יעקפו את פוקס במספר החנויות? החודש הגורלי של הרשתות גולף ודלתא

אם שתי רשתות האופנה יתמזגו, תיווצר קבוצה שמחזיקה ביותר מ־500 חנויות בישראל, פועלת במגוון תחומי פעילות ונותנת פייט לקבוצת פוקס של הראל ויזל • האפשרות השנייה היא שמנכ"ל גולף ומבעלי סטימצקי, אייל גרינברג, יגדיל את אחיזתו בענף

חנות גולף בדיזנגוף סנטר בתל אביב / צילום: ראובן שניידר
חנות גולף בדיזנגוף סנטר בתל אביב / צילום: ראובן שניידר

משפט שאמרה מנכ"לית דלתא ישראל מותגים ענת בוגנר בראיון לגלובס, שפורסם בשבוע שעבר, יכול לסכם את דעתה על הצעת הרכישה שהגיעה מצד קבוצת גולף, עליה דווח לבורסה בשבוע שעבר. "אני מכירה את החברה, אני חיה אותה ביומיום", אמרה בהתייחסה לגולף, שם עבדה יחד עם אמה, אילנה קאופמן, לשעבר מנכ"לית הקבוצה, לפני שעברה לעמוד בראש דלתא ישראל. 

בעל השליטה בדלתא: "מעריכים שגולף עשויה להוות מנוע צמיחה עבורנו" 
רגע לפני הצעת הרכישה, מנכ"לית דלתא מדברת על העבודה אצל אמא מנכ"לית גולף| ראיון

משפט נוסף שיכול היה לרמוז על התוכניות של דלתא ניתן למצוא באותו ראיון, כאשר בוגנר נשאלה האם יש לה מחשבות על מנועי צמיחה נוספים. "מאז ההנפקה שוכבים לנו 300 מיליון שקל בקופה, במינימום, כי אני מייצרת גם תזרים חיובי בכל שנה", השיבה.

תמונת מצב: כמה שווה ההצעה

מאז שגולף הייתה הבית המקצועי של בוגנר, התרחשו לא מעט אירועים בענף האופנה בכלל, ובחייה המקצועיים בפרט. ב־2018 היא מונתה למנכ"לית דלתא ישראל, ב־2021 החברה הונפקה לפי שווי של 1.3 מיליארד שקל, ולאחר מכן נפתחה רשת בגדי ספורט תחת המותג Panta Rei, והחברה נבחרה לזכיינית ויקטוריה'ס סיקרט בישראל.

 

דלתא, שמייצרת ומשווקת מותגי הלבשה ונמצאת בבעלות אייזיק דבח, הגישה כאמור בשבוע שעבר הצעה לרכישת גולף תמורת תשלום במזומן של 425 מיליון שקל (ועוד 25 מיליון שקל בכפוף לתוצאות עתידיות). לפי הדיווח לבורסה, במקרה שהעסקה לא תושלם, כלל תעשיות וסטימצקי (שאייל גרינברג הוא מבעליה, ובמקביל מכהן כמנכ"ל גולף) ישלטו בחברה יחד.

נזכיר כי במהלך 2020 זיהתה רשת הספרים הוותיקה סטימצקי הזדמנות, ורכשה כ־12% ממניות קבוצת גולף תמורת כ־8 מיליון שקל. בהמשך הגדילה את החזקתה, שעומדת כיום על 15.5%. לפי תנאי העסקה הנוכחית, מניות סטימצקי מוערכות ב־66 ל־70 מיליון שקל, כך שסטימצקי עשויה לגרוף רווח מרשים מהשקעתה - בגובה עשרות מיליוני שקלים.

בנוסף, אם עסקת המכירה לדלתא תצא לפועל, גרינברג יקבל את מלוא האופציות בהתאם לשער המניה בעסקה. הרווח שלו ממימושן עשוי לעמוד על 2־2.7 מיליון שקל.

לדלתא עומד חודש ימים של בלעדיות לפני שתוכל האופציה השנייה להתממש. מה יקרה לגולף, לדלתא ולענף האופנה כולו בשתי האפשרויות?

אופציה 1: דלתא רוכשת את גולף

לפי גורמים בענף, מאחורי המהלך עומדת ההחלטה של לן בלווטניק, בעלי גולף, להיפרד מהקבוצה. "כרגע יש שתי אלטרנטיבות: הראשונה היא שההצעה של דלתא לקנות את גולף ולמחוק אותה מהבורסה תצא לפועל, והשנייה היא שגולף ישתלטו על החלק של בלטווניק", אומר בכיר בענף.

אחת השאלות שאפשרות כזו מעלה היא האם הממונה על התחרות, מיכל כהן, תאשר את המהלך. אחרי הכול, מדובר בשתי שחקניות גדולות וחזקות, שביחד יחזיקו ב־525 סניפי אופנה ובית - יותר מכ־520 סניפי האופנה והבית של פוקס (ברשתות פוקס, פוקס הום, מנגו, אמריקן איגל, נייקי, פוט לוקר, TCP, סאקס ויאנגה). ניתן לשער כי שני הצדדים לקחו זאת בחשבון - ואם היו חושבים שאין סיכוי לאישור, הם לא היו יוצאים לדרך.

"אם המהלך יאושר, המשמעות היא מכפיל כוח עבור דלתא, שיוביל אותה משחקן סיטונאי משמעותי ושחקן קמעונאי יחסית קטן - לשחקן קמעונאי משמעותי שיתבסס בין חמשת השחקנים המרכזיים בענף", מוסיף הבכיר.

"מאוד יכול להיות שחלק מהשיקולים של דלתא קשורים לעובדה שהם מביאים את ויקטוריה'ס סיקרט לארץ, ולרצון לנצל את השטחים הנדל"ניים של גולף לטובת העניין. זה מהלך שיכול לקחת אותם עשר שנים קדימה".

כאמור, בוגנר מכירה את גולף היטב, דרך ניסיונה וניסיון אימה. "הן מכירות את הדנ"א, את הכוח, את הפוטנציאל ואת היכולות של הקבוצה, שלא באים לידי ביטוי בשווי השוק הנוכחי שלה. זו חברה שמוכרת במיליארד שקל, ויש לה שבעה מותגים", אומר גורם אחר בענף.

"צריך גם לזכור שהשוק כל הזמן מחפש דרכים לצמוח. יש כאלה שצומחים באמצעות הבאת מותגים מחו"ל, ויש כאלה שמלבד צמיחה אורגנית עורכים מיזוגים או מביאים פעילויות נוספות. זה לא משהו יוצא דופן".

נזכיר כי כבר ב־2015 הביעו בדלתא עניין בגולף, אולם אז המהלך לא צלח. "לא בטוח שגולף היא זו שמעניינת אותם", מסביר הבכיר. "יכול להיות שהם יסגרו את הפעילות שלה, או יצמצמו אותה ויאחדו עם המותגים שלהם. בכל מקרה, ההצעה של דלתא מביאה לגרינברג ולסטימצקי 100 מיליון שקל רווח על שנתיים עבודה".

אופציה 2: סטימצקי משתלטת על גולף

ב־2014 רכשה אמו של גרינברג, יפית גרינברג ז"ל, עם קבוצת משקיעים את רשת סטימצקי מידי קרן מרקסטון, לאחר שהרשת נקלעה לחובות בהיקף של 100 מיליון שקל. את הרכישה ביצעה גרינברג ביחד עם אייל, שמונה למנכ"ל.

רשת סטימצקי, שהחלה את דרכה בתחום הספרים, שלחה מאז זרועות לתחומים נוספים. כך, ב־2018 היא רכשה את האתר גט בוקס, המשמש כפלטפורמה לספרים דיגיטליים לקוראים בעברית. ב־2020 רכשה כאמור כ־12% ממניות קבוצת גולף, ולאחר מכן הגדילה את ההחזקה.

אתר האונליין של סטימצקי הפך למרקט פלייס, שמציע בנוסף לספרים גם משחקים, צעצועים, מכשירי חשמל, כלי מטבח ואפילו ציוד קמפינג. ב־2021 רכשה הקבוצה 60% מפעילות רשת חנויות המתנות פופסי, וב־2022 הודיעה על הקמת מועדון צרכנות עם קבוצת גולף וחברת סונול.

גרינברג נחשב למנכ"ל יזם ויצירתי, בעל ניסיון ויכולות בהנעת עובדים וניהול מערכות. עם השנים הוא הפך לקמעונאי בעל מספר זרועות, ובענף מספרים כי לצד הדנ"א הבסיסי שלו, כמי שגדל עם אם שהייתה מחלוצות התודעה השיווקית והמדיה, הוא הפך לאחד מאנשי הריטייל הבולטים בשוק.

לפי הערכות, גרינברג לא בהכרח מעוניין שהאופציה הראשונה תצא לפועל. "יש לו אמון בפוטנציאל של גולף, גם אחרי השלב המורכב של אירועי עדיקה. הוא חי את עולם הריטייל והיה רוצה להוביל את ההחזקות בגולף", אומר הגורם בענף.

"עבורו, האפשרות השנייה היא חלופה טובה מאוד. הוא מנכ"ל מעורב בניהול הפעיל של החברה, כמו ויזל בפוקס, רוטר בקסטרו, דבאח בדלתא ורמי לוי ברשת שלו. אלה בדיוק המקומות שבהם חברה צומחת בזכות טיפול צמוד ברמה האישית והיומית".