הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% • ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה •  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל • בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים • ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

18:22

הדולר ממשיך להתחזק בחדות ומתקרב לרמה של 3.8 שקלים. 

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות מסביר: "פיחות השקל נמשך, הן מול הדולר והן מול האירו, ומשקף את המשך המתיחות והחששות לקראת תגובת ישראל נגד איראן וההסלמה הנוספת בצפון. חששות אלו משתקפים בירידות בשוק המניות, שהיו רוחביות והחריפו לקראת סיום בד בבד עם האצת פיחות השקל.

"נראה כי הדיווח על היערכות של איראן לתקיפה ישראלית עשוי להיות הקטליזטור התורן להמשך הירידות, אך המתיחות והרגישות גבוהות בכל מקרה ושוק מט"ח מגיב על פי רוב חזק ומהר יותר. הדבר מתבטא גם בתנודתיות תוך יומית גבוהה. עם זאת חלק קטן מהפיחות נובע מהתחזקות הדולר בעולם, על רקע דברי יו"ר הפד פאוול ונתונים חזקים על הצריכה הפרטית בארה"ב, המרחיקים את הורדת הריבית המיוחלת שם.

"הפיחות נמשך על אף שירידת שוקי המניות בארה"ב נבלמת לפי שעה.
לעת עתה ניתן "להסביר" את פיחות השקל ולכן סביר כי בנק ישראל לא יפעל כעת לשיכוך הפיחות. אולם, אין ספק כדי הוא עוקב מקרוב אחר שוק המט"ח וכבר הראה לא מזמן כי ביכולתו להשפיע על המתרחש שם אם וכאשר יחשוב כי הדבר עלול לערער את יציבות השווקים".

17:30

יום המסחר בתל אביב ננעל במגמה שלילית על רקע ההתחממות הביטחוניות בצפון. ת"א 35 איבד מערכו כ-1% ות"א 90 ירד בשיעור דומה. מדד ת"א בנקים 5 צלל בכ-1.7%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.6 מיליארד שקלים.

בלטו לשלילה מניות משק אנרגיה , מבנה , אפריקה מגורים , אזורים  ושיכון ובינוי .

מנגד, פריון נטוורק , רבוע נדלן , אופקו הלת' , נאייקס  ונייס  ננעלו במגמה חיובית.

בשוק האג"ח הממשלתי, התשואה על אג"ח ל-10 שנים זינקה לרמה הגבוהה ביותר משנת 2011 ועמדה על 4.89%. 

בשוק המט"ח, הדולר זינק לרמה של 3.789 שקלים, הרמה הגבוהה ביותר מזה 3 חודשים. גם האירו התחזק מול השקל ונסחר סביב 4.03 שקלים.

16:56

בשוק המט"ח המקומי, הדולר מתחזק מול השקל ב-0.4% ונסחר סביב 3.78 שקלים, הרמה הגבוהה ביותר מזה שלושה חודשים. האירו מתחזק ב-0.4% מול המטבע הישראלי ונסחר על רמה של 4.02 שקלים.

16:26

מגמה מעורבת בתל אביב. בשעה זו מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 מאבד מערכו 0.4%. בולט לחיוב מדד ת"א טכנולוגיה שעולה ב-0.8%. מנגד, ת"א בנייה צולל ב-1.1%.

חברת בריינסוויי , העוסקת במחקר ופיתוח של מכשיר רפואי לטיפול בהפרעות בתפקודי המוח, מרחיבה את הגישה לטיפולי Deep TMS את גישה ל-Deep TMS בישראל, לאלו הסובלים ממצבים נפשיים ושזקוקים לפתרונות טיפוליים נוספים.

15:22

אירודרום  הודיעה הבוקר על ביטול אספקת כטב"מים ללקוח זר. לפני כחודש בישרה החברה על זכיה במכרז לאספקת כטב"מים ללקוח הזר, ועתה, לאחר הודעת הזכייה הרשמית האמורה, ביקש הלקוח לשנות את תנאי התשלום כך שהחברה תממן את מלוא האספקות נשוא המכרז, זאת בניגוד להוראות ההתקשרות בין הצדדים ובניגוד למדיניות החברה ללגבי תנאי תשלום בעסקאות מול לקוחות זרים.

בהתאם לאמור לעיל, דנו הצדדים במציאת פתרונות מימון ולבסוף החליטה הנהלת החברה שלא להיעתר לדרישת הלקוח ולבטל את האספקות. החברה ממשיכה בניהול מו"מ עם הלקוח על מנת למצות את זכויותיה בקשר עם הזכייה ותעדכן בהתאם.

14:54

מניית חנן מור  צוללת בעקבות מכירות מניות - שלשום מכר חנן מור מניות של החברה בכ-1.2 מיליון שקל (כ-593 אלף מניות במחיר של 211.56 אגורות למניה) ואתמול מכרה חברת חנן מור השקעות אשר בשליטת חנן מור ואבי מאור 400 אלף מניות נוספות של החברה ונותרה עם החזקה של 42.7% לאחר המכירה  במחיר של 193.75 אגורות למניה, כ-800 אלף שקל. 

13:57

התנודתיות בשוק המקומי נמשכת גם היום ולאחר המגמה החיובית ששררה כל הבוקר, הירי לעבר הצפון העביר את המדדים לירידות - מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ומדד ת"א 90 ב-0.2%. הבנקים יורדים ב-1%. 

אסיפת בעלי המניות בבזק  אישרה היום (רביעי) מינוי דירקטורית חדשה, אורית אלסטר. בנוסף אושרו דירקטוריות חיצוניות לתקופת כהונה נוספת: עידית לוסקי (מכהנת 6 שנים ומאושרת לתקופת כהונה נוספת) ו ציפי לבני (מכהנת 3 שנים ומאושרת לתקופת כהונה נוספת). דירקטוריון בזק מונה עתה 9 דירקטורים מתוכם 6 גברים ו-3 נשים.

13:06

ישראייר גרופ הודיעה הבוקר שלאחר 192 יום, מאז ה- 7 באוקטובר, 2023 היא שבה להפעיל 9 מטוסים צרי גוף במתכונת זהה לזאת שהופעלה ערב המלחמה. הפעלת 9 מטוסים צרי גוף תואמת את התכנון המוקדם לחג הפסח.

במרץ הפעילה החברה 4 מטוסים בלבד, בשל העובדה כי בשניים ממטוסיה, בוצעו מערכי
תחזוקה רב שנתיים, לקראת הכנתם לעונת הקיץ.  להערכת החברה, עם שובה להפעלת 9 מטוסים, יתאפשר לחברה להוציא אל הפועל את תוכניתה המסחרית המקורית ולהטיס מעל כ- 100 אלף נוסעים במהלך חג הפסח וחודש אפריל. 

כזכור, אתמול חברת הלואו קוסט איזי ג'ט הודיעה כי החליטה להשהות את טיסותיה לישראל עד סוף עונת הקיץ. דובר החברה מסר ש"כתוצאה מהמצב המתמשך והמתפתח בישראל, איזי ג'ט קיבלה החלטה להשהות את טיסותיה לתל אביב לשארית עונת הקיץ - עד 27 באוקטובר".

האם כדאי לרכוש זהב בימים אלה? בג'יי.פי.מורגן חושבים שלא. בג'יי פי מורגן מראים שמאז 1988, הזהב נתן תשואה שנתית ממוצעת של 4.5% בהשוואה לתשואה של 11% לשנה של מדד ה S&P 500 ותשואה של 8.2% לשנה של מדד MSCI לשווקים מפותחים. לעומת זאת התנודתיות של הזהב הייתה דומה לזו של מדדי המניות. 

12:28

המסחר בתל אביב מתאפיין בשעה זו בתנודתיות קלה וכעת המדדים עוברים לעליות - מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ומדד ת"א 90 ב-0.2%. הבנקים מתקנים במשהו את הירידות של הימים האחרונים, 0.1%.

בין המדדים הענפיים בולט מדד ת"א צמיחה שעולה ב-1% ובו מניות אנלייבקס וגבעות יהש 

10:55

לאחר הפתיחה המעודדת, המסחר בת"א עובר למגמה מעורבת עם נטיה שלילית - מדד ת"א 35 עולה ב-0.1%, ומדד ת"א 90 יורד ב-0.2%,  מדד הבנקים עבר לירידה של כ-0.3%. 

גבעות יהש  העוסקת  בחיפושי נפט וגז מזנקת לאחר שפרסמה תחזית הפקה מעודדת מערוצי הקידוח בבארות מגד 6 ומגד 5 שהתקבלה מחברת Schlumberger.

10:42

המסחר מתנהל כעת בעליות קלות בעוד עננת התגובה האפשרית של ישראל להתקפה האיראנית מרחפת באוויר. קרן המטבע הבינלאומית הורידה אתמול את תחזית הצמיחה לישראל כאשר היא כעת צופה צמיחה של 1.6% בלבד ב-2024 לעומת ההערכה הקודמת שצפתה צמיחה של 3.1%, ובהשוואה לתחזית בנק ישראל שצופה צמיחה של 2%. 

המסחר בתל אביב נפתח הבוקר  מדד ת"א 35, ומדד ת"א 90 עולים ב-0.2%,  מדד הבנקים עולה ב-0.3%. 

10:03

לאחר שלושה ימים של ירידות שערים, המסחר בתל אביב נפתח הבוקר  מדד ת"א 35, ומדד ת"א 90 עולים ב-0.2%,  מדד הבנקים נסחר ביציבות. 

טבע  דיווחה היום כי היא ו-Alvotech קיבלו את אישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) לתרופת ביוסימילר שהן מפתחות יחד. מדובר בתרופה ביולוגית לטיפול בנגעי פסוריאזיס מסוג פלאק בסיווג בינוני עד חמור ודלקת מפרקים פסוריאתית בתקופת התלקחות למבוגרים וילדים מגיל 6 ומעלה. התרופה המקורית פותחה על ידי ג'ונסון וג'ונסון והכנסותיה מהתרופה ב-2023 היו 7 מיליארד דולר. 

08:18

במסחר במט"ח השקל מתחזק בכ-0.5% ונסחר ב-3.75 שקלים לדולר וב-3.98 שקלים לאירו. 

07:58

1. שוקי המניות

המסחר בבורסה צפוי להיפתח הבוקר במגמה מעורבת. כל עוד האירוע האירני לא מאחורינו, צפוייה עצבנות ותנודתיות בשווקים. אתמול ננעל המסחר בת"א בירידות, מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ות"א 90 ב-0.2%. מדד הבנקים ירד ב-1.2%.

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור 

מניית אל על  זינקה אתמול ב-4% לאחר שחברת הלואו קוסט איזי ג'ט הודיעה כי החליטה להשהות את טיסותיה לישראל עד סוף עונת הקיץ. דובר החברה מסר ש"כתוצאה מהמצב המתמשך והמתפתח בישראל, איזי ג'ט קיבלה החלטה להשהות את טיסותיה לתל אביב לשארית עונת הקיץ - עד 27 באוקטובר. ללקוחות שהזמינו טיסות בקווים לישראל וממנה עד לתאריך זה מוצעות אפשרויות הכוללות החזר כספי מלא".

איזי ג'ט חידשה את הטיסות לישראל ב-25 במרץ 2024 אחרי שהפסיקה אותן עם פרוץ המלחמה באוקטובר 2023. החברה ביטלה את הטיסות השבוע לאחר התקיפה האיראנית בישראל בליל שבת.

ורידיס  ירדה בכ-4% לאחר שהחברה דיווחה כי בהמשך לחקירה הפלילית שמתנהלת נגד החברה, ועדת המכרזים, שוקלת לפסול את המועמדות של חברת הבת שלה במכרז להקמת מתקן להשבת אנרגיה מפסולת בנאות חובב.

נקסט ויז'ן  ממשיכה במומטום החיובי ודיווחה על קבלת הזמנה נוספת לרכישת מצלמות ומוצרים נוספים תמורת 2.55 מיליון דולר.

מניית או פי סי אנרגיה  זינקה בכ-9% לאחר שהחברה העוסקת בייזום של תחנות כח ומתקני ייצור חשמל חתמה מזכר עקרונות עם קרן השקעות אמריקאית, לפיו הקרן תשקיע 300 מיליון דולר ב-CPV Renewable, חברה בת שעוסקת בפיתוח פרויקטים של אנרגיה מתחדשת בארה"ב.

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות 

באסיה, למעט בסין שם מדד שנגחאי עולה ב-1.2%, שאר השווקים נסחרים בירידות קלות - ניקיי יורד ב-0.1%, הנג סנג וקוספי יורדים ב-0.2%. 

בניו יורק, החוזים העתידיים נסחרים הבוקר בעליות של כ-0.2%.

אתמול בוול סטריט, לאחר כמה תהפוכות ובעוד המשקיעים מעכלים את דברי יו"ר הפד ג'רום פאוול (ראו בהמשך), ננעל המסחר במגמה מעורבת - נאסד"ק ירד ב-0.1%, דאו ג'ונס עלה ב-0.2% לאחר שישה ימים רצופים של ירידות. S&P 500 ירד ב-0.1%. עד כה, יותר מ-10% מהחברות במדד S&P 500 דיווחו על תוצאות הרבעון, רובן עקפו את הציפיות - סיבה לאופטימיות.

מורגן סטנלי  ובנק אוף אמריקה , שניים מהבנקים הגדולים באמריקה דיווחו  את תוצאותיהם הרבעוניות ושניהם עקפו את ציפיות האנליסטים הן בהכנסות והן ברווח. למרות זאת, הירידה במניית בנק אוף אמריקה נובעת מכך שהרווח ירד ב-18% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ההכנסות ירדו אף הן ב-3%. אצל מורגן סטנלי שזינקה ב-5%, המספרים טובים הרבה יותר.

טסלה  המשיכה במומנטום השלילי גם אתמול. החברה עומדת בפני גל פיטורים שיכלול לפחות 10% מכוח העבודה הגלובלי - אלפי עובדים. מתחילת השנה איבדה החברה כ-40% משוויה, כ-300 מיליארד דולר. 

מיקרוסופט  תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות, G42. ענקית הטכנולוגיה שואפת להעמיק את אחיזתה הטכנולוגית בהינתן התחרות הגוברת בשוק הבינה המלאכותית. 

G42 תריץ אפליקציות בינה מלאכותית על פלטפורמת הענן של מיקרוסופט, Azure. G42 פיתחה מודל אימון בשפה הערבית בשם Jais שיוצע בענן. יש שתוהים לגבי ההשקעה לאור העובדה שנגד G42 מתנהלת חקירה ממשלתית לגבי קשריה עם סין, למרות שהעסקה נחתמה אחרי התייעצות עם ממשלות ארה"ב ואיחוד האמירויות.

מניית טראמפ מדיה  ירדה ב-14% נוספים לאחר ששלשום השילה 18%. החברה אף הודיעה אתמול על השקת שרות הזרמת וידאו. בסוף מרץ, יומה הראשון למסחר זינקה ל-80 דולר ולשווי שוק של כ-9 מיליארד דולר, מאז איבדה כ-60% משוויה.

החברה שזקוקה נואשות למזומנים, עומדת להנפיק כ-21.5 מיליון מניות נוספות,  צעד שיעזור לקבוצה לשרוד אך ידלל את אחזקתם של מחזיקי המניות הקיימים, כולל אלה של הנשיא לשעבר. טראמפ המעורב בהליכים משפטים רבים מחזיק ביותר מ-57% ממניות החברה.

אגב, מניית טראמפ מדיה נסחרת תחת הסימול DJT - ראשי התיבות של שמו המלא של הנשיא לשעבר. בפעם הקודמת שבה הונפקה חברה תחת הסימול הזה, זה נגמר רע, החברה עצמה, Trump Hotels and Casino Resorts פשטה את הרגל.

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב נרשמו עליות נוספות בתשואות האג"ח הממשלתיות - תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה ב-4 נקודות בסיס ל-4.72% ובכ-60 נקודות בסיס מתחילת השנה, שיא בן 12 שנים. תשואת האג"ח לשנתיים טיפסה ל-4.32%. מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרו ללא שינוי. 

ניתוח | סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש 

בארה"ב, דברי יו"ר הפד (ראו בהמשך) הפילו את מחירי האג"ח ותשואת האג"ח הממשלתית ל-2 שנים עברה לפרקים את רף ה-5% ונסחרה לבסוף ב-4.98%. תשואת האיגרת ל-10 שנים עלתה ב-4 נקודות בסיס ל-4.66%, עלייה של כ-70 נקודות בסיס מתחילת השנה. 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

המתיחות הגיאו-פוליטית באה לידי ביטוי גם בשוק המט"ח, כשהדולר זינק אתמול בכ-1.1% מול השקל לשער של 3.75 שקלים. גם מול שאר מטבעות העולם הדולר התחזק. במקביל, האירו התחזק בכ-1% מול השקל ונסחר סביב 3.99 שקלים. 

בבנק פיקטה השוויצרי צופים שהמתיחות הגוברת במזרח התיכון תגביר את התנודתיות בשווקים, "לכן אנחנו ממליצים על הגדלת המשקל של זהב בתיק ההשקעות. מחירי מתכות תעשייתיות עשויים גם לעלות עוד על רקע הסנקציות האמריקאיות על אספקת אלומיניום, ניקל ונחושת מרוסיה".

"המתיחות המתמשכת במזרח התיכון סייעה לנכסים בטוחים בסוף השבוע שעבר והמשיכה לתמוך במחירי הסחורות, כאשר מחירי הנפט הגולמי מתקרבים לשיאים האחרונים שלהם. מחירי הנפט קיבלו תמיכה גם מנתוני יסוד, שכן הביקוש המתמשך מצד כלכלות מתעוררות ומתקדמות הביא לגירעון בהיצע הנפט זה החודש השני ברציפות. עליות נוספות במחירי הנפט עלולות לסכן את תהליך ירידת האינפלציה, שכבר עומד בפני אתגר בארה"ב".

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת? 

4. מאקרו

מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ שפורסם בישראל ביום שני והפתיע לשלילה כשטיפס ל-2.7% בקצב שנתי, עתיד להשפיע על החלטות ריבית בנק ישראל. בבנק הפועלים העריכו כי "ציפיות האינפלציה קדימה קרובות לגבול העליון של היעד, ומדדי המחירים של החודשיים הקרובים צפויים להיות גבוהים, כ-0.6% כל אחד. השוק מגלם עתה הפחתת ריבית אחת עד סוף השנה, הערכה סבירה בעינינו".

קרן המטבע הבינלאומית פירסמה אתמול (ג') את התחזית המקרו כלכלית שלה למדינת ישראל. על פי העדכון, תחתית הצמיחה של ישראל בשנה הנוכחית עומדת על 1.6%, פחות מצפי בנק ישראל העומד על 2%, וכחצי מהתחזית הקודמת של הקרן, שהעריכה צמיחה של 3.1% השנה. 

לאלו שעדיין מצפים להורדת ריבית קרובה של הפדרל ריזרב דרושה סבלנות רבה - יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב ג'רום פאוול אמר אתמול שכלכלת ארה"ב חזקה אמנם אך הוא לא רואה שהאינפלציה מתקררת ובדרך אל את היעד של הבנק. פאוול דיבר בפורום כלכלי שדן ביחסי ארה"ב וקנדה, "אין לשנות כעת את המדיניות המוניטרית. לא נראה סימן לכך שהאינפלציה יורדת לכיוון ה-2%, שזו המטרה שלנו".

פאוול הדגיש שהמדיניות המוניטרית המהודקת תימשך עד שהאינפלציה תרד. "לא רק שהנתונים האחרונים לא מצביעים על התמתנות באינפלציה, נראה שזה יקח יותר זמן מהצפוי כדי להשיג את הביטחון הדרוש להורדת הריבית", אמר.

בסין, הצמיחה ברבעון הראשון של 2024 הפתיעה לחיוב כאשר טיפסה לשיעור של 5.3%, לעומת הצפי המוקדם ל-4.8%. בהראל מייחסים חלק מהנתונים החיוביים לשיפור ביצוא התעשייתי של סין ובהשקעות בענף.

5. תחזית

מת'יו רכטר, ראש מחקר אסטרטגיית מניות בבנק יוליוס בר, מתייחס לעונת הדוחות לרבעון הראשון בארה"ב וכותב כי "הקונצנזוס הנוכחי צופה צמיחה של 0.9% ברווחי החברות ברבעון. מבחינת סקטורים, השירותים הציבוריים וטכנולוגיות המידע (IT) צפויים לרשום את צמיחת הרווחים הגבוהה ביותר, ולאחר מכן תחום התקשורת".

"מן העבר השני, תחומי הסחורות כגון נפט וגז עתידים להציג את נתוני הצמיחה החלשים ביותר. אך עדיין כלל הסקטורים צפויים לרשום צמיחה חיובית ברווחים. עלייה זו ברווחיות ניכרת גם בביצועי השוק, כשמניות רבות עוקפות את ביצועי המדד הרלוונטי מתחילת השנה". 

"מגמה זו תואמת את השקפתנו לפיה 'הכוכבות' של השנה שעברה, כלומר חברות צמיחה איכותיות, אינן עוד השחקניות היחידות במגרש", מוסיף רכטר. "אנו סבורים שהמשקיעים צריכים להתחיל להשקיע הון חדש במניות שייהנו מהצמיחה בכלכלה העולמית".