5 הערות על הקשר בין תיק הרמס לפרשת השחיתות של אשת ראש ממשלת מלזיה לשעבר

בשבוע שעבר נידונה רוסמה מנסור ל-12 שנות מאסר בגין שחיתות ושוחד ● בין אוצרות היוקרה שנמצאו על ידי השוטרים שפשטו על ביתה היו 272 תיקי הרמס

ליסה פרץ | 08.09.2022

תיק הרמס מדגם בירקין / צילום: Wen-Cheng Liu - Flickr: Hermes Ostrich Birkin in Film 30cm, ויקיפדיה

תיק הרמס מדגם בירקין / צילום: Wen-Cheng Liu - Flickr: Hermes Ostrich Birkin in Film 30cm, ויקיפדיה

1

במאי 2018, פשטה המשטרה המלזית על הבתים שבבעלות ראש ממשלת מלזיה לשעבר נג'יב ראזק ואשתו רוסמה מנסור. כשהשוטרים פתחו את חדר הארונות של גברת מנסור הם גילו 14 נזרי ראש עשויים מיהלומים, 2,200 טבעות, 1,400 ענקים, 2,100 צמידים, 2,800 עגילים, 1,600 סיכות, 423 שעונים, 234 משקפי שמש ו־567 תיקי יוקרה, ביניהם 272 תיקי הרמס. בגין עבירות שוחד כבדות והשלל הזה, המוערך במאות מיליוני דולרים, נשלחה בשבוע שעבר רוסמה מנסור ל־12 שנות מאסר. תוך התמקדות באוצרות היוקרה שלה, העיתונות הבינלאומית כבר הכתירה אותה בתואר המפוקפק "אימלדה מרכוס דור 2.0".

2

מחיר תיק בירקין נע בין 10 ל־60 אלף דולר, נכון לשנת 2022. רוסמה מנסור אספה 272 תיקי הרמס מדגם "בירקין", שנקרא על שם השחקנית ג'יין בירקין; הוא נוצר במיוחד עבורה, בשנת 1982, על ידי מנכ"ל הרמס שישב לידה בטיסה, כשהתלוננה על הקושי בלמצוא תיקים.

התיקים האלה הם היקרים ביותר בעולם, פועל יוצא מאיכותם וייחודם. המחיר נגזר מהחומר ממנו הם עשויים (תנין או יען), גודלם (ארבעה גדלים) וצבעם (שמונה צבעים בלבד). אביזרי התיק - רגליות, אבזם, מנעול ומפתחות - עשויים מזהב. כל תיק מוטבע במספר מקודד ומיוצר בידי אמן באחת מסדנאות המותג, ב־48 שעות עבודה לכל תיק.

3

זמן ההמתנה לקבלת התיק מהחנות הוא שש שנים. אם רכשתם בעבר תיק, אתם עוברים אל רשימת המתנה קצרה יותר. הדעת נותנת שרוסמה מנסור, על 272 תיקי ההרמס שלה, היתה לקוחת זהב של בית האופנה הצרפתי הוותיק, כך שלא נאלצה להמתין באף רשימה.

4

יוקרתו של התיק הפכה אותו לפריט עם ערך מכירה גבוה. מחקר משנת 2016 גילה שבין השנים 1980-2015 התשואות השנתיות הממוצעות שלו עמדו על 14 אחוזים. מאז 2015 ועד היום, האחוזים גדלים בקצב מתון. אותה יוקרה גם הולידה את הסיוט הגדול שמלווה כל מותג עילית: תעשיית זיופים משגשגת מסביב לעולם, המגלגלת מיליוני דולרים ומעסיקה מאות אלפי עובדים. ישנם תיקים מזוייפים שבעין בלתי מזוינת נראים כמו הדבר האמיתי. גם אלו עולים לא מעט.

בארבעת העשורים האחרונים, בהם התיק הפך לפריט נחשק יותר ויותר, הרמס משקיעה את רוב זמנה וכספה בשתי חזיתות: בלימת תעשיית הזיופים ואבטחה קפדנית על סדנאות הייצור שלה.

5

מימיה הראשונים של תרבות הצריכה תאוות הקניות נתפסת כחולשה נשית נלעגת. אבל צריך לזכור שגם גברים נופלים בזה, כשהם רוכשים בממון רב, בכמויות גדולות, ובאותה תשומת לב ותשוקה, מכוניות, יאכטות, אופנועים, עטים, סיגרים, שעונים, משחקי מחשב וגאדג'טים. בניגוד לנשים, גברים לא מתנצלים על הרכישות. ואותם לא יכנו, בכינוי בעל הניחוח הפסיכיאטרי, שופוהוליק. להנאה הנשית משופינג אין לגיטימציה חברתית. רוסמה מנסור, אשת ראש הממשלה לשעבר של מלזיה, הרשתה לעצמה ליהנות יתר על המידה. כמו גבר.


הקריקטורה השבועית 

איור: גיל ג'יבלי

 איור: גיל ג'יבלי

צרו איתנו קשר *5988