7 הערות על ניסיון ההתנקשות בסלמאן רושדי

פרשני תרבות בעולם ממהרים להגדיר את ניסיון ההתנקשות כרגע בו מתה התרבות, אבל זה אינו מוות ● מדובר ברגע פגיע מאוד בו עמדה התרבות חשופה אל מול הסכין שהמתין לה 33 שנה ● ועוד על מוסף התרבות החדש של גלובס

ליסה פרץ | 01.09.2022

הסופר הבריטי־הודי סלמאן רושדי / צילום: Reuters, Donna Ward/ABACAPRESS.COM

הסופר הבריטי־הודי סלמאן רושדי / צילום: Reuters, Donna Ward/ABACAPRESS.COM

1

ב־12 באוגוסט, האדי מטר בן ה־24, תושב ניו ג'רזי ממוצא לבנוני, דקר את
הסופר הבריטי־הודי סלמאן רושדי בן ה־75. זה קרה במכון "צ'וטקווה" שבמערב מדינת ניו יורק, במהלך הרצאתו "ארצות הברית כמקלט לסופרים ולאמנים בגלות, וכבית לחופש הביטוי והיצירה". ברובד הפיזי, רושדי איבד את העין, את הכבד ואת העצבים באחת מידיו. ברובד הקיומי, רושדי איבד חלק ניכר מחייו כבר ב־1989, כשהאייתוללה ח'ומייני, מנהיג איראן, הכריז עליו כבן מוות ("פתווה").

2

"פסוקי השטן", ספרו הרביעי של רושדי, התפרסם בספטמבר 1988. הרומן עב־הכרס, המשלב מציאות ופנטזיה, מגולל את סיפורם של בני המיעוט המוסלמי בהודו, שהיגרו לאנגליה. מה שעורר את זעם העולם המוסלמי היה האופן הסאטירי בו רושדי תיאר את הנביא מוחמד, כמי שיש לו קשרים עם השטן.

3

הספר נאסר למכירה בכל המדינות המוסלמיות וטקסי שריפה נערכו מסביב לעולם. הוצאות ספרים בינלאומיות שתרגמו אותו קיבלו איומים. מהומות עקובות מדם התחוללו בפקיסטן, קשמיר, מצרים והודו וגם בארה"ב ובאירופה. חודשים ספורים לאחר מכן, יצאה הפתווה מטהרן.

במקביל, בעולם המערבי, הספר זכה לביקורות מהללות, נכנס לרשימת המועמדים הסופיים לפרס בוקר ונמכר ב־750 אלף עותקים בשנת פרסומו.

4

שובל האלימות מאחורי הספר ארוך ומפותל. לא רק רושדי הפך למטרה ניידת אלא כל מי שהיה קשור ל"פסוקי השטן". היטושי איגראשי, מתרגם הספר ליפנית, נרצח בדקירות בשנת 1991 ע"י אלמוני.

ב־1993, נורה ויליאם נייגארט, המוציא לאור הנורווגי של רושדי. אטורה קפריולו, המתרגם האיטלקי של הספר, נדקר. השניים שרדו את ניסיונות הרצח, אך המתנקשים מעולם לא נתפסו. באותה שנה, הסופר הטורקי עזיז נסין, שהחל בתרגום הספר, כמעט ונשרף במהלך כנס במלון בטורקיה, שהוצת בידי המון מוסלמי קיצוני. 37 איש מתו בשריפה.

5

מחצית מחייו חי סלמאן רושדי במחתרת, תחת שם בדוי. באופן מפליא, כוחותיו לא הידללו, להיפך: הוא כתב עשרות ספרים שתורגמו ל־40 שפות, צבר פרסים וממון, התבסס כמרצה מבוקש ואורח יוקרתי בחוגי הכסף והאליטה האינטלקטואלית, זכה לתמיכה מאנשי רוח בעלי שם, ואפילו נישא ארבע פעמים. בזכות הפתווה הוא הפך לאחד מאותם סופרים נדירים, נדירים מאוד, שהשם שלהם גדול מהיצירות שלהם.

בתחילת שנות ה־90, בראיון שהעניק למגזין הניו יורקר, חשף אחמד ח'ומייני, בנו של האייתוללה, שאביו מעולם לא קרא את הספר של רושדי. גם האדי מטר, הדוקר, הודה שקרא עמודים ספורים בלבד. מיד לאחר ניסיון הרצח ב"מכון צ'וטקווה", זינק "פסוקי השטן" לראש רשימת רבי המכר באמזון. מאתר מכירות הספרים האמריקאי "בוקשופ" נמסר כי "החיפושים אחר 'פסוקי השטן', ו'סלמאן רושדי' זינקו ביותר מעשרת אלפים אחוזים".

6

פרשני תרבות מכל העולם, בטון מעט דרמטי, ממהרים להגדיר בימים אלה את ניסיון ההתנקשות בסלמאן רושדי כרגע בו מתה התרבות. זה אינו מוות, אבל זה רגע פגיע מאוד של התרבות, שעמדה חשופה אל מול סכין שהמתין לה 33 שנה. רגע שלוכד בתוכו את הניגודים החריפים ביותר, עד להתנגשות התרבותית והפיזית הבלתי נמנעת: המערב אל מול המזרח. אלא שצריך לזכור היכן התרחש ניסיון ההתנקשות ברושדי - על אדמת ארצות הברית, ערש המערב. גם לעולם המערבי, יש דרכים משלו להמית תרבות, דרכים אפלות ואכזריות לא פחות. מניתוץ פסלים דרך החרמת יוצרים ועד סילוק עבודות אמנות מקירות המוזיאון בשם התקינות הפוליטית.

7

דווקא ברגע השביר הזה, נולד מוסף התרבות החדש של גלובס. "גלובס תרבות" מבקש לתווך ולהנגיש את התרבות הישראלית והבינלאומית, את המגוון שבה, את תוצריה, את יוצריה ואת המגמות שמתרחשות בה. בספרו "המילים" היטיב הפילוסוף הצרפתי ז'אן־פול סארטר להסביר מדוע עלינו לשמור על התרבות: "תרבות אינה מצילה דבר, אף לא איש, היא אינה מצדיקה. אבל היא תוצר של האדם: הוא משתקף בה, מזהה בה את עצמו; מראָה ביקורתית זו היא לבדה מציגה לו את צלמו".

הקריקטורה השבועית 

איור: גיל ג'יבלי

 איור: גיל ג'יבלי

צרו איתנו קשר *5988