5 הערות על מכירת אוסף האמנות היקר בעולם

האוסף של פול אלן, ממייסדי מיקרוסופט, יימכר בחודש נובמבר בבית "כריסטי'ס" ● הוא צפוי להכניס את הסכום הגבוה ביותר שנרשם עד כה ממכירות פומביות של אוספים פרטיים: מיליארד דולר  ●האוסף נפרס על פני 500 שנות אמנות והוא כולל ציורים של בוטי'צ'לי, רנואר, דיוויד הוקני ורוי ליכטנשטיין ועוד ● בין העבודות היקרות ביותר: הציור של סזאן, שיימכר ב-100 מיליון דולר

אלונה בר און | 29.09.2022

אוסף האמנות הפרטי של פול אלן

אוסף האמנות הפרטי של פול אלן

1

בית מכירות האמנות ומוצרי היוקרה כריסטי'ס הודיע כי בנובמבר הקרוב יקיים את המכירה הגדולה בהיסטוריה של אוסף אמנות פרטי, שהכנסותיה צפויות לעלות לראשונה על מיליארד דולר.

האוסף שייך לעיזבונו של פול אלן, ממייסדי מיקרוסופט, שנפטר בשנת 2018, וכולל יותר מ־150 עבודות שנפרסות על פני 500 שנות אמנות, מבוטיצ'לי ורנואר ועד דייוויד הוקני ורוי ליכטנשטיין.

בין העבודות היקרות והמשמעותיות באוסף: La Montagne Sainte-Victoire (1888-1890) של הצייר הפוסט־אימפרסיוניסטי הצרפתי פול סזאן, שצפויה להימכר ביותר מ־100 מיליון דולר, ו-Small False Start (1960) של האמן האמריקאי ג'ספר ג'ונס, שצפויה להימכר במחיר מינימלי של 50 מיליון דולר. כפי שציווה אלן בצוואתו, ההכנסות ממכירת האוסף יוקדשו לפעילות פילנתרופית.

2

פרט לעבודתו במיקרוסופט, פול אלן היה מתכנת, חוקר, פילנתרופ, משקיע ואיש עסקים. בשנת 2018 דירג אותו מגזין "פורבס" במקום ה־44 ברשימת עשירי העולם עם הון המוערך ב־20.3 מיליארד דולר. אלן לא נישא מעולם ולא היו לו ילדים.

לפני כ־25 שנה הוא הקים עם אחותו ג'ודי את חברת וולקן בע"מ, דרכה ניהלו השניים השקעות עסקיות ופעילות פילנתרופית. תיק ההשקעות של וולקן כלל חברות
טכנולוגיה ומדיה, הפקות סרטים, מחקרים מדעיים, נדל"ן, מיזמי נסיעות פרטיות
לחלל, לרבות טיסת החלל הפרטית הראשונה בשנת 2004, וכן את קבוצת ה-NBA
Portland Trail Blazers, קבוצת הפוטבול מליגת ה-Seahawks NFL וקבוצת כדורסל מפורטלנד. אלן הקים מכוני מחקר בתחומי מדעי המוח, האינטליגנציה המלאכותית ומדעי התאים והשקיע כ־2 מיליארד דולר בפעילות פילנתרופית בתחומים רבים, בהם חינוך, בריאות, תרבות ושימור סביבה ובעלי חיים. נוסף על כך, רשומים על שמו
43 פטנטים.

מחלת הסרטן תקפה את אלן לראשונה בגיל 29, והוא התאושש ממנה לאחר כמה חודשי הקרנות. בגיל 56 הוא חלה בפעם השנייה. הפעם השלישית, שממנה לא התאושש, הייתה בגיל 65.

3

לדברי אלן, לאמנות נחשף כבר בבית הוריו, אבל רק מאוחר יותר, בעת ביקור במוזיאון הטייט בלונדון, היא שבתה אותו לאחר שראה את נופי החוף הרומנטיים של הצייר ויליאם טרנר ואת ציורי הפופ של רוי ליכטנשטיין. מאז הביקור הוא גילה תשוקה לאמנות בכלל ולהנגשתה לציבורים רחבים בפרט. במשך עשרות שנים השאיל אלן את עבודותיו לתערוכות ומוזיאונים ברחבי העולם, ובשנת 2015 גם הקים את יריד האמנות של סיאטל, שאורכו ארבעה ימים, בהשתתפות יותר מ־60 גלריות מרחבי העולם. ביולי השנה הוא התקיים בפעם השישית. גם את תחביביו הנוספים - מוזיקה, תעופה, מחשבים ומדע - איגד אלן בארבעה מתחמי אמנות שהקים: מוזיאון תרבות הפופ בסיאטל, שבו הציג בין היתר גיטרות של ג'ימי הנדריקס; מוזיאון מורשת התעופה והנשק בוושינגטון וגלריית הסטארט־אפ באלבקרקי.

4

בית המכירות כריסטי'ס הוקם ב־1776, מפעיל 46 סניפים פיזיים ברחבי העולם, והוא בית ההשקעות הבינלאומי היחיד המורשה לערוך מכירות פומביות בסין. בין השאר נמכרו באמצעותו יצירת האמנות היקרה ביותר בעולם, Salvator Mundi של לאונרדו דה וינצ'י, שנמכרה עבור 450 מיליון דולר בשנת 2017, יצירת האמנות האמריקאית היקרה בעולם, Shot Sage Blue Merilyn של אנדי וורהול, שנמכרה ב־195 מיליון דולר בחודש מאי האחרון, וכן שמונה מתוך עשרת האוספים הפרטיים היקרים בהיסטוריה, בהם האוסף של משפחת רוקפלר האמריקאית, שנמכר ב־2018 תמורת 885 מיליון דולר, והאוסף של מעצב־העל איב סן־לורן, שנמכר תמורת 443 מיליון דולר ב־2009.

בכריסטי'ס גם נערכה המכירה הפומבית הראשונה בהיסטוריה של עבודת אמנות דיגיטלית (NFT), בשםEverdays: the first 5000 days של האמן Beeple, תמורת כ־69 מיליון דולר, שחלקם אף שולמו, לראשונה בהיסטוריית בתי המכירות, במטבע הקריפטו אתריום.

5

שוק האמנות העולמי גלגל כ־65 מיליארד דולר בשנת 2021, על פי נתוני הדוח השנתי של בנק ההשקעות UBS ויריד האמנות הבינלאומי Art Basel, ולמעשה חזר להיקפיו הקודמים אחרי צניחה משמעותית של כ־22% בשנת הקורונה 2020 (שרשמה היקף עסקאות של כ־50 מיליארד דולר).

שוק האמנות בארה"ב מהווה יותר מ־40% מהשוק העולמי. במקום השני סין עם כ־20% ממחזור העסקאות בשוק, ובמקום השלישי בריטניה עם כ־17%. הטרנדים הבולטים ב־2021 היו צמיחה חדה במכירות מקוונות, שהיוו כ־20% מהשוק, בהשוואה לכ־10% בלבד בשנת 2019, והתבססות ה-NFT, שהיווה כ־4% מהשוק, ו־75% מהאספנים שנסקרו דיווחו שהשקיעו בו. הדוח מתבסס על נתונים ממאות גלריות אמנות ויותר מ־2,000 אספני אמנות פרטיים.

הקריקטורה השבועית

הקריקטורה השבועית / איור: גיל ג'יבלי

 הקריקטורה השבועית / איור: גיל ג'יבלי

צרו איתנו קשר *5988