פרידה מההמצאה הטכנולוגית שהזניקה קדימה את נטפליקס

לפני 26 שנה, עם השקת התקליטור, ניצת רעיון בראשם של מייסדי נטפליקס: הם הציעו למנויים סרטים תמורת מנוי חודשי קבוע, ולא במחיר פר השכרה כפי שהיה נהוג אז ב"בלוקבסטר" ודומותיה ● תוך שנים ספורות, מכירות והשכרות סרטי ה־DVD עקפו את אלו של קלטות ה־VHS, ובכך גרמו להיעלמותן ● בשיא, הגיעו ההכנסות מהתקליטורים ל־17 מליארד דולר, יותר ממחצית שוק הקולנוע ● בחודש שעבר נפרדה חברת הסטרימינג ממחלקת ה-DVD שלה

אפי ליפשיץ | 05.10.2023

הסדרה ''חברים'' בפורמט תקליטור, שנות האלפיים / צילום: ap

הסדרה ''חברים'' בפורמט תקליטור, שנות האלפיים / צילום: ap

1

בחודש שעבר, ב־29 בספטמבר, נרשם ציון דרך בתולדות הבידור הביתי. ביום הזה, "נטפליקס", שהחלה את דרכה כחברה להשכרת סרטי DVD (תקליטורים) באמצעות הדואר, שלחה למנויים שלה את התקליטור האחרון, ובכך הורידה מסך על הקטגוריה הזו. כמחוות פרידה, נטפליקס איפשרה ללקוחותיה לשמור ברשותם את התקליטור האחרון, ללא התחייבות להחזיר אותו לחברה.

2

לפני 26 שנה, עם השקת ה־DVD, המאפיינים הפיזיים שלו - הגודל הקומפקטי, העמידות, שטח האחסון ויעילות ניהול המלאי, הציתו רעיון בראשם של מייסדי נטפליקס, בריד הייסטינגס ומארק רנדולף: הם הציעו למנויים כמות בלתי מוגבלת של סרטים תמורת מנוי חודשי קבוע, ולא במחיר פר השכרה כפי שהיה נהוג אז ב"בלוקבסטר" ודומותיה. הנוחות שבהזמנת תקליטורים און־ליין וקבלתם בדואר, המבחר העצום של הסרטים ופטור מקנסות בגין "איחורי החזרה", כמו גם התשלום החודשי הקבוע מראש, היו הצעת ערך טובה יותר עבור הלקוחות.

3

ב־2001, לראשונה, מכירות והשכרות סרטי ה־DVD עקפו את אלו של קלטות ה־VHS, ובכך גרמו להיעלמותן הכמעט מיידית. חנויות וידאו ששילמו דמי שכירות על הנדל"ן שלהן, שהיו מוגבלות בשטח ניהול מלאי הסרטים שלהן והעסיקו עובדים רבים הפכו מעסק מרוויח לעסק מפסיד. ב־2004, בלוקבסטר, ענקית הוידיאו האמריקאית, דיווחה על צניחה של 38% ברווחים.

באותה שנה, נטפליקס שלחה מדי חודש תקליטורים כבר ל־10 מליון מנויים. חשוב יותר: עד אז היא גם הצליחה לפתח כלי רב עוצמה שסייע לה לייחד את עצמה, ה־Cinematch, אלגוריתם המנתח את השכרות המנויים ומספק להם המלצות התואמות את ההעדפות שלהם.

4

מה שסייע בהטמעת ה־DVD בכל בית היה האיכות המעולה של הוידאו והסאונד, שהפכה את קלטת הוידאו (קלטת ה־VHS) למוצר מיושן ונחות שתופס יותר מדי שטח מדף. עלות מכשיר DVD, מאתיים דולר בסך הכל, התוספות המיוחדות שהופקו במיוחד לתקליטורים (מאחורי הקלעים, ערוצי קריינות) והאריזות המהודרות והיצירתיות, גם הן עזרו למכירות שלהם לנסוק.

5

שנה אחרי שהתקליטור הושק ביפן ב־1996, אולפני "האחים וורנר" הפיצו ארבעה סרטים ראשונים בפורמט הזה: "הנמלט" ו"בלייד ראנר", שניהם עם הריסון פורד, "מתנקשים" עם סילבסטר סטאלון ו"אירייזר" עם ארנולד שוורצנגר, הכוכבים הגדולים של סרטי האקשן אז. עד שנת 2000 ראו אור על גבי DVD כ־3000 סרטים.

בשיא, הגיעו ההכנסות מהמדיה הזו ל־17 מליארד דולר, יותר ממחצית שוק הקולנוע. סרטים דוגמת "טיטאניק" ו"שר הטבעות" מכרו תקליטורים בעשרות מליוני דולרים, בנוסף להכנסות שגרפו בבתי הקולנוע. התקליטור הנמכר ביותר בכל הזמנים הוא "מוצאים את נמו": 38.9 מיליון עד כה.

6

ההכנסות האלו שינו את שיטות העבודה בהוליווד. האולפנים החלו לתכנן את הקמפיינים שלהם כשתאריך שחרור ה־DVD ידוע מראש, בכפוף לחגים וחופשות. לא פעם אולפנים החליטו ליטול סיכונים כלכליים גדולים יותר תוך ידיעה שאם הכסף לא נכנס מבתי הקולנוע, הוא ייכנס מה־DVD. הכסף הגדול מהתקליטורים עזר להפקת סרטים קטנים וגדולים כאחד.

ה־DVD החדיר רוח חיים, וגם הרבה דולרים, לקטלוגים העשירים של האולפנים. בזכות התקליטורים, סרטים ישנים זכו לתחייה מחודשת ולזרם הכנסות בלתי צפוי.

בהמשך, גם סדרות טלוויזיה יצאו כ"עונות מלאות" על גבי תקליטורים. כך, למעשה, נוסדה תרבות הבינג' הרבה לפני עידן הסטרימינג. לפני כן, סדרות לא יצאו על גבי קלטות ה־VHS בגלל אורכן. ה־DVD איפשר להתגבר על המכשלה הזו: עונה ארוכה הוטמעה על גבי 3 עד 6 תקליטורים.

7

באמצע שנות האלפיים איום חדש־ישן עמד בפתח: ההורדות הפיראטיות. העובדה שתקליטור הוא קובץ איכותי ודחוס הפכה אותו למטרה זמינה ונוחה. ב־2005, על פי דוחות של איגוד הסרטים האמריקאי (MPAA) ההורדות הלא חוקיות של התקליטורים גרמו להפסדים של 18 מיליארד דולר.

ב־2007, עשור אחרי שהוקמה, נטפליקס ראתה באיום הזה הזדמנות. היא זיהתה את השינוי בהעדפות הלקוחות, שהחלו לצרוך סרטים אונליין, והשיקה את שירות הסטרימינג שלה, כך שצרכניה יוכלו לצפות בסרטים במחשב הביתי.

הסיפור של ה־DVD, ושל נטפליקס בצידו, ממחיש את את התהליכים האבולוציוניים שעוברות תעשיות הקולנוע והטלוויזיה עם כל התפתחות טכנולוגית. בימים אלו הן מתמודדות עם טכנולוגיה חדשה, הבינה המלאכותית. היום כמו אז, התעשייה תידרש להתארגן לקראת עידן חדש, שיביא עמו השלכות, יתרונות, חסרונות ואיומים מסוג אחר לגמרי.

צרו איתנו קשר *5988