ירידת מחירי החיטה והתירס צפויה להאט את האינפלציה בעולם

השווקים החקלאיים עדיין תנודתיים בגלל המלחמה באוקראינה ומזג האוויר החם • בארה"ב ההשפעה על החשבון בקופה במכולת תהיה זניחה

שדה חיטה ליד קייב, אוקראינה / צילום: Associated Press, Nariman El-Mofty
שדה חיטה ליד קייב, אוקראינה / צילום: Associated Press, Nariman El-Mofty

ירידה במחירי סחורות כמו חיטה או תירס צפויה להאט את העלייה במחירי המזון לצרכנים, ולהקל את הלחץ על אחד המנועים העיקריים של האינפלציה בעולם.

אולם כלכלנים מזהירים שעדיין מוקדם להכריז על ניצחון. שווקים חקלאיים נותרים תנודתיים, והימשכות המלחמה באוקראינה בשילוב קיץ חם ויבש במיוחד באירופה וחלקים מארה"ב עלולים לגרום הפרעות חדשות למלאי המזון. 

"בהחלט נראה שינוי במחירים בזמן הקרוב", אמר רוב ווס, כלכלן במכון הבינלאומי למחקר על מדיניות מזון. "הייתי נזהר מאוד לעשות תחזיות גדולות על כך שהכול מתייצב ומשתפר, בגלל שאנחנו עדיין נמצאים במצב די מסובך". 

■  בדרך ללבנון: משלוח תבואה ראשון מאוקראינה יצא מאודסה 
הסכם רוסיה-אוקראינה לא יתורגם מיידית להגדלת היקף יצוא החיטה 
■ אפילו אחרי ההסכם בין רוסיה לאוקראינה, מלאי הדגנים בעולם קטן 

בעיות מלאי שגרמה מגפת הקורונה גרמו למחירי המזון לנסוק בשנה שעברה. הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר השנה הוסיפה לחץ נוסף. שתי המדינות האלה - רוסיה ואוקראינה - היו אחראיות ביחד בשנה שעברה ל־28% מיצוא החיטה בעולם ול־15% מיצוא התירס. רוסיה היא גם יצואנית גדולה של דשן לחקלאות, ואוקראינה היא המובילה העולמית ביצוא שמן חמניות.

תחילת המלחמה העלתה את מחירי המזון בעולם ב־13% במרץ לעומת החודש לפניו, על־פי נתוני ארגון המזון והחקלאות של האו"ם.

מאז המחירים ירדו מעט, וביוני הם היו נמוכים בערך ב־3% מהרמה שלהם במרץ, אבל עדיין יקרים יותר ממה שהיה לפני תחילת המלחמה, על־פי הארגון.

שווקים עתידיים מצביעים על המשך ירידת המחירים. חוזים עתידיים על חיטה נמצאים כעת בערך ברמה שהיו לפני 24 בפברואר, תאריך תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה. מחירי התירס נמצאים ברמה הנמוכה ביותר בינתיים השנה.

הסכם מהעת האחרונה בין רוסיה ואוקראינה, המאפשר יצוא של חיטה אוקראינית, עשוי לעזור לצנן את המחירים בעולם. לאחר שנחתם ההסכם, רוסיה תקפה שניים מהנמלים הכי חשובים של אוקראינה, אודסה ומיקולאיב, האחראים למעבר של חלק גדול מיצוא המזון האוקראיני, והתקיפות עוררו שאלות לגבי מידת הרצינות של מוסקבה בהיצמדות להסכם. 

בחלק מהמדינות כבר יש השפעה על המחירים

הירידה האחרונה במחירי סחורות כבר החלה להשפיע על המחירים לצרכנים בחלק מהמדינות, וכלכלנים צופים ירידה נוספת בחודשים הקרובים.

האינפלציה השנתית במזון בקולומביה ירדה מהשיא אליו הגיעה באפריל, למרות שנותרה גבוהה מבחינה היסטורית, כך מראים נתונים סטטיסטיים של הממשלה. במצרים, מחירי המזון ירדו בחישוב חודשי ביוני, כך דיווחה הממשלה.

בארה"ב, Wingstop Inc, רשת מסעדות, הודיעה כי החלה להבחין בירידה במחירי העוף. "אנחנו מרוויחים מדפלציה משמעותית במחירי כנפיים", אמר מנכ"ל הרשת, מייקל סקיפוורת, בשיחת רווחים.

כלכלנים בג'יי.פי מורגן כעת חוזים כי רמות האינפלציה במזון בעולם ירדו במחצית, לכ־5.5% או 6% ברבעון הרביעי של השנה, לעומת 13% ברבעון השני.

בשווקים מתפתחים השינוי הזה יהיה משמעותי, שם מזון מהווה חלק גדול יותר מההוצאה הצרכנית בהשוואה למדינות המפותחות. הקלת האינפלציה במזון יכולה להוריד את האינפלציה ב־1.5% בעולם וב־2% בשווקים מתעוררים, כך מעריכים בג'יח.פי מורגן. זה יכול להוריד חלק מהלחץ מבנקים מרכזיים, שרבים מהם מעלים את הריבית כדי להילחם באינפלציה.

ארה"ב גם עשויה לראות ירידה במחירי המזון. כלכלנים המתמקדים בחקלאות, עם זאת, אומרים כי ההשפעה של כל זה על המחירים בחנויות מכולת בארה"ב תהיה מינורית. סחורות אחראיות רק לכ־15% ממחיר המוצרים הסופי, וכוח־אדם, הובלה, אריזה, פרסום ושולי רווח אחראים לשאר, כך אמר ג'ייסון לאסק, כלכלן החוקר חקלאות מאוניברסיטת פרדיו. 

"סימן חיובי"

ירידה במחירי הסחורות "בהחלט לא מזיקה", אמר. "מנקודת מבט של הצרכנים זה סימן חיובי שאולי נראה קצת לחץ לכיוון מטה או לפחות הפסקה בהתייקרות".

מחירי המזון לצרכנים בארה"ב, גם בחנויות מכולת וגם במסעדות, עלו ב־10.4% ביוני בהשוואה לשנה הקודמת, העלייה הגבוהה ביותר מזה יותר מ־40 שנה, על־פי נתוני משרד התעסוקה. האינפלציה במזון הייתה אחראית לכ־1.4% מהאינפלציה הכללית בגובה 9.1% ביוני, על־פי נתוני משרד התעסוקה.

מחירים יקרים יותר גורמים לחלק מהצרכנים להימנע מרכישות או לעבור למותגים זולים יותר. יונליבר וקראפט היינץ, שתי חברות שבבעלותן מותגי מזון רבים, דיווחו שתיהן בשבוע שעבר כי מחירי הסחורות הגבוהים כפו עליהן להעלות מחירים, למרות שהן מסתכנות באובדן לקוחות בגלל זה.

ווס אמר כי מחירי סחורות המזון יורדים מהסיבות הלא נכונות. במקום להצביע על הקלה בקשיי האספקה, ירידות המחירים משקפות את התחזקות הדולר וציפייה שהביקוש יירד בזמן שהצמיחה העולמית תהיה בדעיכה, אמר.

בגלל שמחירי הסחורות נקובים בדולר ארה"ב, עלייה בערך הדולר נוטה להוריד את מחירי הסחורות, כדי לאזן את השווי הגבוה יותר של המטבע, אמר ווס. באותה עת, העלאות הריבית של הפדרל ריזרב כדי להילחם באינפלציה העלו את הסכנה למיתון עולמי, הוא הוסיף.

ביום שלישי, קרן המטבע הבינלאומית הורידה את התחזית שלה לצמיחה העולמית והעלתה את תחזית האינפלציה, בגלל המשך הסגרים בסין, אינפלציה פרועה והמלחמה באוקראינה, גורמים שממשיכים להכביד על הכלכלה העולמית.

"יש כמה דברים שאני רואה על קו האופק כרגע שאומרים לי שעוד לא סיימנו עם מחירי המזון הגבוהים", אמר סקוט בראון, כלכלן החוקר חקלאות באוניברסיטת מיזורי.

הראשון ביניהם הוא המלחמה ומזג האוויר. מזג אוויר חם ויבש בספרד, איטליה וחלקים מארה"ב יפגע בייצור האורז בשנה הבאה, כך מעריכים במשרד החקלאות האמריקאי, וזה עלול להוביל להתייקרות של האורז.

במשרד מעריכים כי ייצור החיטה והתירס בעולם יירד ב־1% וב־2.6% בהתאמה בשנה הבאה. אוקראינה תחווה ירידה של 41% בתפוקת החיטה, והיצוא שלה ייחתך כמעט בחצי, לפי הערכות משרד החקלאות האמריקאי.

"פשוט יש כל־כך הרבה אי־ודאויות או דברים לא ידועים כרגע, שאם הייתי צרכן, הייתי מצפה להרבה תנודתיות במחירי המזון בעתיד הנראה לעין", אמר בראון.