עיריית ירושלים סוללת כביש חדש - ומעוררת את זעם התושבים

במימון תקציב הקמת הרכבת הקלה בעיר: בעיריית ירושלים מקדמים כביש בן ארבעה נתיבים לצד הרכבת הקלה, שיחצה את פארק המסילה • זו לא הפעם הראשונה שהתושבים מוחים נגד המיזם, שמקודם שוב אחרי שהוקפא בראשית שנות האלפיים

פארק המסילה, ירושלים / צילום: יח''צ
פארק המסילה, ירושלים / צילום: יח''צ

עיריית ירושלים מקדמת כביש חדש בן ארבעה נתיבים לצד הרכבת הקלה שיחצה את פארק המסילה וימומן מתקציב הקמת הרכבת הקלה בעיר. בעירייה לא שוללים גם הקמת כביש נוסף לאורך הפארק.

אלא שהמיזם מעורר ביקורת רבה בקרב התושבים, שטוענים כי הכביש החדש יעמיק את השימוש ברכב פרטי במרכז העיר. זו לא הפעם הראשונה שהתושבים מוחים נגד המיזם.

ענקית תדלוק מוכרת את התחנות שלה בהולנד ובגרמניה. איך זה ישפיע על ישראל?
הדילמה של מירי רגב: לוותר על אגרת הגודש או על תקציבי עתק
●  אדרעי קיבלה תפקיד והתחייבה לא לרוץ בבחירות לועד | בלעדי

בראשית שנות האלפיים, החלה לקדם העירייה את הקמת כביש 34 וקבוצת תושבים הצליחה לשנות את הגזירה ולהפוך את הרצועה שבה חלפה מסילת הרכבת ההיסטורית לפארק אטרקטיבי ולרצועה ירוקה. לצד הכביש, הוקפאה גם הכוונה לסלול את כביש הברך שיחצה את הפארק.

בחודש אוקטובר האחרון גילו התושבים כי לצד הרכבת הקלה שתחצה את הפארק, העירייה מתכננת להחזיר לשולחן את המיזם שנגדו נאבקו לאורך השנים, ובו יוקמו ארבעה נתיבים.

"פגיעה קיצונית בהולכי הרגל"

העירייה מתכננת להקים גשר בגובה 7 מטרים שימשיך את הפארק מעל לרכבת ולנתיבים וטוענת כי הוא הכרחי לוויסות התנועה בעיר, בין השאר לנוכח הכוונות להפוך את שכונת תלפיות למרכז עסקים ומגורים עירוני.

"סלילת ארבעה נתיבים לצד רכבת קלה, היא מיותרת ומהווה פגיעה קיצונית בהולכי רגל לטובת רכב פרטי", אומר פעיל התחבורה הציבורית, יוסי סעידוב, שהיה מיוזמי הפארק ויו"ר המינהל הקהילתי בשכונת הקטמונים. "העירייה צריכה לשנות כיוון, לאמץ את פארק המסילה ולעודד פתיחת עסקים מקומיים סביבו".

איתמר שחר, מתכנן ערים במקצועו, מוסיף כי "עיריית ירושלים מדברת גבוהה גבוהה על צמצום התלות ברכב הפרטי, אבל בזמן שיד אחת משקיעה מיליארדים בתשתית רכבת קלה - היד השנייה סוללת כביש חדש שמבוסס על תוכניות ישנות ואנכרוניסטיות".

גורם בכיר לשעבר במשרד התחבורה טוען כי המשרד החליט להתערב לנוכח השלכות הרוחב: שימוש בתקציב הרכבת הקלה למימון כביש בעלות 30 מיליון שקל, שתוכנן לפני עשרות שנים, ולא עומד בקריטריונים התחבורתיים העדכניים.

העירייה: "צירים קריטיים לשכונה"

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "הכביש ישרת את תלפיות החדשה משני צירים מרכזיים, אשר בהם תנוע התחבורה הציבורית ובכלל זה הרכבת הקלה. דרך צירים אלה ייכנסו וייצאו מירב כלי הרכב אל השכונה ומחוצה לה. הצורך בשני צירים מרכזיים הוא קריטי להצלחתה.

"יחד עם זאת, לאור התפיסה התכנונית וחשיבות פארק המסילה, יוקם גשר שיאפשר לתנועה המיקרומובילית ולהולכי הרגל להמשיך לנוע לאורך פארק המסילה".

ממשרד התחבורה נמסר כי: "ההחלטה על קידום הכביש משקללת את צרכיהם של כל משתמשי הדרך, ומייצרת פתרונות מאוזנים לרווחת תושבי העיר ירושלים ומבקריה.

"יצוין כי כניסה נוספת לאזור התעשייה בתלפיות צפויה לצמצם את עומסי התנועה מרחוב האומן, שיעבור שדרוג משמעותי. כמו כן, הכביש החדש ישפר את שירות האוטובוסים באזור, מבלי לפגוע בתנועת שאר משתמשי הדרך וייענה על הביקושים הצפויים.

"במקביל, מבדיקות שבוצעו עולה כי בפארק המסילה עוברים רק כ-100 הולכי הרגל ורוכבי אופניים בשעה. עם זאת, במטרה למנוע פגיעה אפשרית בפארק ובמבקריו, הוחלט על הקמת גשר להולכי רגל, שימשיך את מסלול ההליכה והרכיבה, ללא צורך בחציית כביש".