שטראוס מציגה גידול ברווחיות ומסבירה את עליית המחירים

יצרנית המזון שטראוס מציגה ברבעון השלישי גידול בהכנסות וברווחיות, ומסבירה: "העלייה במחירים נבעה כתוצאה מעלייה של עשרות אחוזים במחירי חומרי גלם, אנרגיה, אריזות ותשומות נוספות"

מפעל השוקולד של שטראוס-עלית בנוף הגליל / צילום: יח''צ שטראוס
מפעל השוקולד של שטראוס-עלית בנוף הגליל / צילום: יח''צ שטראוס

יצרנית המזון שטראוס  מציגה ברבעון השלישי של 2023 צמיחה בהכנסות וברווחיות, ומסבירה את הסיבות להעלאות המחירים אותן ביצעה בשנה החולפת. מהדוחות עולה כי הכנסות החברה שבשליטת משפחת שטראוס ובניהולו של שי באב"ד עלו ב-7.3% לסך של 2.6 מיליארד שקל ברבעון השלישי, והכנסותיה המצטברות מתחילת השנה עומדות על 7.8 מיליארד שקל, עלייה של 11.5% בתשעת החודשים הראשונים של השנה.

דוחות אל על: "החברה תעמוד בהתחייבויותיה למרות השפעות המלחמה" 
דיפלומט רושמת עלייה בהכנסות ומזהירה מעליות מחירים נוספות 

הגידול במכירות, מסבירים בשטראוס, נבע בעיקר ממגזר תענוג והנאה בשל חזרה הדרגתית של הייצור והמכירה בחטיבת הממתקים לאחר הריקול, וכן ממגזר בריאות ואיכות חיים בשל העלייה בכמות הנמכרת ובמחירי מכירה של משקאות חלב ותחליפיו והעלאות המחיר שבוצעו. הרווח הנקי עומד על 120 מיליון שקל ברבעון השלישי, עלייה של כמעט 240% לאחר שברבעון המקביל ב-2022 עמד על 35 מיליון שקל.

נזכיר כי בדצמבר שעבר ביצעה הקבוצה העלאת מחירים לאחר 12 שנה בהן לא ייקרה את מוצריה, בשיעור כ-2.9%. במאי הודיעה על העלאת מחירים נוספת של מוצרי המחלבה בעקבות החלטת הממשלה לעדכן את תעריפי מוצרי החלב שבפיקוח, ובאותו חודש העלתה מחירים שוב על מוצרים שלא התייקרו בפעמים הקודמות כמו חטיפים מתוקים, תפוצ'יפס ושמן זית. בחברה מסבירים את ההתייקרויות כתוצאה מעלייה של עשרות אחוזים במחירי חומרי גלם, אנרגיה, אריזות ותשומות נוספות שהיקף השפעתן מוערך בכ-300 מיליון שקל.

בפעילות המקומית, ששטראוס מכנה "מסגרת ישראל", נרשמה צמיחה של כ-20% בהכנסות למעל מיליארד שקל. הרווח התפעולי עומד על כ-93 מיליון שקל, לאחר שברבעון המקביל אשתקד עמד על הפסד של 8 מיליון שקל. המכירות של מגזר בריאות ואיכות חיים ברבעון השלישי עמדו על 804 מיליוני שקלים, עלייה של כ-10%, ורווח תפעולי של 101 מיליוני שקלים, עלייה של כ-53% מהרבעון המקביל אשתקד.

לפי נתוני סטורנקסט, שטראוס מחזיקה בכ-12.0% נתח שוק מסך שוק המזון והמשקאות נכון לרבעון השלישי בהשוואה לכ-10.5% בתקופה המקבילה אשתקד. שטראוס עדיין מתאוששת מהאירוע בו התגלו בסוף אפריל 2022 ממצאים של חיידק הסלמונלה במפעל השוקולד בנוף הגליל. הגילוי הוביל לריקול ענק, להשבתה ממושכת של המפעל ולפגיעה של 482 מיליון שקל במכירות שטראוס ושל 293 מיליון שקל ברווח הנקי אשתקד, שצנח בכ-90% ל-64 מיליון שקל בלבד.

ברבעון הנוכחי המכירות של מגזר תענוג והנאה גדלו בכ- 70% והן עומדות על 244 מיליון שקל. עם זאת, נרשם הפסד תפעולי של 8 מיליון שקל. בחברה מסבירים זאת בשל עלויות תפעוליות גבוהות לצד החזרה המדורגת לשוק, גידול במחירי חומרי הגלם כמו סוכר שמחירו עלה ב- 27% ומחיר הקקאו שעלה ב-44%, וכן היחלשות השקל. פעילות הממתקים עומדת על נתח שוק של 24.5%, עלייה קלה מהרבעון הקודם, אולם עדיין לא הגיעה לרמת המכירות ונתח השוק טרום הריקול בחלק מהקטגוריות, בין היתר בעקבות התחרות הגוברת והמגוון המצומצם יותר של המוצרים המיוצרים במפעל.

המפעלים בדרום חזרו לפעילות כמעט מלאה לאחר ההשבתה שגרמה המלחמה

בהתייחסה למלחמת חברות ברזל שפרצה ב-7 באוקטובר, להערכת החברה, נכון למועד זה אין השפעה מהותית על פעילות הקבוצה ותוצאותיה הכספיות. עיקר ההשפעות באו לידי ביטוי בסגירה או בפעילות חלקית של שלושה מפעלי הקבוצה באזור הדרום שעדיין חלקם עובדים בכ-80% יכולת - מפעל החטיפים המלוחים בשדרות, מפעל יד מרדכי ומפעל הירקות הטריים והמצוננים בברור חיל. שלושת המפעלים נפתחו בהדרגתיות במהלך שלושת השבועות הראשונים של המלחמה. בחברה מציינים כי המפעלים חזרו לפעילות כמעט מלאה, וניכרת התאוששות הדרגתית ביכולות האספקה. עוד מציינים כי הגבלת התנועה של עובדים באזורים מסוימים וגיוס אנשי מילואים מהקבוצה הביאו לפגיעה חלקית בשרשראות האספקה ובאספקת תוצרת חקלאית מאזור הנגב המערבי.

בשבועיים הראשונים למלחמה היו ביקושים גבוהים למוצרי הקבוצה, אולם החל מהשבוע השלישי למלחמה הביקושים התמתנו. עם זאת, הביקוש לברי המים של הקבוצה ירד בשבועות הראשונים של המלחמה, אולם למועד פרסום הדוח מציינת החברה כי חל שיפור בביקוש.

בחברה נערכים גם להסלמה אפשרית בצפון, וחיזוק הייבוא של תוצרת הגדלה בעוטף כמו תפוחי אדמה, כרוב וגזר, אולם מבהירים כי הדבר לא נעשה על חשבון החקלאית הישראלית. בנוסף, עד כה הקימו בקבוצה קרן לסיוע בשיקום חקלאי העוטף וחילקו כ-2 מיליון מוצרים בכ-60 נקודות פור טראק שיועדו לחיילים ולמפונים.

"מתחילת המלחמה אנחנו שומרים על רציפות עסקית", אומר מנכ"ל הקבוצה, שי באב"ד. "העובדים המסורים של שטראוס עובדים בכל הארץ כדי להמשיך ולספק מזון ומשקאות, ולשמור על הביטחון התזונתי של תושבי המדינה. כמו כן, הקמנו קרן ייעודית למען חקלאי העוטף ואנו תורמים ומסייעים למשפחות המפונים, ולחיילי המילואים והסדיר. לבנו עם משפחות הנרצחים והחטופים, ואנו שולחים החלמה מהירה לפצועים. תוצאות הרבעון מבטאות את המשך המיקוד שלנו במימוש האסטרטגיה של הקבוצה ובישום תהליכי פרודוקטיביות וחדשנות".