אגרת גודש | בלעדי

אגרות הגודש: במשרד התחבורה הוחלט להקפיא את הפרויקט

שרת התחבורה מירי רגב הבטיחה לבטל את חוק אגרות הגוש, אלא שלגלובס נודע כי במשרד התחבורה התקבלה החלטה להקפיא את הפרויקט, להקפיא לעת עתה את ההליך המכרזי שפורסם להקמה ולהפעלה של המיזם ולהאריך את המועד להגשת הצעות למועד בלתי ידוע

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חוק אגרות הגודש, שעבר בחוק ההסדרים הקודם, נותר בספר החוקים חרף התנגדות רבים מהשרים בממשלה הנוכחית, ובראשם שרת התחבורה מירי רגב שהבטיחה לבטלו. אלא שלגלובס נודע כי במשרד התחבורה התקבלה החלטה להקפיא את הפרויקט, להקפיא לעת עתה את ההליך המכרזי שפורסם להקמה ולהפעלה של המיזם שאמור להיכנס לתוקף בשנת 2025, ולהאריך את המועד להגשת הצעות למועד בלתי ידוע. 

רכז התחבורה והגנת הסביבה באגף התקציבים עוזב את תפקידו. הסיבה? העבודה מול משרדה של רגב
צעקות בדיונים, מינויים פוליטיים ומידור הדרג המקצועי: משרד התחבורה בעידן מירי רגב

מכרזים נוטים להתעכב, ולבקשת מציעים גם זמן ההצעות נוטה להתארך מעת לעת - אך קביעת מכרז ללא דד-ליין נראה לעין מעמידה בסימן שאלה את אמינותו בפני מציעים פוטנציאליים ופוגעת באטרקטיביות של ההליך המכרזי בשוק הפרטי.

החוק התקבל כאמור בחוק ההסדרים של הממשלה הקודמת, והוא כולל החלת אגרות גודש בגוש דן, כשהמחיר ייקבע על-פי מעבר בין שלוש טבעות, כשמעבר בין כולן יחייב את הנוסעים בשעות העומס לשלם 25 שקל. המכרז פורסם בחודש ספטמבר האחרון, ותאריך ההגשה האחרון אליו נקבע בסוף החודש הנוכחי. בהסכמים הקואליציוניים נקבע כי חוק אגרות הגודש יבוטל.

סיבה אפשרית להחלטת משרד התחבורה שלא להוביל לביטול החוק אלא להקפאה בפועל של הרפורמה, הוא העובדה שההסכם שנחתם בשעתו בין משרד התחבורה לאוצר כרך חלק נכבד מתקציבי התחבורה הציבורית בהעברת חוק אגרות הגודש וביטולו - מושך את התקציבים בחזרה.

כך למשל, נקבע כי 500 מיליון שקל יתווספו מדי שנה לבסיס התקציב לצורך תוספות שירות באוטובוסים ובמשך חמש שנים. 

במהלך הדיונים על תקציב המדינה באוצר התנגדו בתוקף לביטול החוק והרפורמה, והודגש כי ביטולה יוביל לביטול תקציב תוספות השירות וכן תקציבים נוספים שהותנו בהחלת האגרה, ולכן נראה כי הוויכוח בין המשרדים עוד יימשך.

ממשרד התחבורה לא התקבלה תגובה.