מירי רגב | פרשנות

ההתנהלות מעידה: מירי רגב נערכה לאפשרות של חקירה פלילית

על אף ששרת התחבורה האשימה את רביב דרוקר בשקרים, התנהלותה מעידה שהיא דווקא נערכה לאפשרות שתיפתח נגדה חקירה: כך היא שכרה את שירותיו של עו"ד עמית חדד, ומשרד התחבורה הזמין בהנחייתה בדיקת האזנות בטלפונים שבלשכתה והחל לקדם פגישות עם רשויות "לבנות"

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

מירי רגב טוענת כי מדובר ב"שקרים של רביב דרוקר", אבל התנהלותה מאז חשיפת תחקיר "המקור" מעידה שהיא נערכת לאפשרות שמעשיה עולים לכדי פלילים. במסגרת התחקיר חשף יונתן יהוסף, יועצה המקצועי לשעבר, תכתובות ומסמכים שמהם עולה כי רגב ואנשיה ניהלו טבלאות שבהן חלוקה של פעילים פוליטיים לפי מידת השפעתם על חברי מרכז ליכוד וקרבתם לשרה, וכן טבלה שמחלקת את הרשויות בארץ - כאשר בעבור רשויות "ירוקות" רגב תיאבק; עבור רשויות "צהובות" - "אם האוצר יזרום", כדברי יהוסף; ואילו ראשי רשויות "לבנות" יכולים לשלוח מכתבים שיישארו ללא מענה. 

בעקבות התחקיר על מירי רגב: המשטרה פשטה על משרד התחבורה
שאלות ותשובות | פתיחת החקירה בעקבות התחקיר על מירי רגב: מהו החשד ומה יקרה עכשיו?
בלעדי | בדיקות האזנה בלשכה וזימון ראשי רשויות "לבנות": כך רגב מתמודדת עם תחקיר "המקור"
מה הציבור חושב על השרה מירי רגב לאחר שידור התחקיר עליה?
פרשנות | רגב אשמה, אבל איפה היו שומרי הסף?

על־פי עדותו של יהוסף, הרשימות סונכרנו באופן שבו רגב ניצלה את תקציבי משרד התחבורה ותוכניותיו להתברגות בצמרת רשימת הליכוד לכנסת. עוד נראו מסמכים שלפיהם רגב הורתה לקדם או לעצור הסכמים מול רשויות מקומיות בסך מאות מיליוני שקלים, וכן שבסיכומי דיונים רגב הוסיפה "בהתאם להמלצת הדרג המקצועי", גם כשהדרג התנגד למהלכיה.

על אף שרגב האשימה את דרוקר בשקרים, התנהלותה מעידה שהיא דווקא נערכה לאפשרות שתיפתח נגדה חקירה. כך היא שכרה את שירותיו של עו"ד עמית חדד (שמייצג את ראש הממשלה בנימין נתניהו במשפט הפלילי המתנהל נגדו), משרד התחבורה הזמין בהנחייתה בדיקת האזנות בטלפונים שבלשכתה, וכן החל לקדם פגישות עם רשויות "לבנות", בהן ערד ובית שמש. בתום הסיור בבית שמש, במשרד התחבורה הצהירו כי הם מתקדמים עם תוכנית המאיץ שכוללת חתימה על הסכם, שלפי התחקיר רגב נמנעה מלקדמו קודם לכן כשעמדה בראשות בית שמש ראש העירייה הקודמת.

רק עסקנות פוליטית?

בנוסף, מאז פרסום התחקיר מתנהלים בראשות רגב דיונים מקצועיים, אחד מהם נגע ליעילות נתיבי התחבורה הציבורית, כשהיוזמה לבדיקה כזו נוצרה לאחר שבאוצר בלמו הסכם מול עיריית חדרה שאמור היה להקצות לטובת כך חצי מיליארד שקל, בטענה כי חלקים בו לא מוצדקים. לפי התחקיר, חדרה היא עיר "ירוקה". דרגי המקצוע במשרדי האוצר והתחבורה הצליחו גם למנוע הקצאת 40 מיליון שקל לשיפוץ הרחובות במסגרת פרויקט המטרונית בקריית אתא, סכום גבוה ביחס לרשויות אחרות שבהן היא חולפת.

החשדות נגד רגב הן לא רק ביחס לעבירות על־פי טוהר המידות אלא גם שיבוש מהלכי משפט, וההליך הפלילי יבהיר היכן עובר הקו בין עסקנות פוליטית ובין מרמה והפרת אמונים. ועד אז, לדעתי, ראוי שמעשים אלה יוקעו מהנורמה הציבורית; רגב לא כשירה עוד לקבל החלטות במשרד התחבורה, שכן הן צבועות בצבעי הרמזור - שאסור שמקומו יהיה במוקד קבלת החלטות שמשפיעות על הציבור ובטיחותו.

מטעמה של מירי רגב נמסר כי עו"ד עמית חדד נשכר לטובת הגשת תביעת דיבה נגד רביב דרוקר, ומכחישים שבוצעה בדיקת האזנות בלשכה. בנוסף, הם טוענים כי השרה ואנשי המשרד נפגשים עם כלל ראשי הרשויות, ומכחישים בתוקף את "שיטת הרמזור". הם מוסיפים כי "מדובר בתחקיר מומצא. המשרד מחלק את תקציביו בהתאם למדיניות ולהחלטת גורמי המקצוע. כל טענה אחרת היא שקרית". 

*** חזקת החפות: יודגש כי מדובר בשלב מקדמי של ההליך הפלילי. המעורבים לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.