44 אלף שקל למ"ר: דירה ישנה בצפון ת"א נמכרה ב־40% פחות מדירה חדשה

דירת חמישה חדרים בבניין בן 15 שנה בשכונת נופי ים בתל אביב נמכרה תמורת 5.15 מיליון שקל • בעוד שמחיר דירה בשדה דב עומת זאת מגיע ל־75 אלף שקל למ"ר • האם מדובר במצב רגעי או בהפרשי מחירים עקביים?

נופי ים, תל אביב / צילום: אביב קפילוטו
נופי ים, תל אביב / צילום: אביב קפילוטו

עסקה: משפחה ישראלית מפלורידה מכרה את דירתה בשכונת נופי ים בתל אביב תמורת 5.15 מיליון שקל. מדובר בדירת חמישה חדרים בשטח של 117 מ"ר, והעסקה משקפת מחיר של כ־44 אלף שקל למ"ר. הדירה כוללת גם שתי חניות, מחסן ומרפסת שמש בשטח 14 מ"ר. את המוכרים ייצגה אילנית פולידיאן, סוכנת בכירה במשרד "טל נכסים" מבית קלר וויליאמס.

50 אלף תושבים ורחוב שיחבר את אבן גבירול להרצליה: שכונת הענק בצפון תל אביב יוצאת לדרך | בלעדי
החשמל הופסק ואנחנו יצאנו לבדוק: האם זאת אשמת הממשלה הקודמת? 

הבניין: מדובר בבניין המוגדר "בוטיק" - שש קומות בלבד, רק שתי דירות בקומה ו־12 יחידות דיור בסך הכול. הבניין בן 15 שנה, ונמצא ברחוב לוי אשכול. הדירה שנמכרה נמצאת בקומה החמישית בבניין.

המחיר: הסכום ששולם עבור הדירה אינו נחשב לחריג בהשוואה לעסקאות דומות בשכונה. למשל, באפריל נמכרה ברחוב ארתור רובינשטיין דירת 3 חדרים במחיר המגלם שווי של 43 אלף שקל למ"ר. על פי נתוני אתר מדלן המחיר הממוצע בשכונה עומד על 44 אלף שקל למ"ר. אלא שבהשוואה בין המחיר הזה לבין מה שקורה מעט צפונה משם, ברובע שדה דב המתהווה, מתגלה פער עצום. "בדרך כלל ההבדלים בין דירות חדשות לדירות יד שנייה באותו אזור הם 10% עד 15% לטובת הדירות החדשות", אומר שחר טל, שמאי מקרקעין ובעלי משרד התיווך טל נכסים מבית קלר וויליאמס ת"א. "אני כבר 20 שנה בתחום, והפערים הללו די עקביים. אלא שהמספרים של החברות הציבוריות המתכננות להקים פרויקטים חדשים בשדה דב - מרחק קילומטרים ספורים משכונת נופי ים - מגלים פער עצום, כ־50%".

 

אמנם מיזמי המגורים ברובע שדה דב עוד רחוקים מאכלוס, אך את הנתונים אפשר לראות כבר עכשיו: חברת ישראל־קנדה, שהחלה בחודשים האחרונים בשיווק פרויקט Rainbow בשדה דב, כבר מכרה 40 דירות בפרויקט בסכום כולל כ־285 מיליון שקל. הסכומים הללו משקפים מחיר ממוצע למ"ר של כ־75 אלף שקל. החברה העריכה בדוח השנתי ל־2022 כי המחיר הממוצע למ"ר יעמוד על 64,103 שקל. חשוב לציין כי השווי למ"ר בדוח 2022 מובא על בסיס הערכות בלבד, לצורך חישוב הרווח הגולמי מהפרויקט, וכי מדובר בפרויקט יוקרה שיכלול שתי בריכות, חדרי כושר וספא ועוד. קבוצת מור טרם החלה בשיווק הפרויקט שלה, אך היא מעריכה את המחיר הממוצע למ"ר מגורים במתחם שלה בכ־74 אלף שקל למ"ר.

הדירה של נועה קירל: אחת מ־40 הדירות בפרויקט של ישראל־קנדה בשדה דב נמכרה לזמרת נועה קירל, שככל הנראה תשמש גם כפרזנטורית של הפרויקט. הדירה נמכרה תמורת כ־10 מיליון שקל. מדובר במיני פנטהאוז בן חמישה חדרים בשטח 133 מ"ר. הדירה כוללת גם מרפסת בשטח 17 מ"ר, ורכישתה משקפת מחיר של 72 אלף שקל למ"ר, מעט פחות ממוצע הדירות שמכרה החברה עד כה.

נקודת האיזון: האם מדובר במצב רגעי, בדרך לתיקון השוק? "המספרים הללו לא הגיוניים, ולא משקפים את השוק באמת", אומר טל. "הדירה שנמכרה ברח' לוי אשכול טובה, גדולה, בבניין מודרני - לא בבניין רכבת מתפורר. למרות זאת יש כאן פערים עצומים. לדעתי בסופו של דבר המחירים ייפגשו באמצע: מחירי הדירות החדשות ירדו לכיוון 60 אלף שקל למ"ר, ודירות יד שנייה יעלו לכיוון 50 אלף שקל למ"ר".