אחרי השימוע: הסכסוך בין קובלנץ ומועצת התאגיד בדרך לביהמ"ש

לגלובס נודעו פרטים חדשים על מאחורי הקלעים של הסכסוך בהנהלת תאגיד השידור: המנכ"ל אלדד קובלנץ מתכונן לאפשרות ההדחה, ובכוונתו לפנות לבית הדין לעבודה כדי לנסות לקבל צו מניעה נגד ההחלטה

אלדד קובלנץ, מנכ''ל תאגיד השידור הציבורי / צילום: איל יצהר
אלדד קובלנץ, מנכ''ל תאגיד השידור הציבורי / צילום: איל יצהר

החלק הראשון בתהליך הדחתו של מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי אלדד קובלנץ צפוי להגיע בשבוע הבא אל סופו. לגלובס נודע כי מועצת התאגיד צפויה להתכנס ביום רביעי 27 באפריל כדי לדון בשימוע שנערך למנכ"ל לפני שבועיים, ולהחליט סופית האם להדיח אותו.

על-פי הערכות, אם לא תחול התפתחות דרמטית של הרגע האחרון, המועצה צפויה לפטר את קובלנץ, שמתכוון במקרה כזה לפנות לבית הדין לעבודה כדי לנסות לקבל צו מניעה נגד ההחלטה.

נזכיר כי לפני כשבועיים התייצב קובלנץ בפני מועצת התאגיד לשימוע לפני פיטורים, לאחר התכתשות ארוכת-חודשים בינו לבין חברי המועצה, ששיאה הגיע לאחר מסקנות ועדת פרוקצ'יה, שבחנה את התרבות הארגונית בתאגיד. הוועדה אומנם קבעה כי קיימים בתרבות הארגונית דפוסים של התעמרות, ומצאה כי האחריות העיקרית לכך היא של קובלנץ, אולם נמנעה מהסקת מסקנות אישיות והמליצה לאפשר לקובלנץ לשקם את התאגיד במשך שישה חודשים.

מאחר שכך, הדוח לא יכול היה להוות עבור המועצה עילה לפיטורי קובלנץ. הדבר שכן הפך עילה להדחה הוא מערכת היחסים הרעועה בינו לבין המועצה, ששיאה היה במכתבים ששלח קובלנץ באמצעות עורכת דינו איילה הוניגמן לחברי המועצה ולעומד בראשה, היו"ר גיל עומר. מדובר בשני מכתבים שבהם האשים קובלנץ את עומר בניסיונות לפגוע בתאגיד ובו עצמו, כאשר במכתב השני הוא אף איים כי ינקוט נגד עומר צעדים משפטיים.

בתגובה שלחו חברי המועצה מכתב לקובלנץ, שבו דרשו ממנו למשוך את המכתבים ששלח וכן לצרף התנצלות ברורה וחד-משמעית, שתבהיר כי הוא מנסה לשוב למסלול העשייה המוטל עליו כמנכ"ל התאגיד, ולנהל דיאלוג ראוי עם המועצה.

לאחר שקובלנץ סירב, השתכנעו מרבית חברי המועצה - גם המתונים בהם, שסברו תחילה כי יש להמתין עם מהלך ההדחה - שלא ניתן להמשיך להתנהל מולו מבלי לפגוע קשות בפעילות השוטפת של התאגיד. מהלך ההדחה החל, והמכתבים צוינו כעילה לזימון לשימוע לפני פיטורים.

במועצה אולי רואים במכתבים את שיאה של מערכת יחסים מורכבת, שבה המנכ"ל מתקשה לעבוד תחת פיקוח דירקטוריון, אולם כמו בשימוע, קובלנץ צפוי לטעון בבית הדין כי המכתבים אינם יכולים להוות עילה להדחה, וכי לא נכון לפטר מנהל בשל מכתבים חריפים ששלחה עורכת דינו.

עוד צפוי קובלנץ לטעון כי חברי המועצה ניסו לגרום לו לפרוש עוד לפני מסקנות דוח ועדת פרוקצ'יה, באמצעות התערבות בלתי פוסקת וניסיון להכפישו מול העובדים, וכי המועצה החליטה לנהל את הארגון ולא לפקח עליו.

ניתן להניח כי התחנה המשמעותית הבאה איננה ישיבת המועצה שבה יוכרע האם להדיח את קובלנץ - סביר שהרכבת הזאת כבר יצאה מהתחנה, ושמבחינת הרוב לא ניתן להמשיך לנהל את הארגון בתנאים הנוכחיים. לכן, השאלה הגדולה היא מה יכריע בית הדין בשאלת הצו על-תנאי.

אם בית הדין לא יקבל את הבקשה, הרי ש"תם הטקס", וכל ההתנהלות מרגע זה והלאה תהיה על כסף, כבוד ותנאי פרישה. אולם אם יינתן צו שיעצור את הפיטורים, המשמעות היא שהמועצה לא תצליח להדיח את קובלנץ, והוא יסיים את הקדנציה הנוכחית שלו - שנגמרת בעוד עשרה חודשים.

נראה כי גם לקובלנץ ברור כי כהונה נוספת איננה אופציה - המועצה הנוכחית שמעוניינת להדיח אותו בוודאי לא תאפשר לו להמשיך, אולם ציבורית פרישתו תהיה צבועה בצבעים אחרים.

אלדד קובלנץ בחר שלא להגיב לידיעה.