האם עסקת קרפור באשדוד נמצאת בסכנה?

בחודש אפריל דיווחה קבוצת ארי נדל"ן כי חתמה על מזכר הבנות עם רשת יינות ביתן, לפיו יושכר לה שטח של 7,000 מ"ר להקמת סניף של רשת השיווק קרפור • אולם בדוחות הכספיים דיווחה ארי נדל"ן כי ההסכם פקע בחודש יוני • וגם: מערכת החינוך של אזרבייג'ן תפעל לפי מודל שפותח ויושם ברשת אורט ישראל • אירועים ומינויים

תוכנית העבודה של ארי נדל"ן בעיר אשדוד / צילום: באדיבות ארי נדל״ן
תוכנית העבודה של ארי נדל"ן בעיר אשדוד / צילום: באדיבות ארי נדל״ן

האם הקמת סניף של רשת הקמעונאות הצרפתית קרפור באשדוד נמצאת בסימן שאלה?

בחודש אפריל דיווחה קבוצת ארי נדל"ן כי חברת מחזיקי אשדוד (שארי נדל"ן מחזיקה ב-48% ממנה) חתמה על מזכר הבנות עם יינות ביתן, לפיו יושכר שטח של 7,000 מ"ר במתחם באשדוד לרשת קמעונאות המזון, עליו ייפתח סניף של קרפור שאלקטרה צריכה מביאה לישראל. אולם בדוחות הכספיים לרבעון השני של השנה דיווחה ארי נדל"ן כי ההסכם פקע עוד בחודש יוני, בלי שנחתם הסכם מחייב בין הצדדים.

איקאה וקרפור הן רק ההתחלה: סוד הקסם של אשדוד שהופכת לבירת הקניות 

לפי גורם בכיר בשוק, המשא-ומתן בין הצדדים נמשך, לאחר שיינות ביתן ביקשו להקטין את גודל השטח עליו אמור להיות מוקם הסניף. בכל אופן, מוסיף הגורם, "במתחם שעומד להיות מוקם, ככל ולא יגיעו הצדדים להבנות, סביר להניח שיהיו מספיק קופצים אחרים שיהיו מעוניינים בסניף, שיהיה ממוקם בסמיכות לאיקאה ולחנויות האחרות במתחם". 

תוקפו של מזכר הבנות לא מחייב נוסף פקע לאחרונה גם הוא: מדובר במזכר שנחתם עם קבוצת פישר-ברונפמן, זכיינית רשת הרהיטים איקאה בישראל, במטרה להקים חנות איקאה שתתפרס על פני שטח של כ-30 דונם באותו מתחם. תוקפו של מזכר ההבנות הזה הוארך ב-4 ביולי לתקופה של 60 ימים נוספים, שחלפו לפני כשבוע. אולם לפי מקורב הבקיא בפרטי העסקה, חופשות אוגוסט וסמיכות החגים הובילו לדחיית החתימה על ההסכם, שככל הנראה צפוי להיחתם בימים הקרובים.

נזכיר כי מאז נחתמו מזכרי ההבנות הללו המצב בשווקים השתנה, הריבית במשק עלתה דרמטית, והקושי לסגור פיננסית עסקאות גדל. עם זאת, כאמור, עדיין מתקיימות שיחות בין הצדדים. "התהליך הזה רגיל. זה שתוקף המזכר פקע לא אומר שלא תהיה עסקה", אמר גורם בשוק. "צחי אבו ספציפית סוגר עסקאות בלחיצת יד, מילה אצלו זו מילה".

מטעם ארי נדל"ן נמסר כי "אנחנו פועלים במרץ כדי להשלים את העסקאות בתקופה הקרובה, ואין שום שינוי מהדיווחים האחרונים שדווחו".

השיעור של אורט לאזרבייג'ן

מערכת החינוך של אזרבייג'ן תפעל לפי מודל שפותח ויושם ברשת אורט ישראל - כך סוכם בתום פגישה שהתקיימה בבאקו, בירת אזרבייג'ן, בין צוות המו"פ וההכשרה של הרשת לשר החינוך האזרבייג'ני, אמין אמרולייב.

משלחת אורט והנציגים האזרים
 משלחת אורט והנציגים האזרים

המהלך נולד בעקבות דוח מקינזי, שבחן את מערכת החינוך של המדינה, והמליץ לממשל על שדרוג משמעותי בלימודי המדעים והטכנולוגיה. האזרבייג'נים בדקו תוכניות לימודים של מדינות מובילות, כמו פינלנד וקנדה, ולבסוף בחרו בזו הישראלית.

בפני הבכירים בבאקו הוצגה מפת דרכים של 100 עמודים לקראת כינון בית הספר האזרבייג'ני החדשני - תוצר של תחקיר שכלל סיור בבתי ספר במדינה, מפגשים עם בכירים במשרד החינוך ועם נציגי האוניברסיטאות במדינה, וכן מתוצאות סקר בהשתתפות כאלפיים מורים (כ־2% ממורי אזרבייג'ן).

שר החינוך האזרי ונציג רשת אורט
 שר החינוך האזרי ונציג רשת אורט

בימים אלה הצוותים המקומיים עוברים שורה שך הכשרות הכשרה והקניית מיומנויות, ובאמצע נובמבר יגיעו המשתתפים להשלמת ההכשרה במשך שלושה שבועות בישראל.

"ההסכם הזה הוא רק ההתחלה. למידה מבוססת פרויקטים (PBL) וחינוך מדעי טכנולוגי יגיעו לכל בית ספר באזרבייג'ן", אומר אמרולייב. "אני מקווה שבעתיד התוכנית תתרחב לגילאים נוספים".

נזכיר כי ההסכם מהווה נדבך נוסף למערכת היחסים בין ישראל לבין אזרבייג'ן, שהחלה ב-1992 ומתאפיינת בעיקר במתן אמצעי לחימה מתוצרת ישראלית תמורת נפט.

מצנח הזהב

פרופ' אהוד דוידסון, מנכ"ל שירותי בריאות כללית לשעבר, יכהן כיו"ר הסטארט-אפ הרפואי זירו-קנדידה.

אהוד דודסון / צילום: רמי זרנגר
 אהוד דודסון / צילום: רמי זרנגר

עו״ד אודליה פולק תכהן כנשיאת ESOP ותכהן כדירקטורית בחברה המספקת פתרונות לתפעול וניהול אופציות לעובדים.

אודליה פולק / צילום: דקלה חוסטיק
 אודליה פולק / צילום: דקלה חוסטיק

גיל גולן מונה לסגן נשיא בג'נרל מוטורס העולמית ויעמוד בראש ארגון גלובלי חדש לקידום פיתוח הטכנולוגיות הקריטיות.

יוסי גבורה מונה למנכ"ל חברת האנרגיות המתחדשות קנלוב. קודם לכן כיהן כמשנה למנכ"ל וכסמנכ"ל הכספים של דלק קידוחים.

אלברטו ססה מונה לסמנכ"ל כספים של חברת הביומד קומפיוג'ן.

מוטי בר-זיו, המשנה למנכ"ל רשת 13, מסיים את תפקידו לאחר שנתיים וחצי. קודם כן הוא שימש כמנכ"ל מעריב במשך שלוש שנים  וכמשנה למנכ"ל גלובס במשך שבע שנים.

חדשות טובות

החל מהשבוע ועד סיום חגי תשרי, משתמשי וולט יוכלו לתרום מארזים עם מוצרי מזון בסיסיים, שיועברו לקשישים ולמשפחות נזקקות באמצעות ארגון לתת. ניתן יהיה לתרום מארזים בשלושה טווחי מחירים - 30, 50 ו-100 שקל. המהלך מתבצע בשיתוף עם קבוצת פז (Yellow, פרשמרקט וסופר יודה), שדרכה ייתרמו המוצרים.