צומחת, רווחית ומייצרת ערך למשקיעים, אז למה אמדוקס מפטרת מאות עובדים?

פיטורי כ־700 מעובדי חברת הטכנולוגיה מגיעים דווקא לאחר שנה חזקה בעסקיה, שבה זינקה מניית אמדוקס לשיא בניגוד לירידות החדות בסקטור הטכנולוגיה • אופנהיימר: "כולם מתייעלים, כי מבינים ששנת 2023 תהיה קשה ולהרבה ארגונים יהיו פחות תקציבים"

שוקי שפר, מנכ''ל אמדוקס / צילום: יח''צ
שוקי שפר, מנכ''ל אמדוקס / צילום: יח''צ

בשבועות האחרונים, על רקע ההרעה במצב המאקרו־כלכלי הגלובלי, הציפיות להאטה ואף למיתון, דיווחו מספר רב של חברות טכנולוגיה בישראל על פיטורי עובדים, חלקן בהיקפים גדולים. השבוע נודע שגם אמדוקס  מצטרפת למגמה ומפטרת כ־700 עובדים, מהם 100 בישראל, ובסך הכול כ־2.3% ממצבת כוח האדם של החברה, שעמדה בספטמבר האחרון על 30,288 עובדים. אמדוקס, בניהולו של שוקי שפר, מספקת מערכות ושירותי IT לחברות טלקום.

הקאמבק של הישראלית הסולידית שכיכבה במפולת מניות הטכנולוגיה ב-2022
אמדוקס מתחזקת בתחום ניהול ביצועי הרשת: רוכשת חברה בריטית ב-188 מיליון ד'  

אבל אם בחברות ההייטק הפרטיות הפיטורים מגיעים בדרך כלל בשל הצורך להתייעל, לנוכח הקושי הגובר לבצע כיום גיוסי הון, ובחברות ציבוריות רבות הפיטורים הם על רקע ירידה בהכנסות וברווחים לצד צניחה בשווי השוק, הרי שבאמדוקס נראה על פניו שהמצב שונה.

בניגוד לצלילה במניותיהן של רוב חברות הטכנולוגיה המקומיות, מניית אמדוקס סיימה את שנת 2022 עם תשואה חיובית של קרוב ל־24%, והיא נסחרת במחיר קרוב לשיא כל הזמנים שלה, המשקף לה שווי שוק של 11 מיליארד דולר. אמדוקס גם מציגה צמיחה בהכנסות, שהסתכמו בשנת הכספים 2022 ב־4.6 מיליארד דולר - עלייה של 6.7%, שהייתה מגיעה ל־10.3% ללא השפעה שלילית של שינויי שערי חליפין.

 
  

בשורה התחתונה, אמדוקס הציגה אשתקד רווח נקי של 550 מיליון דולר ורווח נקי Non-GAAP (בניכוי סעיפים חשבונאיים שונים) של 655 מיליון דולר. החברה אף צופה שיפור בשיעורי הרווחיות ב־2023, לצד המשך צמיחה בשורת ההכנסות, בשיעור של 6%-10% במונחי שערי חליפין קבועים. צבר ההזמנות שלה בסוף שנת הכספים האחרונה התקרב ל־4 מיליארד דולר.

זאת ועוד: במהלך שנת הכספים האחרונה (שהסתיימה בספטמבר) אמדוקס ייצרה תזרים מזומנים מפעילות שוטפת בסך 757 מיליון דולר, ובסופה היו בקופתה 818 מיליון דולר לעומת חוב לטווח ארוך של 650 מיליון דולר.

"נוהל רגיל של הערכות ופיטורים בסוף שנה"

אם כך, מדוע אמדוקס מפטרת? מהחברה נמסר בתגובה כי "אמדוקס היא חברה איתנה, בצמיחה מתמשכת ועם תחזית חזקה להמשך. עם זאת, מתוך אחריות ועירנות למתרחש בעולם, אנו נדרשים לנקוט פעולות למקסום הגמישות והיעילות שלנו, ובהן הקטנת מצבת כוח האדם בשיעור של כ־2%-3% גלובלית".

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר, מעריך שבתקופה הנוכחית יש יותר רגישות לעניין של פיטורי עובדים. "במסגרת 'עסקים כרגיל', לכל חברה טכנולוגית יש נוהל שבו בסוף השנה עושים הערכה מי יותר ומי פחות טוב, ומפטרים 2%-5% מהעובדים", הוא אומר, "כשבמקביל מגייסים או מקדמים אחרים. זה הדבר הנורמלי כמדיניות כללית הרבה מאוד שנים. הבעיה שעכשיו, אף חברה לא מגייסת - אם פעם מי שפוטר מצא מיד עבודה במקום אחר, היום זה לא קורה. כולם מתייעלים, כי מבינים ששנת 2023 תהיה קשה, לפחות מבחינה תקציבית בהרבה מאוד ארגונים".

ועדיין, וסצ'ונוק מעריך שאמדוקס חסינה יחסית לפגיעה מההאטה הגלובלית: "ראשית, הלקוחות שלה הן חברות טלקום גדולות שמצבן השתפר מאוד בשנים האחרונות, והן חברות איתנות (AT&T הייתה אחראית על 27% מהכנסות אמדוקס ב־2022 ו־T-Mobile על 20% מההכנסות, ש.ח.ו).

"שנית, בשלב הנוכחי, חברות הטלקום סיימו את ההשקעות בתשתיות הפיזיות של דור 5 ועכשיו יש שינוי בתמהיל ה־CAPEX (הוצאות הוניות) שלהן - פחות רכישת ציוד ופריסת תשתיות פיזיות, ויותר שיפור יעילות הרשת וערך מוסף - בדיוק מה שאמדוקס מציעה. שלישית, לאמדוקס יש הזדמנות נוספת בתקופת משבר, והיא מעבר של שירותי IT מתוך חברות הטלקום לאאוטסורסינג. לאף חברה אין התמחות ורטיקלית חזקה כמו לאמדוקס, וכמעט כל חברת טלקום בעולם עובדת איתה".

"היפוך המגמה בדולר עשוי לעזור לאמדוקס"

מלבד זאת, וסצ'ונוק מציין שאמדוקס חשופה לנושא המטבעות, משום שכשליש ממכירותיה הן לא בדולר אמריקאי (באירופה ובקנדה), אך לדבריו היום יש היפוך מגמה בדולר, מה שעשוי לעזור לאמדוקס. "אנו ממליצים על המניה - אמדוקס חברה קלאסית למצב הנוכחי, שבו יש העדפה לחברות עם תזרים גבוה, מכפילים נמוכים ויציבות פיננסית. פחות מסתכלים על הצמיחה ויותר על הרווחיות ועל הדיבידנד שעולה בהתמדה.

"באמדוקס זה גם ביזנס פחות תנודתי, כי אלה שירותים שצריכים אותם בשוטף ולא מכירה חד־פעמית", הוסיף וסצ'ונוק.