בורסות עולם | סיקור שוטף

היום הגרוע בוול סטריט זה חודש, תשואות האג"ח נסקו בחדות

טסלה צנחה לאחר שדווח כי תקצץ את הייצור במפעל בסין; סיילספורס צללה אחרי שמנכ"ל החברה-הבת סלאק הודיע על פרישה • נעילה מעורבת בבורסות אירופה • שינוי כיוון בשוק הסחורות: ירידות בחוזים על הנפט, הגז הטבעי צולל, וגם הזהב והכסף נסוגים

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, lev radin
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, lev radin

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:01

על אף התמתנות קלה בדקות שלפני צלצול הנעילה, מדדי המניות בוול סטריט רשמו את היום הגרוע ביותר מאז 9 בנובמבר (באותו יום, בין השאר, פורסמו פיטורי הענק במטא וכן הדוחות החלשים של דיסני שהביאו לצניחת המניה). הנאסד"ק מחק 1.9% מערכו, ה-S&P 500 צנח ב-1.8%, והדאו ג'ונס איבד 1.4%. מדד ראסל 2000 למניות קטנות-בינוניות איבד 2.9%. טסלה  ריכזה עניין וצללה ב-6.4%, לאחר שבלומברג דיווח כי היא מקצצת את ייצור מודל Y במפעל שלה בסין.

ברקע הירידות בשוק - נתוני מאקרו חזקים בארה"ב שפורסמו מוקדם יותר והדאיגו את המשקיעים שמא הפדרל ריזרב לא יסתפק בהעלאת ריבית של 0.5% בשבוע הבא, בשל עמידות הכלכלה האמריקאית. מדד ISM של המכון לניהול אספקה במגזר השירותים קפץ בנובמבר ל-56.5 נקודות (הצפי היה 53.3 נקודות), עלייה בהשוואה לנתון של 54.4 בחודש אוקטובר (כאשר נתון של יותר מ-50 במדד מעיד על התרחבות התעשייה). נציין כי ביחס לנתון בנובמבר אשתקד (69.1), מדובר בכל זאת בירידה לא קטנה.

בגזרת האג"ח האמריקאיות נרשמו עליות חדות בתשואות: תשואת האג"ח ל-10 שנים קפצה בקרוב ל-10 נקודות ל-3.60%, ותשואת האיגרת לשנתיים המריאה ב-12 נקודות ל-4.40%. במט"ח, הדולר קפץ ב-0.8% מול סל המטבעות ורשם עלייה חדה במיוחד (1.8%) בהשוואה לין היפני.

גם בסחורות נרשמו ירידות מהותיות, ונראה כי תוכנית האיחוד האירופי ומדינות G7 לקבוע מחיר גג לנפט הרוסי עשתה את שלה. מחיר הנפט האמריקאי צנח בקרוב ל-3.5% ל-77.2 דולר לחבית, ונפט מסוג ברנט ירד ב-3% ל-83 דולר לחבית. הגז הטבעי צלל בכמעט 11%.

21:50

ירידות חדות נרשמות גם בקרב המניות הישראליות בוול סטריט: פאגאיה  נופלת בכמעט 9%, גלובל-אי ב-8%, וגם קומפיוג'ן, סלינה, סייברוואן , קלטורה , קוגנייט, מאנדיי , קורנית , למונייד  וטאבולה  יורדות בין 5% ל-8% כל אחת.

בצד החיובי של המפה - מניית סטיקספיי ממשיכה בתנודתיות החדה המאפיינת את המסחר שלה מאז שהצטרפה לוול סטריט, ומזנקת ב-29%. חברת האוטוטק אוטונומו  קופצת ב-9%, וגם פרוטליקס , בריינסוויי וחברת העגלות החכמות A2Z מרכזות עניין.

באשר לדואליות הגדולות, איי.סי.אל  עולה ב-1.9%, אלביט מטפסת ב-3%; ולעומתן קנון  מאבדת 3.4%, לייבפרסון משילה 4%, ואופקו  נפרדת מכמעט 5% מערכה.

21:15

מדד הנאסד"ק צונח ביותר מ-2%, ותשואות האג"ח של ממשל ארה"ב מזנקות בחדות. מדד ה-S&P 500 מאבד 1.9%, ומדד הדאו ג'ונס משיל 1.5% מערכו. מדד ראסל 2000 צולל ב-3%, ומדד הפחד (VIX) קופץ בכ-11%, שהם כ-2 נקודות, לרמה של 21 נקודות.

מלבד טסלה  שבולטת בירידה חדה של 6.5% לאחר דיווח של בלומברג על כך שהיא תקצץ את הייצור של מודל Y במפעל שלה בסין, סיילספורס  צונחת ב-7.5%  - בין השאר לאחר שמנכ"ל החברה סלאק שתחתיה, סטוארט בטרפילד, הודיע על פרישתו כבר בחודש הבא.

בשבוע הבא צפויה דרמה בגזרת המאקרו האמריקאית, כאשר ביום שלישי יפורסמו נתוני האינפלציה בארה"ב, וביום רביעי בערב יפרסם הפדרל ריזרב את החלטת הריבית שלו. הצפי בשווקים הוא לעלייה פחות אגרסיבית בשיעור של 0.5%, וזאת לאחר ארבע העלאות רצופות של 0.75% ושש העלאות ריבית בסך-הכול מאז מרץ.

בשוק הסחורות מחירי הנפט נופלים כבר ביותר מ-3%, הגז הטבעי צונח ב-11%, ומחיר הכסף יורד ב-4%. הזהב מאבד 1.7% לרמה של 1,766 דולר לאונקיה ומצמצם את העלייה החודשית שלו לכ-5.5%.

19:55

המגמה השלילית בוול סטריט מעמיקה עוד ועוד. הנאסד"ק נחתך ב-1.7%, ה-S&P 500 משיל 1.5%, וגם הדאו ג'ונס, שהצליח לשמור על ירידה מתונה עד כה, מאבד כבר כ-1.2%.

במקביל, העלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות מתחזקת: תשואת האג"ח לעשור קופצת ב-8 נקודות ל-3.58%, ותשואת האג"ח לשנתיים עולה ב-7 נקודות ל-4.35%.

בשוק הקריפטו נרשמת יציבות בשעה זו. הביטקוין נסחר סביב 17 אלף דולר, והאת'ריום נסחר ברמה של 1,265 דולר.

בשוק הסחורות נרשם שינוי כיוון בחוזים על הנפט, שיורדים עתה בעד 2.5%. הנפט האמריקאי נסחר סביב 78 דולר לחבית, והנפט מסוג ברנט יורד ל-83.9 דולר לחבית. הגז הטבעי צונח ב-10%. גם הזהב מאבד גובה, ומחירו יורד ב-1.5% לרמה של 1,770 דולר לאונקיה, והכסף צולל ב-4% ל-22.2 דולר לאונקיה.

18:40

המסחר בבורסות אירופה ננעל בעיקר בירידות שערים, בעוד מדד פוטסי הבריטי בלט בניגוד למגמה והתקדם בכ-0.2%. מדד דאקס הגרמני השיל כ-0.6%, וכך גם מדד קאק הצרפתי, וירידות בשיעורים דומים נרשמו במדדי יורוסטוקס 50 הכלל-אירופי ו-AEX ההולנדי.

בוול סטריט נמשכת המגמה השלילית עם ירידות של 0.8% עד 1.3% בשלושת המדדים הגדולים, ומדד ראסל 2000 של המניות הבינוניות-קטנות נופל ב-2.4%. טסלה ממשיכה לבלוט בירידה של 5.3%, וגם יתר ענקיות הטק מאבדות גובה, אך בשיעורים מתונים יותר. אמזון  מאבדת 2.3%, מטא (פייסבוק)  יורדת ב-1.1%, ומיקרוסופט  ב-1.5%, בעוד שאפל , אלפאבית (גוגל)  ואנבידיה  רושמות ירידות של פחות מ-1%.

בקרב המניות הישראליות, קומפיוג'ן  צונחת ב-9%, קוגנייט  ב-7%, וגלובל-אי  ב-6%. הנדנדה במניית סטיקספיי  נמשכת, והיא מזנקת ב-20%, סימילרווב  קופצת ביותר מ-7%, ואלביט  מתקדמת בכ-4% לאחר שטיפסה גם בתל אביב.

לצד זאת, העליות בתשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מתחזקות: תשואת האיגרת ל-10 שנים קופצת ב-6 נקודות ל-3.57%, ותשואת האג"ח לשנתיים עולה ב-7 נקודות ל-4.35%. במט"ח, הדולר מתחזק ב-0.6% מול אינדקס המטבעות, ועלייה בולטת של 1.6% נרשמת מול הין היפני. 

17:30

המגמה השלילית בוול סטריט מחריפה. הנאסד"ק מאבד 1.2%, ה-S&P 500 נסוג ב-1%, והדאו ג'ונס ב-0.7%.

טסלה  צונחת ביותר מ-5%, לאחר שבלומברג דיווח כי ענקית הרכב החשמלי מתכוונת לחתוך ב-20% את ייצור דגם Y במפעל שלה בסין, זאת כחודש לאחר שהחברה הורידה את המחירים שלה בסין ב-9%. יחד עם זאת, בנובמבר רשמה טסלה שיא במספר המסירות שלה בסין וחצתה את קו ה-100 אלף מסירות רכב.

בשוק הסחורות, החוזים על הנפט עלים ב-2.7%, לאחר שהאיחוד האירופי ומדינות ה-G7 הודיעו אמש כי קבעו מחיר גג של 60 דולר לחבית של נפט גולמי רוסי. המנגנון נועד להוריד את מחיר השוק של הנפט הרוסי באופן גלובלי, על-ידי "עזרה מבחוץ" למדינות שעדיין רוכשות נפט במכליות מרוסיה, כמו הודו, סין וטורקיה. לצד זאת, מחירי הגז הטבעי נחתכים בקרוב ל-8% ומשלימים בכך ירידה חודשית של כמעט 20%.

16:31

המסחר בוול סטריט נפתח במגמה שלילית. ה-S&P 500 משיל כ-0.7%, וכך גם הדאו ג'ונס, ואילו הנאסד"ק נסוג ב-0.6%.

במקביל, בשוק האג"ח של ממשלת ארה"ב התשואות מטפסות: תשואת האג"ח לשנתיים עולה ב-2 נקודות ל-4.30%, ותשואת האיגרת לעשור מתקדמת ב-4 נקודות ל-3.54%.

בגזרת המלצות ודירוגי האנליסטים, יונייטד איירליינס  מתחזקת לאחר שמורגן סטנלי שדרג את ההמלצה על המניה ל"משקל יתר" ואמר כי 2023 עשויה להיות שנת "זהב" עבורה. גם דומינו'ס פיצה  מטפסת לאחר שדרוג המלצה מ-BTIG מנייטרלי לקנייה, שם ציינו כי הרווחים של החברה אמורים להתאושש ב-2023 בגלל העלאת מחירי המוצרים בתפריט.

לעומתן סטארבקס  נחלשת, לאחר שדויטשה בנק הוריד את ההמלצה על המניה מקנייה להחזק, ואמר כי יהיה למניה קשה יותר להמשיך לטפס לאחר הביצועים החורגים שלה לאחרונה. קבוצת המלונאות מריוט אינטרנשיונל  צונחת בכ-8% לאחר הורדת המלצה ב-StockNews.com מקנייה להחזק, ולאחר שמורגן סטנלי החל לסקר את המניה תחת דירוג "משקל יתר".

מניות הטכנולוגיה הסיניות מזנקות לאחר הדיווחים על הקלת מגבלות הקורונה בבייג'ינג ובשנזן. תעודת הסל Invesco Golden Dragon China מטפסת ביותר מ-5%, ועלייה בשיעור דו-ספרתי נרשמת במניית ביליבילי, בעוד שג'יי.די.קום , באידו , פינדואודו  ועליבאבא  עולות ב-3%-5% כל אחת.

14:52

אמדוקס  הודיעה על ביטול רכישת Mycom OSI, עליה הודיעה לפני מספר חודשים. אמדוקס תכננה לרכוש את החברה הבריטית ב-188 מיליון דולר במזומן, אך היא מעדכנת כי שני הצדדים הגיעו להסכמה לבטל את העסקה, בעקבות התארכות התהליך לקבלת אישור הרגולטור בבריטניה. לא צפויה השפעה על תוצאות החברה.

14:08

בבורסות אירופה נמשכת המגמה המעורבת, כשמדד הפוטסי עולה קלות, ואילו הדאקס והקאק רושמים ירידות קלות. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות קלות.

מניית טסלה  יורדת ב-2% במסחר המוקדם. במניות אפל  ואמזון נרשמות עליות קלות.

חברת סיוה  דיווחה היום כי תספק ל-Novatek הטייוואנית מעבד חיישנים למצלמות אבטחה מתקדמות.

בזירת המסחר בסחורות נרשמות עליות של כ-2.8% בחוזים על הנפט. הזהב רושם ירידה של כ-0.1%.

● למה בבנק אוף אמריקה ממליצים למכור מניות בוול סטריט

12:05

מאקרו אירופה: מדד מנהלי הרכש (PMI) לסקטור השירותים עמד בנובמבר על 48.5 נקודות, לעומת צפי ל-48.6 נקודות. בבריטניה עמד מדד מנהלי הרכש (PMI) לסקטור השירותים על 48.8 נקודות, בהתאם לצפי האנליסטים. 

המכירות הקמעונאיות בגוש האירו רשמו בחודש שעבר ירידה של 1.8%, לעומת צפי לירידה של 1.7%.

בבורסות אירופה נמשכת המגמה המעורבת, כשמדד הפוטסי עולה קלות, ואילו הדאקס והקאק רושמים ירידות קלות. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות קלות. 

בזירת המסחר בסחורות נרשמות עליות של כ-1.8% בחוזים על הנפט.

10:20

שבוע המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה מעורבת עם נטייה לירידות. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות קלות. 

בחוזים על הנפט נרשמות עליות קלות, ומחיר החבית על נפט מסוג ברנט מטפס ל-85.7 דולר, זאת לאחר שמדינות ארגון אופ"ק פלוס החליטו אתמול לא לשנות את החלטתם על קיצוץ של כ-2 מיליון חביות נפט מהתפוקה היומית.

במסחר באג"ח של הממשל האמריקאי נרשמות כעת עליות בתשואות: התשואה על האג"ח הממשלתי לשנתיים עולה ב-4 נקודות בסיס ל-4.32%, ותשואת האג"ח ל-10 שנים עולה ב-3 נקודות ל-3.53%, לאחר שהשלימה מהלך ירידות מרשים של 72 נקודות בסיס מ-7 בנובמבר. 

09:25

טורקיה: קצב האינפלציה השנתי עמד בנובמבר על 84.39%, לפי נתוני הלשכה הטורקית לסטטיסטיקה. מדובר בירידה מרמה של 85.51% בחודש אוקטובר

בהונג קונג ננעל מדד ההנג סנג בעלייה של 4%, בין השאר על רקע ההקלות במדיניות הקורונה בסין. שנחאי עלתה בכ-1.8%, מדד הניקיי בטוקיו רשם עלייה של 0.15%, ואילו מדד הקוספי בסיאול ירד בכ-0.6%. 

07:50

בורסות אסיה פתחו את שבוע המסחר העולמי במגמה מעורבת. בהונג קונג מזנק מדד ההנג סנג בכ-3.4%, בין השאר על רקע ההקלות במדיניות הקורונה בסין, שנחאי עולה ב-1.55%, מדד הניקיי בטוקיו יציב, ואילו מדד הקוספי בסיאול יורד בכ-0.7%. 

מניות ההייטק והרכבים החשמליים מובילות את העליות בהונג קונג: ניאו  מזנקת בכ-11%, עליבאבא  בכ-5%, שיאומי ב-7%, וטנסנט עולה ביותר מ-5%. 

במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות קלות. 

במסחר באג"ח של הממשל האמריקאי נרשמות כעת עליות בתשואות: התשואה על האג"ח הממשלתי לשנתיים עולה ב-4 נקודות בסיס ל-4.32%, ותשואת האג"ח ל-10 שנים עולה ב-3 נקודות ל-3.53%, לאחר שהשלימה מהלך ירידות מרשים של 72 נקודות בסיס מ-7 בנובמבר. 

בחוזים על הנפט נרשמות עליות של 0.8%-0.9%, ומחיר החבית על נפט מסוג ברנט מטפס ל-86.3 דולר, זאת לאחר שמדינות ארגון אופ"ק פלוס החליטו אתמול לא לשנות את החלטתם על קיצוץ של כ-2 מיליון חביות נפט מהתפוקה היומית.

אתמול הסכימו האיחוד האירופי ומדינות ה-G7 על מנגנון קביעת מחיר גג גלובלי לנפט רוסי, שאמור לפגוע בהכנסות העתק של המדינה מיצוא אנרגיה, ועל-ידי כך לפגוע במאמצי המלחמה שלה באוקראינה. המנגנון מלווה באמברגו על רכישת נפט רוסי במכליות (בניגוד לנפט המוזרם בצינורות) מצד מדינות ה-G7 (ארה"ב, קנדה, צרפת, בריטניה, גרמניה, איטליה ויפן) והאיחוד האירופי, וייכנס לתוקף כבר היום (ב').

עוד בשוק הסחורות, הזהב ממשיך בהתקדמות ומטפס ב-0.6% למחיר של 1,821 דולר לאונקיה.

בשוק הפורקס העולמי, הדולר ממשיך לאבד גובה. האירו מתחזק בכ-0.4% לרמה של 1.058 דולר לאירו, הליש"ט מתחזקת בשיעור דומה ונסחרת סביב 1.234 דולר לליש"ט, והיואן הסיני קופץ בכ-0.9% ונסחר סביב 6.95 יואן לדולר.

בשוק הקריפטו נרשמת כעת מגמה חיובית. הביטקוין נסחר בעלייה של יותר מ-1% סביב 17,300 דולר, והאת'ריום מטפס ב-1.5% ונסחר סביב 1,300 דולר.