אלפי טיסות מבוטלות ביום אחד והמפגע השקוף: הכתבות שאהבתם השבוע

בין פוש ל"ברייקינג", גלובס מלקט 5 כתבות (אולי קצת יותר) שאהבתם השבוע וכדאי להקדיש להן טאב פתוח בדפדפן • השבוע: זיהום רעש, שאלת השכר בראיון עבודה, גרמניה מתחמשת בעזרת ישראל והאינפלציה הדוהרת בארה"ב

חוזרים לטוס / צילום: Shutterstock
חוזרים לטוס / צילום: Shutterstock

עוד שבוע עמוס בחדשות חלף והותיר אותנו עייפים מהשטף הבלתי פוסק של הידיעות, הפושים וה"ברייקינג" השונים בטוויטר. השווקים ממשיכים להשתולל, הפדרל ריזרב הודיע על העלאת הריבית הגבוהה מאז 1994, נתוני האינפלציה בישראל הם באמת הרע במיעוטו כרגע ואפילו לא הזכרנו את הקואליציה הרעועה. המון תוכן התחרה על הריכוז שלנו השבוע והאצבע הגוללת הקולקטיבית של ישראל תשושה. אז החלטנו שבמקום להשלים את אירועי הפרקים הקודמים, ננסה לנקות את הרעש (עוד עליו, בהמשך), נחזור לכתבות שאהבתם השבוע ובאמת שוות את הטאב הפתוח הנוסף.

עברנו על הכתבות שהכי קראתם, הוספנו קצת מהנקראות שלנו, עברנו שוב על המומלצות של דסק האונליין ואני השתדלתי לא להגיש לכם הקוראים עוד כתבת לקט. מה שמחכה לכם בהמשך הוא לא הסיפורים הבולטים של הסופ"ש, כי בשביל זה כבר יש לגלובס מדור, ולא "חדשות" בהכרח אלא המלצת קריאה ידידותית. ובשביל שזה יהיה נוח - בחמישה סעיפים לא מחייבים, לא בדירוג ועם הסבר קצר וקונטקסט.

חמש כתבות שאתם ואנחנו אהבנו השבוע.

1. נתחיל באחת הכתבות הנקראות ביותר בשבוע האחרון. החלק הראשון בסדרת כתבות חדשה על המציאות החדשה בענף התעופה, כלומר, מה שקורה עכשיו עם ה"חזרה לשגרה" של הענף לאחר הסרת מגבלות הקורונה במרבית המדינות. למה המרכאות? כי המגבלות אמנם הוסרו, אבל איתן גם עזב אחוז מכובד מאוד של עובדים. כאן תוכלו לקרוא על חברות התעופה שמתקשות לשמר את העובדים שנותרו ועל איך את המחיר כולנו משלמים בביטולי טיסות, בהמשך נעסוק גם בחברות לואו-קוסט בעלייתן של טיסות קונקשן.

2,500 טיסות בוטלו ביום אחד. עם כוח האדם הנוכחי, זו רק ההתחלה | מיכל רז-חיימוביץ'

2. הזכרתי רעש. ידעתם שנזקי זיהום רעש מובילים ל-400 מקרי מוות בטרם עת בשנה בישראל? זו בדיקה שנערכה במשרד לאיכות הסביבה לבקשת גלובס עליה תוכלו לקרוא בכתבה על "המפגע השקוף". אספנו תלונות מהרשויות שמציגות את חומרת המצב בארץ (עוד על כך, באינפוגרפיקה למטה) ובדקנו מה ההשפעות הבריאותיות של זיהום רעש. המצב לא מעודד, אבל יוזמה חדשה של המשרד להגנת הסביבה עוד יכולה לעשות שינוי משמעותי במדינה הרועשת מאוד שלנו.

המפגע השקוף שגורם ל־400 מקרי מוות בשנה בישראל | שני אשכנזי

 
  

3. טורים על שוק העבודה וראיונות בפרט הם בדרך כלל כר פורה לוויכוחים בטוקבקים ומוקד קטטות בטוויטר, במיוחד בנושא נפיץ כמו סוגיית השכר. מי מעלה את שאלת צפיות השכר, המראיין או המרואיין, באיזה שלב של המיון לארגון עוסקים בה ומה לא עושים לעולם? טור הדעה "התשובה שתפסול אתכם בראיון העבודה" שפורסם ביום חמישי האחרון וכבר התמקם במקום הרביעי ברשימת הכתבות הנקראות של השבוע בגלובס עונה על כל השאלות האלה, ועוד כמה שבכלל לא חשבנו עליהן בצורה הכי ישירה. לגזור ולשמור.

התשובה שתפסול אתכם על הסף בראיון עבודה | אורנה רודי

4. הסעיף הזה מוקדש למוסף G ולכתבת השער על גרמניה המתחמשת.

אולף שולץ, קנצלר גרמניה, הכריז לפני חודש על "נקודת מפנה" בהיסטוריה המודרנית של המדינה שלו. בשורה דרמטית יחסית לקנצלר המאוד מאופק של העם המאוד מאופק אלא שבאמת הייתה דרמה, הפרלמנט הגרמני אישר לצבא התחמשות בסכום אסטרונומי של 100 מיליארד אירו וזה אומר שהגנרלים הגרמנים יוצאים למסע רכש. לאיזו מדינה לא גדולה במיוחד יש תעשיית נשק מפותחת ו"יחסים מיוחדים" עם גרמניה? סיפור מרתק על הקשר המיוחד במינו שרק הולך ומתחזק והטלפונים שלא מפסיקים לצלצל אצל התעשיות הביטחוניות הישראליות. אפשר גם להאזין לפודקאסט.

אימון משותף של חיל האוויר הגרמני והישראלי בבסיס נורבניך, 2020. מתכוננים לפעול יחד ביום פקודה / צילום: Associated Press, Martin Meissner
 אימון משותף של חיל האוויר הגרמני והישראלי בבסיס נורבניך, 2020. מתכוננים לפעול יחד ביום פקודה / צילום: Associated Press, Martin Meissner

מה עוד אהבתם במוסף: סכסוך השכנים בקריות ששינה את פני המשפט הישראלי - סיפורו של תושב קריית אתא שהגיש תביעה נגד הרעש (שוב אזכיר את כתבת זיהום הרעש מהסעיף השני) שנשמע ממפעל הטקסטיל אתא הסמוך, ורשימה אופטימית במיוחד על התמודדות עם השפל הנוכחי בשווקים (אפשר גם בפודקאסט). 

גרמניה רוצה לחזור להיות מעצמה צבאית ומתחמשת בנשק ישראלי | אסף אוני, ברלין

5. ובכל זאת, קצת על השווקים והטלטלות בהם. זו אולי קלישאה, אבל העיניים של כולנו צריכות להיות מופנות לאינפלציה בארה"ב. כן, למרות הנתונים המעודדים יחסית בארץ. בפרשנות הזו תוכלו לקרוא על התחושה שמדד המחירים לצרכן כבר לא כל כך משקף את הכיס שלנו, ועל התלות הגדולה שלנו בארה"ב. נראה שלפחות בינתיים, ג'יי פאוול יו"ר הפד יישאר האיש שכל העיניים נשואות אליו.

נתוני האינפלציה בישראל מעודדים, אבל הדרמה האמיתית היא בכלל בארה"ב | דרור מרמור

ואם בכל זאת נשאר לכם עוד קצת זמן פנוי: דיסני פלוס השיקה פעילות בישראל השבוע אז בדקנו את שירותי הסטרימינג השונים, גיל ג'יבלי, מאייר הבית של גלובס, נפרד מרענן לוריא ז"ל - הקריקטוריסט המצליח בהיסטוריה, הצצה על מה שקרה למשק הישראלי בפעם האחרונה שהאינפלציה בארה"ב הייתה על ספידים, וגם חשפנו את השיטות המאוד יצירתיות של בעלי דירות להתחמק ממס.