הבורסה בת"א | סיקור שוטף

עליות קלות בנעילה בת"א, הדולר מזנק ב-1.5%; אודיוקודס צנחה ב-13%

מדד ת"א 35 ננעל כמעט ללא שינוי, ות"א 90 סיים בעלייה של 0.2% • השקל מאבד גובה מול המטבעות המרכזיים • בארה"ב מצפים לעונת הדוחות, ומנכ"ל ג'יי.פי מורגן מזהיר: "גם כשמשבר הבנקים יהיה מאחורינו, השפעתו תורגש שנים" • שבוע דרמטי בגזרת המאקרו בארה"ב ובישראל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

14:30

הבורסה בתל אביב ננעלה בתנודות קלות בלבד בסופו של עוד יום מסחר מקוצר בשל חול המועד. מדד ת"א 35 נותר יציב, מדד ת"א 125 עלה בכ-0.1%, ומדד ת"א 90 עלה ב-0.2%. מחזור המסחר היה נמוך מהרגיל בשל החג והסתכם בכ-694 מיליון שקל, כשאת המחזורים הגבוהים ביותר ריכזו כרגיל הבנקים פועלים ולאומי.

מדד הבנקים נסוג בכ-0.6%, מדד הנפט וגז ירד ב-0.3%, ומדד התקשורת (שבו כלולה אודיוקודס  שצנחה ב-12.7%) בלט בירידה של 1.1%. בצד החיובי מדדי הנדל"ן, הבנייה, הקלינטק והביטוח עלו ביותר מ-1% כל אחד.

בשוק האג"ח נרשמה יציבות: מדדי תל בונד המרכזיים סגרו בדומה לרמת הפתיחה, וכך גם מדדי האג"ח הממשלתיות תל גוב כללי ותל גוב שקלי 10+ של האיגרות לטווחים ארוכים. תשואת האג"ח ל-10 שנים נשארה ברמה של 3.78%.

במט"ח - התחזקה במעט הירידה של השקל מול המטבעות המרכזיים. הדולר קופץ בכ-1.6% ל-3.62 שקלים, והאירו עולה בכ-1.4% ל-3.94 שקלים. הליש"ט הבריטית מטפסת בכ-0.9%, ושערה 4.49 שקלים.

13:25

תנודתיות בבורסה בשעת המסחר האחרונה להיום: מדד ת"א 90 עבר לירידה של כ-0.2%, בשל התחזקות הירידה של אודיוקודס  לכמעט 14%. בראש המדד תורפז , אאורה  (שאתמול המריאה בקרוב ל-11%), דוניץ  וג'נריישן קפיטל .

מדד ת"א 35 עדיין חיובי ועולה בכ-0.2%, כאשר בראשו בזק  והפניקס  עם עלייה של יותר מ-2% לכל אחת, ואילו בתחתית המדד ניו-מד אנרג'י  שיורדת ב-1.7% והחברה לישראל  שמאבדת 1.6%. מדדי ת"א 125 והבנקים כמעט ללא שינוי.

12:30

המסחר בבורסה מתנהל בעליות קלות: מדד ת"א 35 עולה בכ-0.2%, ת"א 125 מוסיף 0.1%, ואילו ת"א 90 נסחר כמעט ללא שינוי. גם מדד הבנקים מחק כמעט את כל העלייה ומטפס ב-0.1%. מדד הנפט וגז נסוג ב-0.3%, מדד התקשורת מאבד 0.5%.

מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-320 מיליון שקל, כשאת שני המחזורים הגבוהים ביותר מרכזים הבנקים פועלים ולאומי ואחריהם מניית איי.סי.אל. 

מלבד אודיוקודס שצונחת ב-8.5% אחרי אזהרת הרווח, נרשמות ירידות בולטות גם לאקסל, קבוצת פסגות  וסולגרין . בצד החיובי - פינרג'י  מזנקת ב-18% (בנוסף לקפיצה של 11% אתמול), לסיכו עולה בכ-12%, וגם בונוס ביוגרופ, אנלייבקס, נתנאל גרופ ואפיטומי מדיקל רושמות עליות חדות.

בשוק האג"ח, מדדי תל בונד הקונצרניים רושמים עליות מזעריות, ואילו מדד תל גוב 10+ של האג"ח הממשלתיות לטווחים ארוכים יורד בכ-0.2%. 

10:55

שינוי כיוון בבורסה: מדדי המניות עברו לעליות קלות. מדדי ת"א 35 ו-90 עולים בכ-0.4%, ות"א 125 עולה ב-0.3%. ירידת השקל התמתנה קלות. הדולר כעת נסחר בעלייה של 1.2% סביב 3.60 שקלים, וגם האירו עולה בשיעור דומה ל-3.93 שקלים.

גם בקרב המדדים הענפיים התבהרה האווירה: מדד הבנקים עולה ב-0.8%, מדד הבנייה מטפס ב-1%, וכך גם מדד רשתות השיווק. בצד השלילי נותרו מדד הטכנולוגיה שנסוג ב-0.3% ומדד התקשורת שיורד ב-0.5%, בעיקר הודות לאודיוקודס שצונחת אחרי אזהרת הרווח.

בונוס ביוגרופ  מזנקת אחרי שדיווחה כי הציגה בארה"ב תוצאות שהדגימו כי התרופה מזנקיור הפחיתה תסמונת שחרור ציטוקינים מסכנת חיים, שאירעה כתוצאה מאימונותרפיה לטיפול בסרטן.

10:01

המסחר בבורסה נפתח בירידות קלות: מדד ת"א 35 יורד בכ-0.3%, גם ת"א 125 ו-90 יורדים בשיעורים דומים. מדד הבנקים נסוג ב-0.7%, מדדי הבנייה ופמילי עולים ב-0.1%.

עלייה בולטת רושמת אפיטומי מדיקל  שמזנקת בכ-30% במחזור פתיחה גבוה, ללא דיווחים חדשים ברקע. לעומתה, אודיוקודס צונחת לאחר אזהרת הרווח (ראו בעדכון קודם).

תיקון עולם  עדכנה כי החליטה לאמץ תוכנית התייעלות, שכוללת סגירה מיידית של חוות הריבוי וגידול בכפר יהושע ובנאות הכיכר. יו"ר החברה הודיע כי הוא משהה את קבלת שכרו החל מחודש מרץ. בנוסף, הדירקטורים ירון נאור ועדי זבולון ובעל העניין בן רוזן יעמידו הלוואות מזכות בסך של 2.2 מיליון שקל, ויתחייבו להזמין מניות לפחות בגובה ההלוואות בהנפקה שתבצע החברה - כשהתמורה תשמש לפירעון ההלוואות הללו. החברה מתכננת לפרסם הצעת מדף לבעלי המניות ומחזיקי כתבי אופציה, לגיוס מניות בתמורה ל-12-15 מיליון שקל (עד 30 אגורות למניה, בהשוואה לכ-79 אגורות הבוקר).

גם חברת הקנאביס הרפואי פארמוקן  הודיעה על כוונתה לביצוע הנפקה, שתמורתה תשמש לפעילות הקיימת בתחום. בנוסף החברה ממשיכה לבחון הכנסת פעילות מתחומים נוספים.

09:20

אודיוקודס  הדואלית פרסמה אזהרת רווח לרבעון הראשון של 2023, והודיעה כי ההכנסות צפויות להיות נמוכות מהתחזיות שלה ויעמדו על 58.5-60 מיליון דולר - ירידה של 10% עד 12% ביחס לרבעון הראשון של 2022. הרווח הנקי למניה Non-GAAP צפוי להיות בטווח של 7-9 סנט בדילול מלא. הנשיא והמנכ"ל שבתאי אדלרסברג אמר כי תוצאות הרבעון הושפעו מאי-הוודאות הכלכלית בעולם "המשפיעה על החלטות ההוצאות של הלקוחות", וכן ציין כי ספקי שירותים בצפון אמריקה מנהלים בצורה הדוקה יותר את המלאי שלהם, מה שתרם לירידה בהכנסות.

"אנו מתכוונים לשנות את התחזית שלנו לשנת 2023 בעת פרסום דוחות הרבעון הראשון ב-9 במאי, וכן להכריז על התוכניות שלנו לייעול הוצאות התפעול בהתאם לסביבה העסקית הנוכחית שלנו", כתב אדלרסברג בהודעת החברה.

07:55

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. שוקי המניות

צפי לפתיחה שקטה היום בבורסה, במקביל למגמה מעורבת בחלק מבורסות אסיה (סידני והונג קונג סגורות לרגל חג הפסחא) ולצד תנודות קלות במסחר על החוזים בוול סטריט.

בין ההסלמה הביטחונית לנתוני האינפלציה: השבוע הגורלי של הכלכלה הישראלית 
"להשקיע עד 70% מהתיק בחו"ל; ייתכן שההגמוניה של השקל הגיעה לסיומה" 
מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב מזהיר: ענני הסערה בדרך 

שבוע המסחר החלקי בתל אביב נפתח בירידות מתונות, אך מרביתן נמחקו עד הנעילה - שבסופה מדד ת"א 90 אף רשם עלייה של כ-1% בהובלת מניות הנדל"ן. מדד הבנקים סיים בירידה של 0.5%, ואילו מדדי הבנייה, תשתיות אנרגיה, קלינטק וביטוח בלטו בעלייה של יותר מ-1% לכל אחד. מחזור המסחר במניות היה נמוך מהרגיל בשל חול המועד והסתכם בכ-415 מיליון שקל. גם היום תיסגר הבורסה מוקדם לרגל החג, ב-14:30.

בוול סטריט כאמור החוזים מעורבים: החוזים על הדאו ג'ונס וה-S&P 500 כמעט ללא שינוי ,וחוזי הנאסד"ק יורדים בכ-0.3%. עונת הדוחות האמריקאית תחל רשמית ביום שישי, עם פרסום דוחות הבנקים ובתי ההשקעות הגדולים, בהם ג'יי.פי מורגן, סיטי, וולס פארגו ובלקרוק. קודם לכן, ביום רביעי, יתפרסמו תוצאות פירסט ריפבליק בנק שעלה לכותרות בשבועות האחרונים, ברקע החששות הכבדים מקריסתו וממשבר בנקאות נרחב בארה"ב.

מנכ"ל ג'יי.פי מורגן, ג'יימי דיימון, כתב במכתבו השנתי לבעלי המניות שהלחץ שנגרם כתוצאה מקריסת הבנקים הוא עדיין איום משמעותי על המגזר הפיננסי. דיימון הוסיף וטען כי הרגולציה היא שעודדה את קריסת בנק סיליקון ואלי. "גם כשהמשבר יהיה מאחורינו, השפעתו תורגש במשך שנים", הזהיר.

באסיה כאמור המסחר חלקי בשל חג הפסחא, וגם בורסות אירופה לא ייפתחו היום. בארה"ב המסחר כרגיל. מדד ניקיי בטוקיו עולה ב-0.5%, הקוספי בסיאול קופץ ב-1%, וגם בבורסת טאיפיי נרשמת עלייה קלה. בסין, לעומת זאת, מדד שנגחאי יורד ב-0.2%, ובשנזן נרשמת ירידה של 0.7%.

2. שוקי החוב

ביום שישי אומנם לא התקיים מסחר בוול סטריט, אך שוק האג"ח נותר פתוח, ותשואות האיגרות של ממשל ארה"ב זינקו בחדות לאחר דוח התעסוקה. תשואת האג"ח ל-10 שנים קפצה ב-12 נקודות בסיס עד ל-3.41%, ותשואת האג"ח לשנתיים נסקה ב-17 נקודות לרמה של 3.99%. הבוקר נרשמות ירידות ברמת התשואות הללו - לשיעורים של 3.37% ו-3.94%, בהתאמה.

בישראל, מדד תל גוב שקלי 10+, של הממשלתיות לטווחים ארוכים, פתח את שבוע המסחר הנוכחי כמעט ללא שינוי. תשואת האג"ח לעשור נותרה יציבה ברמה של 3.77%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בדומה למגמה ביום שישי, שער הדולר מזנק עתה ב-1.4% ביחס לשער היציג שנקבע ביום שלישי עד לרמה של 3.61 שקלים. השקל נחלש גם מול האירו והליש"ט, שעולים ב-1.3% וב-0.7% בהתאמה, ושעריהם עומדים על 3.93 ו-4.48 שקלים בהתאמה.

בזירת הסחורות מחירי הנפט הגולמי יורדים בכ-0.2%, לאחר שאת השבוע שעבר סיימו ברמה גבוהה ב-8.5% בהשוואה לתחילת השבוע - בהמשך להודעת קרטל אופ"ק על קיצוץ תפוקת הנפט היומית ביותר ממיליון חביות. מחיר הנפט האמריקאי עומד הבוקר על 80.5 דולר לחבית, ומחיר הנפט מסוג ברנט עומד על 84.9 דולר לחבית.

הזהב, שכבר החליף קידומת בשבוע שעבר וחצה את רף ה-2,000 דולר לאונקיה, יורד בכ-0.8%, וכעת מחיר המתכת היקרה 1,992 דולר לאונקיה. 

בשוק הקריפטו נרשמות עליות קלות: הביטקוין מטפס בכ-1% ל-28.3 אלף דולר, והאת'ריום עולה ב-0.4% ל-1,860 דולר. הדוג'קוין עדיין גבוה בכ-8% בהשוואה לרמתו לפני שבוע ונסחר תמורת כ-8 סנט פר מטבע.

4. מאקרו

גזרת המאקרו בארה"ב תהיה סוערת במיוחד השבוע. ביום רביעי יפורסם מדד המחירים לצרכן, כשהצפי הוא לעלייה חודשית של 0.3%, כך שקצב האינפלציה השנתי יסתכם ב-5.2%, התקררות משמעותית בהשוואה ל-6% בפברואר. יחד עם זאת, מדד הליבה שלא כולל את מחירי המזון והאנרגיה צפוי לעלות מ-5.5% ל-5.6% בקצב שנתי. ביום חמישי יפורסם מדד המחירים ליצרן, וביום שישי יפורסמו נתוני המכירות הקמעונאיות.

כלל הנתונים האלה, בצירוף דוח התעסוקה מהשבוע שעבר, יעמדו במרכז הדיונים בישיבה הבאה של ועדת השווקים הפתוחים של הפדרל ריזרב ב-3 במאי, שתצטרך להחליט אם להעלות את הריבית שוב - ובכמה. ביום רביעי השבוע יתפרסמו גם הפרוטוקולים מישיבתה הקודמת של הוועדה, שאולי יספקו רמזים לצפוי הלאה.

ביום שישי יתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל. על-פי התחזיות, האינפלציה תרד מ-5.2% ל-5% בחישוב שנתי - אך ברמה החודשית תירשם עלייה של כ-0.5%.

5. תחזית 

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, התייחס בסקירתו למדד המחירים לצרכן הישראלי, שצפוי כאמור להתפרסם ביום שישי הקרוב (ב-14:00). "תחזית מדד מרץ נותרת בינתיים על עלייה חודשית של 0.45%, כך שקצב האינפלציה השנתי יהיה 5.05%", אומר שפריר.

שפריר מעריך כי למרות מבצעי רשתות המזון לפני חג הפסח, מחירי המזון (ללא פירות וירקות) צפויים לטפס ב-0.3% על רקע עלייה חדה במחירי העופות, בשר בקר ודגים ובמוצרי בצק. עוד הוא צופה כי רכיב הדיור יעלה בחדות ויתרום עלייה של כ-0.2% למדד.

עוד סעיפי מדד שצפויים לעלות: הלבשה והנעלה (4%+, שיביאו לעלייה של 0.1% במדד), חינוך, תרבות ובידור (תוספת של כמעט 0.1% למדד בעיקר על רקע עליית מחירי החופשות בישראל) וכן הוצאות על נסיעה לחו"ל שיעלו את המדד ב-0.07% בשל הפיחות בשקל והעלייה במחירי הטיסות במונחים דולריים.

מצד שני, לראשונה מאז מאי 2022 מחירי המכוניות המשומשות צפויים לרדת ב-0.7%, אך משקל הסעיף במדד נמוך, כך שהתרומה תהיה ירידה של פחות מ-0.02%. גם מחירי הדלקים, שירדו בכ-0.8%, צפויים למתן את עליית המדד.

תחזית מדד אפריל של בנק הפועלים נותרת בעינה ומעריכה עלייה חודשית של 0.45% והתמתנות קצב האינפלציה השנתי ל-4.70%, בין השאר על רקע הפחתת תעריף המים בכ-1.5% החל מתחילת אפריל. תחזית מאי לעומת זאת עלתה, וכעת היא צופה עלייה חודשית של 0.65% במדד ועלייה שנתית של 4.75%, על רקע העלייה החדה יחסית הצפויה במחירי הדלקים - בין השאר על רקע הודעת אופ"ק+ על קיצוץ התפוקה ובשל פיחות השקל.