הפרוטוקולים של הפד מגלים: העלאות הריבית כנראה יתמתנו בקרוב

"רוב ניכר מהמשתתפים סברו כי בקרוב יהיה כנראה נכון להאט את הקצב", נכתב בפרוטוקול ישיבת ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב בה הוחלט על העלאת הריבית האחרונה • המשתתפים לא רואים סימנים משמעותיים לבלימת האינפלציה, אך חוששים מסכנה למערכת הפיננסית אם ההעלאות יימשכו בקצב אגרסיבי

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Patrick Semansky
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Patrick Semansky

בכירי הפדרל ריזרב מעריכים כי בקרוב העלאות הריביות יהיו קטנות יותר, לאור ההשפעה שיש למדיניות הבנק על הכלכלה - כך עולה מפרוטוקול ישיבת ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב שפורסם הערב (ד'). סיכום הישיבה בה הוחלט על העלאת הריבית האחרונה מצביע על כך כי העלאות ריבית קטנות יותר בדרך. ככלל העריכו בשווקים שההעלאה הקרובה בדצמבר צפויה להיות בשיעור של 0.5%, לאחר ארבע העלאות רצופות של 0.75% כל אחת.

התחזית של JP מורגן וגולדמן זאקס: מה יקרה ל-S&P 500 בעוד שנה  
מאחורי פיטורי הענק: HP צמחה בזכות חברות שלא הפסיקו לגייס ולרכוש, עכשיו זה נגמר 

למרות שהם רמזו לצעדים קטנים יותר הצפויים בקרוב, לדברי הבכירים הסימנים לבלימת האינפלציה עדיין אינם משמעותיים. עם זאת, חלק מחברי הוועדה הביעו דאגה בנוגע לסיכונים למערכת הפיננסית אם הפד ימשיך באותו קצב אגרסיבי. "רוב ניכר מהמשתתפים סברו כי בקרוב יהיה כנראה נכון להאט את הקצב", נכתב בפרוטוקול. הסיכום ציין כי העלאות קטנות יותר יעניקו לקובעי המדיניות הזדמנות לעמוד את השפעת רצף ההעלאות.

כמה מהמשתתפים ציינו כי "האטת קצב ההעלאות עשויה להקטין את הסיכון לאי יציבות במערכת הפיננסית". אחרים אמרו כי יעדיפו להמתין עד להאטת הקצב. בכירים ציינו כי הם רואים את מאזן הסיכונים לכלכלה נוטה לצד השלילי.

משתתפי הישיבה ציינו כי חשוב שהציבור יתמקד גם בשאלה עד לאן יילך הפד עם ההעלאות וה"אבולוציה של עמדת המדיניות לאחר מכן הפכה לשיקול חשוב יותר להשגת מטרות הוועדה מאשר הקצב של העלאות נוספות בטווח היעד".

בשווקים מנסים להעריך לא רק את העלאת הריבית הקרובה בדצמבר אלא גם עד לאיזה גובה תעלה ריבית הפד בעתיד. בשווקים צופים עוד מספר העלאות ב-2023 שיביאו את הריבית לרמה של כ-5% ולאחר מכן אולי מספר הורדות לפני תום השנה הבאה. בימים האחרונים בכירים הביעו עמדה דומה בנוגע לצורך להמשיך את המאבק באינפלציה, תוך שהם אותתו על אפשרות להאט את קצב ההעלאות, מה שרומז על אפשרות סבירה של העלאה של 0.5% בדצמבר אך על מסלול לא ידוע לאחר מכן.

לאחר ארבע העלאות רצופות של 0.7%, הריבית הפדרלית נמצאת בטווח של 3.75%-4%, הגבוהה ביותר זה 14 שנה. למרות שנתנוי האינפלציה מראים כמה סימנים מעודדים, היא נותרה גבוהה בהרבה מהיעד הרשמי של הבנק המרכזי העומד על 2% ובאוקטובר עלה מדד המחירים לצרכן בשיעור שנתי של 7.7%.