העליות בשווקים וגיוסי הקרנות העניקו זריקת מרץ לשוק הנפקות האג"ח

ביקושי יתר בהנפקות של מספר חברות נדל"ן מקומיות מעידים על חזרתו של השוק לתפקוד, למרות הריבית העולה והחששות מפני מיתון אפשרי

מסחר בשוק ההון / אילוסטרציה:: Shutterstock, Vintage Tone
מסחר בשוק ההון / אילוסטרציה:: Shutterstock, Vintage Tone

בורסות ת"א והעולם חזרו לעלות בשבועות האחרונים, אחרי ירידות חדות במחצית הראשונה של השנה. בארה"ב עלו מדדי נאסד"ק 100  ו-S&P 500  בשיעורים של 19% ו-13% בהתאמה, מאז נקודת השפל של 16 ביוני, ואילו בת"א עלה מדד ת"א-125  ב-12% באותה התקופה. 

מגמה חיובית זו עצרה את שטף הפדיונות מקרנות הנאמנות הישראליות, והעניקה זריקת מרץ לשוק הנפקות החוב המקומי. על-פי נתוני חברת מיטב, גייסה תעשיית קרנות הנאמנות (ללא קרנות כספיות) סכום של 850 מיליון שקל בחודש יולי, וזאת לאחר פדיונות מצטברים של כ-8 מיליארד שקל בקרנות הללו בחודשי הנפילות של מאי ויוני.

אחד הנהנים מכך הוא שוק גיוסי החוב הקונצרני, שבו נרשמו ביקושי יתר בהנפקות של לפחות ארבע חברות נדל"ן מקומיות. הללו מעידים על חזרתו של השוק לתפקוד, למרות הריבית העולה והחששות הקיימים עדיין מפני מיתון אפשרי.

שתיים מחברות הנדל"ן המניב הגדולות בישראל, ביג  וגב-ים , גייסו מאות מיליוני שקלים בשבוע האחרון, ושתי יזמיות הבנייה הקטנות, אפי קפיטל ויסודות איתנים, הצליחו לגייס עשרות מיליוני שקלים כ"א בהנפקות של אג"ח לא מדורגות.

הגיוסים - לפעילות שוטפת ומיחזור חוב

יזמית הנדל"ן המניב גב-ים, שנסחרת בבורסה לפי שווי של 7.3 מיליארד שקל, יצאה בשבוע שעבר לגיוס של 300 מיליון שקל ערך נקוב (ע"נ) באמצעות הרחבת סדרת אג"ח ט'  הקיימת שלה. במסגרת שלב המכרז המוסדי זכתה החברה לביקוש ענק של 1.24 מיליארד שקל, ובעקבותיו הוכפל היקף ההנפקה ל-600 מיליון שקל ע"נ.

לסדרת אג"ח ט' משך חיים ממוצע (מח"מ) של כ-5 שנים והיא צמודה למדד המחירים לצרכן. מחיר האג"ח בהנפקה מגלם תשואה שנתית לפדיון של 1.2% בתוספת הצמדה למדד, כאשר גב-ים וסדרות האג"ח שלה זוכות לדירוגים מקומיים גבוהים של AA מ-S&P מעלות ו-Aa2 ממידרוג.

תמורת הגיוס תשמש את גב-ים למימון הפעילות השוטפת ולמיחזור חוב פיננסי קיים. אבי יעקובוביץ, מנכ"ל החברה, אמר לאחר השלמת המכרז המוסדי, כי "הביקושים הגבוהים בהנפקה  בעיתוי הנוכחי, מהווים הבעת אמון של שוק ההון בחברה, באיכות נכסיה ובאסטרטגיה העסקית שלה".

חברת מרכזי המסחר ביג תשלים השבוע גיוס של כ-333 מיליון שקל באמצעות הרחבת סדרת אג"ח ז'  הקיימת שלה. בשבוע שעבר קיימה החברה את המכרז המוסדי, שבו זכתה לביקוש כולל של 628 מיליון שקל. החברה ביקשה להנפיק אג"ח  בהיקף של 250 מיליון שקל ע"נ, אך בעקבות הביקוש הגבוה הורחב היקף ההנפקה ל-300 מיליון שקל ע"נ והובטח הגיוס כולו.

אג"ח ז' צמודה למדד המחירים לצרכן, בעלת מח"מ קצר יחסית של 1.7 שנים ונסחרת בבורסה לפי תשואה שנתית לפדיון של 0.4% בתוספת הצמדה למדד. אגרות החוב של ביג זוכות לדירוגים מקומיים של AA מינוס מ-S&P מעלות ו-Aa3 ממידרוג. לדברי חברות הדירוג, ישמשו כספי הגיוס לפעילות שוטפת של ביג ולמיחזור חוב פיננסי קיים.

ביקושים גם באג"ח הלא מדורגות

הביקוש מצד קרנות הנאמנות זולג גם לאג"ח הלא מדורגות. כך זכתה יזמית הבנייה למגורים אפי קפיטל נדל"ן, שבבעלות אפי שקדי ורפאל ורנר, לביקוש של 211 מיליון שקל מצד משקיעים מסווגים, עבור אגרות חוב מסדרה ב' החדשה אותה מבקשת החברה להנפיק.

במסגרת של המכרז המוסדי שנערך בשבוע שעבר, הבטיחה אפי קפיטל גיוס 89 מיליון שקל בהנפקת אג"ח ב', כאשר במכרז הציבורי תנסה החברה להרחיב את היקף הגיוס ל-111 מיליון שקל. אפי שקדי, המכהן בתפקידי יו"ר ומנכ"ל אפי קפיטל, ציין כי "החברה ביצעה לאחרונה מהלכים של חיזוק ההון העצמי בצורה משמעותית".

באוקטובר 2021 הפכה אפי קפיטל לחברה מדווחת, לאחר שגייסה כ-54 מיליון שקל בהנפקת אגרות חוב מסדרה א' , וכעת הונפקה כאמור סדרה נוספת. באפי קפיטל ושותפתה, חברת שובל נחשון, אמורות להשלים עד סוף החודש עסקה גדולה לרכישת נכסים ברחוב הרכבת וברחוב הגר"א בת"א, מידיה של ישראל קנדה, תמורת 486 מיליון שקל.

במקביל, השלימה החודש גם חברת יסודות איתנים יזום ובנייה גיוס חוב ראשון של 40 מיליון שקל בהנפקת אג"ח מסדרה א' לציבור. האג"ח, שאינן מדורגות, הונפקו בריבית של 7%, לאחר שבמכרז המוסדי זכתה החברה לביקוש בהיקף כולל של 83 מיליון שקל.

יסודות איתנים נמצאת בבעלות עופר זרף ועומר יחימוביץ'. החברה מקדמת כיום עם שותפיה פרויקטים להקמת 540 יחידות דיור למגורים ולהשכרה, וכן 91 אלף מ"ר של שטחי משרדים, מסחר ולוגיסטיקה.