כדי שהייצור לא ייעצר: שופרסל תזרים כסף למחלבות רמת הגולן

אורי וטרמן, מנכ"ל שופרסל, הודיע כי החברה תזרים כסף להפעלת מחלבות רמת הגולן, המייצרת את מוצרי החלב במותג הפרטי של הרשת • המחלבה הגישה לאחרונה בקשה לבית המשפט למנות נאמן ולהקפיא את ההליכים נגדה באופן זמני • לפי הערכות בענף, שופרסל תעביר למחלבה כמיליון שקל

אורי וטרמן, מנכ''ל שופרסל / צילום: איל יצהר
אורי וטרמן, מנכ''ל שופרסל / צילום: איל יצהר

מנכ"ל שופרסל  אורי וטרמן הודיע כי שופרסל תזרים כסף להפעלת מחלבות רמת הגולן, המייצרת את מוצרי החלב במותג הפרטי של הרשת. מוקדם יותר החודש ביקשה המחלבה החמישית בגודלה בישראל מבית המשפט המחוזי בנצרת למנות נאמן ולהקפיא את ההליכים נגדה באופן זמני, לאחר שצברה חובות בהיקף של כ-40 מיליון שקל. לפי הערכות בשוק, מדובר בכמיליון שקל שיוזרמו למחלבה.

ההתייקרות בתנובה נכנסה לתוקף: אלה הקמעונאיות שסירבו להעלאות המחירים
מפולת בקמעונאות: המניות של החברות הגדולות נחתכו בעשרות אחוזים, ואלו הסיבות | ניתוח 

"שופרסל אישרה לנאמני מחלבות רמת הגולן, רו"ח חן ברדיצ'ב ועו"ד שולי גולדברג, כי תזרים כסף להפעלת המחלבה, שתוכל לחזור לייצר באופן מיידי בשלושת החודשים הקרובים, ועל-מנת שהנאמנים יחלו בחיפוש אחר משקיעים להפעלה מלאה של המחלבה", מסר וטרמן, והוסיף כי "שופרסל פועלת לאורך כל השנה על-מנת לחזק ספקים קטנים ובינוניים ישראלים. מחלבות רמת הגולן היא שותפה לדרך במותג הפרטי של שופרסל מזה כשבע שנים, והחיבור מאפשר לנו להציע ללקוחותינו אלטרנטיבה צרכנית איכותית ואטרקטיבית למותגים המובילים בארץ. אנו רואים בסיוע זה אחריות מוסרית כלפי המחלבה וכלפי הלקוחות שלנו".

נזכיר כי מאז יום שלישי שעבר תנובה אינה מספקה חלק ממוצרי החלב שלה לרשת שופרסל, לאחר שהמחלבה הגדולה בישראל הודיעה על התייקרות מוצרי החלב הלא מפוקחים ותחליפי החלב בשיעור ממוצע של 4.7%. מוצרי טרה נעדרים ממדפי הרשת גם הם למעלה מחודש, לאחר שהודיעה על התייקרות על מוצריה שאינם בפיקוח בשיעור של 4.9%.  

רווחיות נמוכה

בבקשה שהגישה מחלבות רמת הגולן לבית המשפט, באמצעות עורכי הדין ישראל בכר ועומר קלנר ממשרד פרל כהן, נכתב כי החוב הצטבר בשל רווחיות נמוכה שנשחקה לאורך זמן, לצד התייקרויות בעלויות הייצור של החברה בחומרי הגלם, בתשומות, בכוח-האדם ובחשמל. זאת כאשר לחברה אין יכולת לייקר את מוצריה, כיוון שמרביתם בפיקוח או נמכרים תחת מותג פרטי וסובלים מרווחיות נמוכה. בשנת 2020 הרוויחה החברה כ-1.2 מיליון שקל, ולפי טיוטת הדוחות הכספיים, בשנת 2021 שורת הרווח הפכה להפסד בשיעור של כ-7 מיליון שקל. 

מחלבות רמת הגולן / צילום: רפי קוץ
 מחלבות רמת הגולן / צילום: רפי קוץ

המחלבה פועלת משנת 1983 ומוחזקת במלואה על-ידי חברת "הפריפריה הצפונית אגודה שיתופית חקלאית". חברי האגש"ח הם קיבוץ אורטל (38%), קיבוץ סאסא (38%), קיבוץ עין זיוון (19%) ויובל איתן (כ-4%). המחלבה מעסיקה כ-100 עובדים וכ-30 עובדי קבלן באזור התעשייה של קצרין ברמת הגולן, לצד מרכז לוגיסטי באזור התעשייה עמק חפר.

מחלבות רמת הגולן רוכשת מדי יום חלב מכ-17 רפתות. המחלבה מתמודדת מזה תקופה ארוכה עם קשיים תזרימיים והפסדים מצטברים הנובעים בעיקר מעלייה מתמשכת במחירי החלב הגולמי ועלויות ותשומות הייצור.