שופרסל כבר לא הולנדית: יוצאת מההסכם עם רשת ספאר

קבוצת שופרסל הודיעה כי החליטה שלא להשלים את העסקה עם עמית זאב להשקת פעילות רשת SPAR ע"י הקמת חברה משותפת, זאת על רקע המגבלות שקבעה רשות התחרות • ספאר ישראל בתגובה: "אנו ממשיכים בהכנות כמתוכנן לקראת פתיחת הרשת בפריסה ארצית. הסניף הראשון ייפתח בכפר סבא בתחילת 2024"

סניף של רשת Spar / צילום: Shutterstock
סניף של רשת Spar / צילום: Shutterstock

קבוצת שופרסל  הודיעה היום (ה') כי החליטה שלא להשלים את העסקה עם עמית זאב להשקת פעילות רשת הקמעונאות SPAR על-ידי הקמת חברה משותפת, זאת על רקע המגבלות שקבעה רשות התחרות לצורך מתן אישורים להתקשרות.

עוד ציינת שופרסל כי לאחר בחינה נוספת של הנתונים שהתקבלו בידי החברה בתקופה שלאחר חתימת ההסכם, היא החליטה שלא להמשיך לפעול לקיום ההסכם, שיבוא אל סיומו בסוף החודש. 

בלעדי | המתחרה של קרפור בדרך: נחשף מיקום הסניף הראשון של SPAR 
ניתוח | הסכם שופרסל־ספאר: התחרות על המדפים מתחזקת, מי ייפגע? 

במסגרת ההסכם המקורי שנחתם במרץ 2023, החברה המשותפת הייתה אמורה להיות מוחזקת ב-19.9% על-ידי שופרסל וב-80.1% על-ידי עמית זאב, ולקבל את הזיכיון להפעלת חנויות תחת מותג SPAR וכן ליבוא ושיווק בלעדיים של מוצרי SPAR בישראל.

"העסקה להשקת רשת SPAR בישראל נועדה להגביר את התחרות על-ידי יבוא מוצרים מוזלים למען הצרכן הישראלי", מסר אורי וטרמן, מנכ"ל קבוצת שופרסל. "בהתאם לתנאי שוק משתנים ודרישות רגולטוריות, ובהתאם לאומדנים שביצענו במהלך התקופה מחתימת ההסכם ועד קבלת האישור המותנה מרשות התחרות לאחרונה, החברה החליטה שלא להשלים את העסקה".

לדברי וטרמן, "שופרסל רואה במותג הפרטי נכס אסטרטגי ואלטרנטיבה צרכנית איכותית במענה ליוקר המחיה בישראל, ותמשיך להרחיב את סל המוצרים במגוון קטגוריות ולתמוך בתעשייה המקומית ובספקים קטנים ובינוניים".

מספאר ישראל נמסר בתגובה: "ספאר ישראל ממשיכה בהכנותיה כמתוכנן ובמלוא המרץ לקראת פתיחת רשת החנויות בישראל בפריסה ארצית. הסניף הראשון ייפתח בכפר סבא בתחילת 2024. ספאר תביא עימה חוויית קנייה, מוצרים, מחירים ושירות שהצרכן הישראלי הכיר עד כה רק בחו"ל".

מחזור מכירות של עשרות מיליארדי אירו

SPAR היא רשת קמעונאות בינלאומית שמקורה בהולנד הפועלת ב-48 מדינות ברחבי העולם. הרשת פועלת במודל של שותפים מקומיים, ב-13,623 חנויות ברחבי העולם המשרתות 14.5 מיליון לקוחות מדי יום, עם מחזור מכירות שנתי שעמד ב-2021 על כ-41.2 מיליארד אירו.

קצב הצמיחה השנתי של SPAR עומד בממוצע של כ-5.1%, ועל-פי התחזיות של SPAR העולמית, הרשת צפויה להגיע למחזור מכירות של 50 מיליארד אירו בשנת 2025.

בדצמבר שעבר הודיעה שופרסל, רשת קמעונאות המזון הגדולה בישראל, כי חברה לעמית זאב, שמביא לארץ את ענקית המזון ההולנדית ספאר. כאמור, כשלושה חודשים לאחר מכן חתמו הצדדים על הסכם להשקת רשת SPAR ישראל באמצעות חברה משותפת שזאב יכהן כמנכ"ל שלה ותוחזק על-ידי שופרסל בשיעור של 19.9% ועל-ידי זאב בשיעור של 80.1%, שלה יוענק זיכיון להפעלת חנויות תחת המותג SPAR וכן ליבוא ושיווק בלעדיים של מוצרי SPAR בישראל.

בזמן שההסכם עם רשות התחרות בושש לבוא, זאב התקדם בתוכניות לפתיחת הרשת בארץ בנפרד מהבאת המוצרים לסניפי שופרסל, ובחודשים הראשונים של 2024 ייפתח הסניף הראשון של ספאר ישראל בכפר סבא. זאב נמצא במשא־ומתן עם גופי נדל"ן גדולים על מיקומים נוספים ברחבי הארץ.