חיתום | ניתוח

54 מיליון שקל בארבע שנים: מאחורי הפצצה שהטיל בנק הפועלים על חברת החיתום שלו

מגוון סיבות הובילו את בנק הפועלים להתנתק מחברת החיתום פועלים אי.בי.אי שבה הוא מחזיק • הסכם תגמול מפנק לשלושת בכירי חברת החיתום המובילה, לו התנגדו בבנק, הוא רק אחד מהם • בנוסף, ההתנתקות עשויה להעיד על התסכול שיוצרת מגבלת שכר הבכירים בבנקים

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים, עפר גרינבאום, מנכ''ל פועלים אי.בי.אי / צילומים: איל יצהר
דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים, עפר גרינבאום, מנכ''ל פועלים אי.בי.אי / צילומים: איל יצהר

"הפצצה" שהטיל בנק הפועלים על חברת החיתום פועלים אי.בי.אי בשבוע שעבר לא הותירה את המשקיעים אדישים. מניית פועלים אי.בי.אי  צללה בכ-20% ביומיים, לאחר שדיווחה כי הבנק, המחזיק ברבע ממניותיה, פנה אליה במכתב שבו ביקש כי תפעל לשינוי שמה "ללא דיחוי ובהקדם האפשרי", כך שלא יכלול יותר את המילה "פועלים", וכן "לא להשתמש יותר בפעולותיכם העסקיות בשם זה".

בניגוד לעמדת בנק הפועלים: פועלים אי.בי.אי מאשרת תגמול לבכיריה ב-22 מיליון ש'
המוסדיים הפילו את שדרוג השכר של שלושת בכירי פועלים אי.בי.אי
תגמולים של עשרות מיליוני שקלים: החתמים שהרגיזו את בנק הפועלים

משמעות הדרישה, הבינו המשקיעים מיד, היא כי הבנק בראשותו של דב קוטלר מבקש להתנתק מחברת החיתום שבה הוא מחזיק, מהלך שכרוך מבחינתה באובדן עסקים לא מבוטלים שמייצר לה הקשר עם הבנק ועם גופים הקשורים עימו, נכס שלא תמיד רואים בסטטיסטיקה.

השלב הבא, על פי הערכות בשוק, צפוי להיות מכירת מניותיו של בנק הפועלים  בחברת החיתום המובילה, שלאחר הירידות האחרונות נסחרות בשווי של כ-50 מיליון שקל, והקמת חברת חיתום משלו. מועמדים טבעיים לרכוש את המניות יהיו בית ההשקעות אי.בי.אי  (שמחזיק כיום ב-28% ממניות פועלים אי.בי.אי) ומנהליה הבכירים של החברה, אלו שעליהם יצא קצפו של הבנק.

בין בנק הפועלים, שמוביל המנכ"ל דב קוטלר, ובכירי פועלים אי.בי.אי זורם "דם רע" מאז אישר דירקטוריון החברה לפני כחצי שנה תנאי שכר משופרים לשלושת מנהליה הבכירים - המנכ"ל עפר גרינבאום, המשנה למנכ"ל שי נבו והיועץ המשפטי ירון מוזס.

 
  

זאת חרף התנגדותו הנחרצת של הבנק ולמרות שהאסיפה הכללית של פועלים אי.בי.אי החליטה, ברוב מקרב בעלי מניות המיעוט, שלא לאשר תנאים אלו, המקנים לכל אחד מהשלושה שכר כפול, ואף יותר, מזה של בכירי בנק הפועלים, ובהם קוטלר עצמו וידין ענתבי, שחתום על המכתב לחברת החיתום. התחושה בבנק היא כי בכירי חברת החיתום "לא סופרים אותו", למרות תרומתו הרבה לעסקיה.

ריכוזיות ותחרות עזה בשוק החיתום המקומי

כמה מילים על חברות חיתום. הללו משמשות כמעין גורם מתווך בין חברות המנפיקות ניירות ערך (מניות, אג"ח) ובין המשקיעים שרוכשים אותם. הן אלה האמונות על הבאת החברות החדשות לבורסה, ועל גיוס הכספים עבורן, בעיקר מהגופים המוסדיים - המנהלים את כספי הציבור הרחב.

שוק החיתום המקומי מתאפיין בריכוזיות ובתחרות עזה בין מספר גופים על הובלת הנפקות ועל העמלות הנלוות להן, שהיקפן הכולל מוערך בכמה מאות מיליוני שקלים בשנה.

מאפיין ייחודי נוסף של חברות הפועלות בשוק היצרי, ועל כך העידה לאחרונה פועלים אי.בי.אי עצמה, הוא התבססות על מנהליהן הבכירים: "לא נדרש ידע טכולוגי ואין מדובר ביחסים ארוכי-טווח של החברה עם לקוחות ונותני שירותים. בהיעדר גורמים המובילים את החברה שהם בעלי יכולת, מוניטין אישי וקשרים - לא ניתן לשמור על מובילות החברה".

אלו אינם דברים בעלמא: לפני כחמש שנים חוותה פועלים אי.בי.אי מכה קשה, כשצמד יועצי הנפקות האג"ח של חברות נדל"ן זרות, רפי ליפא וגל עמית, ששיתוף הפעולה הפורה עימם הניב לה את עיקר ההכנסות והרווחים באותה תקופה, פנו במפתיע להקמת חברת חיתום משלהם. לצורך זה הם לקחו עימם את הצוות הניהולי הבכיר של פועלים אי.בי.אי עצמה, בראשות המנכ"ל דאז ארז גולדשמידט, שמוביל מאז את אותה חברה מתחרה (אוריון).

פועלים אי.בי.אי מגייסת את מנהלי לאומי פרטנרס

זמן קצר לאחר אותו אירוע טראומטי, שבעקבותיו צנחה מניית פועלים אי.בי.אי ביותר מ-50%, הגיבה החברה במהלך מפתיע משלה וצירפה לשורותיה את מנהלי המתחרה הגדולה, לאומי פרטנרס חיתום - המנכ"ל גרינבאום ומשנהו נבו. כדי לעשות זאת היא "פתחה את הארנק", והציעה לשניים תנאי תגמול מפתים בשכר, מענקים ומניות, שבנק לאומי, שכמו בנק הפועלים כפוף למגבלות שכר הבכירים במערכת הפיננסית, לא יכול היה להתמודד איתם.

מבדיקת גלובס שנערכה לאחרונה, עלה כי בשנים 2018-2021 שילמה פועלים אי.בי.אי תגמולים בהיקף מצטבר של יותר מ-50 מיליון שקל לשלושת בכיריה. הם, מצידם, תרמו להחזרת החברה למעמדה המוביל, כשאת השנה החולפת, שהייתה שנת שיא לשוק ההנפקות המקומי, סיימה פועלים אי.בי.אי עם עלייה של עשרות אחוזים בהכנסותיה ל-110 מיליון שקל, ועם רווח נקי שהסתכם ב-43 מיליון שקל.

זמן קצר לאחר פרסום הדוחות המשופרים, זימנה פועלים אי.בי.אי אסיפת בעלי מניות שנועדה לשדרג את שכרם של שלושת בכיריה באופן משמעותי. על בסיס תוצאות השנה שעברה היה מקנה להם שדרוג זה תגמולים של כ-23 מיליון שקל (כ-8 מיליון שקל לגרינבאום, 7.5 מיליון שקל לנבו ו-6.8 מיליון שקל למוזס), וזאת לעומת 6.2 מיליון שקל שקיבל כל אחד מהם בשנה החולפת.

בבנק הפועלים (שמנהליו מוגבלים לשכר בעלות של עד 3.5 מיליון שקל בשנה) נדהמו מהחוצפה. ערב כינוס האסיפה, במהלך חודש אפריל, שיגר הבנק מכתב חריג בחריפותו לפועלים אי.בי.אי, ובו הביע התנגדות נחרצת לתנאי השכר המוצעים, וציין בין היתר כי מדובר במהלך "חריג ולא ראוי הפוגע פגיעה קשה ובלתי מידתית בבעלי המניות בחברה".

​בין היתר ציין הבנק, כי הצעת התגמול מעניקה לכל אחד מהשלושה הטבה החורגת מהמקובל בחברות דומות, גם באופן פרטני וגם לאור העובדה שבחברות אחרות שמור התגמול הגבוה למנהל מוביל אחד, וכי היא יוצרת "מצב שבו חלק מהותי מהכנסות החברה מוסט לטובת שלושה נושאי משרה, וזאת על חשבון בעלי המניות".

בנק הפועלים חיכה חצי שנה עם הנקמה הקרה

כאמור, למרות התנגדותו של הבנק אושר בחודש מאי שכרם של בכירי פועלים אי.בי.אי, לאחר שדירקטוריון החברה ביצע "אובר רולינג" להחלטת האסיפה הכללית. בין היתר ציינו שם את "תרומתם המשמעותית של נושאי המשרה לחברה" אשר "סייעו בשיקומה לאחר עזיבת השדרה הניהולית בשנת 2017, זאת בצד התחרות ההולכת וגוברת בשוק החיתום על כוח אדם איכותי". גם לא שכחו שם לשלוח איום מרומז שלפיו "היה ולא יאושר תגמול אשר הולם את נושאי המשרה, האלטרנטיבה של הקמת פעילות עצמאית עומדת בפניהם".

בנק הפועלים חיכה חצי שנה, והגיש את הנקמה קרה, עם הדרישה מפועלים אי.בי.אי להסיר את שמו, ואף ויתר על הדירקטור מטעמו בחברה. בד בבד, כדי להחריף את המהלומה, העביר הבנק את הובלת הנפקת האג"ח הקרובה שלו, כולל עמלה של כמה מיליוני שקלים, לחברת החיתום המתחרה אוריון, זו שמובילים בכירי פועלים אי.בי.אי לשעבר שנטשו את החברה.

הדעה הרווחת בשוק היא, כי בכירי בנק הפועלים, וקוטלר בראשם, לא יכלו להשלים עם תגמול כה מנופח לשלושה מנהלים בכירים בחברה קטנה יחסית (הנסחרת כיום בשווי של פחות מ-200 מיליון שקל) ועם הצפצוף על עמדתו של הבנק בנושא, למרות העסקים הישירים והעקיפים שהוא מביא לחברת החיתום.

מעבר לכך צריך לזכור, כי גם בשנה החולפת, שהייתה הטובה בתולדותיה, הניבה פועלים אי.בי.אי לבנק כ-10 מיליון שקל בלבד - חלקו היחסי ברווחיה. השנה, חלק זה יקטן כנראה במחצית לנוכח החולשה הנוכחית בשוק ההנפקות. מדובר בסכום שולי לעסקיו של בנק הפועלים, חסר משמעות כמעט.

וכשמצרפים את כל אלה - שכר מנקר עיניים, הצפצוף על עמדתו של הבנק והתרומה הזניחה לרווחיו - אך טבעי הוא שבהפועלים יבקשו כעת לרתום את עסקיו ואת קשריו להקים, כמו ביתר הבנקים הגדולים בישראל, חברת חיתום בבעלותו המלאה, שבה יקבלו הבכירים שכר ראוי, אך בוודאי לא כפול ויותר משכרו של מנכ"ל הבנק.