לקחי קרפור: שופרסל יוצאת מהסכם SPAR. יצחק מירילשוילי מחליף אותה

במקום קמעונאית המזון שופרסל, ייכנס יצחק מירילשוילי, בעלי ערוץ 14, כשותף של עמית זאב בהשקת SPAR בארץ • ב־SPAR מצהירים כי יפתחו סניף ראשון בתחילת 2024 • במקביל נפתח מו"מ עם גופי נדל"ן גדולים על מיקומים נוספים

אורי וטרמן, מנכ''ל קבוצת שופרסל, ועמית זאב / צילום: יח''צ
אורי וטרמן, מנכ''ל קבוצת שופרסל, ועמית זאב / צילום: יח''צ

קבוצת שופרסל החליטה שלא להשלים את העסקה להשקת פעילות SPAR על־ידי הקמת חברה משותפת עם עמית זאב - זאת לפי דיווח שיצא לבורסה, שבו נכתב כי "על רקע המגבלות שקבעה רשות התחרות לצורך מתן אישורה להתקשרות, ולאחר בחינה נוספת של הנתונים שהתקבלו בידי החברה בתקופה שלאחר חתימת ההסכם", החליטה שופרסל שלא להמשיך לפעול לקיום ההסכם, שיבוא לסיומו בסוף החודש. 

במסגרת ההסכם המקורי, שנחתם במרץ האחרון, החברה המשותפת הייתה אמורה להיות מוחזקת ב־19.9% על-ידי שופרסל וב־80.1% על-ידי עמית זאב, ולקבל את הזיכיון להפעלת חנויות תחת מותג SPAR וכן ליבוא ושיווק בלעדיים של מוצרי המותג בישראל.

ראיון | הבנקאי שמשקיע את הונם של המיליונרים מאמין: זה מה שכדאי לעשות עם הכסף
קוסטקו האמריקאית החלה למכור מטילי זהב, והם נחטפים  

שעות לאחר פרסום הדיווח נודע כי יצחק מירילשוילי, איש העסקים ובין היתר בעל השליטה בערוץ 14 וברוטשטיין נדל"ן, נכנס בשבועות האחרונים כמשקיע בספאר ישראל, והוא יחזיק כ-20% ממניות החברה. שופרסל הייתה אמורה להחזיק ב-19.9%, ועוד טרם הודיעה על יציאתה מההסכם, הגיעו זאב ומירילשוילי להסכמות. כעת 80% יישארו בידי זאב, והוא נמצא במגעים עם שותפים נוספים.

אין זו הפעם הראשונה שמירילשוילי מגלה עניין בקמעונאות מזון: הוא שותף ברשת הסופרמרקטים תלם, הפעילה באזור השרון, ולה חמישה סניפים בקדימה־צורן, בבית יצחק, בתל יצחק, בבצרה ובנתניה. בעבר תכנן להכנס כשותף ברשת סופרמרקטים בשם "אחד" ,שמטרתה הייתה למכור מזון במחירים נמוכים, אך סגרה את פעילותה לאחר זמן קצר.

מה עומד מאחורי ההחלטה של שופרסל? לפי המנכ"ל, אורי וטרמן, "העסקה להשקת SPAR בישראל נועדה להגביר את התחרות, על-ידי יבוא מוצרים מוזלים למען הצרכן הישראלי. בהתאם לתנאי שוק משתנים ודרישות רגולטוריות, ובהתאם לאומדנים שביצענו במהלך התקופה מחתימת ההסכם ועד קבלת האישור המותנה מרשות התחרות לאחרונה, החברה החליטה שלא להשלים את העסקה".

וטרמן הוסיף כי "שופרסל רואה במותג הפרטי נכס אסטרטגי ואלטרנטיבה צרכנית איכותית במענה ליוקר המחיה בישראל, ותמשיך להרחיב את סל המוצרים במגוון קטגוריות".

מספאר ישראל נמסר כי החברה "ממשיכה בהכנותיה כמתוכנן ובמלוא המרץ לקראת פתיחת רשת החנויות בישראל בפריסה ארצית. הסניף הראשון ייפתח בכפר סבא בתחילת 2024. ספאר תביא עמה חוויית קנייה, מוצרים, מחירים ושירות שהצרכן הישראלי הכיר עד כה רק בחו"ל".

כעת נשאר לראות האם גם ללא השותפות עם שופרסל תצליח ספאר לקיים את ההבטחה שגם קרפור הבטיחה.

מגבלת חמש השנים ועלויות היבוא

בדצמבר שעבר הודיעה שופרסל, רשת קמעונאות המזון הגדולה בישראל, כי חברה לעמית זאב בכדי להביא לארץ את ענקית המזון ההולנדית ספאר. ארבעה חודשים לאחר מכן נחתם הסכם להשקת ספאר ישראל באמצעות חברה משותפת שזאב יכהן כמנכ"ל שלה.

בזמן שקבלת אישור רשות התחרות להסכם עם שופרסל התעכבה, זאב התקדם בתוכניות לפתיחת הרשת בארץ בנפרד מהבאת המוצרים לסניפי שופרסל. מלבד הסניף בכפר סבא, נפתח משא־ומתן עם גופי נדל"ן גדולים על מיקומים נוספים ברחבי הארץ.

בדיווח לבורסה ציינה שופרסל כאמור כי החליטה לא להמשיך עם ההסכם על רקע המגבלות שקבעה רשות התחרות. אלא שרוב הנקודות הבעייתיות מול הרשות היו ידועות מלכתחילה, לאור המצב הנפיץ שבו קמעונאית המזון הגדולה בארץ חוברת למעשה למי שעלול להוות עבורה תחרות בהמשך.

עם זאת, מבחינת שופרסל הנקודה הבעייתית ביותר הייתה מגבלת הזמן של חמש שנים שהרשות קבעה, במהלכן אפשר יהיה לבחון כיצד השוק יושפע מההסכם. על־פי החלטת רשות התחרות, בסיום חמש השנים יכולות להתקיים שתי אפשרויות: הארכת הזמן של שיתוף־הפעולה בין הצדדים או "הארד סטופ", מה שיאלץ את שופרסל למכור את מניותיה בחברה המשותפת בתוך 60 יום.

הסיכון מבחינת שופרסל - השקעה בסיוע בבניית מותג שלא בטוח שתקבל אישור להמשיך ליהנות ממנו לאורך זמן - היווה נדבך נוסף בהחלטה לא להמשיך עם השותפות.

שיקול נוסף היה העלויות של יבוא המוצרים לארץ. גורמים המעורים בפרטי העסקה אומרים כי האתגרים והעלויות שעומדים בפני קרפור בהליכי יבוא מוצרי המזון לישראל לימדו את שופרסל שיעור.

ברשת הישראלית הבינו שלאחר היבוא, המכסים והעלויות הנוספות, יהיה מאתגר להציע את המוצרים במחירים זולים משמעותית ולמלא את המדפים במוצרי ספאר בתוך פרק זמן שיאפשר לה לרשום רווחים שיצדיקו את ההשקעה.

המעמד החזק של המותג הפרטי

נתח המותג הפרטי של שופרסל עמד בחציון הראשון של השנה על 27.5%, וחלקו מיובא מחו"ל. שאלת הכנסת מותג בינלאומי שייתכן שיפגע במותג הפרטי של שופרסל ריחפה באוויר מאז הודיעה על ההסכם עם ספאר. כעת החליטו ברשת להמשיך להשקיע במותג הפרטי שלהם, במקום להכניס לסניפים מותג בינלאומי שעשוי לפגוע בנתח שלו.

"בחודשים האחרונים ככל הנראה הבינו בשופרסל שקרפור לא מהווה עליה איום עסקי אמיתי", אומר גורם בכיר בענף. "מצד שני, אחוזי החדירה המאוד גדולים של המותג הפרטי בכל הקטגוריות של קרפור, כמו למשל נתח הקפה של קרפור שהשתלט על 70%-80% ממותגי הקפה על המדף, ערערו אותם. החשש הוא שהמוצרים של ספאר ינגסו בנתח של המותג הפרטי של שופרסל.

"זה ישנה את כל המקרר, ואפילו ייתכן שיוריד להם את הפדיון (מחירי המותג הפרטי זולים יותר מהמותגים המוכרים, ש"ס). גם ככה זו עסקה בעייתית שגורמת להם לגדל מפלצת. וברמה העובדתית, בקרפור מוצרי המותג הפרטי חותכים את הקטגוריה ברגע שמביאים אופציה זולה משמעותית.

"כשהם יצאו לדרך, הם היו מאוימים מאוד מקרפור. כעת, המאזן כולו הוביל אותם ככל הנראה לוותר על ההסכם, כשההגבלה של רשות התחרות היא לאו דווקא הסיבה המשמעותית ביותר בהחלטה".

ספאר היא קמעונאית בינלאומית שמקורה בהולנד וכיום פועלת בכ־50 מדינות במודל של שותפים מקומיים. היא כוללת כ־14 אלף חנויות ברחבי העולם, המשרתות כ־15 מיליון לקוחות מדי יום. מחזור המכירות השנתי עמד ב־2022 על כ־43.5 מיליארד אירו.

קצב הצמיחה השנתי של SPAR עומד בממוצע של כ־5.6%, ועל־פי התחזיות שלה, היא צפויה להגיע למחזור מכירות של 50 מיליארד אירו בשנת 2025.