על עלייתם ונפילתם של כוכבי האקשן ההוליוודים

ארנולד שוורצנגר, סילבסטר סטאלון, סטיבן סיגל, צ'אק נוריס, דולף לונדגרן, ג'קי צ'אן, ז'אן־קלוד ואן דאם וברוס ויליס היו כוכבי תעשיית סרטי הפעולה בשנות ה-80 וה-90, שהכניסו מיליוני דולרים ● הסרטים התמקדו בסיפורים פשוטים מבחינה עלילתית, בהם הגיבורים, לרוב הדמויות החיוביות, חבטו, ירו או פוצצו צבאות של "רעים" ● שינויים טכנולוגיים משמעותיים החלו לדחוק אותם אל מחוץ למסך

אפי ליפשיץ | 06.07.2023

מלמעלה (נגד כיוון השעון): ארנולד שוורצנגר, סילבסטר סטאלון וצ'אק נוריס / איור: גיל ג'יבלי

מלמעלה (נגד כיוון השעון): ארנולד שוורצנגר, סילבסטר סטאלון וצ'אק נוריס / איור: גיל ג'יבלי

1

"אחרון גיבורי הפעולה", סרטו של ג'ון מקטירנן מ־1993, היה לא רק אחד הכשלונות הקופתיים הבודדים של ארנולד שוורצנגר באותו עשור, הוא גם סימן סוף עידן. זהו סרט אקשן שנון ומתוחכם שיועד להיות שובר הקופות של הקיץ; אלא שבאותו הזמן "פארק היורה" של סטיבן ספילברג, עתיר האפקטים והגרפיקה התלת ממדית הממוחשבת, הגיע לבתי הקולנוע וגרף מיליארד דולר, לעומת 137 מיליון דולר שהכניס סרטו של מקטירנן. בכך סימן לגיבורים של סרטי הפעולה, עזי הרוח ומגודלי השרירים, ששלטו ברזי אומנויות הלחימה ובנשקים חמים, שימי התהילה שלהם מתקראבים לקיצם.

דיוקנאות של כלבים נחשפים בתערוכה הכי מדוברת כרגע בלונדון | 7 הערות
בכמה נמכר אוסף האמנות הנדיר של אחד מטייקוני המדיה הגדולים בארה"ב | 6 הערות

2

בספרו "גיבורי הפעולה האחרונים: הניצחונות, הפלופים והריבים של מלכי הקטל של הוליווד" (The Last Action Heroes) שיצא בחודש שעבר, ניק דה סמליאן, עורך מגזין הקולנוע הבריטי "אמפייר", אסף את ההצלחות, הכשלונות והאינטריגות, ויצר מהם דיוקן משעשע מאוד של תעשיית סרטי האקשן האמריקאית ושל שמונת כוכביה הבולטים: ארנולד שוורצנגר, סילבסטר סטאלון, סטיבן סיגל, צ'אק נוריס, דולף לונדגרן, ג'קי צ'אן, ז'אן־קלוד ואן דאם וברוס ויליס. "השמינייה הספציפית הזו", כותב דה סמליאן, "הייתה חסרת תחרות בדומיננטיות התרבותית שלהן".

3

מרבית השחקנים השיקו את הקריירות שלהם ממש במקרה. ב־1964 צ'אק נוריס פגש בטורניר קראטה את ברוס לי, אמן לחימה ולימים כוכב סרטי קונג פו. ב־1972 לי ביים את הסרט "שאגת הדרקון" וליהק את נוריס. בהמשך, סטיב מקווין, שחקן בולט בסרטי פעולה ומתח אמריקאיים, פרש עליו את חסותו והשיא לו עצה: "דבר פחות, תרביץ יותר".

ז'אן־קלוד ואן דאם, אמן לחימה בלגי, נהג להסתובב באירועים שבהם נכחו כוכבים הוליוודיים ולבעוט גבוה לאוויר כדי להפגין את גמישותו. לא פעם המשטרה הוזמנה כדי לגרש אותו. באחת ההזדמנויות הוא עשה זאת מול הבמאי הישראלי מנחם גולן, דאז מבעלי חברת "קאנון", שהפיקה בשנות השמונים סרטי אקשן רבים. כשהרגל שלו נעצרה סנטימטרים ספורים מול פרצופו המופתע של גולן, האחרון לא קרא למשטרה אלא אמר לואן דאם להתקשר אליו "מחר, על הבוקר".

4

סרטי האקשן בשנות השמונים והתשעים היו נטולי יומרות אמנותיות. הם התמקדו בסיפורים פשוטים מבחינה עלילתית, בהם הגיבורים השריריים, לרוב הדמויות החיוביות, חבטו, ירו או פוצצו צבאות של "רעים". הסרטים האלה עמוקים יותר מכפי שנתפסו. חלקם שיקפו את המגמות הפוליטיות והחברתיות הבולטות באותם זמנים, וחלקם ביקרו אותן. שנות השמונים קידשו את האינדיבידואליות: לא עוד גיבורי צבא או משטרה, אלא זאבים בודדים הפותרים בעיות בכוחם הפיזי.

הקפיטליזם המואץ לצד ההתפתחויות הטכנולוגיות, קלטות הוידאו הביתיות לדוגמא, העלו את הדרישה לאסקפיזם: לא עוד סיפורים "מהחיים" אלא בריחה אל דמויות גדולות מהחיים; לא עוד סצנות אותנטיות, אלא סצנות אקשן בלתי הגיוניות שיאפשרו לצופים לשקוע בפנטזיה.

המיליטריזם והפטריוטיות שאפיינו את הממשלים המובילים בעולם המערבי, מרונלד רייגן בארצות הברית ועד מרגרט תאצ'ר באנגליה, תדלקו את הפופולריות של סרטי הפעולה. ברבים מהם המלחמה הקרה, בין רוסיה לאמריקה, שימשה כרקע או כסיבה לחיכוך בין "הטובים" ל"רעים".

5

הצלחתו של הסרט "באטמן" מ־1989, בבימויו של טים ברטון ובכיכובו של כוכב נטול שרירים כמייקל קיטון, כמו גם שינויים טכנולוגיים משמעותיים דוגמת האפקטים והגרפיקה התלת ממדית הממוחשבת, החלו לדחוק את כוכבי האקשן אל מחוץ למסך. אלה הוחלפו בשחקנים צעירים יותר ושריריים פחות כמו קיאנו ריבס ושרליז ת'רון. כיום, הגיבורים של סרטי הפעולה הם דמויות מצוירות בבעלות של תאגידי הבידור שמרוויחים מהן מיליארדי דולרים, דוגמת "היקום הקולנועי של מארוול". השחקנים אולי יזדקנו, אבל איירון מן, קפטן אמריקה, ספיידרמן, ושאר גיבורי הקומיקס לעולם לא.

6

המורשת של סרטי האקשן של שנות השמונים והתשעים מורכבת. לצד גיבורים בלתי נשכחים וסצינות אקשן פורצות דרך, הגבריות שהסרטים האלה הביאו למסך כללה לא פעם רכיבים "רעילים": הדחקה רגשית, אגרסיה, החפצת נשים וערך נמוך לחיי אדם. ואף על פי כן, דומה שלא נס ליחם.

ב־2007, סילבסטר סטאלון הלך לראות את הקרב הגדול בין המתאגרף האמריקאי פלויד מייוות'ר למתאגרף הבריטי ריקי האטון. התגובה הנלהבת של הקהל לשני המתאגרפים הזכירה לו את ימי התהילה הגדולים שלו ושתלה במוחו את הרעיון לאחד את גברי האלפא של שנות השמונים והתשעים.

ב־2010 הוא יצר את "בלתי נשכחים", המגולל את סיפורה של חבורת שכירי חרב היוצאת לפעולה בדרום אמריקה, ומככבים בו ארנולד שוורצנגר, דולף לונדגרן וברוס ויליס. את הסרט הפיק אבי לרנר, מפיק ישראלי־אמריקאי החתום על סרטי פעולה ידועים, ביניהם "רמבו". עד כה, "בלתי נשכחים", יחד עם 2 סרטי המשך, הכניסו כ־800 מיליון דולר. בספטמבר הקרוב יעלה הסרט הרביעי בסדרה, וצופים שגם הוא, כמו קודמיו, ישבור קופות.

צרו איתנו קשר *5988