הפקעת הקרקעות לטובת המטרו יוצאת לדרך: באילו ערים זה יקרה?

באיחור משמעותי ללוחות הזמנים, קרקעות יופקעו במרכז הרשת, לטובת הקמת קו m1 וקו m3 • לפי הודעת נת"ע "בשלב הראשון לא יבוצעו הפקעות של בתי מגורים"

כיכר מגן דוד בתל אביב, שבה מתוכננת תחנת מטרו / צילום: Shutterstock
כיכר מגן דוד בתל אביב, שבה מתוכננת תחנת מטרו / צילום: Shutterstock

חברת נת"ע הודיעה הבוקר (יום ב') כי היא החלה בהליך הפקעת הקרקעות לצורך הקמת פרויקט המטרו. התהליך הוקפא לכ-8 חודשים לאחר שהשרה מירי רגב סירבה לחתום על הצווים, עד שלא הוסטו באישור האוצר 2.4 מיליארד שקלים מתקציב משרדה לקידום מסילות לקרית שמונה ולאילת (מתוך כ-60 מיליארד שקלים שנדרשים לפרויקט). הצווים הוקפאו פעם נוספת עם פרוץ המלחמה, וכעת לאחר איחור משמעותי בלוחות הזמנים, המהלך יצא לדרך.

ניתוח | המדינה לא תשיב תמלוגי גז. המשקיעים גילו זאת באיחור של שנה
בלעדי | באמצע המלחמה: שרת התחבורה מירי רגב נערכת לטיסה לסרי לנקה
אחרי לאומי: בנק הדואר הקפיא את חשבונו של מתנחל עליו הוטלו סנקציות כלכליות

לפי הודעת נת"ע בשלב זה, יופקעו קרקעות במרכז הרשת, לטובת הקמת קו m1 וקו m3 בערים תל אביב, פתח תקווה, חולון, בת ים, אור יהודה, קריית אונו וראשון לציון. "לאור המצב והעת הקשה בה נמצאת המדינה, נערכת נת"ע לביצוע הליך ההפקעות ברגישות המרבית, כך שבשלב זה לא יבוצעו הפקעות של בתי מגורים", נמסר מהחברה. במהלך השלב הראשון של הליך ההפקעות ישלחו כ-11,000 הודעות הפקעה אישיות לבעלים הרשומים של הקרקעות במעל 800 חלקות.

עו"ד ענבל קנקה, הממונה על המהלך בנת"ע אמרה כי "הפקעת קרקע בפרויקט המטרו היא אירוע מורכב, שנת"ע מתייחסת אליו ברגישות מיוחדת. יצרנו מנגנון שקוף והוגן לפיצוי וכן סל של פתרונות יצירתיים שיועמדו לרשות הנפקעים. נת"ע העלתה באתר האינטרנט שלה עמוד ייעודי עבור כלל בעלי הקרקעות שנדרשות להפקעה. בנוסף, מפעילה נת"ע צוותי יועצים מקצועיים שזמינים עבור הנפקעים".

המטרו: שלושה קווים, 109 תחנות, 150 ק"מ

פרויקט המטרו הוא פרויקט תשתיות התחבורה הגדול ביותר המקודם כיום במדינת ישראל. הפרויקט כולל שלושה קווים, M1, M2, ו-M3 , אשר ירחיבו וישלימו את מערכת הסעת ההמונים במרכז ישראל. הפרויקט צפוי לעבור דרך 109 תחנות לאורך 150 ק"מ ובשטחן של 24 רשויות מקומיות. המטרו עתיד להסיע כ-2 מיליון נוסעים ביום, ולשנות ביחד עם הרק"ל את הרגלי הנסיעה בגוש דן.

הליך ההפקעה כולל את אישור התכנית הסטטוטורית וחתימה על תוכנית הרכישה כששלבים אלו כבר בוצעו, ולאחריהם יישלחו כאמור הודעות אישיות. לאחר שליחת ההודעות יתקיימו פגישות אישיות בנכס. אז, מסבירים בנת"ע, בעלי הזכויות יפגשו את צוות ההפקעות המקצועי. "הפגישה תתקיים בנכס המופקע ובמהלכה צוות ההפקעות יתעד את מצב הנכס והמחוברים (מחוברים הם כל דבר המחובר חיבור של קבע לקרקע כגון: עצים, מבנים, מתקנים וכו') בפרוטוקול. צוות ההפקעות מטעם נת"ע ילמד את הנתונים ויערוך חוות דעת שמאית, אשר על פיה יחושבו פיצויי ההפקעה, ובהתאם לכך תישלח לזכאים הודעת תשלום הכוללת את חוות הדעת הנ"ל, בהמשך, יגודר וייתפס בפועל הנכס המופקע".

עו"ד קנקה מסבירה כי "חששנו שתשלח הודעה לנרצח או חטוף או בני משפחה מקרבה ראשונה וכדי להמנע מזה הצלבנו נתונים עם המשל"ט במשרד רה"מ. סך השטח שיופקע בשלב הזה הוא כ-2300 דונם מתוך 11 אלף דונם שיופקעו במסגרת הפרויקט, אבל צריך לזכור שיש שטחים פתוחים לעומת מגרשים קטנים בלב ההתרחשות האורבנית, כך שגודל השטח לא משקף לבדו את הפרופורציות.

"בנוסף, ב-22 מתחמים משרד האוצר תקצב את חברה להשכיר והרשות להתחדשות עירונית כדי לתכנן תכניות של איחוד וחלוקה שיתנו זכויות בניה במקום נכסים שהופקעו, ולשטחים סחירים למשל תורגש השבחה משמעותית".