הסוף לחניה חינם בכחול לבן בכל העיר: עיריית תל אביב משנה מדיניות ומעלה מחירים. כל הפרטים

עיריית תל אביב הודיעה על עדכון מדיניות החניה בעיר ועל העלאת תעריפים גורפת • החל בינואר 2025 יידרשו תושבי העיר לשלם עבור חניית רחוב שאינה באזור מגוריהם - בהתאם לנדרש בחוק ההסדרים משנת 2021 • מספר אזורי החניה בעיר יוכפל • אלה התעריפים החדשים

מכוניות חונות בכחול לבן בתל אביב / צילום: ניר וייס־ודררו
מכוניות חונות בכחול לבן בתל אביב / צילום: ניר וייס־ודררו

עיריית תל אביב הודיעה על עדכון מדיניות החניה בעיר ועל העלאת תעריפים גורפת. כך, החל בינואר 2025 יידרשו תושבי העיר לשלם עבור חניית רחוב שאינה באזור מגוריהם - בהתאם לנדרש בחוק ההסדרים שעבר בשנת 2021.

גל ההתייקרויות לא מפסיק: מחירי התחבורה הציבורית צפויים לעלות ב-5% 
חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית תל אביב נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

כך, לתושבים בעלי תו חניה, שחונים מחוץ לאזור החניה שלהם, תינתן ההנחה המרבית שחוק ההסדרים מתיר לתת לתושבים: 30% מתעריף מבקר, והם ישלמו 8.70 שקלים במקום 12.40 שקל לשעה במרכז העיר; ו-4.90 שקלים במקום 7 שקלים מחוץ למרכז העיר.

מספר אזורי החניה בעיר יוכפל. נכון להיום קיימים 7 אזורי חניה (5 אזורים ושני תתי-אזורים), ואלה ישונו ל-14 אזורים. דהיינו, לכל תו יהיו 13 אזורים שבהם חניה בכחול לבן תהיה בתשלום. בנוסף, בצעד הדומה למדינות המערב, מספר תווי החניה לכל משק בית יוגבל לשניים. עוד הודיעה העירייה כי החל בינואר 2025 תיגבה אגרה שנתית מתחדשת של 500 שקל על כל תו חניה שני.

גם בחניוני אחוזות החוף תעריפי החניה יעלו ב-25%, כך שמחיר שעתי למבקרים יעמוד על 20 שקל במקום 16 שקל; ומחיר יומי למבקרים יעמוד על 30 שקל במקום 24 שקל. שעת הכניסה החד-פעמית לחניונים אלה כחניוני לילה תידחה משעה 16:00 לשעה 18:00.

יחד עם זאת, העירייה הדגישה כי שיעור ההנחה לתושבי העיר בחניוני אחוזות החוף (75%) יישאר ללא שינוי, כך שהעלייה בתעריף החניה השעתי עבור תושבי תל אביב-יפו תהיה 1 שקל בלבד, ובתעריף החניה היומי 1.5 שקל.

"עדכון התעריפים נעשה תוך כדי הקפדה על כך שמחירי החניה יהיו זולים מאלה שנדרשים בחניונים הסמוכים ותוך שמירה על תעריפים מוזלים עבור תושבות ותושבי העיר", צוין בהודעה. 

משאב במחסור

העירייה ציינה כי החניה הציבורית בעיר שמצטופפת במהירות הייתה תמיד, ועדיין נשארת, משאב שבמחסור. "במצב כיום, בו החניה ברחוב ניתנת בחינם לכל תושבי העיר ללא הגבלה, ישנם פערים גבוהים בין היצע לביקוש, בעיקר באזורים הפופולריים. בנוסף לכך, המצב מעודד 'אחסון' של רכבים פרטיים ברחוב לתקופות זמן ארוכות וקיום משקי בית שיש בהם 3 תווי חניה - ואף הרבה יותר מכך. כך יורדים משמעותית התחלופה של החניה ברחוב והיצע החניה הפנוי לתושבי האזור. התוצאה היא מסעות חיפוש ארוכים של חניה ברחובות העיר, הראשיים והקטנים כאחד, שיוצרים עומסי תנועה מיותרים ופליטות של מזהמים לאוויר", ציינו בעירייה.

צעדי עיריית תל אביב מגובים במחקרים שנכתבו בעשרות השנים האחרונות על הצורך בניהול משאב החניה ובתמחור המשקף את מחיר השוק האמיתי של החניות הציבוריות כדי להפחית תלות ברכב הפרטי, בעומסי התנועה ובניהול מתוכלל של החניה כמשאב ציבורי במחסור.

כך, העירייה ציינה כי "ניהול משאב החניה הציבורי הוא גם כלי עבודה מרכזי במהלך התחבורתי, שמובילה עיריית תל אביב-יפו להיפוך פירמידת תנועת כל הרכב. זאת מכיוון שרק על-ידי ניהול ביקוש לחניה וריסונו ברחוב, נוכל להשלים את פיתוח רשת האופניים, לייצר תחבורה ציבורית ברמה בינלאומית, לשדרג את תנאי ההליכה ביצירת מדרכות רחבות ובנטיעת עצים, בהוספת רחובות מוטי הליכה ועוד.

"לצד אלה, עדכון המדיניות יביא לחלוקה הוגנת יותר של משאב החניה הציבורית המוגבל בעיר, ובכך יקל על תושבות ותושבי העיר במציאת חניה קרובה לבית. בנוסף לכך, הוא יסייע בעידוד השימוש באמצעי תחבורה חלופיים לרכב הפרטי בנסיעות פנים-עירוניות, בהפחתת שיעורי הבעלות על רכב פרטי במרחבים שבהם יש שירות טוב של תחבורה ציבורית, ובהפחתת עומסי התנועה וזיהום האוויר". 

"תמחור ריאלי יותר" 

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה, מסרה כי "בתל אביב-יפו משאב החניה מצוי במחסור יחסית לביקושים, ואין מספיק מקום ברחובות כדי לאפשר מתן חניה בחינם וללא הגבלה לכלל התושבים והמבקרים. לפיכך, הופך חיפוש החניה למסע מפרך עבור הנהג ומזהם עבור שאר משתמשי הדרך.

"החובה שהטיל עלינו חוק ההסדרים מהווה הזדמנות לתמחור ריאלי יותר לחניית רכב פרטי, ובדרך ישתפר המצאי וזמינות החניה לתושב באיזור מגוריו על-ידי הקטנת הביקושים באמצעות קביעת מחיר יותר ראלי למשאב שמצוי במחסור. ובראייה הוליסטית - הכנסות אלה יאפשרו לנו לפתח ולממן תשתיות וחלופות להתניידות בת-קיימא. העלאת המחירים בכחול לבן וגם בחניונים העירוניים תהפוך את השימוש ברכב הפרטי לפחות משתלמת ואטרקטיבית, והגבלת מספר תווי החניה למשק בית תגביר את הצדק החלוקתי ותאלץ את המחזיקים מספר רב של רכבים בביתם לרכוש/לשכור חניה פרטית.

"הגדלת זמינות החניות והפחתת תחרות על חניות וזמני חיפוש חניות- זאת המשמעות בפועל של הקטנת הפער בין ההיצע הנמוך לביקוש הגבוה, כשעיקר התועלת תגיע אל אותם תושבים המתגוררים באזור החניה שלהם ואל אותם תושבים שאינם מחזיקים רכב ומהווים כשליש ממשקי הבית".

ואכן, העירייה מבצעת מגוון פעולות ליצירת מרחבי הליכה בטוחים ונעימים ובפער יחסית לערים אחרות בישראל כמו פינוי והרחבת מדרכות, הצללה, שיפור זמני החציה ברמזורים להולכי רגל, יצירת הפרדה ברורה בין המדרכה לשבילי אופניים ועוד. בעיר נסללו 73 ק"מ של נתיבים ייעודיים.

הכלים הדו-גלגליים הם כעת אמצעי תחבורה חשוב ומרכזי בעיר. רשת שבילי האופניים מונה כעת 183 ק"מ (לקראת יעד של 250 ק"מ בעוד כמה שנים). "בשלוש השנים האחרונות אנו עדים לשינויים משמעותיים בהרגלי הנסיעה של תושבי העיר ושימוש גדל באמצעים חלופיים. כבר היום יותר ממחצית התושבים בוחרים להתנייד לעבודה באמצעים חלופיים לרכב הפרטיים", הדגישו בעירייה.

השינויים דרושים את אישור מועצת העיר ולאחר מכן את אישור משרדי הפנים והתחבורה. 

בור תקציבי 

במסגרת חוק ההסדרים שעבר בשנת 2021 נקבע כי רשויות מקומיות אשר בתחומן יותר מ-40,000 תושבים יחלקו את העיר לאזורי חניה, וכל תושב יוכל לחנות בחינם רק באזור מגוריו, ולא ביתר האזורים של העיר. 

חוק ההסדרים גם נתן אפשרות לעירייה להעלות את מחיר החניה בכחול לבן, ועיריית תל אביב היתה הראשונה לעשות כך במרכז העיר למבקרים. בעקבותיה צעדו לאחרונה גם עיריות רמת גן וירושלים.

כפי שנחשף בגלובס, עיריית תל אביב נקלעה למחסור של כחצי מיליארד שקל בתקציב ונדרשת להעלאת תעריפים בשירותים החברתיים ובחניונים כתוצאה מהשלכות המלחמה ומפסיקות בתי המשפט בתחום הנדל"ן שהקטינו את הכנסות העירייה.