תסריטאי הטלוויזיה והסרטים נגד חברות הסטרימינג: השביתה שמסעירה בימים אלה את הוליווד

בתחילת החודש הכריז איגוד הכותבים של אמריקה, המייצג כ־11 אלף תסריטאי טלוויזיה, קולנוע ורדיו, על שביתה ● בשל כך עבודתם של תוכניות האירוח, הסרטים והסדרות הופסקה לאלתר ● מקור סכסוך העבודה הוא בדרישת חברות הסטרימינג לשנות את תנאי העבודה של התסריטאים ולצמצם את תגמוליהם

אפי ליפשיץ | 24.05.2023

הפגנה של תסריטאי הוליווד, לוס אנג'לס, תחילת החודש / צילום: Reuters

הפגנה של תסריטאי הוליווד, לוס אנג'לס, תחילת החודש / צילום: Reuters

1

בתחילת החודש הכריז איגוד הכותבים של אמריקה, WGA (Writers Guild of America), המייצג כ־11 אלף תסריטאי טלוויזיה, קולנוע ורדיו, על שביתה. משמעות סכסוך העבודה היא שתוכניות האירוח המובילות, ביניהן של ג'ימי פאלון, סטיבן קולבר ו"סאטרדיי נייט לייב", חדלו לעבוד לאלתר; הפקתם של להיטים קולנועיים דוגמת "בלייד" ועונות חדשות של סדרות מובילות כמו "ילוסטון", הסדרה הכי נצפית בארה"ב בשנים האחרונות, מתעכבים. תעשיות הקולנוע והטלוויזיה נערכות לשביתה ללא תאריך סיום, ובינתיים הן מתמקדות בתוכניות אירוח, ריאליטי ואקטואליה שאינן דורשות כותבים.

בשבוע שעבר הודיעה ההפקה של פאלון כי היא הוציאה לחל"ת את כלל עובדיה. כרגע זו תוכנית האירוח היחידה שעשתה זאת, והמהלך הזה כבר גורר ביקורת בתעשייה. לעומת זאת ג'ימי קימל, סטיבן קולבר וסת' מאיירס עדיין משלמים לעובדי התוכניות שלהם למרות שאינן משודרות כרגע.

2

שורשיו של הסכסוך הוא במודל הכתיבה ההוליוודי. על פי רוב הוא מתבסס על צוות בן 8-10 תסריטאים, הנשכר מראש לעונה, כלומר לשנה, והוא מלווה את המוצר עד תום הצילומים ולפעמים גם עד לאחר גמר ההפקה. המודל הזה לא היה לרוחן של חברות הסטרימינג דוגמת "נטפליקס", "אפל", "דיסני", "דיסקברי" ו"אמזון", והן שלחו סוללות של עורכי דין למצוא פרצות בחוזי שכר המינימום של הכותבים. הן החלו לשכור צוותים קטנים, עד 3-4 כותבים, בשכר מינימום, לעונה אחת בלבד, ללא שום התחייבות מעבר אליה.

3

אחרי צמצום כוח האדם, היעד הבא של החברות הללו הוא חיסול או לפחות צמצום תמלוגי הכותבים. זהו נושא רגיש במיוחד בגלל המורכבות המגולמת בתמחור שווי הצפייה בחברות הסטרימינג. בניגוד לעבר, אז גופי שידור שילמו על תכנים לפי כמות השידורים, שיטת הסטרימינג מעמידה את התכנים זמינים 24/7 לצרכנים, ואין עדיין דרך מקובלת על כולם להקצאת כספי המינויים לטובת היוצרים.

עוד שני נושאים חשובים עומדים במרכז המחלוקת: הכותבים דורשים לעגן בחוזה שלהם את הסעיפים "איוש חובה" ו"משך העסקה", שיחייבו את כל התוכניות להיות מאוישות במספר מינימלי של כותבים למשך פרק זמן מינימלי, בין אם נחוץ או לא. כמו כן הם תובעים כי לכל אחד מצוות הכותבים יופרשו כספים לפנסיה ולקופת החולים שלו.

4

השביתה מתרחשת בעידן בו הכנסותיה של תעשיית הבידור הולכות וגדלות, כך גם עלויות ההפקה, ואילו שכר הכותבים נשחק: בעשור האחרון, למשל, הוא הצטמצם ב־25%. עוד איום שמרחף מעל ראשי הכותבים הוא טכנולוגיות AI (אינטליגנציה מלאכותית). הם דורשים התחייבות של האולפנים לא לעשות בהן שימוש שעלול לסכן את מקור פרנסתם. האולפנים והחברות הסטרימינג כבר הודיעו שהם לא מוכנים לשמוע על זה. ככלל, אלו מפרסמים מעט מאוד נתוני צפייה, וטוענים כי השוק רווי והתחרות קשה, ובניגוד למה שהכותבים חושבים - הרווחיות נשחקת.

ראשי התאגידים גם לא מגלים רגישות יתרה: דיוויד זאסלאב, מנכ"ל חברת "דיסקברי־וורנר", ששכרו החודשי עומד על כ־40 מיליון דולר לפני הבונוסים, אמר כי "האהבה למקצוע היא זו שתסיים את השביתה", ועורר את חמתם של הכותבים. בינתיים, הם זוכים לתמיכה נלהבת וחמה מצד שחקנים כמו דרו ברימור, ג'ניפר קולידג', אדי פאלקו, סקרלט ג'והנסון, נטלי פורטמן ואוליביה וויילד.

5

השביתה הקודמת של איגוד הכותבים של אמריקה היתה ב־2007 והיא נמשכה על פני 14 שבועות. התסריטאים דרשו תוספות שכר מאיגוד מפיקי הקולנוע והטלוויזיה, ביניהם האחים ווינשטיין, "סי.בי.אס", "אמ.ג'י.אם", "סוני" ו"וורנר".

ישנן הערכות שונות לגבי תוצאותיה של אותה שביתה: על פי דוח שהפיקה רשת הרדיו הציבורית של אמריקה ב־2008, השביתה עלתה לכלכלת לוס אנג'לס כ־1.5 מיליארד דולר, דוח שפירסם בית הספר לניהול של אוניברסיטת קליפורניה קבע כי ההפסד עמד על 380 מיליון דולר, ואילו "מכון מילקן" האמריקאי, גוף המפרסם מחקרים כלכליים, העריך כי מדובר בהפסדים ב־2.1 מיליארד דולר (20 מיליון דולר ליום) ו־38,000 מקומות עבודה.

השביתה ההיא פגעה קשות, באיכות ובהכנסות, בהפקות מרכזיות כמו "קוונטום של נחמה" מסדרת סרטי ג'יימס בונד, "אקס מן המקור: וולברין" ו"מלאכים ושדים" (מסדרת "צופן דה־וינצ'י"). אם השביתה הנוכחית תמשך זמן רב, זה מה שעשוי לקרות בשנית לסרטים רבים שנראה בעתיד.

צרו איתנו קשר *5988