הבורסה בת"א | סיקור שוטף

ירידות קלות בנעילה בבורסה; מדד הבנקים טיפס ב-1.5%

מדד ת"א 35 סיים יום תנודתי בירידה של כ-0.2%, ומדד ת"א 90 נסוג ב-0.4% • מניית טבע צללה ב-10%, אחרי שה-FDA דחה את בקשת הרישיון של שותפתה בשל ליקויים במפעל הייצור שלה • נטפליקס וטסלה יפרסמו דוחות השבוע

הבורסה בתל אביב / אילוסטרציה: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / אילוסטרציה: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

15:53

ירידות קלות בנעילה בבורסה: מדד ת"א 35 סיים יום תנודתי בירידה של כ-0.2%, ומדד ת"א 90 נסוג ב-0.4%. מנגד, מדד הבנקים טיפס ב-1.5%, ומדד הנפט והגז עלה בכ-0.3%. מחזור המסחר הסתכם בכ-626 מיליון שקל.

מניית טבע  צללה ב-10%, אחרי שה-FDA דחה את בקשת הרישיון של שותפתה בשל ליקויים במפעל הייצור שלה.

עוד בלטו בירידות דוניץ , אאורה , נופר אנרג'י , פרשקובסקי , תדיראן גרופ , אלקטרה נדל"ן , מגדל ביטוח  ואפולו.

מנגד, עליות חדות רשמו בין השאר לייבפרסון, פריון נטוורק , לאומי , נאייקס, טאואר, קמטק , פועלים ומטריקס.

בשוק האג"ח רשמו מדדי תל בונד הקונצרניים המרכזיים ירידות של 0.3%-0.4%. האג"ח הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים רשמו ירידות של עד 0.9%, והאג"ח צמודות המדד ירדו בעד 1%.

13:45

מגמה שלילית בבורסה, כאשר שלושת מדדי ת"א המרכזיים רושמים ירידות של כ-0.4%. העלייה של מדד הבנקים צומצמה לכ-1%, מדד הבנייה בולט בירידה של 0.9%, ומדד קלינטק מאבד 1.2% מערכו.

מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-390 מיליון שקל, כשאת המחזור הגדול ביותר מרכז לאומי שקופץ ביותר מ-2%, ואת המחזור השני בהיקפו מרכזת טבע - שצונחת בקרוב ל-11%.

סונוביה  מטפסת אחרי שחתמה על הסכם עם תאגיד מותגי היוקרה הצרפתי קרינג (Kering), בעל המותג גוצ'י בין השאר, לבחינת הטכנולוגיה הירוקה של החברה לצביעת אינדיגו בבדי ג'ינס.

לאחר אסון קריסת העגורן של חברת החשמל באשקלון, רימון  דיווחה כי החברה-הבת מר-טר זכתה בפרויקט לביצוע עבודות פינוי העגורן והפסולת הימית, לצד ניקוי קרקעית הים במזח תחנת הכוח רוטנברג, בתמורה לכ-12.5 מיליון דולר. העבודות יסתיימו עד יוני.

12:05

מגמה מעורבת בבורסה כעת: מדד ת"א 35 עבר לירידה של כ-0.1%, מדד ת"א 90 יורד בכ-0.2%, ואילו מדד הבנקים מזנק ב-1.7%. גם מדד הביומד בולט עם עלייה של כ-1.5%.

בעלי עניין: שלום חגי, בעלי השליטה בחברת טיב טעם , רכש עוד 5,500 מניות במחיר של 626.85 אגורות למניה והגיע להחזקה של 46.7% מההון.

10:35

מגמה חיובית בבורסה בהובלת מניות הבנקים: מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.4%, מדד ת"א 90 עולה בכ-0.8%, ומדד הבנקים מזנק ב-2.2%.

עליות בולטות רושמות שפיר הנדסה , בינלאומי, אפולו פאוור , מטריקס, לאומי , פועלים , פז ולייבפרסון .

מנגד, בצד האדום בולטות בין השאר ברנמילר , פורסייט , טבע, אאורה , להב ואינטרקיור.

בשוק האג"ח נסחרים מדדי תל בונד הקונצרניים המרכזיים ביציבות. גם באג"ח הממשלתיות המגמה מעורבת.

10:06

המסחר בבורסה נפתח בעיכוב בשל פער הארביטראז' השלילי החריג של מניית טבע , שהוביל להפעלת מנגנון פתיחה אנגלית - עיכוב לצורך מיתון תנודות חדות במניות מדד הדגל ת"א 35. זה לא בדיוק עזר לענקית התרופות הישראלית, שצונחת בשיעור דו-ספרתי לאחר סירוב ה-FDA לאשר רישיון לתרופה של השותפה שלה אלבוטק, לאחר שמצא ליקויים במפעל הייצור שלה. לעומתה, בראש המדד טאואר , שארביטראז' חיובי מקפיץ אותה בכ-3%.

מלבד טבע, הבורסה יציבה: מדד ת"א 35 נסוג ב-0.1%, ת"א 125 ות"א 90 כמעט ללא שינוי או נסחרים בעלייה קלה. בקרב המדדים הענפיים, מדד הבנקים קופץ בכ-1% לאחר שאת השבוע שעבר סיים בירידה של 3%, וגם מדדי ביומד ונפט וגז עולים.

טופ גאם , המפתחת תוספי תזונה בצורת מתן של סוכריות גומי, דיווחה הבוקר כי תרכוש את חברת פארמאיטבי (Pharm It Be), המתמחה בפיתוח תרופות ושירותי מעבדה אנליטית, תמורת כ-3.5 מיליון שקל.

09:05

כמעט ארבע שנים אחרי שמונה למנכ"ל בנק דיסקונט , אורי לוין פורש. לוין הודיע הבוקר (א') לדירקטוריון הבנק על החלטתו, והוא יתמנה למנכ"ל קבוצת הנדל"ן תדהר. מדיסקונט נמסר כי לוין יכהן בתפקידו עד לבחירת מחליף/ה וביצוע חפיפה.

07:50

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. שוק המניות

יום המסחר בבורסה צפוי להיפתח במגמה שלילית מתונה לאחר ירידות קלות בוול סטריט ביום שישי. עוד עשויים להשפיע על המסחר הבוקר: האינפלציה במדינה האטה, ומחירי הדירות ירדו לראשונה זה שנים, ולצד זאת סוכנות דירוג האשראי מודי'ס בחרה להשאיר ללא שינוי את הדירוג של ישראל - אך הורידה את האופק שלו מ"חיובי" ל"יציב" (ראו בהמשך).

האם הורדת אופק הדירוג תשפיע על הכיס שלנו ומה יעשה השקל? | שאלות ותשובות
המסר של מודי'ס: החודשים האחרונים הפכו את ישראל למקום פחות צפוי | פרשנות
הורדת אופק הדירוג של מודי'ס: תסריט האימים לא התממש אך גם לא חלף | פרשנות
מודי'ס מצטרפת לברבורים השחורים שחגים מעלינו. וזה הולך לעלות לכולנו | פרשנות

מניות הארביטראז' הגדולות חזרו בפערים מעורבים, כשטבע  צפויה לצלול בכ-12% ולגרור פתיחה אנגלית בבורסה (עיכוב בפתיחת המסחר לצורך מיתון התנודה). המניה צנחה בוול סטריט, לאחר שה-FDA דחה את בקשת הרישיון של השותפה שלה אלבוטק לתרופה לטיפול בדלקות פרקים, אחרי שמצא ליקויים במפעל הייצור שלה.

המסחר בתל אביב ננעל ביום חמישי בירידות, ואת שבוע המסחר המקוצר סיימו שלושת המדדים המרכזיים בירידות קלות של 0.1%-0.3%. מדד הבנקים צנח ב-2.5% ביום חמישי וסיים את השבוע בירידה של 3.5%, ולעומתו מדד הקלינטק טיפס ב-3% בסיכום השבוע. בוול סטריט, מדד הדאו ג'ונס ירד ב-0.4% ביום שישי אך רשם שבוע חיובי (רביעי ברציפות) עם עלייה של 1.2%. ה-S&P 500 ירד ב-0.2% ביום שישי וסיים את השבוע בעלייה של 0.8%. הנאסד"ק השיל 0.35% ביום שישי אך עלה ב-0.3% במבט שבועי.

עונת הדוחות האמריקאית נכנסה לקצב ביום שישי עם פרסום תוצאות הבנקים ובתי ההשקעות הגדולים, בהם ג'יי.פי מורגן  שדיווח על הכנסות שיא מעל הצפי, והמניה קפצה בכ-7.5%. ביום שלישי נטפליקס  תפרסם תוצאות אחרי המסחר, וביום רביעי תדווח טסלה . עוד יפרסמו השבוע בנק אוף אמריקה, גולדמן זאקס וג'ונסון אנד ג'ונסון ביום שלישי לפני המסחר, ענקית השבבים ASML ומורגן סטנלי ביום רביעי בצהריים ו-IBM לאחר המסחר, ופרוקטר אנד גמבל ביום שישי.

2. שוק החוב

בשוק האג"ח המקומי, מדד תל גוב שקלי 10+ של האג"ח הממשלתיות לטווחים ארוכים צנח ביום חמישי בכמעט 1% (וסיים את השבוע בירידה דומה), ותשואת האיגרת ל-10 שנים קפצה ל-3.84%. מדדי תל בונד הקונצרניים המרכזיים סיימו בירידות מתונות של עד 0.1%.

בארה"ב תשואות האג"ח הממשלתיות עלו בימים חמישי ושישי. תשואת האיגרת ל-10 שנים קפצה ביומיים הללו מ-3.38% ל-3.51%, ותשואת האג"ח לשנתיים עלתה מ-3.95% ל-4.09% - עיקר העלייה ביום שישי.

3. שוק המטבעות והסחורות

במהלך החג השקל נחלש באופן משמעותי מול הדולר והאירו, וביום רביעי האירו אף חצה את רף ה-4 שקלים, לראשונה זה שנתיים. כעת שער הדולר 3.67 שקלים, ושער האירו 4.04 שקלים. מתחילת השנה התחזק הדולר מול השקל ב-4.5%, בעוד שמול סל המטבעות הוא נחלש בקרוב ל-2%.

ההערכות הן שהחולשה בשקל במהלך החג נבעה מכך שהסוחרים חששו מדירוג ישראל על-ידי סוכנות מודי'ס. הדירוג לבסוף נותר ללא שינוי, אך תחזית הדירוג הורדה מ"חיובית" ל"יציבה".

יונתן כץ, הכלכלן הראשי בלידר שוקי הון, מעריך בשל כך כי השקל עשוי לתקן חלק מהפיחות החד בתקופה האחרונה. "למרות שהורדת אופק הדירוג ליציב הייתה צפויה, היה בכל זאת חשש מסוים לאפשרות להורדה משמעותית יותר, כלומר לאופק שלילי. לכן, ייתכן כי נראה ייסוף קל בשקל בתחילת השבוע. הירידות בשווקים בחו"ל ביום שישי צפויות לקזז חלק מהשפעה זו", אמר.

בשוק הסחורות נרשמו ביום שישי עליות קלות במחירי הנפט הגולמי. מחיר חבית נפט אמריקאי עלה ל-82.5 דולר (עלייה שבועית של 3.5% וזינוק של כ-22% בתוך חודש), ומחיר נפט מסוג ברנט עלה ל-86.6 דולר לחבית (עלייה של כ-3% במבט שבועי ושל 18.2% בחודש). מחיר הזהב צנח ב-1.7% ביום שישי אך עדיין נותר מעל רף ה-2,000 דולר לאונקיה, עם עלייה של 0.7% בסיכומו של שבוע ועלייה חודשית של 4.5%.

בשוק הקריפטו נרשמו ירידות קלות במהלך סוף השבוע, ובשעה זו המטבעות הגדולים יציבים. הביטקוין נסחר ברמה של 30.2 אלף דולר - עלייה של 8% בהשוואה לשבוע שעבר; והאת'ריום סגר עלייה שבועית של 12.7%, ומחירו 2,089 דולר.

4. מאקרו

סוף השבוע האחרון היה דרמטי בגזרת המאקרו המקומית: מדד המחירים לצרכן פורסם בשישי והציג עלייה של 0.4% בחודש מרץ, בטווח תחזיות הכלכלנים (שצפו עלייה של 0.3% ל-0.6%). בראייה שנתית התמתנה האינפלציה מ-5.2% בפברואר ל-5% - גם לפי הצפי. מדובר בשיעור האינפלציה הנמוך ביותר מאז ספטמבר האחרון. לצד זאת, מחירי הדירות ירדו ב-0.2% בין ינואר לפברואר, ירידה ראשונה מאז שנת 2020.

מודי'ס הותירה את דירוג האשראי של ישראל ללא שינוי, אך הורידה את תחזית הדירוג מ"חיובית" ל"יציבה". מעבר להחלשת מערכת המשפט אם הרפורמה תעבור, במודי'ס מודאגים גם מהדרך הדורסנית שבה הובילה אותה הקואליציה. "המחאות ההמוניות הביאו לעצירת החקיקה ולניסיונות ההידברות, אולם האופן שבו ניסתה הממשלה ליישם רפורמה רחבת-היקף מבלי לחפש הסכמה רחבה מצביע על היחלשות הכוח של מוסדותיה", כתבו.

לצד זאת, הכלכלה המקומית זכתה לשבחים בזכות נתוני מאקרו מצוינים. במודי'ס הזכירו למשל את הירידה החדה של היחס חוב-תוצר מתקופת הקורונה, וצופים כי בסוף השנה יחס זה אף ימשיך לרדת עד לרמה של 55%. עוד ציינו לחיוב כי לפי התקציב שמקדמת הממשלה הגירעון השנה צפוי לעמוד על אחוז אחד בלבד, את זה שקצב הצמיחה בישראל בעשור האחרון עמד על מעל 4% בממוצע, ואת העובדה שהשנה שחלפה (תחת הממשלה הקודמת) הסתיימה בעודף תקציבי.

בארה"ב פורסם ביום שישי כי המכירות הקמעונאיות ירדו ב-1% במרץ, ירידה בשיעור כפול מהתחזיות המוקדמות והנתון החלש ביותר מאז נובמבר.

היום יתפרסמו נתוני צמיחה בישראל לרבעון הרביעי של 2022, לאחר שני נתונים מקדמיים שכבר פורסמו בפברואר ובמרץ - האחרון שבהם הצביע על צמיחה של 5.6% בתוצר.

במהלך השבוע יתפרסמו נתוני מאקרו בולטים בעולם, בהם התמ"ג בסין, נתוני נדל"ן בארה"ב ונתוני האינפלציה בבריטניה (שצפויה לרדת מ-10.4% בפברואר ל-9.9% במרץ) ובגוש האירו (שם היא צפויה להיוותר ללא שינוי ברמה של 6.9%).

5. תחזית

ענקית ההשקעות בלקרוק פרסמה לאחרונה את התחזית שלה בנוגע לרבעון השני של השנה. בבלקרוק מצביעים על שלוש נקודות מרכזיות: תמחור הנזק הנובע מעליית הריבית החדה ביותר מאז שנות ה-80; תשואות גבוהות יותר באג"ח - בפרט אג"ח ממשלתיות קצרות, המהוות לדבריהם "מתנה למשקיעים לאחר שנים של ריבית נמוכה"; וכן החיים עם האינפלציה - להערכתם, בנקים מרכזיים יפסיקו את העלאות הריבית החדות, והאינפלציה תישאר מעל היעד של 2%.

בבלקרוק מעדיפים עכשיו את השווקים המתעוררים ומעריכים כי ה"ריסטארט" של סין יצית מומנטום בשווקים. לעומת זאת, התחזיות בשווקים המפותחים אופטימיות מדי לטעמם על רקע ההאטה בצמיחה.

באופן ספציפי בבלקרוק ממליצים, בין היתר, על השקעה במניות בסין ובשווקים מתפתחים ובאג"ח ממשלתיות קצרות בארה"ב, ומחזיקים בהמלצות "תשואת חסר" על מניות באירופה, בארה"ב וביפן, אג"ח אמריקאיות ארוכות ואג"ח ממשלתיות באירופה.