קולקציית המגפיים החדשה של קמפר מכניסה אותם לליגה של הגדולים

מותג הנעליים קמפר השיק לאחרונה קולקצית קפסולה בשם Traktori x Friends בה הוא משתף פעולה עם אמנים מהשורה הראשונה ● בין הדגמים המופרכים ביותר,  מגפיים מפוייחים, מגפיים מעוטרים במנעולים, ומגפיים בהשראת המילקשייק האמריקאי האיקוני

ליסה פרץ | 27.01.2024

מגפיים בהשראת המילקשייק האמריקאי ששירלי קורטה עיצבה ל''קמפר'' / צילום: מתוך חשבון האינסטגרם של קמפר

מגפיים בהשראת המילקשייק האמריקאי ששירלי קורטה עיצבה ל''קמפר'' / צילום: מתוך חשבון האינסטגרם של קמפר

1

מותג הנעליים הספרדי "קמפר" הזמין 18 מוזיקאים, מעצבים גרפיים, מעצבים, אמנים ואופנאים מרחבי העולם לעצב על פי טעמם את הנעליים הידועות ביותר של החברה, מגפוני הטרקטור.

בעקבות פרשת בוריס אקונין: אנשי הרוח שנרדפים בשל דעותיהם הפוליטיות
מיהי החוקרת נרי אוקסמן, העומדת במרכז המאבק נגד אוניברסיטאות העילית בארה"ב?

התוצאה: Traktori x Friends, קולקציית קפסולה שהושקה לאחרונה, הכוללת 18 דגמים, חלקם משעשעים, חלקם הזויים וחלקם מרהיבים, ומחירם 500 אירו לדגם.

באתר החברה מדגישים כי מדובר ביצירות אמנות ולא בנעליים שניתן לנעול אותן, ושכל ההכנסות ממכירתן יועברו ל־Save the Med, ארגון ספרדי הפועל לשיקום המגוון הביולוגי בים התיכון.

כוונה מבורכת אך עם זאת פרדוקסלית, נוכח העובדה שסוליות המגפיים עשויות מגומי, הידוע כחומר בעל השפעה הרסנית על המערכות האקולוגיות של כדור הארץ.

2

באופן לא מפתיע, הדגמים המופרכים ביותר הם אלו שלוכדים את תשומת הלב. כמו זה, למשל, שעיצבה שירלי קורטה, מעצבת תלבושות אמריקאית עטורת פרסים.

בהשראת המילקשייק האמריקאי היא ציפתה מגפיים לבנים בכמויות נכבדות של קצף פוליאוריתן לבן ועל חרטומיהם הדביקה דובדבנים אדומים (דגם מס' 8); אמן האיפור הבריטי, אלכסיס סטון, נעץ בחרטומי המגפיים טפרים גסים דמוי אלו של עופות דורסים (דגם מס' 13); סמנתה הדסון, זמרת וידוענית ספרדייה, תפרה בגפת המגפיים מנעולים קטנטנים שלדבריה "מדמים את הגשרים המיתולוגיים בהם אוהבים מתקינים מנעולים כסימן לאהבתם" (דגם מס' 17). ואילו המוזיקאית האירית רוז'ין מרפי מציעה מגפיים מפוייחים, אותם העלתה באש הכיריים בביתה (דגם מס' 2).

3

מי שעומד מאחורי קולקציית הקפסולה הוא מעצב נעליים פיני, ששמו הפרטי הולם להפליא את משלח ידו: אכילס יון גבריאל.

הוא בן 36, בנה של פסלת מצבות, שטרם כניסתו לתפקיד המנהל הקריאטיבי של קמפר לפני ארבע שנים, הספיק להקים מותג נעליים עצמאי ולהשכיר את שירותיו למותגי אופנה, ביניהם "מארני" ו"מרימקו". בריאיון שהתפרסם בווג סינגפור הוא הצהיר שהסוריאליזם השפיע עליו עמוקות. ואכן, מאז כניסתו לתפקיד, השפעה זו ניכרת: הנעליים בחתימתו הפכו לצבעוניות ונועזות מאוד, על גבול הניסיוניות, שלא מזכירות במאומה את נעלי העבר, שהיו קונבנציונליות ואפרוריות למדי. אך חשוב יותר, גבריאל הצליח להציב את קמפר, שבשנה הבאה תציין יובל להיווסדה, בליגה של מותגי הנעליים הקריאטיביים ביותר כיום בעולם, ולעורר עניין מחודש במותג בקרב עיתונאי אופנה ועורכי מגזינים.

4

חברת הנעליים הספרדית, שמקור שמה הוא במילה "קמפר" בקטלאנית שפירושה איכר, נוסדה במיורקה ב־1975 על ידי מעצב נעליים בשם לורנצו פלוקסה, צאצא לסנדלר בעל רוח יזמית: סבו, אנטוניו פלוקסה, נסע ב־1877 לאנגליה וחזר לאי הספרדי עם מכונה לייצור נעליים.

מזה ארבע דורות קמפר מתנהלת כחברה משפחתית. כיום מוביל אותה הנין של פלוקסה, מיגל, והיא מעסיקה 895 עובדים, ומעצבת ומייצרת את הנעליים במקום בו עבד הסבא רבא, בעיר אינקה במיורקה. מדי שנה, היא מעצבת 500 דגמים, המשווקים ל־40 מדינות באמצעות 300 חנויות, וסך ההכנסות שלה הוא כ־200 מיליון אירו (נכון ל־2022). במהלך השנים קמפר הקימה גם מלונות בוטיק בשם Casa Camper (בברלין ובברצלונה) ומסעדה מעוטרת כוכב מישלן (בברצלונה). ב־2018 היא נכנסה לפנתאון העיצוב הספרדי כשהמלכה לטיסיה העניקה לה את הפרס הלאומי לחברות אופנה.

5

הצלמת הדרום אפריקאית לי קולמבו, מותג האופנה הברלינאי "אוטולינגר", התסריטאית הפינית מריה וייטולה, המעצב הספרדי אלחנדרו פאלומו, האמנית הבריטית אנג'ליקה היקס ועוד אחרים המרכיבים את נבחרת הקפסולה של קמפר אינם שמות מוכרים לקהל הרחב, אבל בחוגי האופנה, העיצוב, האמנות והתרבות, באירופה ובארצות הברית, הם ידועים ומוערכים. לזכות אכילס יון גבריאל ייאמר שהוא לא אסף סביבו את הסלבס הנוצצים, שוודאי היו מטיסים את המכירות והסיקורים בתקשורת, כי אם את הפרסונות המקוריות ביותר בסביבה, מתוך כוונה למתג את הקולקציה כאמנותית, "גבוהה", המיועדת למביני עניין. מהלך זה מהדהד את גישתו של גבריאל, שככלות הכול עומד בראש מותג נעליים להמונים: התעלמות מהפרזנטורים האהובים על אלה, שספק אם היה להם את החזון והמעוף הנדרשים לעצב את המגפיים הכה משונים והכה יצירתיים האלה.

צרו איתנו קשר *5988