ירדה ב־6%: עליות מחירי הקקאו והקפה פגעו בדוחות שטראוס

ענקית המזון סיימה את הרבעון הראשון של השנה עם ירידה של 78% ברווח הנקי החשבונאי ל־51 מיליון שקל • שטראוס, שביצעה כמה העלאות מחירים, סבלה מהיחלשות השקל ומהזינוק במחירי הסחורות • בדוחות הניהוליים שהיא מציגה חל דווקא גידול ברווחים

המרכז הלוגיסטי של שטראוס בשוהם / צילום: Shutterstock, Igal Vaisman
המרכז הלוגיסטי של שטראוס בשוהם / צילום: Shutterstock, Igal Vaisman

למרות ארבע העלאות מחירים שנקטה ענקית המזון שטראוס בשנה האחרונה, החברה רשמה נפילה של 78% ברווח הנקי החשבונאי שלה ברבעון הראשון של שנת 2024, לסך של 51 מיליון שקל. החברה, שבשליטת משפחת שטראוס ובניהולו של שי באב"ד, סבלה מהיחלשות השקל מול מטבעות מרכזיים בעולם בשנה החולפת, לצד התייקרות ניכרת בכמה מחומרי הגלם המשמשים אותה בייצור המשקאות, החטיפים והממתקים שהיא מוכרת, ובהם קקאו, קפה וסוכר. מניית שטראוס  הגיבה בירידה של כ־6%. 

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור
התוכנית האסטרטגית של שטראוס: לייצר חיסכון של 300-400 מיליון שקל עד 2026

בסיכום הרבעון הראשון ב־2024 הסתכמו הכנסותיה של שטראוס גרופ ב־1.73 מיליארד שקל, עלייה של 0.7% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. אך שיעור הרווחיות הגולמית נפל מרמה של 38.5% ברבעון המקביל ל־32.7% בנוכחי. ההוצאות התפעוליות טיפסו בשיעור של 7% והסתכמו ב־482 מיליון שקל, ולנוכח רישום הוצאות חריגות, הרווח הנקי נפל כאמור בכמעט 80%.

לצד הדוחות החשבונאיים, שטראוס מפרסמת "דוחות ניהוליים" שמציגים דווקא עלייה של כ־18% ברווח הרבעוני ל־159 מיליון שקל ושמירה על שיעור הרווח הגולמי. אותם דוחות כוללים איחוד יחסי של שותפויות בשליטה משותפת בהן מחזיקה שטראוס, ומנטרלים בין היתר נגזרים פיננסיים המשמשים לגידור מחירי סחורות ועוד.

מקורות חלופיים לסחורות

שטראוס מציינת כי מלחמת "חרבות ברזל" שפרצה באוקטובר 2023 לא השפיעה בצורה משמעותית על תוצאותיה הכספיות ברבעון החולף, וכך גם לגבי האיום החות'י בים האדום. הנהלת החברה מסבירה כי שינוע חומרי הגלם מאזור אסיה ואפריקה הושפע מהמתיחות שנוצרה, "אולם החברה פעלה למצוא פתרונות על־מנת לייבא את חומרי הגלם לארץ".

עוד מציינת שטראוס כי היא נערכת לאיתור מקורות חלופיים עבור חומרי הגלם, ייצור במיקור חוץ ופעילויות נוספות. גם החרם הטורקי על יחסי המסחר עם ישראל שהוכרז לאחרונה לא משפיע מהותית, לפי שעה, לדברי ההנהלה.

ניכר כי ההשפעה העיקרית לרעה על התוצאות החשבונאיות הייתה בגזרת חומרי הגלם שמשמשים למוצריה העיקריים של שטראוס - קפה ושוקולד: "ברבעון הראשון חלו עליות משמעותיות מאוד במחירי השוק הממוצעים של חלק מחומרי הגלם בהם משתמשת הקבוצה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד", מציינים בחברה.

שטראוס מפרטת חלק מהשינויים הבולטים, בהם פולי הקפה מסוג ערביקה שהתייקרו ב־9%; בעוד שמחיר פולי קפה מסוג רובוסטה, המהווים את עיקר רכש החברה, זינק בלא פחות מ־59%. עוד התייקר הסוכר ב־11%, בשעה שמחיר הקקאו זינק ב־143%. מנגד, החלב הוזל מעט. 

גם בגזרת המט"ח, מרבית המטבעות בעולם התחזקו בשנה החולפת מול השקל - החשוב ביניהם היה הדולר שעלה ב־3.5%, אך גם הזלוטי הפולני (13.8%+) והפסו המקסיקני (13.8%+). השקל מנגד התחזק בעיקר מול הרובל הרוסי, שירד ביחס אליו ב־17%.

מכרו יותר חטיפים

כאמור, הדוחות הניהוליים של שטראוס מציגים תמונת עולם שונה. ההכנסות הרבעוניות בדוחות אלה גדלו ב־1.4% והסתכמו ב־2.59 מיליארד שקל. ההנהלה מסבירה כי הגידול נבע מעלייה בפעילות מגזר תענוג והנאה, שכולל מכירות חטיפים וממתקים. זאת בשל המשך חזרת מוצרי השוקולד למדפי הסופרמרקטים (לאחר הריקול הגדול שבוצע באפריל לפני שנתיים). שיעור הרווח הגולמי בדוחות אלה עמד על 33.7% למול 32.8% ברבעון הראשון אשתקד, בשל הגידול במכירות הממתקים והחטיפים והתייעלות בהוצאות המפעל.

בפעילות בישראל, לפי הדוחות הניהוליים, נרשמה עלייה של 1.7% במכירות (נטו) ל־1.31 מיליארד שקל. שיעור הרווח הגולמי בפעילות ישראל עלה ל־38%, לעומת 37.1% אשתקד; והרווח התפעולי מפעילות זו טיפס ב־2.3% ל־151 מיליון שקל, בעיקר הודות לפעילות חטיבת הממתקים.

הנהלת שטראוס מציינת כי בין הגורמים שתרמו לשיפור בשיעור הרווח הגולמי הניהולי היו "העלאות מחירים שביצעה החברה". נזכיר כי בחודש מאי 2023 ביצעה שטראוס שתי העלאות מחירים, האחת במוצרי הקפה, לצד חטיפים מתוקים ומלוחים; השנייה הייתה במוצרי חלב מפוקחים וחלק מהלא מפוקחים. העלאה נוספת בוצעה בינואר השנה (שמן זית, טחינה, חומוס, שוקולד וחטיפים), ועוד אחת בוצעה במאי (חלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים, בהם - גבינת סקי וחלב יוטבתה).

הדוחות הניהוליים של שטראוס מלמדים עד כמה העלייה במחירי הקפה פגעה בפעילותה בתחום. שטראוס קפה בינלאומי סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 954 מיליון שקל, עלייה קלה ביחס לרבעון המקביל, אך הרווח התפעולי שלה הסתכם ב־38 מיליון שקל, ירידה של כ־36.3%, המיוחסת ל"עלייה משמעותית במחירי חומרי הגלם". פעילות הקפה בברזיל, שם הסתכמו המכירות ב־645 מיליון שקל, חוותה צניחה של 56% ברווח התפעולי ל־13 מיליון שקל.

הרווח התפעולי הניהולי של שטראוס נשחק ב־2.4% והסתכם ב־204 מיליון שקל, "בעיקר בגין מגזר הקפה הבינלאומי בעקבות קיטון ברווח הגולמי וברווחיות הגולמית לנוכח עליית מחירי חומרי הגלם (בעיקר קפה ירוק), שלא התבטאה בעלייה מקבילה במחירי המכירה".

בשורה התחתונה של הדוחות הניהוליים, הרווח הנקי עלה, בין היתר הודות לקיטון בהוצאות המס ששילמה שטראוס.

לאחר הירידה היומית השלימה מניית שטראוס צניחה שנתית של 21% מערכה. שווי השוק של החברה עומד על כ־7.3 מיליארד שקל.