים. לאחרונה, גם משרד הפרסום גליקמן-שמיר-סמסונוב נפל לניגוד עניינים זה.

המשרד מטפל שנים ארוכות בתקציב הפרסום של הבנק הבינלאומי. באיחור אלגנטי ביחס למתחרים השיק הבנק את beyond - כרטיס הטבות לעולמות התעופה והתיירות, המתחרה באופן ישיר בפליי קארד. מרגע שהבנק נכנס לקטגוריה זו, היה ברור שגליקמן לא יוכל לרקוד על שתי החתונות, והפרידה ממערך הפרסום של אל על ומהמותג פליי קארד הפכה רק לעניין של זמן.

תקציב אל על היווה במשך שנים מושא לחיזורים מצד משרדי פרסום שונים, שביקשו לטפל בחברת התעופה או במועדון הלקוחות. החברה הוכיחה נאמנות לספקיה, ולא החליפה משרדים כבר שנים ארוכות. הפרידה מגליקמן פותחת חלון הזדמנויות נדיר לקבל דריסת רגל בתקציב.

לפני חודשים ספורים מונה ליאור טנר, לשעבר מנכ"ל מועדון הנוסע המתמיד של אל על, לתפקיד מנכ"ל משרד הפרסום גיתם, במקום קרן בכר-אמיתי ויובל וינגסט שביקשו לפרוש. טנר כיהן בתפקיד מנכ"ל מועדון הנוסע המתמיד של אל על במשך כשבע שנים ונחשב להצלחה גדולה. 

ליאור טנר, מנכ''ל משרד הפרסום גיתם / צילום: איל יצהר
 ליאור טנר, מנכ''ל משרד הפרסום גיתם / צילום: איל יצהר

הנוסע המתמיד היא זרוע פעילות שנחשבת, למרות כל הקשיים שעברה אל על בשנים האחרונות, למוצלחת ורווחית. תחת ניהולו של טנר צמח מספר חברי המועדון באופן קונסיסטנטי, עד שעמד במועד פרישתו של טנר על כ-2.4 מיליון חברים בישראל ובחו"ל. באותה תקופה עמד מספר החברים של פליי קארד על כ-350 אלף חברים.

טנר חתום על מהלכים עסקיים כגון הקמת סוכנות ביטוח משותפת עם הפניקס, מיזם מלונות דיגיטלי, מיזם השכרת רכב ובתקופת הקורונה - השקת אתר סחר מקוון המציע רכישות מוצרים בשילוב כסף ונקודות אל על.

בימים אלה נערכת החברה למכירת חלק מהמועדון, אולם השליטה בו אמורה להישאר בידיה. עתה מקבל משרד גיתם תגבורת שיווקית משמעותית לטיפול במותג, בדמות המנהל שהקפיץ בעבר את המתחרים. 

מקאן תל אביב זכה במכרז על תקציב הפרסום של נת"ע

משרד הפרסום מקאן תל אביב זכה במכרז על תקציב הפרסום של נת"ע (נתיבי תעבורה עירוניים). מקאן צפוי לבצע עבור החברה את הקמפיין להשקת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן ואת ההסברה על הקו הירוק, הסגול והמטרו.

תקציב הפרסום של נת"ע נוהל מאז 2017 במשרד הפרסום אדלר-חומסקי. המשרד זכה בתקציב של 10 מיליון שקל במסגרת מכרז שעורר עניין רב בתעשיית הפרסום. בין המשרדים שהתמודדו עליו היו גיתם BBDO, באומן-בר-ריבנאי, ענבר-מרחב G ואשכנזי-זלצמן.

כחברה ממשלתית מחויבת נת"ע, על-פי חוק חובת המכרזים, לקיים מכרז כל כמה שנים. עד המכרז ב-2017, בו זכה אדלר-חומסקי, קבוצת מקאן טיפלה בתקציבו. תחילה זה נעשה באמצעות מקאן בוטיק, זרוע התקציבים הקטנים של מקאן שכבר לא קיימת, ובהמשך הועברו תקציביה למקאן ואלי, השלוחה של הקבוצה במצפה רמון. עתה, חוזר התקציב לקבוצת מקאן, הפעם למשרד הפרסום עצמו.

אור לביא ימונה לסמנכ"ל קריאטיב במשרד הפרסום מנצ'

משרד הפרסום מנצ' מגייס לשורותיו בכיר נוסף: אור לביא, סמנכ"ל הקריאטיב של משרד הפרסום יהושע TBWA, ימונה לתפקיד סמנכ"ל הקריאטיב במנצ'.

לביא כיהן בעבר כסמנכ"ל קריאטיב משותף ביהושע, לצידה של מאיה שרן שעזבה לפני חודשים ספורים והפכה לשותפה במשרד הפרסום D-SAY. לביא נותר אז מנהל קריאטיב יחיד ובמסגרת תפקידו היה אחראי על לקוחות כמו מקדונלד'ס, קופת חולים מכבי, סלופארק, ווינר, כאל ועוד.

נציין כי עד עתה לא היה סמנ"ל קריאטיב במנצ'. יניב מילנרסקי, ממייסדי המשרד, נחשב לאחד מאנשי הקריאטיב הבולטים בענף, והוא המזוהה עם הקריאטיב של משרד הפרסום.

מלינרסקי אמר כי הצירוף של לביא היה טבעי למשרד. "עם התרחבות המשרד, החלטנו לחזק את שדרת הניהול שלנו. אור הוא קודם כל מנצ' בנשמה, לצד היותו סמנכ"ל קריאטיב מחונן. הוא מהמעטים שיודעים לשלב גם יכולות קריאטיב גבוהות וגם יכולות ניהול מרשימות".

נזכיר כי רק לאחרונה צורפה למנצ' שותפה חדשה, שרון שלו-לבצור, לשעבר בכירה במקאן. בשנים האחרונות שימשה שלו לבצור כפרסומאית עצמאית.

משרד הפרסום מנצ' הוקם בשנת 2013 והוא אחד מהמשרדים היחידים שהוקמו בעשור האחרון והצליחו להתברג כחלק מהתעשייה "הממוסדת". המשרד קם כבוטיק קריאטיב בדגש על אסטרטגיה. בשונה ממשרדים צעירים אחרים, הצליח לגייס תקציבים של לקוחות גדולים, כמו קבוצת טמפו, צ'מפיון מוטורס, שטראוס, דור אלון, אלטמן, בנק ירושלים, פספורטכארד, מדלן ועוד.

TMF תטפל בתקציב המדיה של קבוצת קרסו

לגלובס נודע כי תקציב המדיה של קבוצת קרסו עובר לחברת המדיה TMF. קבוצת קרסו מייבאת את מותגי הרכב רנו, אינפיניטי וניסאן. בשונה מתקציב הקריאטיב שמטופל שנים ארוכות במשרד הפרסום ענבר-מרחב, תקציב המדיה עבר בשנים האחרונות מספר תהפוכות.

בעבר הופקדה בידי ענבר-מרחב האחריות על המדיה והקריאטיב. יש לציין כי ענבר-מרחב לא רוכש מדיה, אלא הדבר נעשה באמצעות יוניברסל מקאן. בהמשך בחרה קרסו לפצל את התקציב: הכסף שהיא משקיעה בטלוויזיה נותר בענבר, והתקציב שמופנה לפרסום בעיתונות עבר לסמארט מדיה.

ב-2017 החליטה קרסו לרכז את התקציב בבית אחד והעבירה אותו לענבר-מרחב. ב-2020 חזרה סמארט מדיה, והופקד בידיה כל התקציב.

לאחרונה הוחלט בקרסו לנהל מכרז על תקציב המדיה. רוב החברות שראו את תנודות התקציב העדיפו שלא להתמודד, כך שבסוף התמודדו רק יוניברסל, ו-TMF שזכתה במכרז.

נזכיר כי לפני מספר חודשים מונה יניב סנה, לשעבר בכיר ביוניברסל מקאן, לתפקיד מנכ"ל TMF.

מקרסו נמסר: "קרסו לא מתייחסת למהלכים פנימיים".