זהו כתב היד היקר ביותר שצפוי להימכר אי־פעם במכירה פומבית

"קודקס ששון" נוצר במאה העשירית לספירה ונחשב לתנ"ך העתיק ביותר בעולם ● שולי עמודיו כוללים מהערות נוסח, ופענוחם מלמד כיצד לאורך אלפי שנים נשמר בקפדנות ובאדיקות נוסח התנ"ך המוכר לנו כיום ● "תנ"ך זה נקרא "קודקוס ששון" על שם הבעלים הקודמים שלו, דוד סולומון ששון, חוקר, פילנתרופ ואספן נלהב של כתבי יד יהודים נדירים, שרכש אותו ב־1929

אלישע נדב | 27.04.2023

עמוד מספר שמות, מתוך ''קודקס ששון'' / צילום: ויקיפדיה

עמוד מספר שמות, מתוך ''קודקס ששון'' / צילום: ויקיפדיה

1

התנ"ך יצא לסיבוב הופעות עולמי. "קודקס ששון", כך מכונה התנ"ך השלם העתיק בעולם, התחיל את מסעו בפברואר ב"סותבי'ס" בלונדון, משם המשיך במרץ ל"אנו - מוזיאון העם היהודי" בתל אביב, ומפה הוא עבר לדאלאס ולוס אנג'לס. הטור יסתיים ב־16 במאי, בבית "סותבי'ס" בניו יורק, שם הוא צפוי להימכר בהערכת שווי של 30-50 מיליון דולר, מה שיהפוך אותו לכתב היד היקר ביותר שנמכר אי־פעם במכירה פומבית. עד היום, נחשב אוסף הכתבים המדעיים של לאונרדו דה וינצ'י, "קודקס לסטר" שמו, לפריט הדפוס היקר בעולם. ביל גייטס רכש אותו במכירה פומבית ב"כריסטי'ס" בניו יורק ב־1994 ב־30 מיליון דולר.

2

הספר עב הכרס - 12 קילוגרם משקלו - נכתב לפני כ־1,100 שנים במזרח סוריה. הוא בן כ-360 עמודים, שנכתבו בדיו שחורה בידי סופר־אומן, על קלף שהוכן מעורות של 200 כבשים. העתקתו נמשכה יותר משנה. בדיקת תיארוך כימית שנערכה לו קבעה כי הוא נכתב במחצית הראשונה של המאה העשירית. בכך, הפך לכתב היד לעתיק בעולם המכיל כמעט את כל ספרי התנ"ך, למעט מספר עמודים מספר בראשית. הכינוי קוֹדֵקְס, אגב, משמעו חיבור מהימים שלפני המצאת הדפוס, שמכוֹרך בצורת ספר. בעברית הוא נקרא מִצְחָף.

3

שולי העמודים "קודקס ששון" כוללים מאות הערות נוסח. פענוח הערות אלה מלמד כיצד לאורך אלפי שנים, למעט מילים בודדות ושגיאות העתקה, נשמר בקפדנות ובאדיקות נוסח התנ"ך המוכר לנו כיום.

מפעל דיוק המילים של בעלי המסורה, שהופקדו על העברה מדוקדקת של הטקסטים ושימור בכתב של המסורת שהועברה בעל פה מדור לדור, הוא נדיר בתולדות העולם. המפורסמים שבהם הם משה בן אשר ומשה בן נפתלי. השניים חיו בטבריה בשלהי המאה ה־9 ובמאה ה־10 לספירה. אהרן, בנו של משה בן אשר, הוא שאחראי לכתב יד מפורסם הרבה יותר מ"קודקס ששון": "כתר ארם צובא", שנשמר במשך מאות שנים בקהילת חאלב בסוריה, הוברח לארץ, ומוצג כיום בהיכל הספר בירושלים.

4

"קודקס ששון" נקרא על שם בעלים קודמים שלו, דוד סולומון ששון (1880-1942). ששון נולד בהודו למשפחה שמקורה בבגדד בעיראק, שצברה את הונה המופלג באמצעות מסחר בינלאומי מהודו והמזרח התיכון לבריטניה. רוב חייו חי בלונדון, וקנה לו שם של חוקר, פילנתרופ ואספן נלהב של כתבי יד יהודים נדירים. בכריכתו הפנימית של התנ"ך שרכש ב־1929 הדביק ששון תווית נייר מעוצבת, אקס ליבריס, המכריזה על בעלותו.

5

במשך עשרות שנים נחשב "קודקס ששון" לאבוד, לאחר שב־1978 הוא הועמד למכירה פומבית בידי צאצאיו של דוד ששון ועקבותיו נעלמו, מלבד תצלום בשחור־לבן באיכות נמוכה. בדיעבד, ניתן לשחזר את נתיב ההתעלמות: הוא נקנה באותה מכירה פומבית ב־1978 על ידי קרן הפנסיה של הרכבת הבריטית, ולאחר עשור זו העמידה אותו אף היא למכירה. מאז ועד לשבועות האחרונים הוא היה חלק מאוסף פרטי בז'נבה, שבעליו הנוכחי הוא איש העסקים והאספן ז'אק אלי ספרא, בן למשפחת הבנקאים הנודעת, שמעמיד אותו בחודש הבא למכירה פומבית. לבקשתו, עמל הפרופ' לתנ"ך יוסף עופר בחמש השנים האחרונות על הוצאת מהדורה מדעית של כתב היד, שעתידה לראות אור בקרוב.

6

למעלה מ־5 מיליארד עותקים של ספר הספרים נמכרו מאז 1611, אז הזמין ג'יימס הראשון, מלך אנגליה, תרגום של התנ"ך לאנגלית. מרבית עותקיו, ניתן להניח, הופצו בעולם אחרי מהפכת הדפוס של יוהאן גוטנברג במחצית המאה ה־15. לאורך מאות שנים, התנ"ך האנגלי היה הספר היחיד שמצוי בביתם של רבים ברחבי העולם. אף שהוא הספר הנפוץ ביותר, רוב עותקיו, כאמור, אינם בשפת המקור, זו של עם הספר. התנ"ך לא ירד כך מן השמים, שכן איחוד שלושת כתבי הקודש היהודיים - תורה, נביאים וכתובים - לא היה במקורו בצורת ספר, אלא אוסף של 24 מגילות קלף בודדות שהתקדשו יחד לאורך שנים והפכו לקאנון המשותף שהם מהווים היום. הטקסט התנ"כי לא היה מנוקד, שכן הניקוד הוא המצאה מאוחרת מימי הביניים, והוא גם היה ללא טעמי המקרא המוכרים לנו או חלוקה רשמית לפרשות, פרקים ופסוקים.

7

תנ"ך שלם בעברית לא היה נפוץ בעולם היהודי עד לדור האחרון, ימי ראשית הציונות והשיבה הלאומית לארץ ישראל. יהודים בגלות הסתפקו בספרי תורה המכילים את חמשת החומשים, הנקראים מדי שבת בבתי הכנסת, וכן בספרי לימוד מתקופות מאוחרות יותר, שמהווים את מה שמכונה התורה שבעל פה.

התנ"ך, אפשר לומר, הוא סמל ציוני. שיבת העם לארצו היא גם שיבה אל ההיסטוריה הרשמית, שראשיתה בתנ"ך והלוקיישן המרכזי לאירועים המתוארים בו מתרחשים כאן בארץ. ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, אולי יחצן התנ"ך הגדול במאה האחרונה, כתב במכתב שהתפרסם ב"דבר" ב־1953 כי התנ"ך "זורח באור עצמו". לסופר חיים הזז, הוא הסביר בלהט ב־1962 כי "בגולה פרחה נשמתו של התנ"ך, ואילו בישראל חזרה הנשמה והיא מתחילה לפרוח בלבבות".

צרו איתנו קשר *5988