זו שהתרסקה וזו שהכפילה שווי: מה עשו המניות מגל ההנפקות של 2021?

כמעט 100 חברות הונפקו בבורסה הישראלית בשנת 2021 יוצאת הדופן, בהן חברות קטנות שגייסו מעט חוב ונסקו במאות אחוזים, לצד חברות כמו בוליגו ותורפז שהצליחו להכפיל את שוויין • מי הספיקו לאבד את עניין המשקיעים ומחקו עשרות אחוזים משוויין, וכמה מהמנפיקות החדשות עדיין לא רווחיות?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

שנת 2021 הייתה אחת השנים המוצלחות ביותר בתולדות הבורסה הישראלית, עם מספר יוצא דופן של 98 הנפקות חדשות בתל אביב. גל ההנפקות ששטף את הבורסה הפך ברובו מקור לאכזבות והפסדים כבדים למשקיעים שלקחו בו חלק. מניותיהן של עשרות חברות חדשות קרסו בעקבות תוצאות עסקיות מאכזבות ושינוי המומנטום בשווקים. לצד זאת, חמש חברות יותר מהכפילו את שוויין בתקופה הזו.

רגע לפני ראש השנה, בדקנו מי יוצאות הדופן בקרב המנפיקות שהצליחו לשמור על עניין המשקיעים גם בשנת 2022 המורכבת ומי סיפקו למשקיעיהן בעיקר אכזבה. לחצו כאן לטבלה המלאה.

 
  

בראש הרשימה של המנפיקות המוצלחות של שנת 2021 עומדות כאמור חמש חברות שרשמו תשואה של מעל ל-100% מאז שהונפקו. על פי הנתונים שנאספו על ידי מחלקת שוק ההון של דלויט ישראל (שנכונים לאמצע יום המסחר היום), שותפות הפוד-טק ביומיט בולטת מעל כולן עם תשואה אדירה של 856%. ארבע ההנפקות המוצלחות ביותר אחריה הן של חברת האשראי החוץ בנקאי מיכמן (203%), חברת תוספי התזונה טופ גאם (162%) חברת תמציות הריח והטעם תורפז (128%) וחברת השקעות הנדל"ן בוליגו קפיטל (124%).

מטבע הדברים, את התשואה הגבוהה ביותר למשקיעים הניבו החברות הקטנות, עם יחס סיכון-סיכוי גבוה. כך לדוגמה, שותפות ביומיט  גייסה מהציבור סכום צנוע של 25 מיליון שקל, ולאחר עלייה של 856% מאז ההנפקה היא עומדת היום על שווי שוק של כ-241 מיליון שקל. גם מיכמן  גייסה 25 מיליון שקל בלבד, לפי שווי חברה של 70 מיליון שקל, וכיום היא נסחרת בשווי שוק של כ-297 מיליון שקל.

בקרב החברות המבוססות יותר, טופ גאם  גייסה 100 מיליון שקל לפי שווי של 360 מיליון שקל, ומאז נסקה כבר לשווי של 1.16 מיליארד שקל. החברה, שעוסקת בפיתוח ומכירת תוספי תזונה (בין השאר בצורה של סוכריות גומי) פועלת להרחיב את כושר הייצור באמצעות הקמת מפעל נוסף בעיר שדרות.

עוד בולטת חברת השקעות הנדל"ן בארה"ב בוליגו קפיטל , שגייסה בספטמבר אשתקד 64 מיליון שקל לפי שווי שוק של 320 מיליון שקל והיום נסחרת בשווי שוק של 715 מיליון שקל. לאחרונה פרסמה החברה את תוצאות המחצית הראשונה של 2022, שבמהלכה רשמה רווח נקי גבוה יותר מאשר בכל שנת 2021. בראיון לגלובס לאחרונה, אמר המנכ"ל איתי גורן כי "עד סוף המחצית הראשונה של 2022 השקענו בהון עצמי יחד עם השותפים שלנו, יותר ממה שהשקענו ברכישת נכסים בכל השנה שעברה".

רק רבע מהחברות רשמו תשואה חיובית מאז ההנפקה

מבין 98 החברות שהונפקו בשנה שעברה רק 24 הצליחו להניב תשואה חיובית למשקיעים, בעוד שרבות מהן ירדו בעשרות אחוזים ממחיר ההנפקה. אריקה בי-קיור, קוויק, שמיים, אידומו, איירטאצ' ורייזור לאבס איבדו בין 85% ל-95% מהשווי ביום ההנפקה.

בנוסף, יותר מ-50% מהחברות שהנפיקו במהלך 2021 הן עדיין לא חברות רווחיות, על בסיס ארבעת הרבעונים האחרונים. החברות המנפיקות הבולטות שכן הציגו רווחיות גבוהה הן בעיקר תאגידים משמעותיים יותר, כגון ארגו פרופרטיז , דניה סיבוס , בוליגו קפיטל, דלתא מותגים וריטיילורס.

ריטיילורס  היא בעלת השווי הגבוה ביותר היום מבין המנפיקות החדשות, 3.8 מיליארד שקל, וזאת לאחר שהוסיפה כ-51% מאז הנפקתה במאי אשתקד. ורידיס  עם שווי שוק קרוב לכך הנפיקה ביוני אשתקד ורשמה תשואה של פחות מ-1% מאז. ענקית הנדל"ן דניה סיבוס  עלתה ב-50% לשווי של 2.5 מיליארד שקל.

מבין החברות הקטנות שהצטרפו לבורסה (עד שווי שוק עכשווי של 150 מיליון שקל), מטריסלף  ובול מסחר  הן היחידות שרשמו תשואה חיובית (של 44% ו-17% בהתאמה) מאז ההנפקה.

את התשואה הגרועה ביותר בקרב כלל החברות החדשות בת"א רשמה אריקה בי קיור , יצרנית מכשיר הבי קיור לייזר, שהתרסקה בקרוב ל-95% מאז שהונפקה ביולי של 2021.  חברת המכשור הרפואי הוקמה בשנת 2007 ואת טיוטת התשקיף הראשונה פרסמה במאי אשתקד. תחילה כיוונה לשווי יומרני של 800 מיליון שקל, אלא שעד לביצוע הגיוס בפועל, חודשיים לאחר מכן, הצטנן שוק ההנפקות בת"א והפך לסלקטיבי יותר. התוצאה הייתה הנפקה לפי מחצית מהשווי המבוקש, שבמסגרתה גייסה מהציבור כ־110 מיליון שקל.