הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בבורסה בהובלת מניות הנדל"ן והבנקים; נורסטאר טסה 11%

מדד ת"א 35 טיפס ב-0.5%, כשבראשו שיכון ובינוי וקבוצת אשטרום • מגמה חיובית נרשמה גם בקרב האג"ח הממשלתיות • הלילה יפרסמו דוחות אינטל ואמזון

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:28

המסחר בבורסה ננעל בעליות, שהובילו בעיקר מניות הבנקים והנדל"ן. מדד ת"א 35 טיפס ב-0.5%, כשבראשו שיכון ובינוי  וקבוצת אשטרום , גם ת"א 125 ות"א 90 עלו בשיעור דומה.

בקרב המדדים הענפיים בלטו מדד הבנקים שקפץ ב-2.7% ומדד מניב חו"ל שהמריא ב-3.5%. עוד עליות יפות רשמו מדדי בנייה, פיננסים, פמילי, ביטוח ורשתות שיווק. בצד השלילי בלטו מדד הביומד שירד ב-0.8% ומדד הטכנולוגיה שאיבד כ-1%. כמו כן, מדד הדואליות נחתך ב-1.8% לאחר שמרבית המניות שבו עם פערי ארביטראז' שליליים מוול סטריט, בזמן שהבורסה בישראל הייתה בחופשת יום העצמאות.

בלטו בעליות חדות נורסטאר  (והחברה הבת ג'י סיטי ), חמת, חג'ג' , איסתא, ישראל קנדה, איי.די.אי ביטוח ואלטשולר שחם. לעומת זאת נרשמו ירידות מהותיות ללייבפרסון , אינטליקנה, תיקון עולם, פורסייט, דיסקונט השקעות  ונכסים ובניין .

מדד תל גוב שקלי 10+ של הממשלתיות לטווחים ארוכים עלה ב-0.5%, בקרב מדדי תל בונד הקונצרניים נרשמו עליות של 0.2% עד 0.3%.

מחזור המסחר היה גבוה יחסית והסתכם ב-2.8 מיליארד שקל, כאשר הפועלים ריכז את המחזור הגבוה ביותר וקפץ בכ-3%, אחריו נייס (שאיבדה גובה) ולאומי.

16:40

הבורסה ממשיכה להתנהל במגמה חיובית מתונה, כאשר מדדי ת"א 35 ו-125 עולים בכ-0.6% ומדד ת"א 90 קופץ ב-1% בהובלת מניות הנדל"ן. גם מדדי הנדל"ן עצמם בולטים לטובה - מדד הבנייה מזנק ב-2%, מדד מניב חו"ל טס ב-3.2%. מדד הבנקים קופץ גם הוא, בשיעור של כ-2.5%.

בשוק האג"ח נרשמת מגמה חיובית בקרב האיגרות המשלתיות לטווחים ארוכים, והן מטפסות בשיעורים של 0.3%-0.6%. תשואת האג"ח השקלית לעשור 3.86%.

ריצ'רד פרנסיס, שנכנס לתפקיד מנכ"ל חברת התרופות טבע  בתחילת השנה, יציג לראשונה את האסטרטגיה שהתווה לחברה לשנים הקרובות ביום משקיעים שייערך ב-18 במאי. טבע עדכנה שפרנסיס יציג את המסגרת האסטרטגית ואת סדרי העדיפויות שבמרכזם צמיחה וחדשנות. חברי הנהלה אחרים יציגו את מנועי הצמיחה של טבע, והחברה תפרסם את יעדי הצמיחה והרווחיות שלה. 

15:14

מגמה חיובית בבורסה. מדד ת"א 35 עבר לעלייה קלה ות"א 90 רושם עלייה של 0.6%. מדד הבנקים קופץ ב-2%, ומדד מניב חו"ל בולט עם עלייה של 2.2%.

14:25

נמשכת המגמה המעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 נסחר ביציבות, ואילו ת"א 90 רושם עלייה קלה ומדד מניב חו"ל קופץ ב-2.2%. גם מדד הבנקים בולט עם עלייה של כ-1.6%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.66 מיליארד שקל.

ירידות חדות רושמות מיה דיינמיקס , תיקון עולם , דיסקונט השקעות , פורסייט , נובה וסלקום .

מנגד, בצד הירוק בולטות בין השאר ליברה , שיכון ובינוי , ג'נסל , אשטרום , נורסטאר , תדיראן ודנאל.

12:20

מגמה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.3%, ואילו ת"א 90 רושם עלייה קלה. מדד הבנקים בולט בעלייה של 1.6% ומניב חו"ל עולה ב-1.1%. מחזור המסחר גבוה ומסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל עקב פקיעת אופציות המעו"ף לחודש אפריל.

עליות בולטות רושמות תדיראן גרופ , שיכון ובינוי , אשטרום, איסתא, פועלים  ודיסקונט .

חברת סאנפלאואר  דיווחה הבוקר כי היא מעלה את תחזיותיה ממגזר הרוח בפולין: החברה חתמה על הסכם חדש עם חברת חשמל פולנית למכירת תעודות ירוקות בהיקף של 36 מיליון שקל. יחד עם ההסכם החדש, צפויות הכנסות החברה ממגזר הרוח בפולין בשנת 2023 לגדול בכ- 25%, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

בשוק האג"ח רושמים מדדי תל בונד הקונצרניים המרכזיים עליות של 0.1%-0.2% ובשוק האג"ח הממשלתיות נרשמות עליות של עד 0.6% בממשלתיות השקליות וצמודות המדד נסחרות במגמה מעורבת. נורסטאר סדרה יג', ג'י סיטי יב' ונכסים ובנין ח' בולטות בעליות של 2%-3%. 

10:50

מגמה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.4%, ואילו ת"א 90 רושם עלייה קלה. מדד הבנקים בולט בעלייה של 1.1% ומניב חו"ל עולה ב-1.3%. מחזור המסחר גבוה ומסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל עקב פקיעת אופציות המעו"ף לחודש אפריל.

חברת ג'י סיטי  עדכנה הבוקר כי השלימה עסקה למכירת כל תיק נכסיה ברוסיה תמורת כ-524 מיליון שקל וקבלת הכסף מחוץ לרוסיה. עוד מציינים שם כי החל מחודש אוקטובר 2022 התקשרה החברה בהסכמים מחייבים למכירת נכסים בהיקף של כ-2 מיליארד שקל (כולל העסקה הנוכחית) והיא ממשיכה להתקדם בהתאם לתכנית מימוש הנכסים של החברה. כמו כן, מדווחת החברה כי היא נמצאת במשא ומתן מתקדם מאוד למכירת נכסים נוספים של חברות הבת ג'י אירופה וגזית ברזיל בהיקף של כ-850 מיליון שקל. 

10:05

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה מעורבת: מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.8%, ואילו ת"א 90 נסחר ביציבות.

ירידות חדות רושמות בין השאר לייבפרסון , אופקו , נובה, נייס , קמטק , אפולו, גילת ופריון נטוורק .

מנגד, עליות בולטות רושמות בין השאר ג'י סיטי , דנאל, דניה סיבוס  ונובולוג.

09:48

לאחר שהתשואות לפדיון אגרות החוב של דיסקונט השקעות  התבססו ברמה דו-ספרתית מזה מעל לחודש, מודיעה הבוקר החברה האם (63.2%), נכסים ובנין אפשרות למיזוג בין החברות. נכסים ובנין , הנמצאת בשליטה בשרשור של צחי נחמיאס דרך מגה אור והאחים זלקינד באמצעות אלקו, הודיעה למשקיעים על בקשה של חברת הבת שלה - דסק"ש, לבצע מיזוג איתה. המשמעות במידה ויושלם המהלך היא מחיקת חברת הבת (דסק"ש) והעברת נכסיה והאג"ח שלה לנכסים ובנין.

08:50

בשוק המט"ח נפתח יום המסחר כשהדולר נחלש בכ-0.1% ונסחר סביב 3.634 שקלים, והאירו מתחזק בכ-0.2% ונסחר סביב 4.02 שקלים.

07:50

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי, כפי הנראה, להיפתח במגמה מעורבת עם נטייה לירידות. זאת לאחר יומיים בהם לא התקיים מסחר בתל אביב. ביום המסחר האחרון (שני) מדד ת"א 35 טיפס בכ-1.1% ות"א 90 עלה ב-0.3%. מדד מניות הביטוח בלט עם עלייה של 2.4% ומנגד מדד הביומד ירד ב-1.1%.

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות כעת עליות קלות. אתמול בוול סטריט ננעל המסחר במגמה מעורבת. הנאסד"ק עלה בכ-0.5%, בעוד מדדי הדאו ג'ונס וה-S&P 500 ננעלו בירידות של 0.7% ו-0.4% בהתאמה. מיקרוסופט סיימה את יום המסחר בעליות של 7.2% לאחר שפרסמה דוחות טובים שלשום לאחר סיום המסחר.

עונת הדוחות בארה"ב נמשכת וכאמור ביום שלישי פרסמו דוחות מיקרוסופט וגם התוצאות של אלפאבית. אתמול פרסמה דוחות מטא (פייסבוק) לאחר סיום המסחר והיום יפרסמו דוחות אמזון ואינטל, לאחר סיום המסחר בניו יורק.

אינטל, הנמצאת במשבר מתמשך, צפויה להציג הכנסות של כ-11 מיליארד דולר והפסד של 15 סנט למניה, ואמזון הכנסות של כ-124 מיליארד דולר ורווח 22 סנט למניה. 

● מטא הצליחה לעקוף את תחזית ההכנסות ברבעון הראשון; המניה זינקה במסחר המאוחר 

באסיה המגמה מעורבת. מדד הנג סנג בהונג קונג ומדד הקוספי בסיאול רושמים עליות קלות ואילו יורד הניקיי ב-0.1%. בורסת שנחאי עולה ב-0.2%. 

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים כך שהן צפויות לרדת הבוקר. נייס  בולטת עם פער שלילי של כ-5%, נובה  4.7%, אנרג'יאן 4.5%, טבע  2.5%, אורמת 3.2% ואופקו  כ-8%. 

● טבע מציגה: יותר ממיליארד שקל בעשור לבכירים 
● 185 אלף שקל וזו רק ההתחלה: האם הרכבים החשמליים יוזלו בקרוב?

2. שוקי האג"ח

במסחר באג"ח של הממשל האמריקאי המגמה מעורבת כעת לאחר שתשואות האג"ח הממשלתיות ירדו אתמול. תשואת האיגרת ל-10 שנים עומדת על 3.44% ותשואת האג"ח לשנתיים על 3.94%.

בשוק האג"ח המקומי שמרו ביום שני מדדי תל בונד הקונצרניים המרכזיים על יציבות ובשוק האג"ח הממשלתיות נרשמה מגמה מעורבת.

 3. שוקי הסחורות והמטבעות

יום המסחר במטבעות ייפתח היום לאחר שהשקל התחזק אתמול מול האירו עד לרמה של 4.01 שקלים לאירו ומול הדולר לכ-3.632 שקלים לדולר. 

בשוק הפורקס העולמי הדולר נחלש בשיעורים של עד 0.1% מול האירו והליש"ט ונסחר ביציבות מול הין היפני.

בשוק הסחורות רושמים החוזים על הנפט הגולמי עליות קלות והזהב רושם עלייה של 0.6% ונסחר סביב 2,008 דולר לאונקיה. 

בשוק הקריפטו נרשמו אתמול עליות חדות ובשעה זו המטבעות הגדולים ממשיכים לטפס. הביטקוין נסחר ברמה של כ-29 אלף דולר והאת'ריום סביב 1,905 דולר.

4. מאקרו

היום ב-15:30 שעון ישראל יתפרסם בארה"ב נתון התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) לרבעון הראשון של שנת 2023. קונצנזוס האנליסטים הוא לצמיחה של 2%. שיעור האינפלציה הנגזר מהתמ"ג צפוי לרדת מ-3.9% ברבעון הקודם ל-3.8%. ביום שישי יתפרסם נתון התמ"ג גם בגוש האירו, שם צפויה צמיחה של 0.2% ברמה רבעונית ושל 1.4% בקצב שנתי (לעומת צמיחה של 1.8% ברבעון הקודם) .

ביום שישי יפורסם בארה"ב גם מדד ה-PCE , מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית, שהוא מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד. הכלכלנים מעריכים עלייה של 0.3% במדד בחודש מרץ, כך שהקצב השנתי יואט מ-4.6% בפברואר ל-4.5%.

5. תחזית

כלכלני בנק הפועלים צופים, בסקירה שפרסמו, כי "ההאטה במשק תאט את עליות המחירים לקראת סוף השנה. סעיפים כמו מחירי שכר-דירה, ונופש ואירוח רגישים לתפניות בפעילות הכלכלית. תחזית האינפלציה ל- 12 החודשים הקרובים עומדת על 2.9%. שוק הנגזרים מגלם עתה אינפלציה ברמה של 3.0% בשנה הקרובה, וירידה הדרגתית בשנים הקרובות עד ל-2.5% בממוצע לעשר שנים. התנודתיות בשער החליפין גברה, זאת בשל היחלשות הגורמים הבסיסיים שתמכו בשקל חזק. פיחות נוסף בשער החליפין של השקל עשוי לכן להותיר את האינפלציה מעל רמה של 3% לתקופה ארוכה יחסית. האינפלציה הגלומה בשוק האג"ח לא נותנת להערכתנו משקל גבוה לתרחישים אלו".

בנוגע לריבית הם מציינים כי הציפיות לאינפלציה נמצאות ברובן בתוך תחום היעד, וסימני ההאטה במשק הולכים וגוברים. "רמת הריבית הריאלית היא גבוהה ונחשבת למרסנת ביחס לשנים האחרונות. לאור מדדי המחירים הגבוהים הצפויים בחודשים הקרובים עדיין לא ניתן לשלול עוד העלאה אחת של הריבית, אך בכל מקרה נראה שאנו קרובים לשיא הריבית. האינפלציה בעולם עדיין רחוקה מאוד מהרמות בהן בנקים מרכזיים ישקלו "התפשרות" מסוימת בנושא יעד האינפלציה, זאת בשל החשש שכל התפשרות כזו תבסס את הציפיות לאינפלציה ברמה גבוהה, ותשפיע בסופו של דבר על האינפלציה בפועל. אינפלציה ברמה של כ-5%, כמו זו ששוררת עתה בארה"ב ובישראל, לא מאפשרת הנחות בנושא יעד האינפלציה. ככל שהאינפלציה תתקרב לקצב שנתי של 3% והמגמה תהיה כלפי מטה, הלחץ על הפחתת ריבית יגבר, וזה יהפוך לריאלי לצפות לגמישות במדיניות המוניטרית. שוק הנגזרים מגלם עתה התייצבות של הריבית ברמה של 4.75% בשנה הקרובה, ואז תהליך של הפחתות ריבית עד לרמה של כ-3.5% בסוף 2024".