הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הירידות בבורסה הוחרפו לקראת הנעילה; מדד הביטוח צנח ב-3%

ת"א 35 השיל 1.6%, ת"א 90 נחתך ב-2% • מגמה מעורבת באירופה, ירידות בוול סטריט בהובלת ענקיות הטק לאחר שמיקרוסופט פרסמה דוחות • הדולר נסחר סביב 3.37 שקלים • טסלה תפרסם הלילה דוחות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:28

המסחר בבורסה ננעל במגמה שלילית. מדד ת"א 35 השיל 1.6%, ת"א 90 נחתך ב-2% ובקרב המדדים הענפיים - מדד הנדל"ן צנח ב-2.5% ומדד הביטוח ב-3%. מדד הבנקים שמר על ירידה "מתונה" ביחס לשוק ונסוג ב-0.5%. מחזור המסחר הסתכם ב-1.53 מיליארד שקל, כאשר את המחזור הגבוה ביותר ריכז בנק לאומי  (שעלה קלות בניגוד למתחרים).

עליות בולטות רשמו נפטא  שקפצה ב-7.3% ואייסקיור  שטיפסה בכ-5%, בעוד שבצד השלילי בלטו כן פייט ביופרמה  עם ירידה חדה של כ-12%, לייבפרסון  שנפרדה מ-10% ואופקו  עם ירידה של מעל ל-7%.

במט"ח, הדולר החל לטפס קלות והוא עולה כעת ב-0.2% מול השקל לשער של 3.37 שקלים. האירו מתחזק ב-0.5% ושערו 3.68 שקלים וגם הליש"ט עולה בשיעור דומה לרמה של 4.17 שקלים.

בשוק האג"ח המקומי, מדדי תל בונד הקונצרניים רשמו ירידות של 0.3%-03% ומדד תל גוב שקלי הממשלתי השיל 0.2%. מחירי אגרות החוב הממשלתיות ארוכות הטווח ירדו ב-0.6%-0.8% בעוד שהאג"ח קצרות הטווח נותרו כמעט ללא שינוי.

16:40

הירידות בבורסה נמשכות, לאחר הפתיחה האדומה במיוחד בוול סטריט היום. ת"א 35 יורד ב-1.2%, ת"א 90 ב-1.3%. מדד בנקים מאבד 0.5% ומדד הבנייה בולט לרעה עם ירידה של 1.8%. 

נורסטאר  הודיעה על הצעת רכש חליפין וולנטרית למחזיקי אגרות החוב (סדרה יב' ) כנגד הקצאה של אגרות חוב חדשות המגובות במניות ג'י סיטי  ומזומן.

אנלייבקס  דיווחה על המלצה חיובית מוועדת הבטיחות הבלתי תלויה ואישור ממשרד הבריאות הישראלי להמשיך בניסוי שלב I/II לטיפול Allocetra בחולים עם גידולים סרטניים מוצקים מתקדמים.

15:35

לפי דיווח שיצא לפני מספר דקות, קנון  ירדה להחזקה של 20.7% בצים . לא צוין בדיווח בכמה מכרה את מניותיה ומתי, אך המשמעות היא שבין אפריל-דצמבר היא מכרה 6 מיליון מניות מהחזקותיה (בערך 5% מצים). 

14:08

התמתנות מסויימת במגמה השלילית בבורסה. מדד ת"א 35 יורד בכ-1%, ומדד ת"א 90 נסוג ב-1.1%. מדד הבנייה נופל ב-1.3% ומדד הביטוח יורד בכ-1.5%. מחזור המסחר מסתכם בכ-677 מיליון שקל.

ירידות בולטות רושמות תדיראן גרופ , אלוני חץ , כלל ביטוח, דיפלומט , אאורה , בזק , נובולוג  ואנרג'יקס.

היום חנכה חברת אפולו פאוור  את המפעל האוטומטי שלה ליריעות סולאריות גמישות שיכולות להפוך כל משטח החשוף לשמש למשטח המייצר חשמל. לדברי החברה, המפעל צפוי לייצר כ-190 מגוואט בשנה, השווים לצריכה שנתית של כ-35-40 אלף בתי אב. באירוע היום חשפה אפולו כי תספק עשרות אלפי יריעות לקבוצת הרכב פולקסוואגן שישולבו בדגמי רכב חשמלי לאחר גמר הייצור (Aftermarket) החל מחודש יולי 2024 ולמשך 10 שנים. 

12:40

מחריפות הירידות בבורסה. מדד ת"א 35 יורד בכ-1.1%, ומדד ת"א 90 נסוג ב-1.5%. מדד הבנייה נופל ב-1.8% ומדד מניב ישראל בולט בירידה של כ-1.7%. מחזור המסחר מסתכם בכ-480 מיליון שקל.

ירידות בולטות רושמות כעת האב , פתאל החזקות , ג'י סיטי, זוז פאוור , אופקו, נורסטאר ורציו .

מנגד, עליות חדות רושמות נפטא, סילבר קסטל , מיה דיינמיקס , אייסקיור מדיקל  וברנד .

11:11

מגמה שלילית בבורסה: מדד ת"א 35 יורד בכ-0.7%, ומדד ת"א 90 נסוג ב-1.1%. מדד מניב חו"ל בולט בירידה של כ-1.5%.

ירידות בולטות רושמות בין השאר כן פייט ביופרמה , נורסטאר , האב , בריל , נופר אנרג'י , ישראל קנדה , דלק רכב, ג'י סיטי  ואלקטרה .

בשוק האג"ח נרשמות עליות של כ-0.5% בממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים. מדדי התל בונד המרכזיים עולים בשיעורים של עד 0.2%. 

10:01

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.2% ואילו ת"א 90 עולה בכ-0.1%.

ירידות בולטות רושמות לייבפרסון , אופקו, ישראל קנדה  ונייס.

מנגד, עליות חדות רושמות בין השאר נפטא , סאמיט  וקרסו מוטורס .

08:40

ג'נריישן קפיטל  מתחילה לעשות סדר בחברת האנרגיה הירוקה שבשליטתה סולגרין . קרן התשתיות תמנה את המנכ"ל שלה, ארז בלשה, לתפקיד ממלא מקום מנכ"ל סולגרין לתקופה של כשלושה חודשים. לאחר מכן ימונה דרור שרון, מנכ"ל חברת סנסטאר טכנלוגיות לתפקיד. 

בשוק המט"ח, הדולר ממשיך לאבד גובה ונסחר סביב 3.36 שקלים, שפל של כ-4 חודשים. האירו עולה בכ-0.1% ונסחר סביב 3.664 שקלים.

07:45

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בת"א

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי, כפי הנראה, להיפתח בירידות קלות. זאת לאחר שאתמול מדד ת"א 35 רשם ירידה של כ-0.2% בסיום ואילו ת"א 90 עלה בכ-0.1%. מדד הביומד בלט בתחתית טבלת המדדים הענפיים עם ירידה של 1.9% ומנגד מדד הבנקים רשם עלייה של 0.9%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.64 מיליארד שקל. 

בוול סטריט ננעל אמש המסחר במגמה מעורבת. מדד הדאו ג'ונס רשם עלייה של כ-0.3% ואילו הנאסד"ק ירד בכ-0.2%. מדד S&P 500 ננעל בעלייה מזערית.

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה מעורבת (חלקן עדיין לא חזרו לפעול עקב חג ראש השנה הסינית). בסיאול רושם מדד הקוספי עלייה של 0.6% ובטוקיו רושם הניקיי עלייה של 0.4% לקראת סיום המסחר. באוסטרליה רשמה הבורסה ירידה קלה.

החוזים על מדדי מניות בורסות ארה"ב נסחרים בירידות של עד 0.8%.

המניות הדואליות חזרו עם פערים מעורבים. איי.סי.אל  עם פער חיובי של 1% ולאונרדו 2.6% כך שהן צפויות לעלות הבוקר. מנגד, נייס  עם פער שלילי של 1%, אופקו 2.5% ולייבפרסון  4.3%. 

עונת הדוחות: מיקרוסופט דיווחה אמש לאחר סיום המסחר בניו יורק על הכנסות של 52.75 מיליארד דולר ברבעון האחרון, מתחת לתחזיות האנליסטים שעמדו על 52.96 מיליארד דולר. בשורת הרווח למניה, החברה דיווחה על 2.32 דולר למניה, מעל תחזיות האנליסטים לרווח של 2.3 דולר למניה. בעקבות הדוחות רשמה בתחילה מניית מיקרוסופט עלייה של כ-4% במסחר המאוחר אולם לאחר מכן שינתה כיוון וסיימה בירידה של 1%.

הלילה תפרסם טסלה דוחות לאחר סיום המסחר בניו יורק.

● מכירת סוף עונה גם בשוק המניות: איך זה ששווי פוקס גבוה פי 14 מזה של קסטרו 

● האנליסטים לא נרתעים: טסלה עודנה חברת הרכב החביבה על וול סטריט 

● לאן הולך שוק האג"ח הממשלתיות בעולם - ומה זה יעשה למניות ולשוק הקונצרני 

2. שוקי האג"ח

בזירת המסחר באג"ח של ממשלת ארה"ב נרשמו עליות והתשואות ירדו. תשואת האיגרת ל-10 שנים ירדה ב-6 נקודות בסיסי ל-3.46%, ותשואת האג"ח לשנתיים ירדה ב-2 נקודות לכ-4.21%. כעת נרשמת יציבות במסחר.

בשוק האג"ח המקומי נרשמה אתמול מגמה מעורבת. הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים רשמו ירידות של עד 0.5%, ואילו הקצרות שמרו על יציבות. מדדי התל בונד המרכזיים רשמו עלייה של כ-0.2%. 

3. שוקי הסחורות ומטבעות

בשוק הסחורות, החוזים על הנפט הגולמי עולים בשיעורים קלים. הנפט האמריקאי מטפס ל-80.3 דולר לחבית והברנט ל-86.4 דולר לחבית. הזהב רושם ירידה קלה ומחירה של אונקיה עומד על 1,930 דולר. 

במט"ח, השקל ממשיך להתחזק מול המטבעות המרכזיים. הדולר נחלש בעוד 0.4% (לאחר שהשער היציג נחתך אתמול ב-0.8%), ושערו עומד על 3.36 שקלים. בעולם הדולר נסחר בשינויים מזעריים מול האירו והליש"ט ומתחזק בכ-0.3% מול הין היפני סביב 130.5 יינים לדולר.

בזירת הקריפטו הביטקוין נחלש ב-1.2% ונסחר סביב 22,700 דולר, ואילו האת'ריום צונח בכ-4% ונסחר סביב 1,550 דולר. 

4. מאקרו

לפנות בוקר פורסם מדד המחירים לצרכן באוסטרליה. ה-CPI רשם עלייה של 1.9% בדצמבר לעומת צפי לעלייה של 1.6%. ב-2022 כולה נרשמה עליית מחירים של 8.4% באוסטרליה.

בהמשך היום יתפרסם בבריטניה מדד מחירי היצרן ובגרמניה סקר ה-IFO.

ביום חמישי יפורסמו בארה"ב נתון צמיחה מעודכן לרבעון האחרון של השנה (שצפוי להסתכם ב-2.6%) וכן שיעור האינפלציה הנגזר מהתמ"ג (צפוי לעמוד על 3.3%, בהשוואה ל-4.4% במדידה הקודמת). ביום שישי יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הצרכנית (PCE), שצפוי להצביע על המשך התמתנות האינפלציה מ-4.7% ל-4.4%. מאוחר יותר יפורסמו נתוני מכירות בתים בהמתנה בארה"ב. בשעות הבוקר יפורסמו מדד המחירים לצרכן בטוקיו ונתון צמיחה מעודכן בספרד.

5. תחזית

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות, מציין בסקירה שפרסם כי "אם מסתכלים על השווקים כיום אין ספק שאלו בוחרים בגישה לפיה העולם הוא עדיין דיסאינפלציוני. לפי גישה זו, השינויים בשוק העבודה הם בעיקר מחזוריים ושיעור האבטלה הנמוך נובע מהבום הכלכלי שלאחר היציאה מסגרי הקורונה. לכן, לפי גישה זו לאחר שהעלאות הריבית של הבנקים המרכזיים ישיגו את שלהן ושיעור האבטלה יעלה מעט כדי לעצור את לחצי השכר, ניתן יהיה להפחית מחדש את הריבית מבלי לעורר שוב לחצי אינפלציה חריגים. אם אכן זה המקרה, שוק האג"ח מתמחר לגמרי בצדק שהריבית בארה"ב או בישראל קרובה מאוד לשיא ועשויה לרדת לקראת סוף השנה".

"באופן דומה, אם נניח שלאחר הנחיתה הרכה של המחצית הראשונה של 2023 העולם יחזור לצמוח במחצית השנייה מבלי לעורר אינפלציה גבוהה מדי, שוקי המניות נראים בסך הכל אטרקטיביים בתרחיש כזה בו נראה שילוב של ירידת תשואות לאורך העקום וגידול ברווח תוך כמה חודשים. אגב, מכיוון ששאלתם אז אנו קרובים יותר בתפיסה לגישה זו שכן שלושה מתוך ארבעת הכוחות ששמרו על האינפלציה נמוכה במשך שנים - הדמוגרפיה, הטכנולוגיה, רמת החוב הגבוהה והגלובליזציה עדיין רלוונטיים ואולי אפילו יותר רלוונטיים מתמיד".

מצד שני, הוא כותב, "אם נניח שהשינויים בשוק העבודה הם גם מבניים ושהמחסור בעובדים הוא בעיה תמידית הרי שהשווקים ממש לא מתומחרים כראוי. מבחינת שוק האג"ח, בתרחיש שכזה שיא הריבית אמנם בהחלט קרוב שכן הריבית הריאלית כבר גבוהה מספיק כדי לגרום להאטה ואף תמשיך לעלות כשציפיות האינפלציה ימשיכו לרדת. נתוני המכירות הקמעונאיות והייצור התעשייתי שפורסמו בשבוע שעבר מלמדים שהעלאות הריבית מתחילות לבוא לידי ביטוי בחלקים של הכלכלה שהם לא שוק הנדל"ן, מה שבהחלט עומד עם לוח הזמנים הסביר של מדיניות מוניטארית, כפי שזו עובדת בדרך כלל. עם זאת, החוזים העתידיים מגלמים כיום הפחתת ריבית של 75 נקודות בסיס עד סוף 2023 ושל 200 נ"ב עד סוף 2024, מה שפחות סביר אם הפד ממשיך לחשוש מאינפלציה שעלולה להתפרץ בשוק העבודה".