למרות התנגדות היועמ"שית: חוק הנבצרות אושר בוועדת השרים

הצעת חוק הנבצרות של הקואליציה עברה בוועדת השרים ותעלה לקריאה טרומית השבוע • היועמ"שית גלי בהרב-מיארה התנגדה לקביעה "הגורפת והתקדימית" בהצעה "המונעת כל בחינה שיפוטית" • לפי הצעת החוק, ראש הממשלה יוכל לצאת לנבצרות רק אם 90 ח"כים יאשרו זאת, ורק במקרה של חוסר מסוגלות פיזית או נפשית למלא את תפקידו

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, העבירה הבוקר (א') לשר המשפטים יריב לוין את עמדתה בנוגע לחוק הנבצרות של הקואליציה. לפי הצעת החוק, ראש הממשלה יוכל לצאת לנבצרות רק אם 90 חברי כנסת יאשרו זאת, ורק במקרה של חוסר מסוגלות פיזית או נפשית למלא את תפקידו.

על אף התנגדותה של בהרב-מיארה, הצעת החוק עברה בוועדת שרים לחקיקה ותעלה לקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב.

שינוי בהצעת החוק לפסילת חוקים: רוב של 12 במקום 15 
מומחים לתורת המשחקים מנסים להסביר למה עדיין אין פשרה ברפורמה המשפטית 
סקר גלובס: מה עושה הרפורמה המשפטית לכיס שלכם? 
האם החוק קובע שראש הממשלה יוצא לנבצרות רק אם הוא מבקש זאת? 

היועצת המשפטית לממשלה מתנגדת "לקביעה הגורפת והתקדימית בהצעת החוק המונעת כל בחינה שיפוטית ביחס להליכים אלה, ובכך יוצרת 'חור שחור' שאיננו נתון לביקורת שיפוטית.

"מניעת ביקורת שיפוטית על החלטה של רשות ציבורית באופן מוחלט מביאה למעשה לכך שאותה החלטה, גם אם נפלו בה פגמים מובהקים באופן מנוגד לדין, לא תהיה ניתנת לתיקון".

המשנה ליועמ"שית: יש מקום למתווה מאוזן, אך לא באופן שהממשלה מציעה

לפי חוות-הדעת, שנכתבה על-ידי המשנה ליועמ"שית, עו"ד ד"ר גיל לימון, ההחלטה עלולה להביא ל"מצבי קיצון שבהם לא יהיה מענה חוקי הולם". עו"ד ד"ר לימון מציין כי ההצעה יכולה להוביל למצבים אבסורדיים, ויש מקום למתווה מאוזן אך לא באופן שהממשלה מציעה.

לפי העמדה, חקיקת הסדר הנבצרות יכול לתרום להבהרת "עמימות המונח 'נבצרות' וכן להתוויית המנגנון המתאים לקביעת הנבצרות". אך בנוסח הנוכחי, היועמ"שית מתנגדת בעיקר מהסיבה ש"מצבי הנבצרות יצומצמו אך ורק להיעדר מסוגלות פיזית-בריאותית או נפשית. תוך שינוי מהדין הקיים המכיר במצבים נוספים אפשריים שקשה לצפותם מראש, אך אינם עולים כדי אי-מסוגלות פיזית או נפשית בנסיבות חריגות וקיצוניות ביותר ועל בסיס תשתית ראייתית מוצקה".

לפי העמדה, "השילוב בין מרכיבי ההצעה בהצטברם יכול להוביל למצבים אבסורדיים, בהם ראש הממשלה ימשיך לכהן בתפקידו, על אף היעדר מסוגלות לכך, למשל מטעמים בריאותיים, מבלי שניתן יהיה להביא להוצאתו לנבצרות מטעמים פוליטיים, ומבלי שתהיה סמכות לבית המשפט לתת סעד מתאים".

בעוד שבועיים צפוי דיון בבג"ץ שהגישה התנועה לאיכות השלטון להוצאת ראש הממשלה בנימין נתניהו לנבצרות. לטענת העותרים, נתניהו מפר את הסדר ניגוד העניינים שנערך לו בכך שהוא מקדם את המהפכה המשפטית, ולכן יש להוציאו לנבצרות. בג"ץ הורה לנתניהו באופן חריג להגיב לעתירה, והקואליציה זעמה על כך. בתגובה הקואליציה מקדמת את הצעת החוק כדי למנוע אפשרות לקבלת העתירה.