הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בבורסה; מניות הבנקים, הנפט והגז הובילו את העליות

אלביט דיווחה על שני חוזים חדשים, פארמוקן מאבדת גובה אחרי גיוס הון • עליות באירופה, יציבות בחוזים בוול סטריט • הצמיחה בסין הפתיעה לטובה • הלילה נטפליקס תפרסם דוחות • ומה הצפי לאינפלציה בישראל?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:26

עליות קלות בסיום המסחר בתל אביב: מדד ת"א 35 ננעל בעלייה של כ-0.4%, ות"א 90 טיפס ב-0.45%. מדד הבנקים המשיך לבלוט עם עלייה של כ-1.8%, ומדד הנפט והגז עלה ב-1.4%. מנגד, מדד הקלינטק ירד ב-1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.7 מיליארד שקל.

עליות בולטות רשמו בין השאר רציו, מגדל ביטוח , אלקטרה נדל"ן , נופר אנרג'י , נכסים ובניין , אלקו, פוקס  ומזרחי טפחות .

מנגד, ירידות חדות רשמו סלקום , דוראל אנרגיה , אפריקה מגורים , שיכון ובינוי , דנאל  ואזורים.

בשוק האג"ח נרשמה יציבות בקרב מדדי תל בונד הקונצרניים, בעוד שמדד תל גוב שקלי 10+, של הממשלתיות לטווחים ארוכים, רשם עלייה של כ-0.3%. 

16:30

נמשכות העליות בתל אביב: מדד ת"א 35 עולה ב-0.8%, ות"א 90 מתקדם בכ-0.6%. מדד הבנקים ממשיך להוביל עם עלייה של כ-2.1%, ואילו מדד התקשורת עבר לירידה קלה. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל.

בשוק האג"ח נרשמת יציבות בקרב מדדי תל בונד הקונצרניים, בעוד שמדד תל גוב שקלי 10+, של הממשלתיות לטווחים ארוכים, יורד בכ-0.2%. 

14:30

המגמה החיובית בבורסה מתרחבת, כאשר מדד ת"א 35 עולה ב-0.8%, ות"א 90 קופץ ב-1.4%. גם העלייה של מדד הבנקים גוברת לכ-2.4%, ואילו מדד התקשורת עבר לירידה קלה של כ-0.1%.

עליות בולטות רושמות פריים אנרג'י, אייסקיור, אלקטרה נדל"ן , קרור , נפטא ויוחננוף . בראש מדד ת"א 35 ניצבים הבנקים, בהובלת מזרחי טפחות  שקופץ ב-3% והבינלאומי  שעולה ב-2.9%. 

בתחתית מדד הדגל או פי סי אנרגיה  וקנון  עם ירידות של 3.5% ו-2.4% בהתאמה, ועוד ירידות בולטות בבורסה נרשמות במניות פארמוקן, חנן מור  (שגם אתמול צללה בכמעט 10% והשלימה בכך ירידה של 50% מתחילת השנה), דוראל אנרגיה ודנאל .

13:20

נובולוג  עדכנה כי המנכ"ל עירן טאוס החליט לסיים את תפקידו לאחר שש שנות כהונה. טאוס יסיים את תפקידו באוקטובר 2023.

פנינסולה  הודיעה על מינויו של ג'קי כהן ליו"ר פעיל של החברה. אילן רביב, מנכ"ל מיטב בית השקעות, ימשיך לכהן כחבר בדירקטוריון.

12:30

העליות בבורסה מתחזקות במעט: מדדי ת"א 35 ו-125 עולים בכ-0.6%, ומדד ת"א 90 עולה ב-0.8%. כל המדדים הענפיים נסחרים בטריטוריה החיובית, ובולט במיוחד מדד הבנקים עם עלייה של 1.8% ומדד הביומד שעולה ב-1.5%.

בשוק האג"ח נרשמת יציבות בקרב מדדי תל בונד הקונצרניים, בעוד שמדד תל גוב שקלי 10+, של הממשלתיות לטווחים ארוכים, יורד בכ-0.4%. בשוק המט"ח נרשמת יציבות.

מחזור המסחר מסתכם בכ-560 מיליון שקל, ואלביט ממשיכה לרכז את המחזור הגבוה ביותר עד כה עם עלייה של 1.5%.

פלסטופיל  הודיעה כי היא רוכשת את פעילות חברת פולישק אריזה גמישה בתמורה ל-22 מיליון שקל. "הרכישה תאפשר לחזק את פעילותה העסקית של פלסטופיל בשוקי חו"ל תוך ניצול סינרגיות עם הפעילויות הקיימות ושיפור שיעורי הרווחיות", נכתב בדיווח.

11:05

המסחר בבורסה עבר לעליות: ת"א 35 עולה ב-0.2%, ת"א 125 מתקדם ב-0.3%, ות"א 90 מתחזק ב-0.5%. מדד הבנקים בולט בעלייה של קרוב ל-1.8%, וגם מדד הביומד מטפס. 

מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-210 מיליון שקל, כשאלביט מרכזת את המחזור הגבוה ביותר עד כה ועולה בכ-1% לאחר הדיווח על שני חוזים חדשים (ראו בעדכון קודם). גם אייסקיור מדיקל , שקופצת ב-11%, מרכזת מחזור גבוה יחסית לממוצע שלה.

פארמוקן  צונחת ב-13% (בהמשך לנפילה של 43% אתמול). חברת הקנאביס השלימה אמש גיוס הון של 3 מיליון שקל (הסכום המינימלי שביקשה לגייס), לפי מחיר של 30 אגורות למניה - דיסקאונט של כ-50% על מחיר השוק שלה לפני הנפילה אתמול. 

פריים אנרג'י  ממריאה ויותר ממכפילה את שוויה, במחזור גבוה משמעותית מהממוצע שלה אך עדיין נמוך במונחים כספיים (כ-41 אלף שקל בלבד). אתמול המניה קפצה ב-35%. החברה דיווחה אתמול כי חתמה על הסכם מחייב עם להב אנרגיה  לשיתוף-פעולה בהקמת שמונה מתקנים בטכנולוגיה פוטו-וולטאית.

10:10

המסחר בבורסה נפתח בעיכוב של 10 דקות בעקבות צפירת יום הזיכרון לשואה ולגבורה.

התנודות מתונות בפתיחה: שלושת מדדי ת"א נסחרים בירידות מזעריות של פחות מ-0.1%. מדד הבנקים עולה בכ-0.7%, וגם מדדי הביומד והבנייה מטפסים. בצד השלילי, מדדי הטכנולוגיה והביטוח נסוגים בכ-0.4%.

בשוק המט"ח השקל יציב מול הדולר והליש"ט (ושעריהם 3.64 ו-4.52 שקלים בהתאמה), ואילו האירו נחלש מול המטבע המקומי בכ-0.3%, ורמתו 3.99 שקלים.

09:10

אלביט מערכות  דיווחה הבוקר על זכייה בשני חוזים גדולים. החברה תספק מערכות ארטילריה ATMOS ללקוח בינלאומי בהיקף של 102 מיליון דולר, ובמסגרת הסכם אחר תספק מטוסי מודיעין ולוחמה אלקטרונית ללקוח בינלאומי בהיקף של 100 מיליון דולר.

טוגדר  פרסמה תוצאות מקדמיות לרבעון הראשון של 2023, שלפיהן ההכנסות יסתכמו בכ-21 מיליון שקל - זינוק חד של 700% בהשוואה להכנסות של 3 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד. בשנת 2022 כולה רשמה החברה הכנסות של 31 מיליון שקל.

07:55

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. שוקי המניות

פתיחה רגועה ושקטה צפויה הבוקר בבורסה בתל אביב, על רקע יום הזיכרון לשואה ולגבורה. המסחר ייפתח בעיכוב של כ-10 דקות בשל הצפירה שתושמע ב-10:00. המניות הדואליות שבו עם פערי ארביטראז' מעורבים מוול סטריט, כאשר נייס  ואנלייט  צפויות לאבד גובה בשל פערים שליליים של כ-1%, ואילו איי.סי.אל  תטפס לאור ארביטראז' חיובי של 1.5%.

הרווחיות בשיא והמניות צונחות: חוסר הוודאות הכלכלית מגיע לבנקים | ניתוח גלובס
כשהריבית מפסיקה לעלות וול סטריט עולה, אך הפעם זה עשוי להיות אחרת | WSJ
מגזר התשתיות: מסלול מהיר להשקעה מניבה כשהאינפלציה גבוהה | מומחים כותבים

אתמול המסחר בבורסה ננעל במגמה שלילית. מדד ת"א 35 ירד ב-0.3%, ת"א 125 נחלש ב-0.7%, ות"א 90 בלט בירידה חדה יותר של 1.8%, שהובילו דלק רכב ומניות הנדל"ן. מדד הבנקים טיפס בניגוד למגמה ב-1.8%.

החוזים בוול סטריט יציבים הבוקר, לאחר שהמסחר אתמול ננעל בעליות קלות. הדאו ג'ונס, הנאסד"ק וה-S&P 500 עלו בכ-0.3% כל אחד. גמידה סל  הישראלית בלטה אמש כשזינקה בכמעט 40%, לאחר שה-FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקאי, הודיע על מתן אישור שיווק לתרופה לטיפול בסרטן של החברה. אלפאבית (גוגל)  ירדה ב-2.8% בהמשך לדיווח של ה"ניו יורק טיימס" על כך שסמסונג שוקלת לשנות את מנוע החיפוש ברירת המחדל במכשיריה לבינג של מיקרוסופט .

בגזרת הדוחות, בנק אוף אמריקה , גולדמן זאקס  וג'ונסון אנד ג'ונסון  יפרסמו דוחות היום בצהריים, ובסיום המסחר בלילה גם נטפליקס  תפרסם תוצאות.

באסיה המגמה מעורבת הבוקר לאחר נתוני מאקרו חשובים בסין (על כך בהמשך). מדד ניקיי בטוקיו עולה ב-0.5%, וגם מדד 50 המניות הגדולות בסין מטפס קלות, ואילו בסידני, בשנזן, בסיאול, בטאיפיי ובהונג קונג נרשמות ירידות - הגבוהה שבהן במדד הנג סנג שנסוג ב-0.8%. מדד שנגחאי נסחר ללא שינוי.

2. שוקי החוב

בשוק האג"ח המקומי, מדדי תל בונד הקונצרניים רשמו אתמול ירידות של 0.3%, וגם בשוק הממשלתיות המגמה הייתה שלילית. האגרות השקליות לטווחים ארוכים נחתכו ב-0.8% עד 1.1% (בעוד שהאיגרות לטווחים קצרים נותרו יציבות). מדד תל גוב שקלי 10+ איבד כ-0.9% מערכו.

באג"ח של ממשלת ארה"ב נרשמו אמש עליות חדות, והבוקר טרם נרשמות תנודות חדות בגזרה. תשואת האיגרת ל-10 עומדת כעת על 3.59%, וזו של השנתיים עולה בנקודה ל-4.19%.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, מציין כי "המשקיעים בשוק האג"ח האמריקאי ממוקדים בעיקר בנתוני האינפלציה. אולם יש גורם נוסף שיכול לשחק תפקיד משמעותי. ברבעון הראשון עלה הגירעון בתקציב הממשלתי כמעט ל-7%, לעומת 5.5% במחצית השנייה של 2022".

לפי זבז'ינסקי, "העלייה בגירעון נובעת בעיקר מהגידול המהיר בהוצאות הממשלה, וצד ההכנסות נמצא בקיפאון בשנה האחרונה. השפעת הגירעון על תשואות האג"ח אינה לינארית. לעתים אין השפעה לשינויים בגירעון, אך בנסיבות הקיימות של אינפלציה גבוהה, עליית ריבית וסיכון של התקלות בתקרת החוב, נושא הגירעון יכול להפוך לסיכון משמעותי".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי נרשם שינוי כיוון, ולאחר ירידה חדה בשער השקל בימי המסחר האחרונים, המטבע הישראלי התחזק. שער הדולר היציג נקבע על 3.64 שקלים (ירידה של 0.4%), ובשעה זו הוא מטפס בכ-0.1% ל-3.65 שקלים. שעריהם היציגים של האירו והליש"ט נחלשו ב-1.1% כל אחד, לרמה של 4.00 ו-4.52 שקלים בהתאמה, וכעת נמשכת היחלשות האירו ל-3.99 שקלים.

בזירת המסחר בסחורות, נרשמות עליות קלות מאוד במסחר על החוזים של הנפט הגולמי, לאחר שאמש ירדו בעד כ-2%. מחיר הנפט האמריקאי עומד בשעה זו על 81 דולר לחבית, ומחיר הנפט מסוג ברנט עומד על 85 דולר לחבית. הזהב עולה קלות ומתקרב שוב לרף ה-2,000 דולר לאונקיה.

בשוק הקריפטו המגמה שלילית, לאחר שהביטקוין נסחר בימים מעל ל-30 אלף דולר. היום הוא נסחר סביב 29.5 אלף דולר, והאת'ריום נסוג ל-2,083 דולר.

4. מאקרו

התמ"ג הסיני צמח ברבעון הראשון של 2023 ב-4.5%, הנתון הגבוה ביותר מאז הרבעון הראשון אשתקד ומעל התחזיות שצפו צמיחה של 4%. כלכלת סין נפתחה מחדש לאחר שביטלה את רוב ההגבלות הנוקשות של הקורונה שהיו בתוקף במשך כמעט שלוש שנים, כך שהציפיות היו גבוהות. בהשוואה לרבעון האחרון של 2022 צמח המשק הסיני ב-2.2%, כך על-פי פרסום של הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה של סין מהבוקר.

עוד פורסם כי הייצור התעשייתי צמח ב-3.9% במרץ - נמוך בעשירית האחוז מהתחזיות המוקדמות, אך עדיין עלייה משמעותית בהשוואה למדידה של 2.4% בחודש הקודם. המכירות הקמעונאיות זינקו במרץ ב-10.6% (קצב שנתי) - הרבה מעל הצפי לעלייה של 7.4% ושיפור מהותי בהשוואה לעלייה של 3.5% שנמדדה בפברואר. שיעור האבטלה ירד מ-5.6% ל-5.3%, כשהתחזיות היו שירד ל-5.5%.

השבוע יתפרסמו גם נתוני האינפלציה בבריטניה (שצפויה לרדת מ-10.4% בפברואר ל-9.9% במרץ) ובגוש האירו (שם היא צפויה להיוותר ללא שינוי ברמה של 6.9%).

5. תחזית

רפי גוזלן, כלכלן ראשי ב-IBI בית השקעות, כותב בסקירתו כי האינפלציה בעולם אומנם מתמתנת, אך הדגש ינוע לכיוון האינפלציה הבסיסית שממשיכה להראות סימני "דביקות".

"סביבת האינפלציה בעולם יורדת מדרגה בהובלת התמתנות אינפלציית הסחורות, אר ברקע ירידה זו נמצאת אינפלציה בסיסית גבוהה ו'דביקה' שמובלת על-ידי ענפי השירותים", מציין גוזלן. "ללא היחלשות משמעותית של שוקי העבודה בארה"ב ובאירופה שממשיכים להתאפיין כהדוקים ומלווים בלחצי שכר, סביבת האינפלציה צפויה להכתיב מדיניות מוניטרית מרסנת".

גם בישראל, בדומה לעולם, קצב האינפלציה הבסיסית היה גבוה יותר מאשר המדד הכללי, וההתמתנות של המדד (מ-5.2% ל-5%) מובלת על-ידי אינפלציית הסחורות לעומת אינפלציית שירותים גבוהה יותר, מסביר גוזלן. "אנו מצפים לעלייה של 3.5%-3% (3.2%) באינפלציה בשנה הקרובה. העלייה צפויה להיתמך בשוק העבודה ההדוק, במקביל להמשך לחצי מחירים מצד האינפלציה המיובאת הנובעים מאינפלציה גלובלית 'דביקה' ומהפיחות בשער החליפין של השקל".

עוד מעריכים ב-IBI כי קצב האינפלציה בחודשים הקרובים יוסיף לרדת על רקע השפעת בסיס, אך האינפלציה תישאר גבוהה יחסית (סביב 4.5%) ו"דביקה", ולכן תתמוך בהעלאה אחת נוספת לפחות של הריבית, ב-25 נקודות בסיס (ל-4.75%). "העלאה נוספת ל-5% מוערכת בשלב זה בהסתברות חלקית, והיא תלויה בהתפתחויות בעולם ובאינפלציה המקומית, שתושפע מן הסתם גם מההתפתחויות המקומיות עם דגש על שער החליפין של השקל".