מימין: אאוס ותיטונוס. המאהב חי כאסיר מוכה דמנציה; קיסר סין צ'ין שה-חואנג. מת מהרעלת כספית; דיאן דה פואטייה. נראתה חיוורת כרוח רפאים / צילומים: ויקיפדיה

מימין: אאוס ותיטונוס. המאהב חי כאסיר מוכה דמנציה; קיסר סין צ'ין שה-חואנג. מת מהרעלת כספית; דיאן דה פואטייה. נראתה חיוורת כרוח רפאים / צילומים: ויקיפדיה

בעולם העתיק ניסו לשמר את הנעורים בכל מיני דרכים. לפעמים היה לזה מחיר בלתי הפיך

משתיית זהב ועד הזרקת הורמונים של חיות: לאורך ההיסטוריה אנשים חיפשו אחר שיקויים ותרופות פלא שיבטיחו להם נעורי נצח

ד״ר אמנדה פורמןThe Wall Street Journal  |  15.09.2023

אודות המדור

הטור הדו־חודשי של ד"ר אמנדה פורמן מתפרסם בוול סטריט ג'ורנל ומתפרסם באופן בלעדי בגלובס. בטור זה, לדבריה, היא "מחפשת בעבר את מקורות העולם של היום"

ד"ר אמנדה פורמן היא ביוגרפית והיסטוריונית אמריקאית־בריטית. היא כתבה חמישה ספרי היסטוריה עטורי פרסים ושימשה כשופטת בוועדות פרס בוקר ופרס הספר הלאומי של ארה״ב

היוונים בעת העתיקה סברו שהשאיפה לחיי נצח ונעורים אינסופיים היא היבריס ומזמנת עונשים מהאלים. אאוס, אלת השחר, ביקשה מזאוס להפוך את מאהבה האנושי טיתונוס לבן אלמוות. הוא אמנם העניק לאהובהּ של אאוס חיי נצח כפי שביקשה, אבל לא נעורי נצח. טיתונוס חי לנצח כאסיר מוכה דמנציה ועליבות.

המצרים העתיקים האמינו שאפשרי שאדם יגיע לחיי נצח; אבל הוא צריך למות לפני כן. כמו כן, כדי שהנפש תיוולד מחדש, כל כישוף, טקס ומבחן המתוארים בספר המתים צריכים להיות מבוצעים בשלמות, אחרת המוות יהיה קבוע.

טריוויה

1

מה היתה שגרת טיפוח העור של קליאופטרה?

2

מי היתה אידון?

3

מי גילה את השפעת הבוטוקס על עור הפנים?

לתשובות גללו לסוף הכתבה

השיקויים הרעילים שהרגו קיסרים

בעת העתיקה אנשים פנו לשיקויים ותרופות פלא שיבטיחו להם מראה צעיר נצחי. רוב הטיפולים נגד הזדקנות לא היו מזיקים ברובם. מתכונים להעלמת קמטים מימי רומא העתיקה כללו מגוון רחב של רכיבים: מחלב אתונות, דרך שומן חזיר ומשחת עדשים ועד קטורת ומור.

השורשים המלכותיים של הטניס
המבנים האלה הצילו בני אדם בשעת צרה והיום הם עומדים למכירה
כיצד כיוונו תלמידים למצויינות לאורך ההיסטוריה?

אבל השיקויים של העת העתיקה הכילו גם חומרים רעילים. על הקיסר הראשון של סין, צ'ין שה-חואנג, שחי במאה ה־3 לפנה"ס, מסופר שהוא מת מהרעלת כספית לאחר ששתה שיקויים שנועדו להפוך אותו לבן אלמוות.

באופן מוזר, הכישלון שלו נחשב אחר כך לאתגר. בזמן שושלת טאנג, משנת 618 לספירה ועד 907 לספירה, שיקויים שנועדו להעניק חיי נצח ונרקחו על ידי אלכימאי החצר הסינית, הרגו שישה קיסרים.

הפילגש שנראתה צעירה מהמאהב הצעיר

אפילו טיפולי יופי לא קטלניים יכלו להיות מסוכנים. בצרפת במאה ה־16, דיאן דה פואטייה, הפילגש של הנרי השני, היתה ידועה בכך שהיא נראתה בגיל של מאהבה, למרות שהייתה מבוגרת ממנו ב־20 שנה.

התעמלות שגרתית ושתייה מתונה בוודאי עזרו לה, אלא שניתוח שרידיה של דיאן ב־2009 גילה בשיערה שאריות של כלוריד הזהב, דיאתיל אתר וכספית.

השילוב הרעיל הזה חירב את איבריה הפנימיים וגרם לה להיראות חיוורת כרוח רפאים.

טיפולי הצערה על בסיס בלוטות חיות

עד המאה ה־19, שיקויים, מעיינות נעורים ושיגיונות אחרים הוחלפו ברופאי אלילים. ב־‏1889, רופא צרפתי בשם שארל אדוארד בראון־סקאר החל להזריק לנשים בלוטות של חיות, לאחר שלטענתו זכה בתוצאות מרהיבות כתוצאה מכך שהזריק לעצמו נוזל מאשכי כלב. "טיפולי ההצערה" האלה, כך נקראו אז, הבטיחו מראה צעיר, והם עברו שינויים עד שיצאו מהאופנה בשנות ה־30.

לאחר מלחמת העולם הראשונה תחום הניתוחים הפלסטיים התפתח מאוד, וכתוצאה מכך אנשים ויתרו על "טיפולי הצערה" לטובת האזמל. במדינה בה המנחה לשעבר של CNN דון למון אמר על אישה בת 51 שהיא "עברה את השיא" שלה, נשים מהוות 85% מהמטופלים שעברו מתיחות פנים בארה"ב ב־2019. לגברים אין בעיה עם המראה המבוגר שלהם. מבחינתם, זו בעיה שאפשר לפתור עם מכונית למבורגיני וחברה בת 21. מבחינת נשים - הבעיה היא הגברים.

תשובות לטריוויה

1. היא התרחצה בגיגית עם חלב ועלי כותרת של ורדים.

2. אלה במיתולוגיה הנורדית. תפקידה היה לחלק לאלים תפוחים שישאירו אותם צעירים לנצח.

3. רופא עיניים אמריקאי בשם אלן סקוט.

צרו איתנו קשר *5988