בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בוול סטריט; ספוטיפיי זינקה בכ-7%, אינטל צללה ב-8%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% • בורסות אירופה ננעלו בעליות • רעידת האדמה בטאיוון: עובדי TSMC פונו • מזרחי טפחות: "הבנק המרכזי באירופה מצפה להתמתנות נוספת וחדה יותר לפני הורדת הריבית" • אינטל: חטיבת הייצור הפסידה 7 מיליארד דולר, המניה צוללת • בעקבות טסלה, מניות יצרניות המכוניות החשמליות הסיניות ירדו • מחירי הסחורות ומחירי הנפט זינקו לשיא של 6 חודשים

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:00

נעילה מעורבת בוול סטריט: הנאסד"ק עלה ב-0.2%, ה-S&P 500 הוסיף לערכו 0.1% והדאו ג'ונס ירד ב-0.1%.

בקרב ענקיות הטק, אנבידיה  ירדה בכ-0.6%, טסלה  ואמזון  עלו ב-1%, אפל  הוסיפה לערכה 0.5%, מיקרוסופט  ירדה ב-0.2%, ומטא  קפצה ב-2%.

בשוק הפורקס העולמי, האירו התחזק מול הדולר ב-0.6%, הליש"ט התחזק מול המטבע האמריקאי בשיעור דומה ומול הין, הדולר התחזק קלות.

22:29

חברת דיסני  מרכזת עניין לאחר שדווח כי המאבק הפרוקסי היקר ביותר בהסטוריה הסתיים לפני זמן קצר, לאחר שבעלי המניות של החברה הצליחו לבלום את כניסתו של המשקיע האקטיביסט, נלסון פלץ לדירקטוריון. 

21:37

משתמשים מדווחים על תקלות באפליקציות שונות של חברת מטא . לפי שירות Downdetector, אלפי משתמשים מדווחים על תקלות בוואטסטפ, בפייסבוק ובאינסטגרם. גם משתמשים בישראל מדווחים על תקלות בוואטסאפ, שכן הם לא יכולים לשלוח הודעות או להתחבר לשרתים. 

נראה שמניית מטא אינה מושפעת מתקלה זו. מתחילת המסחר המניה עולה בכ-1.5%. זאת בניגוד לתקלה שהייתה באוקטובר 2021, אז התקלה נמשכה שעות ארוכות, ומניית מטא (אז פייסבוק) צנחה ב-5%.

בחודש שעבר משתמשים רבים נותקו באופן אטומטי מהחשבונות שלהם בפייסבוק, והיו קשיי התחברות וטעינה באינסטגרם. רק לאחר שעתיים התקלה תוקנה, וגם אז מניית החברה ירדה ב-1%.

20:30

מניית ספוטיפיי  נסחרת בעליות חדות לאחר שדווח בבלומברג כי החברה דיווחה על העלאת מחירים עבור שירותי הפרימיום שלה במספר שווקים, כולל ארה"ב. זו הפעם השנייה שספוטיפיי מדווחת על העלאת מחירים בשנה האחרונה. 

גם מניית אולטה ביוטי  קופצת במעל ל-10% לאחר שהחברה הזהירה כי היא צופה מיתון במכירות מוצריה השנה.

במקביל, מניית פורד  נסחרת בעליות לאחר שיצרנית המכוניות הודיעה כי המכירות ברבעון הראשון בארה"ב עלו ב-7% לעומת שנה שעברה, בעוד שמכירות הרכב החשמלי זינקו ב-86%. 

19:17

יו"ר הפד ג'רום פאוול נואם בשעה זו באוניברסיטת סטנפורד. בדבריו, פאוול מתייחס לאינפלציה בארה"ב ומדגיש כי לחברי הפד ייקח זמן להעריך את מצב האינפלציה הנוכחי וכי כרגע הם בוחרים להשאיר את תאריך תחילת הפחתות הריבית בארה"ב באי ודאות. עוד הדגיש פאוול כי: "אנחנו לא חושבים שזה יהיה נכון להוריד את הריבית בארה"ב עד שיהיה לנו ביטחון שהאינפלציה מתקרבת אל יעד 2%", הוסיף. "בהתחשב בחוזקה של הכלכלה וההתקדמות באינפלציה עד כה, יש לנו זמן לתת לבחון את הנתונים הכלכליים ולהחליט לפיהם את המשך הצעדים המוניטאריים". 

19:04

מניית אמזון  מרכזת עניין לאחר שדווח כי הבוקר החל גל פיטורים בחברה בארה"ב ומדינות דרום ומרכז אמריקה, כאשר החברה הודיעה לעובדיה במדינות אלה על כוונה לפטר מאות מהם בשל התקדמות שנרשמה בתחום הבינה המלאכותית. גורמים המקורבים לחברה אישרו את דבר פרסום המכתב לגלובס, אך הוסיפו כי נכון לעכשיו אין צפי לפיטורים בחטיבת הענן בישראל בשל המשוכה החוקית שיש לעבור לפני מהלך פיטורים בישראל, הדורש תהליך שימוש ממושך. לפי הודעת אמזון, הפיטורים נערכים בשל המעבר משירותי אימוץ מודלים של בינה מלאכותית המסופקים על ידי החברה, למוצרים בתחום הניתנים לשימוש עצמי על ידי הלקוחות.

גם טסלה  מרכזת עניין לאחר שבית ההשקעות גוגנהיים ודויטשה בנק הורידו את יעדי המחירים שלהם על המניה לאחר שיצרנית המכוניות החשמליות דיווחה על מספרי מסירה חלשים מהצפוי ברבעון הראשון של 2024. 

18:39

בורסות אירופה ננעלו בעליות קלות: הדאקס עלה ב-0.4%, הפוטסי נסחר סביב רמות הבסיס והקאק עלה ב-0.3%.

17:01

המדדים המרכזיים בוול סטריט נסחרים לפי שעה בעליות קלות. הנאסד"ק עולה ב-0.1%, ה-S&P 500 עולה ב-0.2% והדאו ג'ונס מוסיף לערכו 0.3%.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות מטפסות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים נסחרת סביב 4.38%, הרמה הגבוהה ביותר מזה נובמבר 2023. התשואה על אג"ח לשנתיים עומדת על 4.73%.

בגזרת המאקרו, מדד מנהלי הרכש במגזר השירותים בחודש מרץ ירד ל-51.7 נקודות בהתאם לצפי המוקדם. במקביל, מדד מנהלי הרכש המשוקלל ירד בחודש מרץ ל-52.1 נקודות (צפי: 52.2 נקודות).

16:30

ירידות קלות בפתיחה בוול סטריט: הנאסד"ק יורד ב-0.4%, ה-S&P 500 משיל מערכו 0.1% והדאו ג'ונס נסחר סביב רמות הבסיס.

נשיא הפד באטלנטה, רפאל בוסטיק, ציין בראיון ל-CNBC כי להערכתו הורדות הריבית בארה"ב צריכות להתחיל מאוחר יותר השנה. במקביל, בוסטיק התייחס לצמיחה החזקה של המשק האמריקאי, ההתאוששות בשרשראות האספקה ​​ושוק העבודה החזק והסביר כי להערכתו, אלו יובילו לירידה איטית יותר באינפלציה. בהמשך לכך הוא מציין כי הפחתת הריבית הראשונה של הפד תתקיים לדעתו רק לקראת סוף 2024. 

15:23

בארה"ב פורסמו לפני מספר דקות נתוני התעסוקה במגזר הפרטי - כ-185 אלף משרות נוספו, וזאת לעומת 155 אלף בלבד בפברואר. בנוסף, גם שכר העובדים עלה ב-5.1% בחישוב שנתי. 

15:03

גילת , העוסקת בתחום תקשורת הלוויינים, מדווחת היום על הזמנה בהיקף של יותר מ-5 מיליון דולר ממחלקת ההגנה בארה"ב. זהו הדיווח השלישי של גילת השבוע על הזמנות, ובסך הכול היא דיווחה על הזמנות בהיקף מצטבר של 30 מיליון דולר, בתחומי פעילות שונים שלה.

מלבד ההזמנות עליהן דיווחה היום, בתחילת השבוע היא הודיעה על הזמנות של למעלה מ-13 מיליון דולר ממפעילות לוויין, ובהמשך הודיעה על חוזה בהיקף 12 מיליון דולר מצבא ארה"ב להמשך תמיכה בתוכנית לאספקת קישוריות לווינית.

14:13

רונן מנחם הכלכלן הראשי של בנק מזרחי התייחס לנתוני האינפלציה באירופה: "ירידת האינפלציה בגוש האירו בחודש מרץ, לפי אומדני הבזק, שעדיין אינם נתונים רשמיים, מבורכת, שכן היא מקרבת את הבנק המרכזי של אירופה צעד נוסף לעבר רמת היעד של 2% ותוכל לאפשר לו, לכאורה, בהמשך השנה, לשקול הורדה של הריבית, לאחר תקופה ממושכת של העלאות רצופות"

"עם זאת, יש לקחת את הנתון בזהירות הראויה, שכן גובה האינפלציה אינו הנושא היחיד שמטריד את הבנק, אלא גם 'דביקותה'. הדברים אמורים במיוחד ברכיב השירותים, שעדיין צפוי לעלות בקצב גבוה של 4.0% וללא האטה בהשוואה לחודש הקודם. מחירי השירותים משקפים טוב יותר את הביקוש המקומי בתוך היבשת, שהבנק מנסה למתן". 

"כפועל יוצא, ליבת האינפלציה אמנם התקררה מ-3.0% ל-2.9% בקצב שנתי, אך נראה כי הבנק המרכזי ירצה לראות התמתנות נוספת וחדה יותר לפני שיוריד את הריבית. בשורה התחתונה, האינפלציה יורדת, עקב בצד אגודל, אך סעיפי השירותים עדיין עולים מהר מדי מכדי לאפשר תחילת הורדה ממשית של הריבית".

12:07

האינפלציה בגוש היורו ירדה במרץ ל-2.4% לעומת 2.6% שנרשמה בחודש פברואר ואף פחות מהצפי שחזה עליית מחירים של 2.6%. 

אינפלציית הליבה, ללא מחירי מזון, אנרגיה ומשקעות אלכוהוליים ירדה מ-3.1% ל-2.9%, גם זאת, מתחת לצפי. 

11:51

אמנם מחיר הזהב מזנק ומגיע לשיאים, אבל בחברת ההשקעות Shaw & Partners חושבים שגם מתכת יקרה אחרת, כסף עשויה להמריא. "למחירי הזהב והכסף יש לרוב קורלציה גבוהה, ויחס המחיר ביניהם עומד בדרך כלל על 70, כך היה לאורך 20 השנים האחרונות".

האנליסט אנדרו הינס כתב ש"הנסיקה במחיר הזהב הותיר את הכסף מאחור, ובהנתן הביקוש הגבר למתכת הכסף בפאנלים סולאריים, יש היתכנות שזה יעלה עד כדי 32 דולר לאונקיה עוד השנה", מחיר אונקיית הכסף עומד כעת על 25 דולר.

10:34

האינפלציה בטורקיה נסקה ל-68.5% לאחר שבפברואר עמדה על 67% בחישוב שנתי. מחירי מוצרי הליבה, ללא מחירי המזון והאנרגיה עלו בקצב גבוה אף יותר. זהו החודש החמישי ברציפות שהאינפלציה עולה. 

10:20

המסחר באירופה התחדש הבוקר במגמה מעורבת. מדדי הדאקס והקאק מעט ב-0.1%, הפוסטי משיל 0.3%. 

באסיה מדדי המניות עקבו אחר הירידות אתמול בוול סטריט. מדד הנג סנג ירד ב-1.3%, הקוספי הדרום קוריאני ב-1.7%. BYD ירדה ב-2% לאחר שדיווחה על ירידה מסתמנת בביקוש, ניאו ולי אוטו ירדו ב-5%. 

בעקבות רעידת האדמה שפקדה את טאיוון, מחברת TSMC המקומית, אחת מיצרניות השבבים הגדולות בעולם נמסר שעובדיה בטוחים ואלה שפונו שבים אט אט לעבודתם. בחברה החליטו, ליתר בטחון לפנות מספר רב של עובדים. רעידת האדמה מוטטה בניינים וגרמה לסערות הן ביפן והן בפיליפינים. ארבעה אנשים נספו. 

08:39

בעקבות רעידת האדמה בטאיוון והירידות אתמול בוול סטריט, המסחר באסיה מתנהל הבוקר במגמה שלילית, ניקיי יורד ב-0.8%, שנגחאי ב-0.2% והנג סנג ב-1%, מדד הקוספי הדרום קוריאני יורד ב-1.3%. 

לפי בנק HSBC, מאז 2021 שוקי המניות בסין ובהונג קונג השילו 4.8 טריליון דולר בשווי שוק, הסכום הזה גדול משוק המניות בהודו. 

החוזים העתידיים נסחרים הבוקר בירידות קלות של כ-0.15%. 

אתמול ננעל המסחר בניו יורק בירידות - מדדי נאסד"ק ירד ב-0.95%, דאו ג'ונס ב-1% ומדד S&P 500 השיל ב-0.7%. פתיחה לא טובה לרבעון השני של השנה.

בשורות רעות לאינטל . מעסיקת ההייטק הגדולה בארץ דיווחה אתמול לאחר נעילת המסחר בוול סטריט על הפסד תפעולי של חטיבת הייצור (Foundry, ייצור שבבים בעבור חברות אחרות לפי עיצוב שלהן), זאת בעודה מנסה היא לחזור להובלת השוק הזה לאחר שנעקפה על ידי TSMC הטאייוואנית. 

אינטל דיווחה שפעילות הייצור שלה יצרה הפסד תפעולי של 7 מיליארד דולר ב-2023, הפסד גדול יותר מזה של השנה הקודמת, 5.2 מיליארד דולר. הכנסות הייצור היו 19 מיליארד דולר, ירידה של 30% לעומת השנה שעברה. זוהי הפעם הראשונה שאינטל מדווחת בנפרד על תוצאות חטיבת הייצור. 

המניה ירדה במסחר המאוחר ב-4%. פאט גלסינגר, מנכ"ל החברה אמר ש-2024 תהיה אף גרועה יותר בנוגע להפסד תפעולי, איזון יגיע רק ב-2027. "ההפסד התפעולי נובע מהחלטות גרועות שנלקחו בשנה שעברה - ובפרט, שלא רכשנו מכונות ייצור מ-ASML ההולנדית. מכונות הרבה יותר יעילות". גלסינגר הוסיף ו"האשים" את האימוץ האיטי של טכנולוגיית EUV המשמשת לייצור שבבים מתקדמים. 

לאחרונה בישרה אינטל על שינוי כיוון עסקי בו היא תחל לייצר שבבים לא רק את אלה שהיא עצמה מתכננת, אלא גם עבור אחרים. 

בעיצומו של המחסור האדיר בשבבי בינה מלאכותית: אינטל מכריזה על השינוי הגדול בתולדותיה 

מאבק הפרוקסי היקר ביותר בהסטוריה יסתיים היום באסיפת בעלי המניות השנתית של וולט דיסני  . כבר זמן רב שנלסון פלץ, המשקיע האקטיביסט בוולט דיסני שואף לטלטל את מועצת המנהלים של ענקית המדיה. היום נדע אם הצליח. 

מניית חברת האם של קלווין קליין, פי.וי.אייץ' צללה במסחר בעקבות תחזית שעומדת הרבה מתחת לציפיות האנליסטים, החברה רואה אתגרים מאקרו כלכליים והאטה ניכרת בביקושים באירופה. 

DJT  , קבוצת המדיה והטנולוגיה של דונלד טראמפ הפסידה בשנת 2023, לפי דיווח לרשות ניירות ערך 60 מיליון דולר, הכנסות החברה היו 4 מיליון דולר בלבד. הדיווח כלל גם אזהרת רווח, "החברה עומדת בפני סיכונים לעומת רשתות חברתיות נוספות ובגלל העומד בראשה, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ". 

טסלה פרסמה את מספר מסירות המכוניות החדשות ברבעון הראשון. הנתונים מצביעים על ירידה של 8% לעומת הרבעון המקביל ו-20% לעומת הרבעון הקודם. זוהי הירידה הרבעונית הראשונה בארבע שנים וסימן לכך שהורדת המחירים לא משפרת את המכירות.

האח הבכור של ה־S&P 500 והנאסד"ק משתרך מאחור. האם זו הזדמנות?  

בשוק החוב בארה"ב, תשואות איגרות החוב הממשלתיות ל-10 ול-30 שנה זינקו אף הן לשיא שנתי. תשואת האיגרת ל-10 שנים עומדת על 4.38% ותשואת האיגרת ל-30 שנה על 4.5%. 

בשוק הסחורות, מחירי הנפט זינקו לשיא של 6 חודשים בעקבות שיבושי אספקה ועליית המדרגה במתיחות במזרח התיכון ובאוקראינה. מחיר הנפט מסוג ברנט נסחר ב-88.5 דולר ומחיר נפט WTI ב-85 דולר.

עליית מחירי הנפט והזהב העלו את מדד בלומברג לסחורות, מדד מקובל למכלול הסחורות, לרמה הגבוהה ביותר מזה כחצי שנה. מחיר הזהב בשיא חדש - 2,305 דולר. 

הביטקוין, מטבע הקריפטו הגדול בעולם לפי שווי שוק, ירד אתמול בכ-5% למחיר של כ-66,000. המטבע כבר נסחר כמה ימים באזור ה-70,000 דולר אבל התקשה לעלות מעבר לזה.

בגוש האירו פורסם מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור לחודש מרץ שעלה ל־46.1 נקודות, לעומת הצפי המוקדם שדיבר על 45.7 נקודות. היום יתפרסם באירופה מדד האינפלציה.

הנתון הכלכלי החשוב השבוע יתפרסם רק בסופו - בצהרי יום שישי - נתוני התעסוקה בארה"ב, הצפי עומד על תוספת של 200 אלף משרות במרץ, שיעור האבטלה צפוי לרדת מעט ל-3.8%.

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מטילים ספק בהסתברות של הורדת ריבית ראשונה בארה"ב בחודש יוני: "קיימת התלבטות לגבי עיתוי המהלך, בשל הפער שבין הורדת הריבית עד להשפעת המהלך על הכלכלה הריאלית. כעת, נתוני האינפלציה עדיין מעל היעד של הפד - 2% והסביבה הריאלית בארה"ב איתנה יחסית", הם כותבים.

לעומת כץ, מארק האפלה, מנהל השקעות ראשי ב-UBS חושב אחרת, "בעוד שנראה שלפני שיחליט על הורדת ריבית נוספת, הבנק הפדרלי יצפה לראות נתונים נוספים לכך ששיעור האינפלציה חוזר לשיעור שנתי של כ-2%, אנחנו עדיין חוזים שהורדת הריבית בארה"ב תחל בכינוס הבנק הפדרלי בחודש יוני, עם הורדה בשיעור של כ-0.75% במשך השנה".

ובינתיים, בנק אוף אמריקה ממליץ על דיסני, בה כאמור יוכרע היום המאבק המפורסם על מושבים בדירקטוריון. "המנהיגות של המנכ"ל בוב איגר מניעה צמיחה, ומתמקדת בתחומים כמו תזרים מזומנים חזק, פארקי שעשועים ורווח תזרימי. ההערכות המתואמות לרבעון השני עלו מעט, מה שמוביל להעלאת הציפיות לרווחים עתידיים".

"אנו שומרים על דירוג קנייה עם יעד מחיר חדש של 145 דולר, המשקף את האופטימיות שלנו לגבי הביצועים העתידיים של דיסני".