איך הופכים לאיש העשיר בעולם בגיל 73? תשאלו את ברנאר ארנו

עם הון מוערך של כ-170.8 מיליארד דולר, עקף ברנאר ארנו את מאסק וזכה בתואר הנחשק • כבר בשנות התשעים קנה את החברה שהחזיקה במותג הנוצץ דיור, לאחר כמה שנים, השתלט גם על חברת LVMH, ומאז הוא לא עוצר • איך הפך יו"ר מותג היוקרה לואי ויטון לאדם העשיר בעולם?

ברנאר ארנו, איך הוא הפך לאיש העשיר בעולם? / צילום: Reuters, BENOIT TESSIER
ברנאר ארנו, איך הוא הפך לאיש העשיר בעולם? / צילום: Reuters, BENOIT TESSIER

ביום שלישי האחרון, עבר ברנאר ארנו את אילון מאסק והפך לאיש העשיר בעולם. כך לפי שני המדדים המובילים שמבצעים את הדירוג - פורבס ובלומברג. 

ארנו הוא החמישי שמחזיק בתואר האיש העשיר בעולם ברשימת בלומברג. לפניו בראש הרשימה, שפורסמה לראשונה ב-2012, הופיעו קארלוס סלים, ביל גייטס, ג'ף בזוס ועד לאחרונה, אילון מאסק.

6 הערות על שיתוף הפעולה החדש בין יאיוי קוסמה ולואי ויטון | תרבות
בפעם השנייה מאז עסקת טוויטר: אילון מאסק מכר מניות טסלה
המיליארדר ש"אוהב" לשלם מסים יוצא לתביעת ענק

הפסיד כסף, אבל פחות מאחרים

אז מי הוא ברנאר ארנו, ואיך הוא הגיע לראש רשימת עשירי העולם? איש העסקים צרפתי בן ה-73, ששוויו מוערך בכ-170.8 מיליארד דולר, משמש כיו"ר מותג היוקרה לואי ויטון. בנוסף, הוא ומשפחתו מחזיקים כ-48% ממניות החברה, ו-64% מזכויות ההצבעה בה.   

על פי רשימת העשירים של בלומברג, רוב עושרו מגיע מהחזקה ב-97.5% מהמותג דיור, ששוות כ-41% מתאגיד לואי ויטון (LVMH), בנוסף לכ-6% נוספים שבשליטת המשפחה. מעבר להונו במניות, נכסיו מוערכים בכ-10.3 מיליארד דולרים במזומן ובטובין.

ברנאר ארנו ואישתו הלן בביקור בבית הלבן החודש / צילום: Associated Press, Susan Walsh
 ברנאר ארנו ואישתו הלן בביקור בבית הלבן החודש / צילום: Associated Press, Susan Walsh

השנה הקשה בשווקים לא פסחה על עשירים העולם, וגם לא על האיש העשיר ביותר החדש. בשנת 2022, ארנו איבד כ-7 מיליארד דולר משוויו, אך עדיין יצא מהשנה מופסד פחות מאשר מרבית המיליארדרים ברשימה, שעשו את הונם בתחום הטכנולוגיה, סקטור ששווי מניותיו צנח בוול סטריט בשנה החולפת. מדד נאסד"ק, בו נסחרות מניות הטכנולוגיה, נפל בכ-28.6% מתחילת השנה. אחת הסיבות להפסד הנמוך יחסית של ארנו היא שצריכה של מוצרי היוקרה נשארה יציבה עם ההתאוששות ממגפת הקורונה.  

חברת לואי ויטון מואט הנסי, בשמה המלא, היא תאגיד המחזיק ב-75 מותגי יוקרה מוכרים, בינהם לואי ויטון, דיור, חברת התכשיטים טיפני, ועוד. תחת הנהגתו של ארנו, הפך התאגיד לאיחוד הגדול ביותר של מותגי יוקרה. צעד משמעותי נוסף שנעשה תחת הנהגתו של ארנולד הוא שילוב של מעצבים צעירים במותגים הקיימים, כדי להרחיב את קהל היעד למגזר צעיר יותר.

תצוגת האופנה של לואי ויטון בשבוע האופנה בפריז / צילום: Associated Press, Vianney Le Caer
 תצוגת האופנה של לואי ויטון בשבוע האופנה בפריז / צילום: Associated Press, Vianney Le Caer

ואכן, בשנה שעברה מניית לואי ויטון  ייצרה רווח של 68 מיליארד דולר במכירות בהתאוששות חדה מתקופת הקורונה. בהסתכלות שנתית, המנייה איבדה רק כ-6.7% משוויה מתחילת השנה. ועם שווי מוערך של כ-364 מיליארד אירו, היא החברה הנסחרת הגדולה ביותר באירופה.

מלימודי הנדסה להנהגה של מעצמת אופנה

ברנאר ארנו הוא הצרפתי והאירופי הראשון שעומד בראש הרשימה. בגיל 73, ארנו הוא אמנם לא שם חדש ברשימת העשירים העולמית, אבל לעומת מאסק ומיליארדרים נוספים, ההופעות הציבוריות שלו מעטות, והוא לא מחזיק בחשבונות פרטיים ברשתות החברתיות.

חלק מהצניעות של ארנו מגיעה מכך שבצרפת, בניגוד לארה"ב, פחות מקובל לנופף בעושר הפרטי. כך שכאשר חטף ביקורת נרחבת בעיתונות לאחר שטיסותיו במטוסיו הפרטיים פורסמו בחשבון טוויטר - כחלק ממאבק בזיהום סביבתי, הוא מכר את המטוס.

ברנאר ארנו נולד בצרפת ב-1949, ולאחר שסיים לימודי הנדסה החל לעבוד בעסק המשפחתי שהתמחה בבנייה תעשייתית. בשנת 1981 כשהיה בן 32 עבר לארה"ב והחל לעבוד בפיתוח קרקעות נדל"ן. כעבור שלוש שנים חזר לצרפת, והשתלט על עסק בדים בחדלות פירעון בשם Boussac Saint-Freres, שברשותו היה מותג נוצץ: קריסטיאן דיור.

ארנו מכר את רוב העסקים של הרכש החדש שלו, וביום שני השחור ב-1987, השתמש ברווחים כדי לקנות מניות שליטה בחברת LVMH, שהורכבה באותה תקופה מאיחוד של שתי חברות עיקריות - לואי ויטון ומואט הנסי. 

את שלושת העשורים הבאים בילה ארנו בהפיכת LVMH למעצמה. עם מעל ל-5,500 חנויות ברחבי העולם, בהם התאגיד מוכר אלכוהול, מוצרי אופנה, שעונים, מוצרי עור, תכשיטים, וקוסמטיקה. במקביל, ארנו זיהה את הפוטנציאל בשוק המפתח של סין, ופתח את החנות הראשונה של לואי ויטון בבייג'ינג כבר ב-1992. ב-2021 הוסיף יוקרה נוספת לפורטפוליו שלו כשרכש את מותג התכשיטים טיפני תמורת 15.8 מיליארד דולר.

ברנאר ארנו והנסיכה דיאנה. 1995 / צילום: Reuters, Charles Platiau
 ברנאר ארנו והנסיכה דיאנה. 1995 / צילום: Reuters, Charles Platiau

למרות הצלחותיו הרבות בהנהגת החברה, הוא נתקל גם במספר כשלונות. הבעלים של תאגיד קרינג, פרנסואה פינו, שגם הוא נמנה בין האנשים העשירים ביותר בצרפת, השיג אותו במירוץ לרכישת מותג ג'וצי. כישלון נוסף של ארנו הוא נסיון השתלטות עוין על בית האופנה הרמס, שזיכה אותו בכינוי "זאב בבגדי קשמיר".

מוקדם יותר השנה הסיר ארנו בן ה-73 את מגבלת הגיל מתפקיד היו"ר, שעד כה הגבילה את הכהונה בתפקיד עד לגיל 80. מדובר בצעד שמסמן את הרצון שלו להמשיך בתפקיד גם בעתיד הרחוק. בנוסף, ארנו בונה את דור ההמשך בחברה, עם חמישה ילדים המחזיקים בתפקידים שונים בתאגיד.

השריפה בקתדרלת נוטרדאם באפריל 2019 / צילום: Associated Press, Diana Ayanna
 השריפה בקתדרלת נוטרדאם באפריל 2019 / צילום: Associated Press, Diana Ayanna

תרם מעל 200 מיליון אירו לכנסיית נוטרדאם

ב-2019 תרם ארנו ב-200 מיליון אירו כדי לעזור לשקם את כנסיית נוטרדאם, לאחר שנפגעה משריפה. התרומה, שתשולם במשך מספר שנים,לפי התקדמות השיקומים, מקנה לארנו מקום בוועדה המפקחת על השיקום, שבראשה עומד שר התרבות הצרפתי.

ארנו הציע את התרומה מיד לאחר השריפה, ועורר ביקורת שהיא נועדה לצורך הטבות מס. בתגובה אמר ארנו בישיבת משקיעים כי "החברה לא זכאית להטבות מס על התרומה, כי הגיעה רף התרומות המותר לצורך קבלת מס, עם הקמת עמותת לואי ויטון".