תזוזות של עכבר המחשב, מצגות מזויפות: עובדים מסכלים את ניסיונות המעקב של הבוסים

כשני שליש מהמעסיקים בארה"ב משתמשים בטכנולוגיית פיקוח על העובדים • אבל חברות שמנסות לעקוב אחר הפרודוקטיביות של עובדים נתקלות בשלל שיטות לעקוף אותן

עובדים מסכלים את ניסיונות המעקב של הבוסים / צילום: Unsplash, matthew henry
עובדים מסכלים את ניסיונות המעקב של הבוסים / צילום: Unsplash, matthew henry

מאז החלה האפשרות לעבוד באופן היברידי, מנהלים רבים ממקדים את מאמציהם בדרכים שונות כדי להבטיח שהעובדים יהיו כמה שיותר פרודוקטיביים. מן הצד השני, עובדים רבים מנסים לסכל את המעקב אחריהם באמצעות שלל שיטות יצירתיות.

מחאת ההייטק נגד המהפכה המשפטית: אלו הקרנות שישקיעו רק בחברות שיחתמו על סעיף "אי אפליה" | בלעדי 
ברקע הפיטורים: גוגל דוחה את הכניסה ל־11 קומות משרדים חדשים בתל אביב | בלעדי

ליסה קרופורד למשל, עובדת בשיווק מביתה בפיניקס. לדבריה, היא נזהרת שהמחשב שלה לא יכנס ל"מצב שינה" בזמן שהיא מכניסה בגדים למכונת כביסה או מכינה ארוחת ערב, כי היא עלולה לפספס את הודעה בדוא"ל מהממונה עליה, ולכאורה להשיב באיחור.

מה הפתרון שלה? "ערוץ העצלנים", או Sloth TV בשמו המוכר יותר בארה"ב - שידורים חיים במחווה להצלת חיות בר בקוסטה ריקה, שבה מתנדבים מאכילים גורי עצלנים עבור קהל הצופים. קרופורד משאירה את שידורי העצלנים על מסך שני. כך המחשב שלה לא נכנס ל"מצב שינה" ומקפיץ התראות, והיא יכולה לחזור במהירות לשולחן העבודה שלה במידת הצורך.

כבונוס, היא גם נשארת מעודכנת לגבי העצלנים. "צפו בזמן שהם מנמנמים, מנשנשים, מתכרבלים בשמיכות שלהם, יוצאים לטיפוס הרפתקני, ואפילו מקבלים ארוחות מהמטפלים שלנו", מכריז השדרן שברקע.

"הכלל הראשון: לשמור על האסטרטגיה בשקט"

על פי הערכות, מאז תחילת מגפת הקורונה, כשליש מהחברות הבינוניות והגדולות בארה"ב אימצו מערכת לפקח על העובדים. כך, ששניים מתוך שלושה מנהלים עוקבים אחר העובדים בדרך זו.

בנוסף, מנהלים עוקבים אחר עובדיהם באמצעות בדיקת הכניסות למערכת הנוכחות או הכנת רשימות של עובדים פחות פרודוקטיביים, למקרה שהמיתון יחייב פיטורים בעתיד. כמו כן, יש ששוכרים יועצים כדי לזהות את "המתפטרים השקטים", מונח תוסס שמתאר את התופעה במסגרתה עובדים עושים את המינימום שנדרש מהם בעבודה.

 

"הכלל הראשון של כל האסטרטגיות הללו הוא לשמור עליהן בשקט", אמרה ליי הנדרסון, מנהלת משאבי אנוש בסן אנטוניו. לפני מספר שנים, כשחזרה מחופשה לעבודה שבה נהגה כ"מתפטרת שקטה", היא מצאה 800 מיילים בתיבת הדואר הנכנס שלה. היא מחקה את כולם מתוך הנחה שאם היו חשובים, אנשים ישלחו שוב. ואכן, רק מעטים עשו זאת.

שיטת התמרון - ולמה היא לא מומלצת

בחודש ספטמבר פרסמה חברת מיקרוסופט דוח המתאר "פרנויה" בשוק העבודה. על פי הדוח, 85% מהמנהלים שהשתתפו במחקר השיבו שהם מפקפקים בפרודוקטיביות של עבודה היברידית. כך, כפי שמתואר בדוח, הדבר מוביל ל"תיאטרון של פרודוקטיביות", כלומר מצב שבו חלק מהעובדים מנסים להיראות עסוקים, ובין היתר מצטרפים לפגישות למרות שהם לא צריכים להיות בהן.

עובדים מכל רחבי ארה"ב חלוקים לגבי הדרכים להערים על מנהליהם. שון דיוואן, מאמן אישי לקריירה, אפילו מעביר שיעורים ומלמד טכניקות לשם כך. בתחילת הקריירה שלו, בזמן שבין פרויקטים של ייעוץ, דיוואן היה מתעורר בשמונה בבוקר, פותח מצגת פאוורפוינט במחשב הנייד שלו ולוחץ על "הצג". אלא שבפועל אף אחד אחר לא ראה את השקופיות. דיוואן למד שכך המחשב שלו לא יעבור ל"מצב שינה" - וכשהמחשב שלו "ערני", הוא לא צריך להיות נוכח לידו, וכך הוא הרוויח עוד זמן שינה.

לפני מספר חודשים, דיוואן פרסם סרטון ברשת החברתית טיקטוק על האסטרטגיה שלו. השקופית שלו הייתה לבנה לגמרי, עם טקסט שחור בו נכתב "פגישת עבודה ממש חשובה" במרכז המסך. "פשוט תלחצו על 'מצגת', ואתם מסודרים", הוא הצהיר.

המדריך של דיוואן זכה ליותר מ-10 מיליון צפיות וגרר יותר מ-1,600 תגובות. "זה מסביר למה אנשים עורכים מצגות של חמש שעות ויותר", כתב אחד המגיבים. "זו הסיבה שהאנשים שמוכרחים להיות בתפקיד מבקשים עוד כסף", כתב אחר.

אבל דיוואן לא ממליץ בכל מחיר על השיטה שלו. לדבריו, "שימוש יתר בה הוא כנראה סימן לכך שהעובד צריך עבודה חדשה".

הפתרונות כבר מוצעים באמזון

כשמוחמד החל לעבוד באופן היברידי, הוא נהנה לעבוד מביתו שבקליפורניה, ולקבל שכר של 27 דולר לשעה. אבל למנהליו במחלקת ה-IT היו חדשות רעות - המחשב שלו נכבה בכל פעם שהוא לא נשאר פעיל במשך יותר מ-10 דקות.

זה הרגיז אותו. במסגרת תפקידו, הוא אחראי על העברת הדרכות לעובדים חדשים, תיאום הזמנות וטיפול בשוברי נסיעות. "לפעמים לא הייתי צריך להיות מול המחשב", הוא מספר. "ובכל זאת המנהלים שלי רצו שאתחבר. זה לא היה הגיוני".

אז מוחמד חשב על פתרון יצרתי וכרך את הכבל של עכבר המחשב שלו סביב מאוורר שולחני מסתובב. כך, העכבר היה כל הזמן בתנועה ומנע מהמחשב להכבות. "בהמשך, נכנסתי למערכת הנוכחות ואפילו הלכתי לחדר כושר", הוא מספר.

בפעם אחרת, אמר מוחמד, הוא פתח את תוכנת הוורד והניח מנעול על המקלדת מעל לאות C. הדף התמלא בשורה אחר שורה של האות בזמן שהוא יצא החוצה - וכך המחשב לא כבה.

מוחמד מדגים איך לכרוך את כבל העכבר סביב מאוורר כדי למנוע מהמחשב להיכנס למצב ''שינה'' / צילום: מתוך טוויטר
 מוחמד מדגים איך לכרוך את כבל העכבר סביב מאוורר כדי למנוע מהמחשב להיכנס למצב ''שינה'' / צילום: מתוך טוויטר

עובדים פחות יצירתיים יכולים להסתפק בשיטות הרבה יותר פשוטות ולרכוש מכשירים שמזיזים את עכבר המחשב באתר אמזון. "לחץ על הכפתור כשאתה קם משולחן העבודה והסמן נע באקראי מסביב - במשך שעות, אם צריך!", כתבה אחת מהרוכשות באמזון.

הקושי הזהה של העובדים במשרד

לא רק העובדים מהבית מתמודדים עם מנהלים חשדניים, אלא גם אלו שמגיעים למשרד. "שולחן מכוסה בניירות גורם לך להיראות כאילו אתה באמצע חמישה דברים בו זמנית", ייעץ אחד מהם.

מה שהרגיז את מא טריקה רוג'רס, לשעבר מנהלת מכירות בקמעונאית האופנה Forever 21 בדאלאס, היה ש"מנהלים פשוט היו מפריעים בשאלות על עבודה" בזמן שהעובדים לקחו הפסקה. אז היא מצאה פתרון פשוט, והעבירה את ההפסקות ברכב במקום בחדר האוכל של המשרד, וצפתה ב"האנטומיה של גריי".