פיטורי הענק בפייסבוק: אלו הפרויקטים שנפגעו הכי הרבה מהקיצוצים

מהלך הפיטורים במטא, במסגרתו פוטרו 11 אלף עובדים, נגע במחלקות רבות, אך היו כאלה שנפגעו יותר • לפי דיווחים, הנפגעים העיקריים מגיעים מתחומי פעילות ניסיוניים או לא רווחיים וכן ממחלקות הגיוס • הפיטורים פגעו בעיקר בפעילויות שונות בפייסבוק, באינסטגרם ובמעבדות המציאות המדומה ריאליטי לאבס - אך כמעט ופסחו על צוות וואטסאפ

בניין של מטא / צילום: Shutterstock
בניין של מטא / צילום: Shutterstock

מהלך הפיטורים במטא, במסגרתו פוטרו 11 אלף עובדים באמצעות אימייל, הוא הגדול ביותר בהיסטוריה של מטא,ואחד הגדולים בחברת הייטק אי-פעם. הוא נגע במחלקות ובצוותים רבים, אך היו כאלה שנפגעו יותר.

לפי דיווחים בעולם - כמו גם לפי פרסומים של המפוטרים עצמם ברשתות החברתיות - ניתן לראות כי הנפגעים העיקריים מגיעים מתחומי פעילות ניסיוניים או לא רווחיים וכן ממחלקות הגיוס והשותפויות המסחריות של החברה. 

קיצוצי הענק בפייסבוק הגיעו לישראל: עשרות עובדים יפוטרו 
פייסבוק חושפת את תוכנית הקיצוצים: יותר מ-11 אלף עובדים יפוטרו
10 משקיעים במטא הפסידו 211 מיליארד דולר בגלל החזון של צוקרברג
השנה הגרועה של צוקרברג: ההתרסקות של פייסבוק ב-4 גרפים
● דוחות פייסבוק אכזבו, שיחת המשקיעים אחריהם רק החמירה את המצב

על-פי דיווח של אתר חדשות הטכנולוגיה "דה אינפורמיישן", כמחצית מכלל עובדי הגיוס פוטרו - מהלך שניתן להבין בהתחשב בעובדה שרבים מהם גויסו בשנתיים האחרונות, כאשר החברה שמה לה למטרה להכפיל את כוח-האדם שלה מ- 45 אלף עובדים ערב פרוץ הקורונה ל-87 אלף עד אתמול. כעת, כאשר המנכ"ל והמייסד מארק צוקרברג הודה כי החברה תמשיך להקפיא את גיוסי העובדים גם ברבעון הראשון של השנה, ברור שאין צורך בצבא של מנהלי גיוס שמטרתם למצוא את המועמדים הטובים ביותר ולהביאם לחברה. 

הפיטורים כמעט ופסחו על צוות וואטסאפ

עוד על-פי הדיווח, הפיטורים פגעו בעיקר בפעילויות שונות בפייסבוק, באינסטגרם ובמעבדות המציאות המדומה ריאליטי לאבס - אך כמעט ופסחו על צוות וואטסאפ. ניתן להסיק מכך שוואטסאפ, על אף שאיננה מייצרת הכנסות, חשובה אסטרטגית לעתידה של מטא, או לחלופין שהיא פועלת ביעילות ואינה משיתה הוצאות כבדות מדי על החברה.

גם צוות המחקר והיושרה של מטא, שאחראים בין השאר על ויסות שיח אלים, שקרי ומסית, ספג מכה: ראש צוות המחקר במחלקת היושרה אפאלה סאבדה והחוקר הבכיר אלכס לוויט עזבו את החברה. המהלך מהדהדה גם את הפיטורים במחלקת היושרה של טוויטר בשבוע שעבר, מיד לאחר ההשתלטות של אילון מאסק על החברה.

גם ברנדן גילברט, ראש תחום במחלקת הנגישות לבעלי מוגבלויות של מטא, מצא את עצמו מחוץ לחברה. "כאדם חירש, מטא אפשרה לי לקדם את תחום הנגישות בחברה פנימית וחיצונית במשך שלוש וחצי שנים"', כתב, כשהוא מציע את מרכולתו בתחום לחברות אחרות.

בישראל נודע על פיטורי מנהלי ומנהלות גיוס, מומחי פיתוח בתחום מערכות מידע (devops) ואנשי שיווק ומכירות. כמה מהמפוטרים הגיע מצוות הארנק הדיגיטלי של מטא, נובי - פרויקט לא רווחי, זכר לרצונו של צוקרברג להשיק מטבע דיגיטלי ייחודי לסביבת מטא, שישמש גם את הרוכשים במטא-וורס. 

בלבול ואי-ודאות 

האופן בו הוצא מהלך הפיטורים לפועל אמש (ד') הותיר עובדים רבים במצב של אי-ודאות. רובם קיבלו את הדואר האלקטרוני המבשר להם כי נכללו במסגרת הפיטורים, אך חלקם אפילו לא זכו לקבל את הבשורה, מאחר שמערכות המחשוב והתקשורת של החברה נותקו עוד לפני שהספיקו ללמוד זאת. לאחר מכן נחסמה התקשורת הפנימית בין העובדים, ורבים יסדו קבוצות וואטסאפ ייעודיות על-מנת לחזור ולעמוד בקשר זה עם זה. כמה ממנהלי הגיוס שפוטרו החלו לערוך רשימות עצמאיות של עובדים שפוטרו על-מנת לסייע להם למצוא עבודה חדשה.

גל הפיטורים הגדול במטא נערך לאחר ביקורת שהוטחה בצוקרברג לאחר הצגת התוצאות לרבעון השלישי של השנה, בהם התברר כי החברה הגדילה את השקעותיה בציוד בתחום הבינה המלאכותית ומחשוב עתיר הביצועים, במקום לקצץ בהוצאות.

לא רק שמטא יצאה במהלך הגדול, היא גם עדכנה את המשקיעים כי הוצאותיה בשנת 2023 תהיה נמוכה מכפי שחזתה במהלך הצגת הדוחות הכספיים. זאת ועוד - צוקרברג אמר לעובדים רק לפני חודש כי בשנה הבאה תעמוד מצבת העובדים של מטא על מספר דומה לשנה הנוכחית או מעט פחות ממנה. כעת נראה כי החברה תצטמצם מ-87 אלף עובדים ל-76 אלף בתור ימים, כפי שהייתה בתחילת 2022.