בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בוול סטריט; פאלו אלטו ירדה ב-28%, סולאראדג' ב-12%

אנבידיה עקפה את התחזיות והמניה עולה במסחר המאוחר • ועדת השוק הפתוח לא ציינה תאריך להורדת הריבית - "נחכה לנתונים שיוכיחו בברור שהאינפלציה מתקרבת אל 2%" • אינטל רוצה למשוך את חברות השבבים - פותחת את מפעליה עבור אחרות, ויש לה כבר לקוחה אחת לפחות: מיקרוסופט • טסלה רוצה להרחיב את המפעל בגרמניה, התושבים מתנגדים • גרמניה חתכה את תחזית הצמיחה שלה ל-0.2%

וול סטריט / צילום: Shutterstock
וול סטריט / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:38

לפני דקות אחדות דיווחה אנבידיה  על תוצאות הרבעון הרביעי ואלה עקפו את התחזיות. הכנסות החברה הסתכמו ב-22.1 מיליארד דולר לעומת צפי של 20 מיליארד דולר וב-265% יותר מהרבעון המקביל בשנה שעברה. במסחר המאוחר מזנקת המניה ב-9%.

הרווח הנקי עמד 5.61 דולר למניה וההכנסות שנתיות עמדו על 60.9 מיליארד דולר, עלייה של 126% ביחס לשנה שעברה. 

23:05

המסחר בוול סטריט ננעל הלילה במגמה מעורבת. הנאסד"ק ירד ב-0.3%, הדאו ג'ונס עלה ב-0.1% וה-S&P 500 ב-0.2%.

22:11

למרות שפרסום פרוטוקולי ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב לא הביא איתו הבטחה להורדת ריבית קרובה, המסחר בוול סטריט מתנהל על אש קטנה ובציפייה דרוכה לארוע האמיתי - דוחות אנבידיה שיתפרסמו מייד לאחר נעילת המסחר. כעת, הנאסד"ק יורד ב-0.9%, הדאו ג'ונס ב-0.4% וה-S&P 500 אף הוא ב-0.4%.

טסלה מנסה להרחיב את המפעל שלה בגרמניה אבל התושבים מתנגדים. לאחר קיום משאל-עם בנושא, התברר כי לא פחות משני שלישים מתנגדים לתוכנית.  מאז שנחתה במדינת המחוז ברנדנבורג, עם הקמת המפעל הראשון לייצור כלי רכב חשמליים, נמצאת טסלה בקרב על אש קטנה עם התושבים המקומיים.

התושבים הפגינו נגד ההקמה, הפצירו להגן על בעלי החיים ביער (הלא-טבעי) שנכרת לטובתה והביעו חשש מהשלכות השימוש במי התהום על ידי החברה. כשנתיים אחרי שהחברה החלה בייצור מסיבי של כלי רכב ושליחתם לרחבי אירופה, נראה כי ההתנגדות לא נגוזה. 

21:08

מפרוטוקול ועדת השוק הפתוח של  הפדרל ריזרב עולה שחבריה הביעו הן את שביעות רצונם והן זהירות בקשר להורדת הריבית. כזכור בהודעת הריבית לפני שבועיים החליטו חברי הוועדה הפתוחה להשאיר את הריבית על כנה והכריזו שככל הנראה יחכו עם הורדת הריבית עד שיצטברו נתונים נוספים שיבטיחו שהאינפלציה אכן יורדת. 

"חברי הוועדה סבורים שמסוכן מידי להוריד את הריבית מהר מידי וטרם שישיגו את הביטחון הנדרש לכך שהאינפלציה יורדת באופן בר קיימא אל ה-2%", מה גם שחברי הפד רואים סיכונים לעלייה מחודשת של האינפלציה, זאת לאור הפעילות הכלכלית בארה"ב, הצמיחה המתמשכת ושוק התעסוקה, שנותר חזק גם לאחר העלאות הריבית האגרסיביות.

בנוסף, החליטו חברי הוועדה להאט אמנם את קצב מכירות האג"ח, וזאת כדי לא לגרום לזעזועים בשוק, אך בכוונתם להמשיך ולצמצמם את החזקות הבנק שעומדות על לא פחות מ-7.6 טריליון דולר. 

20:51

בנק אוף אמריקה פרסם הערב התייחסות לכיוון מחירי הנפט בהתחשב לאפשרות להורדות ריבית השנה. לדברי הבנק: "מחירי האנרגיה העולמיים נמצאים במגמת ירידה כבר כמעט שנתיים. הברנט נפל משיא של 139 דולר לחבית ב-2022 לשפל של 70 דולר לחבית בסוף השנה שעברה". 

"עם זאת", אומרים בבנק, "מאז תחילת דצמבר, הנפט הצליח להדוף את המגמה שנצפתה בשוקי אנרגיה אחרים והתאושש על רקע קיצוצי OPEC+ ונוף גיאופוליטי מורכב".

"צעדי מדיניות של ממשל ביידן בנוגע לרוסיה, איראן וונצואלה, זינוק בתפוקת פצלי השמן בארה"ב, יחד עם מזג אוויר חם ויותר ואנרגיות מתחדשות, כמו גם העלאות ריבית חדות על ידי הפד וה-ECB, אילצו את OPEC+ לקצץ בתפוקת הנפט. קיצוצי התפוקה תורגמו לעלייה בכושר הייצור הרזרבי. הנפט נראה זול יחסית, במיוחד בהתחשב במקום שבו המלאים העולמיים עומדים כיום".

"האינפלציה אכן ירדה עם עלויות אנרגיה נמוכות יותר, אך אינפלציית הליבה, כמו גם צמיחת השכר, היו דביקות בעקשנות בארה"ב במשך זמן מה. הכלכלנים שלנו עדיין צופים הורדות ריבית משמעותיות השנה. אם המדיניות המוניטרית תוקל, אנו מאמינים שהלחץ כלפי מטה על מחירי האנרגיה שנצפה בשנתיים האחרונות צפוי להתהפך אם המשמעת של OPEC+ תחזיק מעמד".

19:53

בהמתנה דרוכה לדוחות אנבידיה המסחר בוול סטריט מתנהל כעת בירידות שערים. הנאסד"ק יורד ב-0.7%, הדאו ג'ונס ב-0.1% וה-S&P 500 ב-0.2%.

מיקרוסופט הודיעה לפני זמן קצר כי תייצר במפעלי אינטל  את אחד משבביה העתידיים שצפויים לצאת לשוק בתוך שנה או שנתיים. זאת לאחר שאינטל הודיעה הערב (ד') כי תפתח את מפעלי הייצור שלה עבור חברות מתחרות וחברות המעצבות שבבים.

שווי העסקה מוערך בהכנסות של כ־15 מיליארד דולר לאינטל לאורך שנות הייצור של סדרת השבבים על פני כלל תהליכי הייצור, ההרכבה, האריזה והבדיקות.

18:47

מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר, הציג היום (ד')  את התוכנית עליה שקד זמן רב: אינטל פותחת באופן רשמי את מפעלי השבבים שלה - שעד כה תעדף את השבבים מתוצרת בית - גם בעבור חברות אחרות. 

בתוך כך בונה גלסינגר חומה סינית בין מערך הייצור למערך הפיתוח, במטרה למנוע ניגוד אינטרסים מובנה, והופך את רשת מפעלי הייצור של אינטל ליחידת רווח והפסד, הנמדדת ומתוגמלת לפי העסקאות שהביא מצדם של לקוחות חיצוניים. 

18:31

המסחר באירופה ננעל הערב במגמה מעורבת. מדדי הדאקס הגרמני והקאק הצרפתי עלו ב-0.3% בעוד מדד הפוטסי הבריטי ירד ב-0.7%. 

חברת דריו הלת'  הודיעה היום על רכישת טוויל, חברה שעוסקת בתחום הטיפול הדיגיטלי. בדריו מקווים שבעזרת הרכישה תוכל זו להציע מוצרים בשוק המחלות הכרוניות, המכסה קשת רחבה של צרכי בריאות ואיכות חיים, החל מבריאות רגשית ועד להתוויות הכרוניות היקרות ביותר לטיפול.

העסקה כך מקווים, תגדיל את היקף הפעילות, עם לקוחות משלוש מתוך שמונה מחברות הביטוח המובילות בארה"ב, מספר מעסיקים מרשימת Fortune 100 וכן מספר חברות תרופות גדולות.

בדריו מעריכים שרכישת טוויל צפויה להכפיל בקירוב את הכנסות פרופורמה של שנת 2023 והרווחיות הגולמית צפויה להתקרב לכ- 80%-85% עד שנת 2025. העסקה גם צפויה לקדם את החדירה לשוק באמצעות הזדמנויות שיווק ומכירה רבות יותר כתוצאה ישירה מההיקף הרחב של הפתרונות המשולבים, עם הזדמנות להגדיל את ההכנסה ללקוח באמצעות מכירות צולבות לבסיס הלקוחות הקיים של החברות, ושכמעט אינו חופף.

החברה צופה לחסוך באופן מיידי כתוצאה מסינרגיה ומצפה להגיע לקרוב ל-30% מסינרגיה בעלויות בתוך שנתיים לאחר השלמת העסקה. השילוב של הגדלת היקף ההכנסות, שיפור ברווחיות הגולמית והסינרגיה המשמעותית בעלויות צפוי להאיץ את הדרך לרווחיות כבר במהלך השנה השנייה שלאחר הרכישה.

17:24

גרמניה חתכה את תחזית הצמיחה לשנת 2024 ל-0.2% בלבד. שר האוצר של גרמניה רוברט האבק הוריד את התחזית מ-1.3% והעריך שבשנת 2025 תעמוד הצמיחה על 1%.

מניית פאגאיה  עולה בעקבות פרסום תוצאותיה הרבעוניות - ההכנסות היו 218 מיליון דולר, עליה של 13% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

החברה הישראלית העוסקת בהערכת סיכונים לנותני אשראי רשמה ברבעון הרביעי של 2023 הכנסות של 218 מיליון דולר, מתחת לצפי האנליסטים להכנסות של 222.6 מיליון דולר. הרווח המתואם לפני הפחתות היה 34 מיליון דולר (מעבר לתחזית של 17-27 מיליון דולר) ו-82 מיליון דולר בשנה כולה.

16:58

בהמתנה דרוכה לדוחות אנבידיה  המסחר בוול סטריט מתנהל כעת בירידות שערים. הנאסד"ק יורד ב-0.5%, הדאו ג'ונס ב-0.3% וה-S&P 500 ב-0.3%.

אינטל  תארח הערב (18:30 שעון ישראל) שיחת ועידה בה היא תדווח על תוכניות הייצור שלה. ביום שישי, לפי בלומברג, נודע שהחברה עשויה לקבל 10 מיליארד דולר כמענק והלוואה מהמדינה כדי לתמוך בהקמת מפעלים בארה"ב, וזאת כחלק תמריצי הממשל להעתקת מפעלי השבבים לשטחה.

בתחילת השבוע העניקה לשכת הסחר הממשלתית ליצרנית השבבים גלובל פאונדריס  1.5 מיליארד דולר כמענק להרחבת מפעליה בניו יורק ובוורמונט. זהו המענק הראשון שניתן במסגרת תוכנית ה-Chips Act שיזמה המדינה ובה קופה של 53 מיליארד דולר במענקים ובהלוואות ליצרניות השבבים. אינטל היא אחת מיני כמה שהגישו בקשות, בקשות נוספות הוגשו מ-טייוואן סמיקונדקטור , סמסונג אלקטריק ומיקרון טכנולוג'י .

לא במקרה דווח השבוע שגם יפן לא מעוניינת להישאר מאחור בכל מה שקשור לשבבים. ראש הממשלה פומיו קישידה הכריז שיקצה 27 מיליארד דולר כדי להחיות את תעשיית השבבים במדינה ואגב כך לאושש את הכללה שהתדרדרה למיתון טכני בחודשים האחרונים.

16:30

המסחר בוול סטריט נפתח בירידות שערים. הנאסד"ק יורד ב-0.6%, הדאו ג'ונס ב-0.2% וה-S&P 500 ב-0.3%.

מניית פאלו אלטו נטוורקס  יורדת בחדות לאחר שאתמול פרסמה את דוח הרבעון השני. אמנם רווח טוב מהצפוי אבל מה שגרם לאכזבת המשקיעים הוא תחזית ההכנסות של החברה לרבעון הבא ולשנה כולה - החברה מצפה להכנסות של 7.98-8.18 מיליארד דולר, ירידה של כ-2.5% לעומת השנה הקודמת.

גם סולאראדג'  יורדת לאחר שאתמול סיכמה את שנת 2023 שהתחילה טוב אך הסתיימה עם חולשה משמעותית. החברה רשמה ירידה של כ-4% בהכנסות שהסתכמו כמעט ב-3 מיליארד דולר, מתוכן 316 מיליון דולר ברבעון הרביעי, ירידה של 64.5% לעומת הרבעון המקביל.

הישראליות שאכזבו: סולאראדג' ופאלו אלטו צללו בחדות לאחר הדוחות 

מניית גלובל-אי אונליין  נסחרת בירידה לאחר שחברת הפינטק הישראלית פרסמה דוחות ופרסמה תחזית פושרת לרבעון הראשון. ברבעון הרביעי גלובל-אי רשמה הכנסות של 185 מיליון דולר, צמיחה של 32.6%, הפסד נקי של 22.1 מיליון דולר ו-EBITDA של 35.2 מיליון דולר. שנת 2023 הסתיימה עם צמיחה של 39.3% בהכנסות ל-570 מיליון דולר, צמצום של 31.5% בהפסד הנקי ל-134 מיליון דולר ועלייה של 92.4% ב -EBITDA ל-92.7 מיליון דולר.

גלובל-אי מצפה ברבעון הראשון להכנסות של 138.5-145 מיליון דולר, לעומת תחזית האנליסטים ל-150.5 מיליון דולר. ה-EBITDA ברבעון יגיע ל-16-20 מיליון דולר. ב-2024 ההכנסות יצמחו ל-731-771 מיליון דולר וה- EBITDA יסתכם ב-121-137 מיליון דולר. בג'פריס כתבו לאחר פרסום הדוח שתחזית ה- EBITDA השנתית תעמוד במוקד העניין של המשקיעים משום שהיא לא משקפת אפסייד ביחס לתחזיות.

15:34

כשעה לפני פתיחת המסחר בוול סטריט, החוזים העתידיים מצביעים על ירידות שערים. הנאסד"ק יורד ב-0.6%, הדאו ג'ונס ב-0.2% וה-S&P 500 ב-0.3%. 

מניית פאלו אלטו נטוורקס  יורדת בחדות בטרום המסחר בוול סטריט לאחר שאתמול פרסמה את דוח הרבעון השני. הרווח המתואם למניה עמד על 1.46 דולר למניה, טוב יותר ממה שציפו האנליסטים, 1.3 דולר. ההכנסות היו 1.98 מיליארד דולר ובהתאם לצפי. מה שגרם לאכזבת המשקיעים הוא תחזית ההכנסות של החברה לרבעון הבא ולשנה כולה - החברה מצפה להכנסות של 7.98-8.18 מיליארד דולר, ירידה של כ-2.5% לעומת השנה הקודמת.

סולאראדג'  יורדת אף היא לאחר שאתמול סיכמה את שנת 2023 שהתחילה טוב והסתיימה עם חולשה משמעותית. החברה רשמה ירידה של כ-4% בהכנסות שהסתכמו כמעט ב-3 מיליארד דולר, מתוכן 316 מיליון דולר ברבעון הרביעי, ירידה של 64.5% לעומת הרבעון המקביל.

הרבעון הסתיים עם הפסד נקי של 162 מיליון דולר לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), ובנטרול הוצאות חשבונאיות שונות ובהן עלויות הפסקת פעילות מסוימת, תגמול הוני לעובדים והוצאות רה-ארגון, ההפסד הסתכם ב-52.5 מיליון דולר שהם 92 סנט למניה, בעוד שבשוק ציפו להפסד גבוה יותר של 1.33 דולר למניה.

13:46

חברת האינטרנט Wix  הגיעה לציון דרך משמעותי ב-2023: לראשונה היא סיימה את השנה עם רווח נקי לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), שנתיים מוקדם יותר מהיעד שהציבה לעצמה בעבר. המגמה צפויה להימשך גם ב-2024, שנה שבה Wix מצפה גם לרווחיות תפעולית GAAP.

החברה, שפיתחה פלטפורמה שמיועדת להקמה וניהול של אתרי אינטרנט, עקפה ברבעון הרביעי את תחזיות האנליסטים עם רווח נקי Non-GAAP של 1.22 דולר למניה, בעוד שהאנליסטים ציפו ל-95 סנט. בשורה העליונה נרשמו הכנסות של כ-404 מיליון דולר, המשקפות צמיחה של 13.7%. ההכנסות היו בהתאם לתחזית ש-Wix מסרה בעבר ומעט מעל תחזיות האנליסטים.

11:27

המגמה המעורבת באירופה נמשכת. הקאק הצרפתי והדאקס הגרמני עולים ב-0.1% כל אחד. מנגד, הפוטסי הבריטי יורד ב-0.8%.

בשוק הפורקס העולמי, האירו נחלש מול הדולר ב-0.1%. הליש"ט נחלש מול הדולר בשיעור דומה. מול הין, הדולר מתחזק ב-0.1%.

10:31

פתיחה מעורבת באירופה: הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס יחד עם הקאק הצרפתי. מנגד, הפוטסי הבריטי נסחר בירידות של 0.6%. 

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים בירידות.

ג'ף בזוס, מייסד אמזון  ממשיך למכור מניות. לפי דיווח ל-SEC בזוס מוכר כ-14 מיליון מניות, בשווי של כ-2.4 מיליארד דולר. מכירת המניות האחרונה של בזוס מביאה את כמות המניות שמכר בפברואר ל-50 מיליון. כמו במכירות קודמות, המניות נמכרו במסגרת תוכנית מכירה עיוורת שבזוס אימץ בשנה שעברה, כלומר מכירת המניות מתבצעת במועדים ובהיקפים שנקבעו מראש, והמוכר אינו יכול לתזמן אותה על פי מחיר המניה בשוק. מניית החברה יורדת ב-1.4% במסחר המוקדם על וול סטריט.

08:33

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. הניקיי היפני נסחר סביב רמות הבסיס, ההנג סנג מזנק בכ-2.6%, בורסת שנגחאי קופצת בכ-2.2% ומדד הקוספי יורד ב-0.3%.

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות שערים.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו במגמה שלילית. הנאסד"ק השיל מערכו 0.9%, ה-S&P 500 ירד ב-0.6% והדאו ג'ונס ירד ב-0.2%. 

אנבידיה  צללה אמש (ג') ב-4.3% ובמקביל שווי השוק שלה נחתך ב-78 מיליארד דולר. בכך רשמה איבדה אנבידיה את שווי השוק היומי הגדול ביותר מאז שהתחילה להיסחר. השיא הקודם היה ירידה של 56 מיליארד דולר בסוף מאי 2023. 

על רקע ירידות השערים במניית אנבידיה אמש, נראה כי קיים חשש מציפיות מוגזמות של השוק לגבי התוצאות הכספיות שחברת השבבים צפויה להציג היום. האנליסטים צופים כי הכנסות החברה יעמדו על 18.9 מיליארד דולרים המהווים צמיחה של יותר מ-200% בהשוואה לרבעון המקביל. במקביל, הציפייה היא כי הרווח למניה יעמוד על 4.23 דולר. 

ג'ורדן קליין, אנליסט מבנק ההשקעות Mizuho, הסביר במארקטווצ' כי ציפיות השוק לתוצאותיה הכספיות של ענקית השבבים "מאתגרות" להערכתו. הוא מסביר כי "הפוטנציאל של מניה לרדת כלפי מטה מרגיש גדול יותר מאשר הכיוון ההפוך". עם זאת, קליין מבהיר שהוא לא מתיימר להגיד שהיא לא תעמוד בציפיות, מאחר שלדעתו זו "טעות לעשות זאת" עם אנבידיה.

אבק הכוכבים של אנבידיה: לחברת השבבים הספיק דיווח אחד כדי להקפיץ שורת מניות  

עוד בעונת הדוחות, אמש פאלו אלטו פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון. החברה עקפה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות אך הורידה את תחזית הצמיחה של לשנה כולה ל-15%-16%, כאשר בתחזית הקודמת שהציגה הצמיחה עמדה על 18%-19%. 

גם סולאראדג'  פרסמה אמש את תוצאותיה הכספיות ונפלה בכ-11.4% לאחר שהציגה תחזית חלשה לרבעון הראשון של 2024. החברה, המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, הפסידה פחות מהצפוי ברבעון הרביעי של 2023 אך ההכנסות היו נמוכות מתחזיות השוק, והתחזית קדימה הייתה חלשה משמעותית מהצפי של האנליסטים.

החברה מצפה להציג ברבעון הראשון של השנה הכנסות של 175-215 מיליון דולר, לעומת 944 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2023 ובהשוואה ל-316 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2023. האתגר שמלווה את סולאראדג' כבר מספר רבעונים עדיין נמשך: היקף המלאי של מוצריה אצל המפיצים עדיין גבוה ולכן היקף המכירות שלה יורד, כל עוד המלאי לא חוזר לרמות נורמליות. במקביל גם הביקוש הכללי נמוך יותר אך הדינמיקה צפויה להשתפר ברבעונים הבאים של השנה. ברבעון הראשון סולאראדג' אף צופה עלייה קלה בהיקף המלאים. ברבעון הרביעי, ימי המלאי שלה עלו ל-386 לעומת 169 ברבעון השלישי, והם ימשיכו לעלות ברבעון הראשון. המגמה צפויה להערכת החברה להתהפך ברבעון השני של השנה.

מניית חברת אמזון צפויה להיכנס למדד הדאו ג'ונס בשבוע הבא. ענקית המסחר המקוון תחליף את מניית וולגרין בוטס אליאנס   במדד. השינוי ייכנס לתוקף לפני פתיחת השוק ב-26 בפברואר. 

בשוק החוב האמריקיאי, תשואות האג"ח הממשלתיות יורדות קלות הבוקר. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים נסחרה סביב 4.27%.

מחירי הנפט נסחרים הבוקר בעליות קלות לאחר שאמש (ג'), ירדו בכ-1.5%. הבוקר, מחירה של חבית מסוג ברנט עומד על 82.5 דולרים.

בסיטי גרופ צופים נסיקה אפשרית במחירי הנפט ב-100 דולר לחבית בתוך 12-18 חודשים. זאת בשל המתיחות הגיאופוליטית במזרח התיכון, שיבושים בשרשרת האספקה ומדיניות מהדקת של OPEC+.

בגזרת המאקרו, הבוקר ביפן פורסמו נתוני הייצוא לחודש ינואר. בקצב שנתי, הייצוא גדל ב-11.9% לעומת התחזיות המוקדמות שציפו כי יגדל ב-9.5%.

בהמשך היום (ד') יפורסם פרוטוקול דיון החלטת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב, ובחמישי מספר דורשי העבודה החדשים במשק האמריקאי.

דיוויד קוהל, הכלכלן הראשי בבנק ביוליוס בר, צופה שהאינפלציה המתמשכת בארה"ב הפכה את הציפיות להורדות ריבית אגרסיביות ללא רלוונטיות. "אנו מאמינים כי הורדות הריבית על ידי הבנק המרכזי, פד, צפויות להתחיל במאי או רק ביוני 2024", הוא כותב לאור הנתונים האחרונים.

"נתוני האינפלציה שיתפרסמו עוד פעמיים לפני פגישת ועדת השווקים הפתוחים במאי, עשויים להגביר את התחושה שהאינפלציה ממשיכה לרדת ולהעניק רוח גבית להורדת ריבית ראשונה".